Refozuil in de politiek

Plaats reactie
ERIKXIV

Refozuil in de politiek

Bericht door ERIKXIV »

Met verbazing heb ik de briefwisselingen en reacties over dhr. Spruijt gevolgd.
Voor alle helderheid sta ik (als CU-lid) positief tegenover een groot deel van het gedachtegoed dat door dhr. Spruijt wordt uitgedragen.

Verbazend met name de houding van de redactie het RD (en ook ND). De redacties voeren politiek in optima forma. Nu is het mij de afgelopen jaren volstrekt helder wat de RD-redactie voorstaat, namelijk het ondersteunen van de SGP. Dit vind ik in het geheel niet erg mits je dat maar duidelijk voor ogen staat.

Wat mij boeit is de strategie die gevolgd is om de lezers weg te houden bij Spruijt.
Denkt men werkelijk dat de refozuil nog zo te leiden is.

Voorheen bestond de zuil dus uit vier pijlers; het kerkgenootschap - de reformatorische school - het RD - en de SGP.

Afgelopen periode(vrouwenkwestie SGP) is echter gebleken dat de zuil door allerlei andere communicatielijnen met elkaar en andersdenkenden in contact is.

De periode waarin mensen gedwee en zonder kritische kanttekening de leiders van bovengenoemde pijlers volgden is toch echt voorbij. Ook binnen de refozuil zijn mensen mondiger geworden. Dat gecombineerd met het toegenomen opleidingsniveau geeft dat mensen ook gewoon in staat om zich een beeld en mening te vormen bij diverse onderwerpen.

Dus zal er in de toekomst toch echt een mentaliteitsomslag plaats moeten vinden. Iemand zal zich bij de genoemde pijlers aansluiten omdat hij een gemene deler ervaart.
Dat is duidelijk wat anders dan motieven als bijv.1 dat hoort zo,2 dat hebben we altijd zo gedaan,3 de rest daar deugt niks van,4 alleen wij zijn de ware.

Ik kan de acties van de RD-redactie dan ook niet anders plaatsen als een verkrampte reflex om Spruijt neer te zetten als een vreemde, ietwat onnozele balling. En zo hoopt men dat er direct een grote kloof wordt gevormd. Toch denk ik dat deze actie het tegengestelde effect sorteert.

Het is wellicht flauw om te noemen maar de tijd van houdt jij ze arm, dan houd ik ze dom is toch echt voorbij. Niet dat de intenties van kerk en krant zo zijn. Maar de reflex die is opgetreden doet daar wel aan denken.
Hendrikus

Re: Refozuil in de politiek

Bericht door Hendrikus »

Wat ik bijzonder goed vond, was het paginagrote hoofdartikel van Enny de Bruijn over de Narnia-film in de krant van gisteren. Klasse!
Plaats reactie