HET VOORNAAMSTE

Matthijs

HET VOORNAAMSTE

Bericht door Matthijs »

"Ere zij God in de hoogste hemelen." Lukas 2:14a
De engelen hebben het Kerstlied volmaakt gezongen. Niet alleen wat de woorden betreft, maar ook ten aanzien van de volgorde in dit lied. Want ze beginnen met de eer Gods. Niet met de vrede op aarde of met het welbehagen in mensen. De aarde en de mensen kamen op de tweede plaats.
Het gaat dan ook in de eerste plaats bij het Kerstgebeuren niet om de verlossing van zondaren, maar om de eer Gods. In het Kerstfeit komt God aan Zijn eer. Dat is het voornaamste. Hadden mensentongen het lied der verlossing moeten zingen, dan waren wij het liefst bij onszelf begonnen. Wat bij de engelen het eerst aan de orde is, daaraan komt de mens het laatste toe, Maar zolang het nog gaat om eigen zaligheid, om eigen behoud en om eigen verlossing, hebben we van het Kerstgebeuren nog te weinig begrepen, ook al zijn we aan zonde en schuld ontdekt. Het is in de eerste plaats Kerstfeest voor God de Vader, omdat er een Kind is geboren, dat Gods eer zal herstellen. Voor de tweede maal. dat is het voornaamste.
"Ere zij God." En hiermee spreken de engelen niet een wens uit. alsof het zo zijn mocht. Want die eer is aan God in de hoogste hemelen. Maar nu zal de aarde de deugden Gods worden opgeluisterd door het Kind, Dat daar ligt in de stal.
Op de aarde is de eer Gods aangetast. De mens is een schender geworden van Gods Majesteit, een krenker van Zijn deugden. Om niets anders was hij geschapen dan om God te eren. Doch zodra hij viel, verstomde de lof op zijn lippen.
Sindsdien is het niet meer: "Ere zij God'", maar: "Ere zij de mens." En wee degene, die de mens in zijn eer durft te krenken. Intussen doet hij zelf niet anders dan de Allerhoogste in Zijn eer krenken. Want één van beide,óf God, óf de mens op de troon.
Maar het Kerstgebeuren betekent nu, dat God weer de eer zal ontvangen door de mens Christus, en door allen die in Hem zijn. Niet om het Kind in de schaduw te stellen. In dat licht wordt de geboren Christus juist des te groter. Hij heeft immers Zelf gezegd: ` Ik zoek niet Mijn eer, maar de eer van Hem Die Mij gezonden heeft." Christus was er dus Zelf diep van doordrongen, dat het ging om de eer Zijns Vaders.
Zo staat dan de engelenzang in de juiste volgorde. Het voornaamste voorop. Wat het zwaarste is, doen de engelen ook het zwaarste wegen.
Het lied der engelen wordt nu echter een les die de kerk. Gods moet leren. Opdat de kerk op de Kerstdag zich niet alleen verlustigen zal in eigen behoud, maar bovenal in de eer Gods. Wie de volgorde omkeert, wie begint met de vrede op aarde en het welbehagen in mensen, hij kan nog zichzelf bedoelen O zeker, het is goed om te vragen: "Hoe word ik zalig?" Waren er zulke vraagstellers maar meer. Doch het moet toch ook komen tot de vraag: "Hoe komt God aan Zijn eer?" Het is dan ook een vaag teken, als het bij de eerste vraag is gebleven. Of dan de eer van God niets met de zaligheid van het volk van God te maken heeft? Die twee dingen staan juist met elkaar in het nauwste verband. Want wie de eer Gods mag bedoelen, die is juist zalig.
Geen zaliger Kerstfeest dan wanneer daarin Gods deugden worden verheerlijkt.
Neen, de eer Gods sluit het behoud van de mens niet uit, maar sluit de zaligheid juist in. God verheerlijkt Zijn deugden juist in het zaligen van zondaren.
In het "Ere zij God" ligt alleen de zaligheid vast. Want nu is Gods eer met de verlossing van zondaren gemoeid.
Mocht het dan zo Kerstdag voor ons worden. Want ach, wij willen allen wel een Jezus om ons van de helse smart te verlossen. De volgorde in de engelenzang keren we zo graag om. Als we maar behouden zijn. Dat achter wij het voornaamste. Ons Kerstbegrip zit vol egoïsme. Maar zelfzoekers zullen het Kind tevergeefs zoeken, ook al menen ze het gevonden te hebben. Bedenk het dan; dat we met God de Vader te maken hebben, Wiens deugden door ons zijn aangetast, en dat God de Zoon in de wereld kwam, allereerst om Hem eer te geven. Dit is de ernst van het Kerst-evangelie! In dit besef zal het een zalige Kerstdag worden. Als uw behoud op de tweede plaats komt en de eer Gods is geworden HET VOORNAAMSTE'
Gian

Bericht door Gian »

Daar gaan we weer.....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jacob

Bericht door jacob »

Gian schreef:Daar gaan we weer.....
Als uw behoud op de tweede plaats komt en de eer Gods is geworden

dit bedoel je?
memento

Bericht door memento »

Ik snap het nut van zulke meditaties niet. Niet zozeer dat ik het er niet mee eens ben, want dat ben ik wel. Maar waar is het praktische element? We moeten leren dat Gods eer zwaarder telt dan onze zaligheid. Prima, maar hoe? Hoe kan ik die waarheid gaan toepassen in mijn leven? Want de schrijver stelt, dat dat nodig is om zalig te kunnen worden. Als de schrijver daar zo van overtuigd is, waarom wijst hij zijn lezers dan niet de weg die gaan moeten, zodat ze straks met de herders in kunnen stemmen..?
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:Ik snap het nut van zulke meditaties niet. Niet zozeer dat ik het er niet mee eens ben, want dat ben ik wel. Maar waar is het praktische element? We moeten leren dat Gods eer zwaarder telt dan onze zaligheid. Prima, maar hoe? Hoe kan ik die waarheid gaan toepassen in mijn leven? Want de schrijver stelt, dat dat nodig is om zalig te kunnen worden. Als de schrijver daar zo van overtuigd is, waarom wijst hij zijn lezers dan niet de weg die gaan moeten, zodat ze straks met de herders in kunnen stemmen..?
misschien wilde de schrijver er iets mee corrigeren?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Waarom post Matthijs dit als moderator en niet gewoon als Matthijs?
Ik vind het erg verwarrend en maakt de rol en bedoeling van Matthijs voor mij onduidelijk.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:Ik snap het nut van zulke meditaties niet. Niet zozeer dat ik het er niet mee eens ben, want dat ben ik wel. Maar waar is het praktische element? We moeten leren dat Gods eer zwaarder telt dan onze zaligheid. Prima, maar hoe? Hoe kan ik die waarheid gaan toepassen in mijn leven? Want de schrijver stelt, dat dat nodig is om zalig te kunnen worden. Als de schrijver daar zo van overtuigd is, waarom wijst hij zijn lezers dan niet de weg die gaan moeten, zodat ze straks met de herders in kunnen stemmen..?
Inderdaad.
'Het voornaamste' is een doel. Voordat het doel volkomen bereikt is, is er een leven aan vooraf gegaan, dat het vlees moest leren kruisigen, en zichzelf verloochenen. De momenten dat Gods eer op 1 staat zijn helaas maar spaarzamenlijk.

Daarom is het stuk eenzijdig, en misleidend voor pasbekeerden of instabiele christenen.

Heb je bij dit stuk ook niet ernstig aan jezelf getwijfeld Matthijs?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

De volgorde is zo:
glorie/eer in de hoogsten en op aarde vrede in mensen van goede wil.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:De volgorde is zo:
glorie/eer in de hoogsten en op aarde vrede in mensen van goede wil.
lees ik dat goed: mensen van goede wil?
Had pelagius dan toch gelijk?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen, dit is het forumonderdeel 'bezinning'.

Als je niets met deze meditatie kunt. Laat het dan links liggen. Start eventueel in een nieuwe topic en andere rubriek een discussie.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim

Re: HET VOORNAAMSTE

Bericht door wim »

Matthijs schreef:"Ere zij God in de hoogste hemelen." Lukas 2:14a
De engelen hebben het Kerstlied volmaakt gezongen.
Dit is in elk geval een onwaarheid. De engelen hebben dit helemaal niet gezongen.
jacob

Bericht door jacob »

NBV: 13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
14 ‘Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.’ (2:14) en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft – Andere handschriften lezen: ‘en vrede op aarde; hij vindt vreugde in de mensen’.

51: 13 En plotseling was er bij de engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende:

het boek: 13 Plotseling kwam bij de engel een menigte andere engelen die God loofden. Een hemels leger was het.
14 "Ere zij God in de hoge", zongen zij. "Vrede op aarde bij de mensen die naar Zijn wil leven."

leidse: 13 En plotseling was bij den engel een schare van het hemelse heirleger, die God prees en zeide:

KJ: 13 And suddenly there was with the angel a multitude of the heavenly host praising God and saying,

Nou volgens mij zit het boek er naast. Wel grappig dat hier van het boek wordt uitgegaan.
refo

Bericht door refo »

Er staat gewoon 'zeggende' (legontoon).
Ook Maria, Zacharias en Simeon hebben niet 'gezongen'.

Bij Zacharias staat ook 'zeggende ' (legoon = enkelvoud)
Bij Maria staat 'zei' (eipen)
Bij Simeon staat ook 'zei' (eipen)
jacob

Bericht door jacob »

een nogal rechtse denk ik :mrgreen:

ik kan er niet erg warm van worden. Ik kan zo 5 voorbeelden noemen in de bijbel waar de praktijk anders is.

Kijk maar eens naar de gestalten die tot Jezus gingen. De een was nieuwsgierig, de ander hongerig, de ander had een kwaal. Ik geloof niet dat ze erg met hun zondige aard te strijden hadden. Maar blijkbaar is schuld een voorwaarde. Het gaat er niet zonder, maar dat het een absolute voorwaarde vooraf is?, en dat ik moet komen alleen als ik Gods eer op het oog hebt, daar geloof ik niet in. Het kan weleens zo zijn. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet in zo'n goede mens. Zelfs niet in goede levengemaakte mensen. Gods eer zal pas volmaakt door een mens kunnen worden bezongen/geprezen in de Hemel. Maar gelukkig zoekt de Heere geen volmaakte mensen. eeuwig wonder!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Het enige goede antwoord op de column is Joh 3 : 16.
Plaats reactie