Iran: op weg naar een gigantische klap

Billy

Bericht door Billy »

Ziende blind en horende Doof?

bron: http://www.elsevier.nl, Leon de Winter

Woensdag 25 januari 2006, 12:48

Er is iets heel vreemds gaande in de media in, vooral, Europa: de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld krijgen niet of nauwelijks aandacht terwijl een voetnoot - wat doet Amerika met gevangengenomen terroristen? - wordt behandeld alsof dit schandaal de Westerse beschaving ondermijnt.
Er is op het moment iets catastrofaals gaande waardoor het Westen wordt bedreigd.

Hier een quote uit een artikel in The Jerusalem Post:

'Iran Tuesday defended its plan to organize a conference to examine what it terms the scientific evidence for the Holocaust, the official Islamic Republic News Agency reported.

Foreign Ministry spokesman Hamid Reza Asefi also castigated British Prime Minister Tony Blair for criticizing the event, saying the time has come for Western leaders to hear comments not to their liking.'

Nazi-niveau
De manier waarop in Iran antisemitisme door de propagandaorganen wordt uitgedragen, overstijgt op dit moment het Nazi-niveau, zo vertelde Afshin Ellian me.

De Trojka van de Europese Unie, de drie belangrijkste ministers van Buitenlandse Zaken, heeft jarenlang geprobeerd Iran te bewegen tot het beperken van zijn atoomprogramma tot vreedzame energie.

Als snotneuzen hebben zij zich laten behandelen: zij hebben zich laten bedriegen en manipuleren, zij hebben de illusie dat Iran op een redelijke manier benaderd kon worden mede in stand gehouden ook al was dit volkomen illusoir.

Hun motief? Zij wilden de wereld tonen dat de politiek van Europese 'soft power' effectiever was dan de politiek van George W. Bush, die met 'hard power' geassocieerd wordt. Alles wilde de Trojka riskeren om dat aan te tonen. Zij hebben gelogen en gedraaid om de indruk te wekken dat hun politiek vruchten kon afwerpen.

Ellende
Al meer dan een jaar geleden heb ik gewezen op de ellende die de Trojka had aangericht. De Volkskrant noch NRC Handelsblad wilde een opiniestuk daarover afdrukken omdat mijn boodschap onwelgevallig was. Het artikel verscheen in het Amerikaanse blad The Weekly Standard.

Iran bouwt een atoombom, en de EU weet er geen raad mee. Geen enkel diplomatiek iniatief kan de Mullahs ertoe bewegen van hun plannen af te zien. Openlijk bedreigen de Mullahs en hun president Israël en de joden en de rest van de wereld.

Het is verbijsterend dat de wereld toelaat dat opnieuw een nieuwe Hitler aan het woord komt en dat opnieuw Europa geen raad weet met deze dodelijke dreiging.

Naar verluidt zal Iran binnenkort langeafstandsraketten testen die Europa kunnen bestrijken en atoomkoppen kunnen vervoeren. Zodra Iran over deze wapens operationeel beschikt, zal het pogen de oliegebieden rond de Golf, waar de meerderheid van de bevolking sjiitisch is, te controleren. Vanaf dat moment is Europa overgeleverd aan de wanen van deze religieuze fanaten.

Chirac
Chiracs waarschuwing dat hij atoomwapens zal gebruiken heeft alles te maken met de dreiging dat Iran het oliewapen zal inzetten.

Franksrijks 'vitale interessen', zo waarschuwde Chirac, mogen niet worden beschadigd; Frankrijk is voor een groot deel afhankelijk van Iraanse olie, en Chirac dreigt dus desnoods met geweld deze olieleveranties veilig te stellen.

Met de bedreiging van joden en Israël probeert Iran, een niet-Arabisch islamitisch land, de islamitische wereld, die bol staat van antisemitisme, achter zich te krijgen en Israël onafgebroken te waarschuwen dat het niet moet wagen de nucleaire installaties van Iran aan te vallen.

Maar Israël heeft geen keuze. De bedreigingen van Iran zijn zo radicaal en zo frequent, dat het moet reageren en niet lijdzaam kan afwachten.

Speelruimte
Dit is wat de Trojka veroorzaakt heeft: de Trojka heeft Iran de nodige jaren speelruimte gegeven om zijn wapens verder te ontwikkelen ook al wist de Trojka al jaren geleden dat Iran alleen naar macht en geweld zou luisteren.

Vasthoudend aan de illusie dat ook met religieuze fanaten te praten valt, heeft de Trojka kostbare tijd verspeeld en Israël ertoe gedwongen Iran aan te vallen.

Dit is wat Europa betekent, al vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw: apaiserend zelfbedrog dat tot oorlog en vernietiging leidt.

En waarmee houden de media zich bezig? Met de Palestijnse verkiezingen. Vanochtend wist Farah Karimi van GroenLinks op de radio te verklaren dat Palestijnen zelf Hamas niet als terroristische beweging beschouwen - ach, is dat zo?

Een groot deel van het Duitse volk beschouwde Hitler ook niet als een massamoordenaar maar als een fijne leider. Hamas is een terroristische beweging en Karimi praat terrorisme goed omdat ze een uit de bocht gevlogen morele relativiste is en geen idee meer heeft van goed en kwaad.

Oorlog
Intussen stevenen we af op een oorlog, niet een tv-oorlog in de verte, zoals Irak en Afghanistan, maar een echte, deze keer, met een land met een fascistische islamitische ideologie en leiders die in de Eindtijd geloven en denken dat zij de komst van de Messias kunnen versnellen.

De Trojka was bereid alles te verkwanselen om maar een deal met Iran te kunnen sluiten, maar Iran is niet voor rede vatbaar omdat Iran alles te winnen heeft met de bom: controle over een groot deel van de olievoorraden in de wereld en de mogelijkheid om Israël te vernietigen en Europa te chanteren.

Onze Europese politiek doet net of haar neus bloedt, zoals altijd wanneer er iets serieus op het spel staat, en laat het verschrikkelijke probleem Iran over aan een piepklein landje met een paar miljoen inwoners, Israël, dat nu wel moet ingrijpen om zijn existentie te redden.

Falen
U zult er weinig over horen in onze media. Iran vertegenwoordigt na de rampen op de Balkan de definitieve ondergang van Europese internationale politiek.

Het is lastig om het falen van de Trojka aan Bush te verwijten, ook al doen sommigen pogingen daartoe. Nee, de crisis rond Iran geeft aan dat er gruwelijke grenzen zijn aan wat overleg en diplomatie kunnen betekenen wanneer de tegenstander een geloofswaanzinnige is: niets.

De volgende stap is geweld, en Europa is daarvoor te sjiek, te laf, te postmodern, moreel en cultureel te relativerend, en dus bereid te capituleren en bereid onder de willekeur van religieuze gekken te leven.

Veiligheidsraad
Wat zijn de volgende stappen in dit conflict? De Veiligheidsraad wordt ingeschakeld, er komen veto's van Rusland en China, en Iran kondigt op een dag het bezit van atoomwapens aan - tenzij Israël ingrijpt en Iran de oliekraan dichtdraait en de olieprijzen boven de honderd dollar stijgen en... de rampen liggen voor het oprapen.

We hebben de keuze tussen de ramp van Israëls aanval en de ramp van het dulden van een Iraans kernwapen.

Er bestaat geen bloedeloze, veilige oplossing.

Stunt
In oktober 2003 maakte de Trojka een deal bekend met Iran. De links-liberale Europese media stonden te juichen en waren zo verrukt over deze stunt van Europa: zie je wel dat onze zachte Europese aanpak werkt, dat kan die oorlogshitser Bush in zijn zak steken, zo was de mening in de links-liberale media, in ons land de Volkskrant en NRC Handelsblad voorop.

Maar het was leugen en bedrog. Dat wist ik en alle betrokkenen, zowel politici als journalisten. Maar de media deden liever aan zelfbedrog dan dat zij toegaven dat Bush' aanpak de enige is die effectief is in de confrontatie met het Kwaad.

Ik luister nu naar Radio 1, zogenaamd neutraal maar zeer links van toon, die bekend maakt dat er 'beweging zit' in de onderhandelingen met Iran.

Radio 1 wil graag dat dat zo is - het is niet zo, maar dat doet er niet toe. Iran trekt tijd, wil nog een paar maanden om het atoomprogramma te voltooien. De journalisten van Radio 1 willen graag geloven dat er beweging is ook al zit de boel muurvast omdat Iran een atoombom wil en niets in de wereld kan Iran daarvan afbrengen.

Doofstommetje
We zijn op weg naar een gigantische klap, en in plaats van ons daarop te wijzen spelen onze politici en media doofstommetje - de klap wordt er niet zachter door.

Slaapt u rustig verder.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En noord Korea?
refo

Bericht door refo »

Als ik de regering van die landen was, zou ik ook een atoombom willen hebben. Amerika is hun aartsvijand en die zit bij allebei op de stoep te dreigen. Dan zou ik iets willen waar Amerika voor terugschrikt.
Die jongens zijn mijn vrienden niet (helaas moet je dat er altijd bij zetten) maar ze hebben ook iets te verliezen. Onze conservatieve rakkers willen altijd maar 'de wereld wakker schudden'. Prachtig, maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Bommen helpen niks. Die nodigen alleen uit tot het maken van nog grotere bommen.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Je hebt ook mensen die pas wakker worden wanneer de bom in de achtertuim ligt..
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Moet opeens denken aan een liedje uit de jaren tachtig van "Doe maar" getiteld: De Bom

Carriere maken
Voordat de bom valt
Werken aan mijn toekomst
Voordat de bom valt
Ik ren door mijn agenda
Voordat de bom valt
Veilig in het ziekenfonds
Voordat de bom valt

En als de bom valt

Dan lig ik in mijn nette pak
Diploma's en mijn checks op zak
Mijn polis en mijn woordenschat
Onder de flatgebouwen van de stad
Naast jou

Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
Ik heb jou nooit gekend
Wil weten wie je bent
Wil weten wie je bent

Ik ben verzekerd van sukses
Tegen brand en voor mijn leven (Voordat de bom valt)
Ik heb van alles maar geen tijd
Ook niet voor heel even (Voordat de bom valt)
Ik moet aan mijn salaris denken
En aan mijn relaties (Voordat de bom valt)
Maar liever weet ik wie jij bent
Voordat het te laat is (Voordat de bom valt)

En als de bom valt

Dan lig ik in mijn nette pak
Diploma's en mijn checks op zak
Mijn polis en mijn woordenschat
Onder de flatgebouwen van de stad
Naast jou

Jij moet nog huiswerk maken
Voordat de bom valt
Een diploma halen
Voordat de bom valt
E=2Mc Voordat de bom valt
Mit-nach-nächst-nebst-sammt-bei-selt-von-
Zu-zuwieder-entgegen-ausser-aus

't Komt allemaal vrij fatalistisch over.
Je moet het ook zien in de tijd van de koude oorlog.

Nu mag ik weten dat ik een Toevlucht heb. Wat hebben we toch een Geweldige God!!!!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

je kunt feiten vertellen en je kunt paniek zaaien.
Dat zijn 2 dingen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:je kunt feiten vertellen en je kunt paniek zaaien.
Dat zijn 2 dingen.
Absoluut mee eens!
Angst is en blijft een slechte raadgever.
Laten we alert blijven.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Miscanthus schreef:je kunt feiten vertellen en je kunt paniek zaaien.
Dat zijn 2 dingen.
een derde: valse rust zaaien..
Democritus

Bericht door Democritus »

Het zou mj niet verbazen als Israel eenzelfde actie uithaalt zoals destijds in Irak. We moeten niet vreemd opkijken als de kerncentrales van Iran straks opgeblazen, gesaboteerd of weet ik wat worden.

Voorlopig laat heel de wereld (m.n. europa) zich ringeloren door de Iran, maar ik denk dat Israel straks een eigen plan gaat trekken. ik heb het idee dat de politiek van Iran een probleem heeft om de jeugd rustig te houden. Het land bestaat voor 70% uit mensen jonger dan 30 jaar. Deze jongelui willen politieke hervormingen en liberalisering.

Maar dat is iets wat erbij de conservatieven niet in wil en dat wil men kosten wat het kost voorkomen. Zodanig gaan ze nu een ander issue belangrijk maken, namelijk Israel. Of Iraniers nu conservatieve of liberale moslim zijn, over een ding zijn ze het eens. Israel is en blijft een doorn in het oog. M.i. is dat de reden dat al die Mullahs allemaal van Nazi++ taal beginnen uit te slaan. Ze zijn bezig met het bespelen van de massa en voeren de haat tegen Israel verder op, om zodanig het oog van de werkelijke problemen af te halen.

Ik denk voordat, intern in Iran, het kookpunt wordt bereikt en de interne roep om Israel met of zonder Atoomwapens van de kaart te vegen, Israel zelf zal ingrijpen. Regeren is immers vooruitzien.
Gian

Bericht door Gian »

Wie wordt er nou precies met 'trojka' (met hoofdletter) bedoeld?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Billy

Bericht door Billy »

Voor meer achtergrond info kan ik iederen aanraden onderstaand boek te lezen.
ook zakentransacties van khan naar Iran worden hierin blootgelegd. En de (bewuste) fouten van Amerikaanse geheime diensten.

Geweldig boek van een super-onderzoeksjournalist die er 15 jaar aangewerkt heeft.

heb het vorige week in 1 week met veel interesse uitgelezen:

Koch, Egmont R.
Atoombommen voor Al-Quada
Boekinfo Houtekiet, 2005

Ondertitel: Hoe Nederland en de CIA Pakistan aan een atoombom hielp Isbn 9052408416
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Billy

Bericht door Billy »

Gian schreef:Wie wordt er nou precies met 'trojka' (met hoofdletter) bedoeld?
leon de winter schreef: De Trojka van de Europese Unie, de drie belangrijkste ministers van Buitenlandse Zaken, heeft jarenlang geprobeerd Iran te bewegen tot het beperken van zijn atoomprogramma tot vreedzame energie.

Trojka is de benaming van de commissie die de Europese Unie vertegenwoordigt m.b.t. externe betrekkingen die vallen onder het gemeenschappelijk buitenlandbeleid op het gebied van veiligheid

Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Refdag:
TEHERAN (ANP/AFP) – Een van de grootste kranten in Iran, Hamshahri, gaat een wedstrijd houden voor tekenaars van spotprenten. Het thema is de Holocaust. Dat heeft Farid Mortazavi, hoofd van de grafische afdeling van de krant, maandag laten weten.

Mortazavi zei dat hij op het idee voor de internationale spotprentencompetitie is gekomen door de cartoons over de profeet Mohammed. „Westerse kranten drukten die ontheiligende cartoons af onder het voorwendsel van de vrijheid van meningsuiting", aldus Mortazavi. „Dus laten we kijken of ze ook deze cartoons over de Holocaust plaatsen."

Mortazavi zei dat Hamshahri tekenaars in de dinsdageditie van de krant uitnodigt aan de competitie deel te nemen. De twaalf beste tekenaars worden met gouden munten beloond.
Waar stuurt Iran nu op aan? Is hun gedrag niet bewust prikkelend te noemen?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ar-Jan schreef:Refdag:
TEHERAN (ANP/AFP) – Een van de grootste kranten in Iran, Hamshahri, gaat een wedstrijd houden voor tekenaars van spotprenten. Het thema is de Holocaust. Dat heeft Farid Mortazavi, hoofd van de grafische afdeling van de krant, maandag laten weten.

Mortazavi zei dat hij op het idee voor de internationale spotprentencompetitie is gekomen door de cartoons over de profeet Mohammed. „Westerse kranten drukten die ontheiligende cartoons af onder het voorwendsel van de vrijheid van meningsuiting", aldus Mortazavi. „Dus laten we kijken of ze ook deze cartoons over de Holocaust plaatsen."

Mortazavi zei dat Hamshahri tekenaars in de dinsdageditie van de krant uitnodigt aan de competitie deel te nemen. De twaalf beste tekenaars worden met gouden munten beloond.
Waar stuurt Iran nu op aan? Is hun gedrag niet bewust prikkelend te noemen?
provocatie provocatie, daar reageert de westerse wereld weer op en dan Iran weer, zo houd het nooit op.
memento

Bericht door memento »

Was Iran ook niet dat land wat bezig wat met kern-zooi? Mooie reden voor Bush om het, net als Afghanistan, binnen te vallen....
Plaats reactie