Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!

Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:Natuurlijk. mee eens.
maar het probleem doet zich voor dat slechts weinigen zich tot Gods volk durven rekenen en dat derhalve een kwartier van de preek voor hen niet bestemd is.
Maar wat doen ongelovigen in een kerk?
Gelovig worden als het goed is...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Je geeft niet direct antwoord op mijn stelling en vraag....

vwb je laatste zin: doel je op een soort kenmerkenprediking?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

In feite is er best wel overeenkomst tussen een evangelische preek en een doorsnee-GG-preek.
In beide wordt namelijk de gemeente niet als een verzameling gelovigen gezien. Met name de kinderen worden in principe als 'ongelovig' beschouwd; zij moeten zélf de keuze maken.
Ik woon wel eens een enkele keer een evangelische dienst bij en ik moet zeggen dat ik de dingen die ik daar hoor echt niet altijd zo verkeerd vind.
Je kunt remonstrantse uitdrukkingen doen zonder per se een remonstrant te hoeven zijn.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik probeer te zeggen: in een gezonde christelijke gemeente, waar een gezonde leer gepredikt wordt, is het overgrote deel van de mensen 'ware gelovigen'. De inhoud van de preek moet hiermee in overeenstemming zijn.

Maar goed, de discussie ging geloof ik niet over de inhoud van de preek...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Je ziet dat ook in de Paulus- en Johannesbrieven. Hoe wordt de gemeente aangesproken?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:In feite is er best wel overeenkomst tussen een evangelische preek en een doorsnee-GG-preek.
In beide wordt namelijk de gemeente niet als een verzameling gelovigen gezien. Met name de kinderen worden in principe als 'ongelovig' beschouwd; zij moeten zélf de keuze maken.
Ik woon wel eens een enkele keer een evangelische dienst bij en ik moet zeggen dat ik de dingen die ik daar hoor echt niet altijd zo verkeerd vind.
Je kunt remonstrantse uitdrukkingen doen zonder per se een remonstrant te hoeven zijn.
Ik hoop niet dat je het niet altijd zo verkeerd vindt omdat naar jou mening een grote groep niet als ware gelovigen gezien wordt :)

Of dat wel zo is is wel iets waar we eens wat dieper over kunnen doorpraten, ik zet er wel wat vraagtekens bij :)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Ik hoop niet dat je het niet altijd zo verkeerd vindt omdat naar jou mening een grote groep niet als ware gelovigen gezien wordt
ehhhhh...3x 'niet' in de zin, kraak...knars....zeg je:
Ik hoop dat je het altijd zo verkeerd vindt omdat naar jou mening een grote groep niet als ware gelovigen gezien wordt
?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Begrijp me goed; ik zeg niet dat iedereen werkelijk gelooft dat Hij/zij een kind van God is.
Maar:
- we bidden toch: "Onze Vader''
- we laten onze kinderen dopen als gelovige ouders
- we doen belijdenis van ons geloof
- God zegt: "Mijn zoon, mijn dochter, geef mij je hart"
- God zegt: " mijn volk wou niet naar mijn stemme horen (Ps 81)
- Jezus zegt: "Ik ben de wijnstok en gij de ranken, draagt vrucht!"
- Paulus zegt: "Gemeente van onze Heere Jezus Christus...."
- God zegt: "Ik ben de Heere uw God."
- de psalmist zegt: Want Hij is onze God en wij zijn't volk van Zijne heerschappij, de schapen die Zijn hand wil weiden.
- Paulus zegt: "want wij zijn Zijn maaksel, geschjapen tot goede werken in Christus Jezus." (Ef 5).

en durven we nu nog te zeggen dat we geen kinderen van God zijn? Matigen wij onszelf de vrijheid aan om er onder uit te komen?
Dat is toch blasfemisch?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Waarom zou een ongelovige (=vijand van God) bekeerd willen worden? Er op zo'n manier over spreken doet m.i. te weinig recht aan de 100% eigen verantwoordelijkheid van de mens om zich te bekeren.

Maar goed, we dwalen toch echt af. Het onderwerp van de discussie zou moeten zijn:

"Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!" met als stelling:
Gert10 schreef:De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Ja....als je de hoeveelheid dopelingen bekijkt moeten er erg veel ouders zijn die in de zekerheid van het geloof staan...
Helaas zijn veel "reformatorischen"erg ver van hun roots afgedwaald en denken dat geloofsonzekerheid een kenmerk van het "echte vrome leven". Toch laten ze hun kinderen "uit gewoonte"dopen. Erg vreemd allemaal!
En maar wijzen naar de evangelischen...........
Gelooft het evangelie en bekeert u !
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Wat is het nou, willen ongelovigen in de kerk nu bekeerd worden of niet?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Zegt het begrip "verbond" je iets?

Gen 17:7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

In dit schriftgedeelte wordt duidelijk wat daarmee bedoeld wordt. Je mag het niet uit zijn verband rukken om daarmee aan te tonen er geen algemene verzoening zou zijn. Als je het in de context leest -en met name de voorgaande verzen;

Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.



Dit maakt duidelijk dat De Heere Jezus hier fulmineert tegen mensen die hun mond vol hebben over godsdienst en Jezus en zijn leer, maar niet de werken doen (vruchten van geloof en dankbaarheid).
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Volwassendoop?

Neem ook Rom. 6:
Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn [in de gelijkmaking Zijner] opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
Plaats reactie