www.openorthodoxie.nl

Billy

www.openorthodoxie.nl

Bericht door Billy »

Sommigen hebben wellicht al eens opgemerkt dat ik wel eens artikelen plaats vanaf http://www.openorthodoxie.nl

bezoeken jullie deze site ook wel eens? Lezen jullie wel eens artikelen van deze site?

breed scala aan posters daar. van BJ Spruyt tot ds. W. Vlastuin.

en nu ook een recent artikel van ds. C. Harinck over Verkiezing en verwerping ( reactie op LMP Scholten, artikel werd niet in RD geplaatst, maar is op openorthodoxie te lezen)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Heeft iemand dat artikel van LMP Scholten?

Mooi artikel trouwens, van Harinck. Evenwichtig, zoals we van hem gewend zijn. Alleen weet ik nog niet helemaal het verschil tussen hem en Verboom in de uitspraak van Verboom: "Ja, er is een verwerping van eeuwigheid. Maar die vat ik op grond van de Bijbel zo op dat God besloten heeft die mensen te verwerpen die Hem blijven verwerpen"
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hierbij de link naar het artikel.

Lees naast dit artikel ook eens langzaam en intensief het besluit van de DL.
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar schreef:Hierbij de link naar het artikel.

zie ook deze topic over het Besluit van de DL
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:Heeft iemand dat artikel van LMP Scholten?

Mooi artikel trouwens, van Harinck. Evenwichtig, zoals we van hem gewend zijn. Alleen weet ik nog niet helemaal het verschil tussen hem en Verboom in de uitspraak van Verboom: "Ja, er is een verwerping van eeuwigheid. Maar die vat ik op grond van de Bijbel zo op dat God besloten heeft die mensen te verwerpen die Hem blijven verwerpen"
Het predikaat 'evenwichtig' is prachtig. Je zegt iets moois, maar eigenlijk zeg je meestal niets over de geprezene.
In dit geval blijkt daat ook uit het feit dat je toevoegt 'hem nog niet helemaal te kunnen volgen'.
ndonselaar
Contacteer:

limosa schreef:

Eigenlijk intriest Limosa, dat een prominente vertegenwoordiger van een kerkverband zulke uitspraken doet.

We hebben Gods verborgen en Zijn geopenbaarde raad. Als we proberen beide zaken met elkaar te verenigen, dan vallen we of linksom, of rechtsom. Laat het eerbiedig staan. We hebben te doen met Zijn geopenbaarde raad en die stem horen we op bijna iedere bladzijde van het Woord.
refo

Bericht door refo »

Maar dat is precies wat LMP Scholten ook zegt: ik spreek de Schrift na.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Maar dat is precies wat LMP Scholten ook zegt: ik spreek de Schrift na.
Ik zeg het met pijn in m'n hart: Misschien is ook hij wel voorbestemd tot het oordeel der verharding. Ik merk dat ook hij zich van "waarheden" bedient om God op een afstand te houden. Wanneer laat hij nou eens los...
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik zal eens gaan kijken.... Vooral de artikelen van Bart-Jan Spruyt vind ik wel interessant, die heeft, zo ontdekte ik laatst bij een interview, wel een interessante visie op een hoop zaken en een hoop kennis in huis.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vraag me af of ds. Harinck Scholten wel helemaal recht doet.
Scholten zegt ook niet dat zonde en ongeloof op dezelfde wijze uit de verwerping voortkomen als het geloof uit de verkiezing. Ook Scholten houdt op een bepaald punt de spanning erin.
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar schreef:
limosa schreef:

Eigenlijk intriest Limosa, dat een prominente vertegenwoordiger van een kerkverband zulke uitspraken doet.

We hebben Gods verborgen en Zijn geopenbaarde raad. Als we proberen beide zaken met elkaar te verenigen, dan vallen we of linksom, of rechtsom. Laat het eerbiedig staan. We hebben te doen met Zijn geopenbaarde raad en die stem horen we op bijna iedere bladzijde van het Woord.
Intriest is juiste woord Donselaar. Als zelfs dat soort voormannen de DL al niet kennen of niet willen kennen weet ik niet waar we heengaan.

Maar laten we maar dankbaar zijn voor de 3FvE. Als die nu geschreven zouden worden zouden ze er heel anders uitzien, en dan bedoel ik niet beter. Ook hier is te zien dat de traditie de Schrift begint te overheersen. De gereformeerde gezindte is op sommige punten Roomser dan we zelf denken.
ndonselaar
Contacteer:

Afgewezen, ik heb niet het hele artikel van L.M.P. Scholten. Misschien is dat wel beter, maar deze zin [aangehaald door ds. C. Harinck] trof me wel:

Gods raad omvat alle dingen, ook 's mensen zonde, ongeloof en verderf. De zonde, het ongeloof en de verharding volgen op het besluit der verwerping en zijn niet de oorzaak van dat besluit.

Spreken de DL niet anders in het besluit?
Billy

Bericht door Billy »

Marnix schreef:Ik zal eens gaan kijken.... Vooral de artikelen van Bart-Jan Spruyt vind ik wel interessant, die heeft, zo ontdekte ik laatst bij een interview, wel een interessante visie op een hoop zaken en een hoop kennis in huis.

Dit is ON TOPIC

De seperate discussie over Harinck en Scholten verzoek ik de mods een nieuw topic voor te openen.

Dus On Topic please!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ndonselaar schreef:Afgewezen, ik heb niet het hele artikel van L.M.P. Scholten. Misschien is dat wel beter, maar deze zin [aangehaald door ds. C. Harinck] trof me wel:

Gods raad omvat alle dingen, ook 's mensen zonde, ongeloof en verderf. De zonde, het ongeloof en de verharding volgen op het besluit der verwerping en zijn niet de oorzaak van dat besluit.

Spreken de DL niet anders in het besluit?
Ik zal eens kijken of ik die Wachter Sions nog kan vinden waar het in staat. Scholten gaat daarin niet uit van een keiharde oorzakelijkheid, met name niet aan het slot van het artikel.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:Het predikaat 'evenwichtig' is prachtig. Je zegt iets moois, maar eigenlijk zeg je meestal niets over de geprezene.
In dit geval blijkt daat ook uit het feit dat je toevoegt 'hem nog niet helemaal te kunnen volgen'.
Ik zou je gelijk willen geven, als ik ds. Harinck niet regelmatig zou horen preken en ik zijn boeken niet zou lezen.
Plaats reactie