Verkiezingen werpen hun schaduwen vooruit

Op welke partij ga jij stemmen?

CDA
2
5%
PvdA
0
Geen stemmen
VVD
0
Geen stemmen
SP
0
Geen stemmen
Groen Links
0
Geen stemmen
SGP
23
56%
Christen Unie
14
34%
LPF
0
Geen stemmen
Groep Wilders
2
5%
D'66
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 41

Petrus

Verkiezingen werpen hun schaduwen vooruit

Bericht door Petrus »

In maart a.s. zullen er, DV, weer gemeenteraadsverkiezingen zijn.

Hoe je het ook draait of keert, naast de plaatselijke items, zullen toch ook de landelijke, Haagse, items een rol van betekenis spelen.

In de aanloop naar de eerstkomende verkiezingen daarom deze poll:

Op welke partij ga jij stemmen?
memento

Bericht door memento »

Ik ben er nog niet uit. Ik ga eerst de punten van Wilders eens doorlezen. Als dat niets is, ga ik voor de CU of SGP, afhankelijk welke van die 2 zich het meest daadkrachtig opsteld.
limosa

Bericht door limosa »

Ik zie de link niet helemaal tussen dit lijstje en de lokale verkiezingen. Wilders is lokaal niet interessant en de lokalo's staan weer niet in het lijstje.

Ik denk dat veel afhangt van het mee- of tegenvallen van de eerste loonstrook in januari. Als die tegenvalt wordt Balkenende uitgekotst en kunnen de zittende partijen het schudden.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik wilde de mogelijkheid van stemmen op "lokale partij" wel opnemen, maar helaas was "de maat vol".

Maar je hebt gelijk met de opmerking over Wilders qua lokale politiek.

Ik wilde echter even de lokalen buiten beschouwing laten, ondanks dat ze soms een overweldigende steun genieten ter plekke. Helaas worden de lokale items ondergesneeuwd door gebeurtenissen die buiten de lokale politiek vallen, zoals er al genoemd wordt "het loonstrookje". Want wat heeft dát in feite met lokale items te maken? Maar het heeft wel degelijk invloed op het stemgedrag, ook lokaal!

Ik ben er een fervent voorstander van dat landelijke items buiten de lokale politiek worden gehouden. De belangen ter plekke dienen voor 100% de basis te zijn van het stemgedrag.
Unionist

Bericht door Unionist »

De ene lokale partij is ook de andere niet. Leefbaar Rotterdam is een veredelde LPF, terwijl Leefbaar Apeldoorn een directe voortzetting is van de Boerenpartij van vroeger (na 22 afsplitsingen)

Petrus schreef:Ik wilde de mogelijkheid van stemmen op "lokale partij" wel opnemen, maar helaas was "de maat vol".

Maar je hebt gelijk met de opmerking over Wilders qua lokale politiek.

Ik wilde echter even de lokalen buiten beschouwing laten, ondanks dat ze soms een overweldigende steun genieten ter plekke. Helaas worden de lokale items ondergesneeuwd door gebeurtenissen die buiten de lokale politiek vallen, zoals er al genoemd wordt "het loonstrookje". Want wat heeft dát in feite met lokale items te maken? Maar het heeft wel degelijk invloed op het stemgedrag, ook lokaal!

Ik ben er een fervent voorstander van dat landelijke items buiten de lokale politiek worden gehouden. De belangen ter plekke dienen voor 100% de basis te zijn van het stemgedrag.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tot op dit moment dus een twee-derde meerderheid voor de SGP.

Het verbaasd mij een heel klein beetje dat er een CDA- en Wildersstem bij staan...........het zal wel aan mij liggen..........
Unionist

Bericht door Unionist »

Die CDA-stem kún je heel makkelijk verklaren.

Stel: je woont in de gemeente Brummen, of in Roermond, of Oss... Dan kun je geen SGP stemmen of geen ChristenUnie. Natuurlijk kun je dan thuisblijven, maar ik neem aan dat je wel graag wilt meebepalen hoe je gemeente bestuurd wordt.

In dat geval zou ik dus CDA stemmen. Heel simpel.

Niet iedere Refoforummer woont in de Bible belt!
Erik de Noorman

Bericht door Erik de Noorman »

Petrus schreef:
Het verbaasd mij een heel klein beetje dat er een CDA- en Wildersstem bij staan...........het zal wel aan mij liggen..........
Wie weet is BJS ook actief op dti forum. :?:
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik stem CU, maar eigenlijk zouden alle christenen moeten 'infiltreren' in het CDA, net als wijlen G. van Leijenhorst.
Unionist

Bericht door Unionist »

rekcor schreef:Ik stem CU, maar eigenlijk zouden alle christenen moeten 'infiltreren' in het CDA, net als wijlen G. van Leijenhorst.
Om Van Leijenhorst nou een infiltrant te noemen...

Het is trouwens wel wat het CDA het liefst zou willen: ChristenUnie en SGP die zich bij hen aansluiten. Er is wel wat voor te zeggen, maar ook veel tegen.

We zouden natuurlijk ook in GroenLinks kunnen infiltreren, net als wijlen Ds. Harrewijn.

Of in de PvdA, net als wijlen Ds. J.J. Buskes.

Of in de Groep Wilders, net als B.J. Spruijt...
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:
rekcor schreef:Ik stem CU, maar eigenlijk zouden alle christenen moeten 'infiltreren' in het CDA, net als wijlen G. van Leijenhorst.
Er is wel wat voor te zeggen, maar ook veel tegen.
1% vóór, 99% tégen dus.........................
Hummel

Bericht door Hummel »

Ik mag niet stemmen... boehoehoe... :roll:
rekcor

Bericht door rekcor »

Unionist schreef:Er is wel wat voor te zeggen, maar ook veel tegen.
Verklaar je nader (of is deze discussie al 100.000 keer gevoerd)?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

omdat in net verhuisd ben denk ik dat de partij die dezelfde kleur draagt als refoforum niet op de lijst voorkomt. ook doen ze niet mee in de gecombineerde lijst met cu. (Ook deze stad was toen in het nieuws) Dus ik denk dat ik dan cu stem
Unionist

Bericht door Unionist »

rekcor schreef:
Unionist schreef:Er is wel wat voor te zeggen, maar ook veel tegen.
Verklaar je nader (of is deze discussie al 100.000 keer gevoerd)?
Nou je hebt christelijke partijen en christen-democratische partijen. Daar zit een verschil tussen. Het CDA pretendeert helemaal niet christelijke politiek te bedrijven. Dat is al één reden om niet in elkaar op te gaan.
Plaats reactie