Verheerlijking van God en zaligheid van de mens

MV

Verheerlijking van God en zaligheid van de mens

Bericht door MV »

Steeds meer valt het mij op tijdens het lezen van verschillende oudvaders (en hedendaagse prdikanten) dat er nogal wat verschil is in uitgangspunten bij de prediking.

Het valt mij bijv op dat bij veel Schotse en Engelse schrijvers de zaligheid van de mens als centraal thema functioneert, en bij meer Hollandse schrijvers Gods souvereiniteit en vrijmacht als uitgangspunt wordt genomen.

Zouden deze 2 uitgangspunten niet belangrijk zijn in de discussie betreffende de uitwendige roeping?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
rekcor

Bericht door rekcor »

Even wachten hoor... zou je - voor de eenvoudige PKN-ers onder ons :wink: - iets meer uit willen leggen wat je bedoelt?

En wat is precies je vraag? Op de vraag
Zouden deze 2 uitgangspunten niet belangrijk zijn in de discussie betreffende de uitwendige roeping?
zou ik namelijk antwoorden: ja, waarom niet?
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:Even wachten hoor... zou je - voor de eenvoudige PKN-ers onder ons :wink: - iets meer uit willen leggen wat je bedoelt?

En wat is precies je vraag? Op de vraag
zou ik namelijk antwoorden: ja, waarom niet?
Als je de zaligheid van de hoorder centraal stelt zal de in de preek meer aandringen zijn, als dat je de eer van God centraal zet. Als je meer preekt "vanuit God" en Zijn soeverein handelen met de mens, zul je gedistansieerder zijn.

Ik denk dat dit deze visies z'n uitwerking hebben in de manier van kijken naar de uitwenidge roeping en de functie van deze!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het ging zondag over Jona:
En hij bad tot den HEERE, en zeide: Och HEERE! was dit mijn woord niet, als ik nog in mijn land was? Daarom kwam ik het voor, vluchtende naar Tarsis; want ik wist, dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad.

Jona preekte waarschijnlijk niet eens met het uitgangspunt om de stad te redden. Toch had zijn preek het gewenste effect.
MV

Bericht door MV »

Kaw schreef:Het ging zondag over Jona:
En hij bad tot den HEERE, en zeide: Och HEERE! was dit mijn woord niet, als ik nog in mijn land was? Daarom kwam ik het voor, vluchtende naar Tarsis; want ik wist, dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad.

Jona preekte waarschijnlijk niet eens met het uitgangspunt om de stad te redden. Toch had zijn preek het gewenste effect.
Het is niet te ontkennen dat de Schotse oude schrijvers als Boston en de Erskines meer een "opwekkingsprediking" hadden als bijv. Comrie en v/d Groe.

Zou het in de discussie rondom de uitwendige roeping ook niet van belang zijn om eerst op één lijn te komen betreffende het doel van de prediking!?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Is het universele doel niet dat mensen hun toevlucht zoeken onder de vleugels van de genade van God?

Uw gerechtigheid is als de bergen Gods; Uw oordelen zijn een grote afgrond; HEERE! Gij behoudt mensen en beesten.
Hoe dierbaar is Uw goedertierenheid, o God! Dies de mensenkinderen onder de schaduw Uwer vleugelen toevlucht nemen.
Zij worden dronken van de vettigheid Uws huizes; en Gij drenkt hen [uit] de beek Uwer wellusten.
Want bij U is de fontein des levens; in Uw licht zien wij het licht.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

MV schreef:Als je de zaligheid van de hoorder centraal stelt zal de in de preek meer aandringen zijn, als dat je de eer van God centraal zet. Als je meer preekt "vanuit God" en Zijn soeverein handelen met de mens, zul je gedistansieerder zijn.
Dit is een oneigenlijke tegenstelling. .
We kunnen God niet meer eren dan mensen tot Hem te brengen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Is het universele doel niet dat mensen hun toevlucht zoeken onder de vleugels van de genade van God?
Op zich wel... maar de manier van prediking is dan wel van belang... wordt God gepredikt als een genadige God? En zo ja, voor wie? Dat heeft invloed op het wel of niet bereiken van het doel, dat mensen bij God gebracht worden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:
Kaw schreef:Is het universele doel niet dat mensen hun toevlucht zoeken onder de vleugels van de genade van God?
Op zich wel... maar de manier van prediking is dan wel van belang... wordt God gepredikt als een genadige God? En zo ja, voor wie? Dat heeft invloed op het wel of niet bereiken van het doel, dat mensen bij God gebracht worden.
We hebben het eerst over het doel, dan komt het middel.
rekcor

Bericht door rekcor »

Mijn visie:

Evangelieprediking richting ongelovigen:

- prediking is gericht op iedereen die het maar wil horen
- in de prediking wordt uitgelegd dat God de mens goed heeft gemaakt, dat de mens de relatie met God heeft verbroken, dat God de mogelijkheid tot herstel weer open heeft gemaakt door Zijn Zoon te zenden en last but not least dat we - als we gered willen worden - naar Jezus moeten gaan (zoals de kinderen tot Hem kwamen, zoals de verloren zoon terugkeerde naar de Vader, etc.)

Leerprediking (maar ten diepste ook evangelieprediking) richting gelovigen:

- hoe het 'achter de schermen' eraan toe gaat, nl. dat God het is die verkiest en mensen bekeert; dit wordt gepredikt als troost voor hen die twijfelen (troost, want we mogen op Hem vertrouwen!)
- oproep tot dagelijkse heiliging
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

In de geest van Jonathan Edwards, formuleert John Piper (zie http://www.desiringgod.org voor meer info) de balans heel kort en bondig:

God is most glorified in us, when we are most satisfied in Him. (God wordt het meest verheerlijkt door ons, als wij het meest verzadigd zijn met Hem)

Hier zitten beide aspecten in: God wordt verheerlijkt, het draait om Zijn eer! En het gaat over de zaligheid van de mens, dat niet alleen een juridisch gegeven is, maar ook een welgelukzalig leven is. Het is (ook nu al) de vertrouwelijke omgang met God, waarbij God zelf het erfdeel is van de gelovige. Nu nog niet volmaakt, straks helemaal volmaakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

volgeling schreef:In de geest van Jonathan Edwards, formuleert John Piper (zie http://www.desiringgod.org voor meer info) de balans heel kort en bondig:

God is most glorified in us, when we are most satisfied in Him. (God wordt het meest verheerlijkt door ons, als wij het meest verzadigd zijn met Hem)

Hier zitten beide aspecten in: God wordt verheerlijkt, het draait om Zijn eer! En het gaat over de zaligheid van de mens, dat niet alleen een juridisch gegeven is, maar ook een welgelukzalig leven is. Het is (ook nu al) de vertrouwelijke omgang met God, waarbij God zelf het erfdeel is van de gelovige. Nu nog niet volmaakt, straks helemaal volmaakt.
Klopt.. satisfied = verzadigs, maar ook: Gelukkig. Het gaat niet alleen om Gods eer.... Hij wil dat wij gelukkig zijn. En het mooie is dat die twee dingen zo fantastisch samengaan... Dat is ook het mooie aan het beeld van een relatie met God hebben... die Vader/kind-relatie... de bruid/bruidegom-relatie. In een relatie ben je niet op jezelf gericht maar op de ander. Dus wij op Hem.... en Hij is op ons gericht...!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:[Klopt.. satisfied = verzadigs, maar ook: Gelukkig. Het gaat niet alleen om Gods eer.... Hij wil dat wij gelukkig zijn. En het mooie is dat die twee dingen zo fantastisch samengaan... Dat is ook het mooie aan het beeld van een relatie met God hebben... die Vader/kind-relatie... de bruid/bruidegom-relatie. In een relatie ben je niet op jezelf gericht maar op de ander. Dus wij op Hem.... en Hij is op ons gericht...!
Dát is Godskennis en zelfkennis.
Dit is betere terminologie dan de vaak juridische terminologie.
De termen "rechter, advocaat, schuldige, veroordeling etc" kloppen op zich wel, maar het tekent niet geheel wie God is en schept bij veel mensen een verkeerd beeld. God is een liefhebbende God, die pas toornen gaat als wij Zijn Zoon niet kussen. Ps 30:5 (30-6) Want een ogenblik is er in Zijn toorn, [maar] een leven in Zijn goedgunstigheid; des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

God is een liefhebbende God, die pas toornen gaat als wij Zijn Zoon niet kussen.
God is vertoornd over de zonde. Niet alleen over de zonde van het ongeloof.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Afgewezen schreef:
God is een liefhebbende God, die pas toornen gaat als wij Zijn Zoon niet kussen.
God is vertoornd over de zonde. Niet alleen over de zonde van het ongeloof.
Psalm 7

12 God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt.

13 Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en dien bereid.
Plaats reactie