Antoine en Andries
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Antoine en Andries
Iemand Antoine Bodar en Andries Knevel gezien in deze aflevering van 'Andries'.?
Ik was wel aangenaam verrast door Bodar eigenlijk.
Ik was wel aangenaam verrast door Bodar eigenlijk.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Re: Antoine en Andries
hèhè, eindelijk staatie erop. Ik ga hem gauw bekijken.jakobmarin schreef:Iemand Antoine Bodar en Andries Knevel gezien in deze aflevering van 'Andries'.?
Ik was wel aangenaam verrast door Bodar eigenlijk.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Die Bodar is een interessant figuur. Weet veel af van protestanten. Maar is, dat blijkt ook weer uit deze docu, voluit Rooms.
Miscanthus, bedoel je hier nu mee te zeggen dat we (de gerefomeerde gezindte) wel zouden kunnen samengaan met de RK? Dat lijkt mij nogal een nogal vergaande conclusie namelijk.Miscanthus schreef:Toch mooi dat het meest wezenlijke niet verschilt,
Om eerlijk te zijn vond ik het echt een trieste uitzending. Het is alweer de zoveelste keer dat men ziet en leest dat de EO aan deze valse eenheid (zoals Knevel het noemt : " oecumene tot het hart")probeert te werken. Hoe vaak is Bodar al niet in de uitzending van Knevel geweest ?, en nog hoevaak heeft er in de visiegids weer niet een positieve dialoog tussen een dominee en priester in gestaan ? Ik word hier zo verdrietig van, vooral als men dan ook nog uit de evangelische/reformatorische wereld dit zo positief benaderd word. Mijn ouders en ik komen uit een RKK achtergrond, en wij schrikken en vinden dit erg verontrustend hoe hier van de evangelische/reformatorische wereld mee word omgegaan. Dit is weer typische het postmodern denken m.b.t de valse niet schriftuurlijke eenheid. Hoe kun je nou spreken over een zogenaamde eenheid met iemand als Bodar die een anti/christelijke instituut vertegenwoordigt, dat instituut dat nog steeds het volgende belijd (enkele dogmatische bepalingen van het Concilie van Trente (1547) wat nooit heroepen is) :Miscanthus schreef:Ja, mooie uitzending. Antoine Bodar weet hoe hij met protestanten om moet gaan. Toch mooi dat het meest wezenlijke niet verschilt, maar dat hij de verschillen "fijntjes benoemt" zonder er een waarde-oordeel over te geven.
Ik vond het een mooie ontmoeting en tegelijk exemplarisch voor ons.
Zitting VI - 13 januari 1547
Canon 4. Indien iemand zegt, dat de vrije wil van de mens, bewogen en aangewakkerd door God, op geen enkele wijze meewerkt door in te gaan op de wekroep van God, waardoor hij zich bereid maakt om de genade van de rechtvaardiging te bekomen, of dat hij zijn medewerking niet kan weigeren als hij wil, maar als een zielloos wezen niets kan doen en zich louter passief kan gedragen: hem treffe de banvloek.
Canon 9. Wie beweert, dat de goddeloze gerechtvaardigd wordt door het geloof alleen, in die zin dat niets anders nodig is om mee te werken met de genade tot het bekomen van de rechtvaardigmaking, en dat het geenszins nodig is zich voor te bereiden en zich open te stellen door een beweging van de eigen wil: hem treffe de banvloek.
Zitting VII - 3 maart 1547
Eerste decreet. Canon 1. Indien iemand beweert, dat de sacramenten van het nieuwe verbond niet alle werden ingesteld door onze Heer Jezus Christus, of dat er meer of minder zijn dan zeven, namelijk het doopsel, het vormsel, de eucharistie, de biecht, het laatste oliesel, het priesterschap en het huwelijk, of ook dat één van deze zeven niet werkelijk en eigenlijk een sacrament is: hem treffe de banvloek.
Dit zijn dan maar een paar citaten van de Concilie van Trente, mar het gaat om veel meer fundamentele zaken; Paus & vagevuur allemaal blaspemy!
Mijn ouders en Ik zijn niet opgegroeid in een christelijk gezin en het onderwijs van Gods Woord, maar in een typisch RKK gezin (gingen ook geregeld naar de RKK kerk).
We hadden ons nooit verdiept in de kerkgeschiedenis en de reformatie. Toen de Here God in Zijn genade naar ons omzag en onze zondige status geopenbaard werd, mochten mijn ouders en ik door Gods Genade en Liefde de Here Jezus Christus omarmen als onze Verlosser, Koning en Heer. Een van de eerste dingen waar we ons van bewust waren was dat de RKK een leer verkondigde die ver van GodsWoord afstond, en het was ook duidelijk dat we nooit en te nimmer meer in deze kerk zouden kunnen blijven.
Ik begrijpt ook daadwerkelijk niet waar vele van de reformatorische kerken/evangelische kerken mee bezig zijn. Jullie die vaak van jongsaf het Heilig Schrift kennen en les hebben gehad in de Kerkgeschiedenis en de reformatie, nog steeds over emotioneel positief over de RKK kunnen spreken, zoals met Bodar ?
Zijn degene die er zo positief over zijn nu zo naief ?, of hebben jullie het Schrift verlaten, en verklaren het Schrift vanuit je eigen menselijke emotie, zonder still te staan hoe God over afgodderij spreekt, en hoe God (Jezus en de apostelen, zoals Paulus Galaten 1:8-9) spreekt over dwaalleeraren ?
Ik vind dit daadwerkelijk triest, en hierin zie men hoe de postmoderne tijdsgeest de kerken en de theologie binnenkomt.
Ik vraag dan ook of er nog daadwerkelijk sprake is van de reformatorische/calvinitische leer, en of er nog daadwerkelijk stil word gestaan bij de Kerkgeschiedenis en de reformatie die zich vrij positief uitspreken over de RKK ?
En ik vraag me ook af of Paulus net zo oecumenisch zou zijn met de "vertegenwoordigers" van de RKK, zoals er vandaag mee word omgegaan ? (......Galaten 1:8-9).
Ik hoop en bid echt dat bij vele de ogen geopend zullen worden voor deze dwaling.
http://forum.credible.nl/topic.php?id=4427&page=1
http://www.geocities.com/het_ontheemde_katholicisme/
Om eerlijk te zijn vond ik het echt een trieste uitzending. Het is alweer de zoveelste keer dat men ziet en leest dat de EO aan deze valse eenheid (zoals Knevel het noemt : " oecumene tot het hart")probeert te werken. Hoe vaak is Bodar al niet in de uitzending van Knevel geweest ?, en nog hoevaak heeft er in de visiegids weer niet een positieve dialoog tussen een dominee en priester in gestaan ? Ik word hier zo verdrietig van, vooral als men dan ook nog uit de evangelische/reformatorische wereld dit zo positief benaderd word. Mijn ouders en ik komen uit een RKK achtergrond, en wij schrikken en vinden dit erg verontrustend hoe hier van de evangelische/reformatorische wereld mee word omgegaan. Dit is weer typische het postmodern denken m.b.t de valse niet schriftuurlijke eenheid. Hoe kun je nou spreken over een zogenaamde eenheid met iemand als Bodar die een anti/christelijke instituut vertegenwoordigt, dat instituut dat nog steeds het volgende belijd (enkele dogmatische bepalingen van het Concilie van Trente (1547) wat nooit heroepen is) :Miscanthus schreef:Ja, mooie uitzending. Antoine Bodar weet hoe hij met protestanten om moet gaan. Toch mooi dat het meest wezenlijke niet verschilt, maar dat hij de verschillen "fijntjes benoemt" zonder er een waarde-oordeel over te geven.
Ik vond het een mooie ontmoeting en tegelijk exemplarisch voor ons.
Zitting VI - 13 januari 1547
Canon 4. Indien iemand zegt, dat de vrije wil van de mens, bewogen en aangewakkerd door God, op geen enkele wijze meewerkt door in te gaan op de wekroep van God, waardoor hij zich bereid maakt om de genade van de rechtvaardiging te bekomen, of dat hij zijn medewerking niet kan weigeren als hij wil, maar als een zielloos wezen niets kan doen en zich louter passief kan gedragen: hem treffe de banvloek.
Canon 9. Wie beweert, dat de goddeloze gerechtvaardigd wordt door het geloof alleen, in die zin dat niets anders nodig is om mee te werken met de genade tot het bekomen van de rechtvaardigmaking, en dat het geenszins nodig is zich voor te bereiden en zich open te stellen door een beweging van de eigen wil: hem treffe de banvloek.
Zitting VII - 3 maart 1547
Eerste decreet. Canon 1. Indien iemand beweert, dat de sacramenten van het nieuwe verbond niet alle werden ingesteld door onze Heer Jezus Christus, of dat er meer of minder zijn dan zeven, namelijk het doopsel, het vormsel, de eucharistie, de biecht, het laatste oliesel, het priesterschap en het huwelijk, of ook dat één van deze zeven niet werkelijk en eigenlijk een sacrament is: hem treffe de banvloek.
Dit zijn dan maar een paar citaten van de Concilie van Trente, mar het gaat om veel meer fundamentele zaken; Paus & vagevuur allemaal blaspemy!
Mijn ouders en Ik zijn niet opgegroeid in een christelijk gezin en het onderwijs van Gods Woord, maar in een typisch RKK gezin (gingen ook geregeld naar de RKK kerk).
We hadden ons nooit verdiept in de kerkgeschiedenis en de reformatie. Toen de Here God in Zijn genade naar ons omzag en onze zondige status geopenbaard werd, mochten mijn ouders en ik door Gods Genade en Liefde de Here Jezus Christus omarmen als onze Verlosser, Koning en Heer. Een van de eerste dingen waar we ons van bewust waren was dat de RKK een leer verkondigde die ver van GodsWoord afstond, en het was ook duidelijk dat we nooit en te nimmer meer in deze kerk zouden kunnen blijven.
Ik begrijpt ook daadwerkelijk niet waar vele van de reformatorische kerken/evangelische kerken mee bezig zijn. Jullie die vaak van jongsaf het Heilig Schrift kennen en les hebben gehad in de Kerkgeschiedenis en de reformatie, nog steeds over emotioneel positief over de RKK kunnen spreken, zoals met Bodar ?
Zijn degene die er zo positief over zijn nu zo naief ?, of hebben jullie het Schrift verlaten, en verklaren het Schrift vanuit je eigen menselijke emotie, zonder still te staan hoe God over afgodderij spreekt, en hoe God (Jezus en de apostelen, zoals Paulus Galaten 1:8-9) spreekt over dwaalleeraren ?
Ik vind dit daadwerkelijk triest, en hierin zie men hoe de postmoderne tijdsgeest de kerken en de theologie binnenkomt.
Ik vraag dan ook of er nog daadwerkelijk sprake is van de reformatorische/calvinitische leer, en of er nog daadwerkelijk stil word gestaan bij de Kerkgeschiedenis en de reformatie die zich vrij positief uitspreken over de RKK ?
En ik vraag me ook af of Paulus net zo oecumenisch zou zijn met de "vertegenwoordigers" van de RKK, zoals er vandaag mee word omgegaan ? (......Galaten 1:8-9).
Ik hoop en bid echt dat bij vele de ogen geopend zullen worden voor deze dwaling.
http://forum.credible.nl/topic.php?id=4427&page=1
http://www.geocities.com/het_ontheemde_katholicisme/
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Bart,Unionist schreef:Ïk ga gauw kijken. Ik ben geen vriend van de RKK, maar herken in Bodar wel een broeder. Een broeder met dwalingen, dat wel, maar ik zou niet durven zeggen dat hij geen echt christen is.
Ik wil Antione Bodar als mijn broeder erkennen als hij deze Roomse dwaling herroept:
"Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt.” (Zitting VI, Canon 12).
AMEN ndonselaar !!!!!!!!ndonselaar schreef:Bart,Unionist schreef:Ïk ga gauw kijken. Ik ben geen vriend van de RKK, maar herken in Bodar wel een broeder. Een broeder met dwalingen, dat wel, maar ik zou niet durven zeggen dat hij geen echt christen is.
Ik wil Antione Bodar als mijn broeder erkennen als hij deze Roomse dwaling herroept:
"Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt.” (Zitting VI, Canon 12).
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
ndonselaar schreef:Bart,Unionist schreef:Ïk ga gauw kijken. Ik ben geen vriend van de RKK, maar herken in Bodar wel een broeder. Een broeder met dwalingen, dat wel, maar ik zou niet durven zeggen dat hij geen echt christen is.
Ik wil Antione Bodar als mijn broeder erkennen als hij deze Roomse dwaling herroept:
"Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt.” (Zitting VI, Canon 12).
Wie zegt dat hij dat niet zou willen?
Lijkt me wel en mooie vraag voor hem als ik hem ooit eens tegenkom.
Ik zal het eens proberen via een email aan Andries.
Wellicht kun je hem direct benaderen via http://www.antoinebodar.nl
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ja, bedankt. De vraag is al weg.Unionist schreef:Wellicht kun je hem direct benaderen via http://www.antoinebodar.nl
Wie trekt hier een conclusie?limosa schreef:Miscanthus, bedoel je hier nu mee te zeggen dat we (de gerefomeerde gezindte) wel zouden kunnen samengaan met de RK? Dat lijkt mij nogal een nogal vergaande conclusie namelijk.Miscanthus schreef:Toch mooi dat het meest wezenlijke niet verschilt,

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.