Ik ben wel eens benieuwd of er mensen op refoforum zijn, die net als mij zich af en toe verbazen over kortzinnige reacties over predikanten enz...(
Ik las onderstaand stuk van Matthew Henry behorende bij een gedeelte uit Ezechiël 33
"[align=right]Getrouwe predikanten weten niet, hoeveel kwaad iedere dag van hen wordt gezegd, en dat is goed ook; als zij het wisten, zou het hen kunnen ontmoedigen en hun arbeid bemoeilijken. Maar God geeft acht op hetgeen tot hun nadeel wordt gezegd, niet alleen op hetgeen tegen hen wordt besloten of gescholden, niet alleen op wat men tegen hen schrijft of op plechtige toon spreekt, maar ook op wat in meer huiselijke of intieme kring, tussen buren als zij elkaar ontmoeten, bij de wanden en in de deuren van de huizen gepraat wordt. Daar kan men nog vrijer zich uiten; maar wat men hun ook verwijt of waarmee men hun ook belastert, God hoort het en houdt eens afrekening. Zijn dienaren blijven niet altijd het voorwerp van de spot van de goddelozen. Zij konden de profeet van geen misdaad beschuldigen, maar zij spraken gaarne van hem op een lichtzinnige, spottende, gekscherende toon: zij zeiden schertsende: "Komt toch en hoort wat het woord zij, dat van de Here voortkomt. Misschien is er wat nieuws of onderhoudende in, dat wat te praten geeft." Zij, zij hebben het ver in heiligschennis gebracht, die wat zo’n onwaardeerbaar voorrecht en zo dure plicht is, het prediken van en het horen naar Gods Woord, een voorwerp van vermaak en ontspanning achten, of in onderlinge gesprekken of zelfs in ‘t openbaar. Ernstige dingen dienen ook ernstig besproken te worden." [/align]
Praten over zaken met verstand van zaken
Praten over zaken met verstand van zaken
Laatst gewijzigd door pierre27 op 24 dec 2005, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
Is dat iets om je over te verbazen?
Kan me niet voorstellen dat men hier spottend afvraagt wat God ons te zeggen heeft.
Kritiek op de prediking is iets anders dan spotten met dominees.
Het blijft wel opletten dat het niet dreigt te gebeuren.
Nog beter is het om man en paard te noemen, anders blijft het n de lucht hangen
Kan me niet voorstellen dat men hier spottend afvraagt wat God ons te zeggen heeft.
Kritiek op de prediking is iets anders dan spotten met dominees.
Het blijft wel opletten dat het niet dreigt te gebeuren.
Nog beter is het om man en paard te noemen, anders blijft het n de lucht hangen
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 24 dec 2005, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Praten over zaken met verstand van zaken
uit je kritiek op mensen op refoforum?pierre27 schreef:Ik ben wel eens benieuwd of er mensen op refoforum zijn, die net als mij zich af en toe verbazen over kortzinnige reacties over predikanten enz...
Ik las onderstaand stuk van Matthew Henry behorende bij een gedeelte uit Ezechiël 33
"[align=right]Getrouwe predikanten weten niet, hoeveel kwaad iedere dag van hen wordt gezegd, en dat is goed ook; als zij het wisten, zou het hen kunnen ontmoedigen en hun arbeid bemoeilijken. Maar God geeft acht op hetgeen tot hun nadeel wordt gezegd, niet alleen op hetgeen tegen hen wordt besloten of gescholden, niet alleen op wat men tegen hen schrijft of op plechtige toon spreekt, maar ook op wat in meer huiselijke of intieme kring, tussen buren als zij elkaar ontmoeten, bij de wanden en in de deuren van de huizen gepraat wordt. Daar kan men nog vrijer zich uiten; maar wat men hun ook verwijt of waarmee men hun ook belastert, God hoort het en houdt eens afrekening. Zijn dienaren blijven niet altijd het voorwerp van de spot van de goddelozen. Zij konden de profeet van geen misdaad beschuldigen, maar zij spraken gaarne van hem op een lichtzinnige, spottende, gekscherende toon: zij zeiden schertsende: "Komt toch en hoort wat het woord zij, dat van de Here voortkomt. Misschien is er wat nieuws of onderhoudende in, dat wat te praten geeft." Zij, zij hebben het ver in heiligschennis gebracht, die wat zo’n onwaardeerbaar voorrecht en zo dure plicht is, het prediken van en het horen naar Gods Woord, een voorwerp van vermaak en ontspanning achten, of in onderlinge gesprekken of zelfs in ‘t openbaar. Ernstige dingen dienen ook ernstig besproken te worden." [/align]
Ik heb op niemand specifiek kritiek maar ik verbaas me wel eens hoe koud en hard er over predikanten/kerkverbanden/stromingen wordt gesproken.
De aanleiding voor mn topic was dat juist bij het lezen van Henry's gedeelte n.a.v. Ezechiël 33 ik aan dit forum moest denken.
Het kan toch geen kwaad om onszelf bij deze zaken te bezinnen?
De aanleiding voor mn topic was dat juist bij het lezen van Henry's gedeelte n.a.v. Ezechiël 33 ik aan dit forum moest denken.
Ik denk dat harde kritiek op de persoon nooit goed is. Ik maak me daar ook wel eens schuldig aan. Dat kan ik beter niet doen.pierre27 schreef:Ik heb op niemand specifiek kritiek maar ik verbaas me wel eens hoe koud en hard er over predikanten/kerkverbanden/stromingen wordt gesproken.
Maar als ik kritisch op de inhoud ben, dan hoeft dat niet te betekenen dat ik schuldig ben aan het door jou geposte. Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite met de leer in de GGinNed.
Ds de Heer is in de Saambinder super kritisch naar Ouweneel. Hij suggereert zelfs op het laatst over de staat van Ouweneel. En dan denk ik, hier ga je over een grens.
Groet
Nochtans is hier amper sprake van, dus is je quotte van M.Henry lichtelijk overdreven.lichtzinnige, spottende, gekscherende toon
Ik begrijp eigenlijk niet dat je na 16 postings al met deze beschuldiging komt

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat zegt het aantal postings? K lees nu ongeveer al ruim een jaar de artikelen op de site, mag ik nu ook eens reageren?Gian schreef:Nochtans is hier amper sprake van, dus is je quotte van M.Henry lichtelijk overdreven.lichtzinnige, spottende, gekscherende toon
Ik begrijp eigenlijk niet dat je na 16 postings al met deze beschuldiging komt