Een dominee beluisteren.
Een dominee beluisteren.
Misschien een beetje overdreven, maar ik vind de uitdrukking: ik heb dominee die en die beluisterd eigenlijk niet goed.
Taalkundig is het volgens mij al niet juist. Van Dale geeft bij 'beluisteren': luisterend waarnemen. Je beluistert dan volgens mij een CD, een radio-uitzending en preek van een bandje of MP3. Maar een dominee neem je niet 'luisterend waar'. Je ziet hem ook. (Uitgezonderd blinde mensen).
Theologisch is het ook niet juist. Wat je beluistert is 'een preek', of nog liever 'het vangelie' (als het goed is). Niet die of die dominee. Die moet er zelfs tussenuit vallen.
Taalkundig is het volgens mij al niet juist. Van Dale geeft bij 'beluisteren': luisterend waarnemen. Je beluistert dan volgens mij een CD, een radio-uitzending en preek van een bandje of MP3. Maar een dominee neem je niet 'luisterend waar'. Je ziet hem ook. (Uitgezonderd blinde mensen).
Theologisch is het ook niet juist. Wat je beluistert is 'een preek', of nog liever 'het vangelie' (als het goed is). Niet die of die dominee. Die moet er zelfs tussenuit vallen.
Uit een preek over de 'sleutelen des hemelrijks'
Er zijn mensen die wanneer ze uit de kerk komen, zeggen dat ze die sleutels bewonderd hebben. Hoeveel temeer die sleutels blinken, hoeveel temeer verwondering ze dan hebben voor die sleutels.
Want denk er om, zij komen niet naar de kerk om Gods woord te beluisteren of om een preek te beluisteren. Men zegt dan, ik ben die dominee wezen beluisteren. U komt horen naar het woord van God. Luisteren is wat anders dan beluisteren. Beluisteren wil zeggen, dat u eens uit zal maken of die preek toch wel een rechtzinnige preek is. Nee, dan is van tevoren de vrucht al weg. Zeker u hebt de geesten te beproeven of ze uit God zijn, maar in onderwerping aan het woord van God. Dan alleen zult ge zegen voor uw ziel ervaren, wanneer ge u hier neder zet met een biddend hart en aan de Heere vraagt: Zeg het nu eens, hoor ik er nu bij of niet, ben ik nu ook een kind van U of ben ik geen kind. En indien ik nu ook een kind van U ben, ach Heere, laat dan ook die deur voor mij geopend worden opdat ik met het rechtvaardig volk de poorten mag binnengaan.
Dan moogt ge vrucht verwachten op de bediening van het woord en van de sleutelen des hemelrijks. Geliefden, jong en oud, dat ge hier uw winst mee mocht doen, dat ge van deze plaats nooit zoudt gaan zonderuzelf af te vragen: waar hoor ik nu bij? En als u dan moet zeggen, te behoren tot degenen die buiten zijn, dat het u dan tot een ernstige smeekbede zou uitdrijven. Totdat zij zich bekeren. In elke vraag staat het opnieuw. Het klinkt als een gedurig refrein, totdat zij zich bekeren. De deur is nog open, het is nog geen nacht, de toorn Gods is nog niet ten volle geopenbaard en de verdoemenis is nog niet ten volle over u besloten. Totdat zij zich tot God bekeren. Laat dan jong of oud zijn hart opheffen tot God. Het is nu de wel aangename tijd, de dag der zaligheid. Dat de gelovige, hoe wankel en zwak het geloof ook mag zijn, telkens weer mag luisteren naar de beloften van het evangelie en zo door de kracht des Geestes gesterkt worden, door zich te verlaten op het woord des Heeren.
Laten zij zich verzekerd houden dat, als ze die beloften die in Christus ja en amen zijn, aannemen, God hen proclameert dat Hij geen zonden en overtreding meer ziet.
- Miscanthus
iddMiscanthus schreef:Ik hoorde pas iemand zeggen: "ja. na 1x beluisteren kun je je nog geen goed oordeel vormen, dat kan pas als je hem meerdere keren hebt beluisterd....."
:roll:
Ik heb overigens wel de indruk dat dominees m.n. in de GG wel erg belangrijk gevonden worden.....
Terwijl een Ds het ook niet van zichzelf moet hebben..
- jakobmarin
Ze zullen het misschien niet allemaal en altijd zelf zoeken (laten we 't daar maar op houdenMiscanthus schreef:Ik heb overigens wel de indruk dat dominees m.n. in de GG wel erg belangrijk gevonden worden.....
Als ex-GerGemmer vind ik het een verademing om nu dominees mee te maken die niét zo op een voetstuk staan, waarmee je gewoon kunt praten, die jouw meedenken waarderen en niet als bedreigend of als impertinentie beschouwen: als mensen die hun werk doen, naar beste vermogen, maar ook weleens een mindere dag hebben - en dat ook gewoon erkennen. Als echte arbeiders in de Wijngaard!
Wat maakt volgens jou een Ds een 'echte' arbeider in de wijngaard? dat hij zich precies hetzelfde gedraagd als de gemeenteleden? Wat is nu de meerwaarde van een predikant? dat ook hij een zn gebreken heeft? en euh.. is het "dominee-zijn" een baan net als andere banen? (ik citeer: Mensen die hun werk doen)Hendrikus schreef:Ze zullen het misschien niet allemaal en altijd zelf zoeken (laten we 't daar maar op houdenMiscanthus schreef:Ik heb overigens wel de indruk dat dominees m.n. in de GG wel erg belangrijk gevonden worden.....) en als je in de GG zit, vind je het ook al gauw normaal om héél erg hoog tegen dominees op te zien. Je weet ten slotte niet anders.
Als ex-GerGemmer vind ik het een verademing om nu dominees mee te maken die niét zo op een voetstuk staan, waarmee je gewoon kunt praten, die jouw meedenken waarderen en niet als bedreigend of als impertinentie beschouwen: als mensen die hun werk doen, naar beste vermogen, maar ook weleens een mindere dag hebben - en dat ook gewoon erkennen. Als echte arbeiders in de Wijngaard!
ps: ik ben een gg-er, maar onze Ds staat echt niet op voetstuk hoor! Wel is er respect, maar dat is toch niet verkeerd?
Waaruit leid je af dat hij niet op een voetstuk staat?Ar-Jan schreef:Wat maakt volgens jou een Ds een 'echte' arbeider in de wijngaard? dat hij zich precies hetzelfde gedraagd als de gemeenteleden? Wat is nu de meerwaarde van een predikant? dat ook hij een zn gebreken heeft? en euh.. is het "dominee-zijn" een baan net als andere banen? (ik citeer: Mensen die hun werk doen)Hendrikus schreef:Ze zullen het misschien niet allemaal en altijd zelf zoeken (laten we 't daar maar op houdenMiscanthus schreef:Ik heb overigens wel de indruk dat dominees m.n. in de GG wel erg belangrijk gevonden worden.....) en als je in de GG zit, vind je het ook al gauw normaal om héél erg hoog tegen dominees op te zien. Je weet ten slotte niet anders.
ps: ik ben een gg-er, maar onze Ds staat echt niet op voetstuk hoor! Wel is er respect, maar dat is toch niet verkeerd?
Overigens is een dominee gewoon een gemeentelid. De meerwaarde is dat hij preekt. Verder niet. Het is geen meerwaarde dat 'hij zijn gebreken heeft'. De meerwaarde ten opzichte van de gg gewoonte is dat je merkt dat 'dominee' een beroep is. Waarin dingen fout gaan. En dat erkend wordt.
Natuurlijk is een predikant geen gewoon gemeentelid! Het is een van God gezonden prediker! En natuurlijk verdient een ds. daar zijn brood mee, en gelukkig blijft hij ook maar een mens. Maar enige achting voor een predikant zal nooit verkeerd zijn!Waaruit leid je af dat hij niet op een voetstuk staat?
Overigens is een dominee gewoon een gemeentelid. De meerwaarde is dat hij preekt. Verder niet. Het is geen meerwaarde dat 'hij zijn gebreken heeft'. De meerwaarde ten opzichte van de gg gewoonte is dat je merkt dat 'dominee' een beroep is. Waarin dingen fout gaan. En dat erkend wordt.
En je moet dan ook niet de bewijslast om gaan draaien. Een dominee staat niet op een voetstuk tenzij jij met argumenten aan kunt geven dat hij wel op een voetstuk staat.
Maar ik denk overigens wel dat ik begrijp waar je op doelt; je hebt liever een wat informelere predikant, dan iemand die, om het zo maar eens te zeggen, "uitsluitend dominee is."
Een dominee is een gewoon gemeentelid met een bijzondere roeping. Zoals er meer gemeenteleden zijn met een bijzondere roeping. We gaan er teveel vanuit dat hij 'van God geroepen is'. En zetten hem hoe dan ook daardoor op een voetstuk. Het is toch maar de van God geroepen dominee. Die gedachte leeft sterker naarmate een kerkgenootschap of groep binnen of buiten een kerkgenootschap minder predikanten heeft.
Op ieder moment moet hij 'van God geroepen zijn'. Niet alleen bij zijn zending. Als hij niet ijverig is en op routine gaat preken zal hij zich vanzelf minder geroepen voelen. De gemeente heeft daarin ook een taak. Met gebed en door de dominee op onschriftuurlijke zaken te wijzen. Voor dat laatste zal meer schroom zijn naarmate je sterker denkt aan de 'roeping'. Men zal al gauw zeggen, tja, 't klopt wel niet, maar hij is toch maar geroepen.
Natuurlijk moet je het ambt achten en daarmee de ambtsdrager.
Ik zie dus alle gergem dominees op een voetstuk staan. Ik heb er zelf op zien klimmen en ik zie er veel op gezet worden. Dat is er ook het gevolg van dat ds Mulder een betoog in de Saambinder zet over ledenvergaderingen. Die stellen helemaal niets voor. De kerkeraad beslist in alles. Alleen als het over zoeiets bel;angrijks gaat als een nieuw gebouw is het wel verstandig de leden te raadplegen. Het spijt me,maar dat vind ik nou weer het onbenulligste van het hele gemeentezijn. Dat is maar de huls. Laten we het eens met z'n allen over de inhoud hebben. Maar kom daar in de GG eens om. Dat is het monopoli van de kerkenraad. En als er een dominee is van de dominee.
Nogmaals: ze staan op een voetstuk dus waarom denk jij dat dat niet zo is?
Op ieder moment moet hij 'van God geroepen zijn'. Niet alleen bij zijn zending. Als hij niet ijverig is en op routine gaat preken zal hij zich vanzelf minder geroepen voelen. De gemeente heeft daarin ook een taak. Met gebed en door de dominee op onschriftuurlijke zaken te wijzen. Voor dat laatste zal meer schroom zijn naarmate je sterker denkt aan de 'roeping'. Men zal al gauw zeggen, tja, 't klopt wel niet, maar hij is toch maar geroepen.
Natuurlijk moet je het ambt achten en daarmee de ambtsdrager.
Ik zie dus alle gergem dominees op een voetstuk staan. Ik heb er zelf op zien klimmen en ik zie er veel op gezet worden. Dat is er ook het gevolg van dat ds Mulder een betoog in de Saambinder zet over ledenvergaderingen. Die stellen helemaal niets voor. De kerkeraad beslist in alles. Alleen als het over zoeiets bel;angrijks gaat als een nieuw gebouw is het wel verstandig de leden te raadplegen. Het spijt me,maar dat vind ik nou weer het onbenulligste van het hele gemeentezijn. Dat is maar de huls. Laten we het eens met z'n allen over de inhoud hebben. Maar kom daar in de GG eens om. Dat is het monopoli van de kerkenraad. En als er een dominee is van de dominee.
Nogmaals: ze staan op een voetstuk dus waarom denk jij dat dat niet zo is?
Een recent voorbeeld:
Een ouderling uit de gemeente werd door het curatorium toegelaten tot de opleiding op de theologische school. In het kerkblad verscheen een artikel namens de kerkenraad, waarin in voorval van enkele jaren terug werd gememoreerd. De desbetreffende man was toen net diaken geworden (want zo gaat dat immers, je begint als diaken en promoveert later tot ouderling). Een oude ambtsdrager had toen al eens opgemerkt "daar kunnen we nog een goede ouderling aan krijgen" of woorden van gelijke strekking. Waarop de dominee had gezegd "Nee broeder, die pijl ligt verder". En ziet: nu was hij dus toegelaten tot de theologische school!
De mystiek die van dat verhaal afdroop tekent de sfeer waarin predikanten bijkans worden aanbeden. En dat is niet gezond.
Het is slechts één voorbeeld, ik zou er vele kunnen noemen. Beleid aangaande stoffelijke zaken dat plotseling gewijzigd wordt "omdat onze dominee dat in z'n vorige gemeente ook zo gewend was". Pastorieën die door beunhazers worden verbouwd tot riante paleizen... Ach, laat ik maar ophouden.
@AartJan:
Een ouderling uit de gemeente werd door het curatorium toegelaten tot de opleiding op de theologische school. In het kerkblad verscheen een artikel namens de kerkenraad, waarin in voorval van enkele jaren terug werd gememoreerd. De desbetreffende man was toen net diaken geworden (want zo gaat dat immers, je begint als diaken en promoveert later tot ouderling). Een oude ambtsdrager had toen al eens opgemerkt "daar kunnen we nog een goede ouderling aan krijgen" of woorden van gelijke strekking. Waarop de dominee had gezegd "Nee broeder, die pijl ligt verder". En ziet: nu was hij dus toegelaten tot de theologische school!
De mystiek die van dat verhaal afdroop tekent de sfeer waarin predikanten bijkans worden aanbeden. En dat is niet gezond.
Het is slechts één voorbeeld, ik zou er vele kunnen noemen. Beleid aangaande stoffelijke zaken dat plotseling gewijzigd wordt "omdat onze dominee dat in z'n vorige gemeente ook zo gewend was". Pastorieën die door beunhazers worden verbouwd tot riante paleizen... Ach, laat ik maar ophouden.
@AartJan:
Waren ze maar uitsluitend dominee. Wat te zeggen van alle tijdvretende bijbaantjes als voorzitter van het schoolbestuur, enzovoort enzovoort...dan iemand die, om het zo maar eens te zeggen, "uitsluitend dominee is."
Maar houden deze misstanden dan in, dat de dominee op een voetstuk geplaatst wordt?De mystiek die van dat verhaal afdroop tekent de sfeer waarin predikanten bijkans worden aanbeden. En dat is niet gezond.