Spruyt bekent kleur
Ik wist dat hij belangstelling had. Wel vertelde hij dat hij het belangrijk vond dat Wilders goede mensen om zich heen zou verzamelen. Omdat hij zelf in die training ene rol mag spelen verbaast het me niets dat hij besloten heeft om mee te doen. Tja, ik denk dat het voor Wilders een mooie versterking is voor zijn partij.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Unionist,Unionist schreef:In ieder geval is het niet het geloof in de Heere Jezus Christus dat hen samenbindt.
Ik hoop niet dat je je met deze opmerking wilt verheffen boven deze twee mensen.
Ee door Genade bezochte (christen) is niet beter dan een ander. Wèl beter-af!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Beste Piebe,
Ik wil mij geenszins boven een ander verheffen. Ik vraag me alleen af hoe iemand die belijdt een christen te zijn (en dat betwijfel ik verder niet, ik heb hele mooie interview met Spruyt gelezen) zich zo kan afficheren met een uitgesproken ongelovige.
Dat gaat heel goed bij een postzegelclub, ook bij een volleybalvereniging, maar als basis van je politiek handelen?
Ik wil mij geenszins boven een ander verheffen. Ik vraag me alleen af hoe iemand die belijdt een christen te zijn (en dat betwijfel ik verder niet, ik heb hele mooie interview met Spruyt gelezen) zich zo kan afficheren met een uitgesproken ongelovige.
Dat gaat heel goed bij een postzegelclub, ook bij een volleybalvereniging, maar als basis van je politiek handelen?
Bedankt voor je verheldering en ik snap het - met jou - óók niet zo.Unionist schreef:Beste Piebe,
Ik wil mij geenszins boven een ander verheffen. Ik vraag me alleen af hoe iemand die belijdt een christen te zijn (en dat betwijfel ik verder niet, ik heb hele mooie interview met Spruyt gelezen) zich zo kan afficheren met een uitgesproken ongelovige.
Dat gaat heel goed bij een postzegelclub, ook bij een volleybalvereniging, maar als basis van je politiek handelen?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Mja, kerk en staat zijn gescheiden en dat is prima. Maar wat wanneer Wilders een kruistocht begint tegen niet-openbare scholen? Wat voor kleur bekent Spruyt dan? Daarom zou het in mijn inzicht niet kunnen.Unionist schreef:Dat gaat heel goed bij een postzegelclub, ook bij een volleybalvereniging, maar als basis van je politiek handelen?
Re: Spruyt bekent kleur
Van Wilders was het al bekend dat hij een racist was. Blijkbaar is dat voor Spruyt geen probleem. Geen wonder dat vorig jaar een aantal Christelijke politici toen al afstand namen van Spruyt.Adrianus schreef:Dr. Spruyt sluit zich aan bij Wilders
(Volkskrant) Bart Jan Spruyt, de oud-directeur van de conservatieve denktank Edmund Burke Stichting, is sinds deze week fulltime in dienst van het onafhankelijke Tweede-Kamerlid Geert Wilders. Hij zal onder meer meeschrijven aan Wilders’ verkiezingsprogramma en meewerken aan de inhoudelijke training van de tientallen kandidaten die het Kamerlid inmiddels heeft geselecteerd. Spruyt wil ook zelf op de lijst, zegt hij vandaag in de Volkskrant: ‘Als ze me vragen, zeg ik geen nee.’
Atze
Kerk en staat zijn gescheiden, maar geloof en politiek? Ik begrijp echt niet hoe een christen achter Wilders aan kan lopen. Of b.v. GroenLinks kan stemmen. Schakel je je geloof dan helemaal uit of hou je jezelf voor de gek?Kaw schreef:Mja, kerk en staat zijn gescheiden en dat is prima. Maar wat wanneer Wilders een kruistocht begint tegen niet-openbare scholen? Wat voor kleur bekent Spruyt dan? Daarom zou het in mijn inzicht niet kunnen.Unionist schreef:Dat gaat heel goed bij een postzegelclub, ook bij een volleybalvereniging, maar als basis van je politiek handelen?
Geen club gefrustreerde LPF’ers’
Bart Jan Spruyt heeft lang geaarzeld, maar met ingang van deze week is de oprichter van de conservatieve Edmund Burke Stichting officieel voltijds in dienst getreden van het onafhankelijke Tweede-Kamerlid Geert Wilders. Hij zal onder meer de bouwstenen leveren voor diens verkiezingsprogramma en meewerken aan de inhoudelijke training van de kandidaten voor de kieslijst.
U was al langer adviseur van Wilders, maar deinsde nog terug voor een echte carrière in de politiek. Waarom nu wel?
‘Ik wilde eerst zeker weten dat ik me kan vinden in de boodschap van Wilders. Ook wilde ik zien wat voor mensen er op de beweging zouden afkomen. Ik ben te gast geweest op de eerste bijeenkomsten van de door Wilders geselecteerde kandidaten. Dat zijn er al tientallen. ‘Daar werd ik blij van. Het waren niet de gefrustreerde LPF’ers, voor wie ik vreesde, maar mensen die echt wat in hun mars hebben: van rechtse CDA’ers en Bolkestein-liberalen tot personen uit de hoek van de ChristenUnie. Dit wordt een goede, hechte club van serieuze, beschaafde mensen met passie voor de publieke zaak. Dat heeft mij uiteindelijk het duwtje gegeven om te kiezen voor de politiek.’
U schrijft onder meer het verkiezingsprogramma. Wat wordt het voor partij?
‘Een brede volkspartij van realistisch denkende mensen. Een partij met een positieve boodschap, met veel nadruk op de waarden van de onvervreemdbare, westerse beschaving –waarden die via onderwijs en opvoeding veel sterker moeten worden overgebracht. Dat is de afgelopen decennia schromelijk verwaarloosd en dat is een van de oorzaken van het onbehagen en de onvrede die veel mensen in dit land voelen.’
Een anti-islampartij?
Nee, het is een partij die ook moslims perspectief geeft omdat we duidelijk zullen laten zien dat die liberale maatschappij veel perspectief en kansen biedt voor iedereen die bereid is ze te grijpen.’ Wilt u zelf op de lijst? ‘Laat ik het zo zeggen: als ik hiermee klaar ben en ze vragen me voor de lijst, dan zeg ik geen nee.’
U beschouwt uzelf vanaf nu als politicus?
‘Ja, het tijdperk van de denktank is afgesloten. Het was een mooie tijd, maar het was te theoretisch, te ver van de plek waar de echte beslissingen vallen. Hier kan ik werken aan praktische politiek.’
Dat betekent wel wat. Wilders wordt nog altijd dag en nacht bewaakt. U heeft een gezin...
‘Ik ben me volkomen bewust van de mogelijke gevolgen. Ik houd overal rekening mee, maar bij mijzelf en mijn directe omgeving bestaat de overtuiging dat we niet moeten wegkruipen. Uit deze stap spreekt mijn loyaliteit aan Geert. ‘Daarbij heeft Geert vorig jaar van de premier en de minister van Justitie de verzekering gekregen dat veiligheidsomstandigheden op geen enkele wijze de vorming van zijn partij in de weg mogen staan. Ik vertrouw erop dat zij mij niet in de kou laten staan, mocht het nodig zijn.’
Bart Jan Spruyt heeft lang geaarzeld, maar met ingang van deze week is de oprichter van de conservatieve Edmund Burke Stichting officieel voltijds in dienst getreden van het onafhankelijke Tweede-Kamerlid Geert Wilders. Hij zal onder meer de bouwstenen leveren voor diens verkiezingsprogramma en meewerken aan de inhoudelijke training van de kandidaten voor de kieslijst.
U was al langer adviseur van Wilders, maar deinsde nog terug voor een echte carrière in de politiek. Waarom nu wel?
‘Ik wilde eerst zeker weten dat ik me kan vinden in de boodschap van Wilders. Ook wilde ik zien wat voor mensen er op de beweging zouden afkomen. Ik ben te gast geweest op de eerste bijeenkomsten van de door Wilders geselecteerde kandidaten. Dat zijn er al tientallen. ‘Daar werd ik blij van. Het waren niet de gefrustreerde LPF’ers, voor wie ik vreesde, maar mensen die echt wat in hun mars hebben: van rechtse CDA’ers en Bolkestein-liberalen tot personen uit de hoek van de ChristenUnie. Dit wordt een goede, hechte club van serieuze, beschaafde mensen met passie voor de publieke zaak. Dat heeft mij uiteindelijk het duwtje gegeven om te kiezen voor de politiek.’
U schrijft onder meer het verkiezingsprogramma. Wat wordt het voor partij?
‘Een brede volkspartij van realistisch denkende mensen. Een partij met een positieve boodschap, met veel nadruk op de waarden van de onvervreemdbare, westerse beschaving –waarden die via onderwijs en opvoeding veel sterker moeten worden overgebracht. Dat is de afgelopen decennia schromelijk verwaarloosd en dat is een van de oorzaken van het onbehagen en de onvrede die veel mensen in dit land voelen.’
Een anti-islampartij?
Nee, het is een partij die ook moslims perspectief geeft omdat we duidelijk zullen laten zien dat die liberale maatschappij veel perspectief en kansen biedt voor iedereen die bereid is ze te grijpen.’ Wilt u zelf op de lijst? ‘Laat ik het zo zeggen: als ik hiermee klaar ben en ze vragen me voor de lijst, dan zeg ik geen nee.’
U beschouwt uzelf vanaf nu als politicus?
‘Ja, het tijdperk van de denktank is afgesloten. Het was een mooie tijd, maar het was te theoretisch, te ver van de plek waar de echte beslissingen vallen. Hier kan ik werken aan praktische politiek.’
Dat betekent wel wat. Wilders wordt nog altijd dag en nacht bewaakt. U heeft een gezin...
‘Ik ben me volkomen bewust van de mogelijke gevolgen. Ik houd overal rekening mee, maar bij mijzelf en mijn directe omgeving bestaat de overtuiging dat we niet moeten wegkruipen. Uit deze stap spreekt mijn loyaliteit aan Geert. ‘Daarbij heeft Geert vorig jaar van de premier en de minister van Justitie de verzekering gekregen dat veiligheidsomstandigheden op geen enkele wijze de vorming van zijn partij in de weg mogen staan. Ik vertrouw erop dat zij mij niet in de kou laten staan, mocht het nodig zijn.’
CDA, ChristenUnie en SGP breken met Burkestichting zaterdag 6 november 2004 - 14:29
Bron: Nederlands Dagblad
van onze redactie politiek
DEN HAAG - Drie prominenten uit de 'Raad van aanbeveling' van de conservatieve Edmund Burke Stichting zijn opgestapt. De CDA'er Hans Hillen, Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) en Menno de Bruyne (SGP) zijn het niet eens met de nauwe banden die directeur Bart Jan Spruyt is aangegaan met het onafhankelijke Kamerlid Geert Wilders.
Hans Hillen zegt dat hij zijn naam wil geven aan de kwaliteit van het publieke debat in Nederland en niet aan een nieuwe politieke partij. Ook Van Middelkoop en De Bruyne vinden dat. Hillen betreurt het dat de Edmund Burke Stichting zich nu via haar directeur actief in de politiek gaat mengen. ,,De stichting is bedoeld om debatten te organiseren en moet boven en buiten de partijen blijven staan.''
Spruyt zegt ,,onaangenaam verrast'' te zijn door het besluit van de drie. Hij vermoedt dat hun negatieve oordeel te zeer is ingegeven door de ,,verknipte uitzending van NOVA-tv''. Met interviews, ook in het Nederlands Dagblad vandaag, hoopt Spruyt dat zijn uitleg de uitgetreden leden zal overtuigen en dat ze hun standpunt zullen herzien. ,,Ik hoop dat ze aan de Burke Stichting verbonden willen blijven.''
Die kans is niet groot, blijkt uit de reactie van ChristenUnie-senator Van Middelkoop. Met alle waardering voor het werk en de intellectuele capaciteiten van Spruyt, vindt Van Middelkoop dat de conservatief zich nu in partijpolitiek vaarwater begeeft. ,,Destijds bij de oprichting van de Edmund Burke Stichting heb ik het voorbehoud gemaakt dat de stichting als onafhankelijke denktank moest opereren.''
Of Spruyt nu als partijvoorzitter van de groep-Wilders óf als exclusieve denker in dienst van hem werkt, maakt Van Middelkoop niet uit. ,,Ik ben actief binnen de ChristenUnie en wil dan niet een andere partij aanbevelen.''
Hij vraagt zich hardop af of Bart Jan Spruyt er verstandig aan doet zich in het partijpolitieke gewoel te mengen. ,,,Op termijn kan dat het eind van de Burke Stichting betekenen'', denkt Van Middelkoop. De senator vindt de verbinding van de Burke Stichting met Wilders vooral ook ongelukkig omdat die in zijn ogen geen conservatief genoemd kan worden. ,,Geert Wilders is een reactionair geworden.''
Menno de Bruyne, voorlichter van de SGP-fractie en op persoonlijke titel lid van het comité van aanbeveling van de conservatieve denktank, hanteert dezelfde redenering als Van Middelkoop. ,,Ik heb gisterochtend de secretaris van het bestuur van de stichting, mr. Bas Wiegman, laten weten dat hij mijn naam kan schrappen.''
De contacten die Spruyt met Wilders is aangegaan, vorige week al in een gezamenlijk opinieartikel in Het Parool en nu de betrokkenheid bij een nieuwe, rechtse partij, gaan De Bruyne een ,,burg te ver''.
Het bestaansrecht van de Burke Stichting is juist dat het een platform is voor mensen uit verschillende partijen en stromingen. Het bevorderen van het conservatieve gedachtegoed kan slechts als het platform buiten partijpolitieke kaders opereert.
Nu Spruyt zich afficheert met een partij in oprichting wordt die doelstelling onderuit gehaald, vinden Van Middelkoop en De Bruyne. ,,Wanneer het beeldbepalende gezicht van de Burkestichting zich aan één persoon verbindt, heb ik daar moeite mee. Ik wil niet de concurrentie van mijn eigen partij aanbevelen'', zegt de Bruyne.
Prof. dr. George Harinck, als historicus verbonden aan de Vrije Universiteit en de Theologische Universiteit in Kampen, toont zich evenmin gelukkig met de gang van zaken. Ook Harinck is lid van de raad van aanbeveling van de Burke Stichting. ,,Ik vind het twijfelachtig wat er nu gebeurt'', zegt hij. Wel is hem opgevallen dat Spruyt bewust het woord partij niet in de mond neeemt. Als het er toch op uitdraait dat de directeur van de Burke Stichting zich aan Wilders verbindt, wordt de relatie met de conservatieve denktank problematisch, is de inschatting van Harinck. Hij vindt de ,,flirt met Wilders niet bijster interessant''. De historicus ziet het zogenaamde gat op rechts niet. Hij is het ook oneens met Spruyt dat er bij CDA, VVD en andere partijen geen aandacht meer is voor het conservatieve gedachtegoed. ,,Ik noem mij zelf nog steeds conservatief, maar niet in liberale zin. Het gaat mij om het christelijke element daarin'', aldus Harinck.
Bron: Nederlands Dagblad
van onze redactie politiek
DEN HAAG - Drie prominenten uit de 'Raad van aanbeveling' van de conservatieve Edmund Burke Stichting zijn opgestapt. De CDA'er Hans Hillen, Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) en Menno de Bruyne (SGP) zijn het niet eens met de nauwe banden die directeur Bart Jan Spruyt is aangegaan met het onafhankelijke Kamerlid Geert Wilders.
Hans Hillen zegt dat hij zijn naam wil geven aan de kwaliteit van het publieke debat in Nederland en niet aan een nieuwe politieke partij. Ook Van Middelkoop en De Bruyne vinden dat. Hillen betreurt het dat de Edmund Burke Stichting zich nu via haar directeur actief in de politiek gaat mengen. ,,De stichting is bedoeld om debatten te organiseren en moet boven en buiten de partijen blijven staan.''
Spruyt zegt ,,onaangenaam verrast'' te zijn door het besluit van de drie. Hij vermoedt dat hun negatieve oordeel te zeer is ingegeven door de ,,verknipte uitzending van NOVA-tv''. Met interviews, ook in het Nederlands Dagblad vandaag, hoopt Spruyt dat zijn uitleg de uitgetreden leden zal overtuigen en dat ze hun standpunt zullen herzien. ,,Ik hoop dat ze aan de Burke Stichting verbonden willen blijven.''
Die kans is niet groot, blijkt uit de reactie van ChristenUnie-senator Van Middelkoop. Met alle waardering voor het werk en de intellectuele capaciteiten van Spruyt, vindt Van Middelkoop dat de conservatief zich nu in partijpolitiek vaarwater begeeft. ,,Destijds bij de oprichting van de Edmund Burke Stichting heb ik het voorbehoud gemaakt dat de stichting als onafhankelijke denktank moest opereren.''
Of Spruyt nu als partijvoorzitter van de groep-Wilders óf als exclusieve denker in dienst van hem werkt, maakt Van Middelkoop niet uit. ,,Ik ben actief binnen de ChristenUnie en wil dan niet een andere partij aanbevelen.''
Hij vraagt zich hardop af of Bart Jan Spruyt er verstandig aan doet zich in het partijpolitieke gewoel te mengen. ,,,Op termijn kan dat het eind van de Burke Stichting betekenen'', denkt Van Middelkoop. De senator vindt de verbinding van de Burke Stichting met Wilders vooral ook ongelukkig omdat die in zijn ogen geen conservatief genoemd kan worden. ,,Geert Wilders is een reactionair geworden.''
Menno de Bruyne, voorlichter van de SGP-fractie en op persoonlijke titel lid van het comité van aanbeveling van de conservatieve denktank, hanteert dezelfde redenering als Van Middelkoop. ,,Ik heb gisterochtend de secretaris van het bestuur van de stichting, mr. Bas Wiegman, laten weten dat hij mijn naam kan schrappen.''
De contacten die Spruyt met Wilders is aangegaan, vorige week al in een gezamenlijk opinieartikel in Het Parool en nu de betrokkenheid bij een nieuwe, rechtse partij, gaan De Bruyne een ,,burg te ver''.
Het bestaansrecht van de Burke Stichting is juist dat het een platform is voor mensen uit verschillende partijen en stromingen. Het bevorderen van het conservatieve gedachtegoed kan slechts als het platform buiten partijpolitieke kaders opereert.
Nu Spruyt zich afficheert met een partij in oprichting wordt die doelstelling onderuit gehaald, vinden Van Middelkoop en De Bruyne. ,,Wanneer het beeldbepalende gezicht van de Burkestichting zich aan één persoon verbindt, heb ik daar moeite mee. Ik wil niet de concurrentie van mijn eigen partij aanbevelen'', zegt de Bruyne.
Prof. dr. George Harinck, als historicus verbonden aan de Vrije Universiteit en de Theologische Universiteit in Kampen, toont zich evenmin gelukkig met de gang van zaken. Ook Harinck is lid van de raad van aanbeveling van de Burke Stichting. ,,Ik vind het twijfelachtig wat er nu gebeurt'', zegt hij. Wel is hem opgevallen dat Spruyt bewust het woord partij niet in de mond neeemt. Als het er toch op uitdraait dat de directeur van de Burke Stichting zich aan Wilders verbindt, wordt de relatie met de conservatieve denktank problematisch, is de inschatting van Harinck. Hij vindt de ,,flirt met Wilders niet bijster interessant''. De historicus ziet het zogenaamde gat op rechts niet. Hij is het ook oneens met Spruyt dat er bij CDA, VVD en andere partijen geen aandacht meer is voor het conservatieve gedachtegoed. ,,Ik noem mij zelf nog steeds conservatief, maar niet in liberale zin. Het gaat mij om het christelijke element daarin'', aldus Harinck.
Atze
Het conservatieve gedachtengoed op het gebied van politiek, onderwijs en nog veel meer andere zaken.ndonselaar schreef:Het gebeurde vroeger, en ook nu, dat je op zoek gaat naar wat je bindt, niet naar datgene wat je scheidt.
Zo is dat ook bij Spruyt?! Wat zou Spruyt en Wilders nu binden en scheiden?
De visie van Spruyt is dat je als christenen en niet christenen prima kan samenwerken. Dat christenen zo aan het uitsterven zijn omdat ze alles in hun eigen cluppie doen, en helemaal niet meer in de nederlandse samenleving geintegreerd zijn, terwijl ze ook in een niet-christelijke organisatie actief kunnen zijn en daar ook hun christen-zijn kunnen uitstralen, wat steeds minder gebeurt.... ze gaan in een christelijke organisatie, waar van de zijde van niet christenen nauwelijks aandacht voor is.
Is Wilders een racist? Astroguy, iemand die voor een strakker asielbeleid pleit is daarmee nog geen racist... En iemand die tegen bijzonder onderwijs is is daarmee nog geen christenvervolger. Het gaat om de motivatie? Ben je voor een strenger asielbeleid omdat je een hekel hebt aan buitenlanders? Of vanwege andere redenen? Ben je tegen bijzonder onderwijs omdat je religies dom vindt, of omdat je vindt dat het leren van bepaalde religieuze opvattingen niet de taak van door de overheid gesubsidieerde scholen zou moeten zijn, en omdat christenen zich ook in de nederlandse samenleving moeten mengen....
Als je Wilders gevolgt heb dat zul je merken dat hij het netjes probeert te zeggen, maar in werkelijkheid wil hij gewoon alle buitenlanders het land uitschoppen. Antilianen die de fout in gaan? Hoepel op! Voor het gemak wordt even vergeten dat Antilianen Nederlanders zijn. Marokannen? Horen hier niet, wij zijn een Christelijk land. Voor het gemak vergeet Wilders dat hij helemaal geen Christen is, dus waar haalt hij het recht vandaan om dat te zeggen? Zelfs voor de VVD was hij te racistisch en toen moest hij uit die partij vertrekken, m.i. terecht.Marnix schreef:Het conservatieve gedachtengoed op het gebied van politiek, onderwijs en nog veel meer andere zaken.ndonselaar schreef:Het gebeurde vroeger, en ook nu, dat je op zoek gaat naar wat je bindt, niet naar datgene wat je scheidt.
Zo is dat ook bij Spruyt?! Wat zou Spruyt en Wilders nu binden en scheiden?
De visie van Spruyt is dat je als christenen en niet christenen prima kan samenwerken. Dat christenen zo aan het uitsterven zijn omdat ze alles in hun eigen cluppie doen, en helemaal niet meer in de nederlandse samenleving geintegreerd zijn, terwijl ze ook in een niet-christelijke organisatie actief kunnen zijn en daar ook hun christen-zijn kunnen uitstralen, wat steeds minder gebeurt.... ze gaan in een christelijke organisatie, waar van de zijde van niet christenen nauwelijks aandacht voor is.
Is Wilders een racist? Astroguy, iemand die voor een strakker asielbeleid pleit is daarmee nog geen racist... En iemand die tegen bijzonder onderwijs is is daarmee nog geen christenvervolger. Het gaat om de motivatie? Ben je voor een strenger asielbeleid omdat je een hekel hebt aan buitenlanders? Of vanwege andere redenen? Ben je tegen bijzonder onderwijs omdat je religies dom vindt, of omdat je vindt dat het leren van bepaalde religieuze opvattingen niet de taak van door de overheid gesubsidieerde scholen zou moeten zijn, en omdat christenen zich ook in de nederlandse samenleving moeten mengen....
Spruyt zou zich wel twee keer moeten bedenken voor hij met zulke omhooggevallen figuren zou samenwerken.
Atze
Zonder een fan van Wilders c.s. te zijn, vind ik dat je nu echt onwaarheden verkondig. Wilders wil niet alle buitenlanders het land uitschoppen, dat zou überhaupt niet mogelijk zijn. Wél vraagt hij m.i. volkomen terecht een aantal dingen van de nieuwkomers. Wensen deze lieden daar niet aan te voldoen, dan moeten ze inderdaad maar vertrekken. Dat is echter niet zozeer des Wilders als wel een volstrekt normale werkwijze. Zo gaan de meeste landen om ons te werk. Dat wij gekke henkie waren, moet je niet Wilders verwijten, maar ondermeer de Paarse Kabinetten....astroguy schreef:Als je Wilders gevolgt heb dat zul je merken dat hij het netjes probeert te zeggen, maar in werkelijkheid wil hij gewoon alle buitenlanders het land uitschoppen. Antilianen die de fout in gaan? Hoepel op! Voor het gemak wordt even vergeten dat Antilianen Nederlanders zijn. Marokannen? Horen hier niet, wij zijn een Christelijk land. Voor het gemak vergeet Wilders dat hij helemaal geen Christen is, dus waar haalt hij het recht vandaan om dat te zeggen? Zelfs voor de VVD was hij te racistisch en toen moest hij uit die partij vertrekken, m.i. terecht.
Spruyt zou zich wel twee keer moeten bedenken voor hij met zulke omhooggevallen figuren zou samenwerken.
Wat betreft die Antillianen: ze zijn inderdaad Nederlander. Maar als zij pertinent de fout ingaan, en de wijken in Rotterdam onveilig maken door het vormen van jeugdbendes, dan vind ik het niet meer dan normaal dat deze jongeren worden aangepakt, en bij voorkeur op de eilandengroep teruggeplaatst worden.
En ja, Wilders heeft gelijk: de moslimcultuur botst met de christelijk-joodse traditie in West-Europa. Overigens is dat geen idee van Wilders zelf maar roepen dit verschillende wetenschappers als Huntington en Lewis. Marokkanen mogen volgens hem prima blijven, maar wel als ze zich weten te gedragen. Zoniet, dan kunnen ze inderdaad beter ophoepelen. Ik snap het probleem niet.....