Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

En als je leest wat er over Israel's verwerping wordt geschreven zie je dat Israel het verbondsvolk was maar werd verworpen omdat ze zich tegen Hem bleven vertetten.
Jammer, want dan slaat Psalm 105 nergens meer op. Dan heeft God ZIjn waarheid gekrenkt en zal niet meer Zijn verbond gedenken. Dan wordt Zijn Woord niet altoos trouw volbracht, want het is afhankelijk van ons handelen.

Helaas, dan is God toch niet betrouwbaar. Als Hij zomaar ZIjn beloften weer intrekt. Dan is mijn geloof ook ijdel. Want dat is ook op Zijn beloften gebaseerd en ik stel Hem ook zo vaak teleur.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
En als je leest wat er over Israel's verwerping wordt geschreven zie je dat Israel het verbondsvolk was maar werd verworpen omdat ze zich tegen Hem bleven vertetten.
Jammer, want dan slaat Psalm 105 nergens meer op. Dan heeft God ZIjn waarheid gekrenkt en zal niet meer Zijn verbond gedenken. Dan wordt Zijn Woord niet altoos trouw volbracht, want het is afhankelijk van ons handelen.

Helaas, dan is God toch niet betrouwbaar. Als Hij zomaar ZIjn beloften weer intrekt. Dan is mijn geloof ook ijdel. Want dat is ook op Zijn beloften gebaseerd en ik stel Hem ook zo vaak teleur.
Ook daar staat een hoop over in de bijbel, zoals je weet :) En zoals ik al aangaf, het verbond kent beloften maar ook een eis.... Israel lapte die eis aan zijn laars en viel daarom buiten het verbond.... Dat wil niet zeggen dat het verbond (waar Psalm 105 zo mooi over spreekt) niet meer voor hen geldt... De beloften zijn er nog steeds voor ze.... maar de eis ook.

Daar wilde ik heen :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik heb geen moeite met die paradox.... en ik heb volgens mij wel uitgelegd hoe dat zit..., het eerste is inderdaad een zegel van het tweede..... maar dat is geen "garantiezegel" buiten de verantwoordelijkheid van de mens om... maar een garantiezegel voor hen die Hem oprecht zoeken en volgen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Dus niet iets 'totaal anders'.
Plaats reactie