Laat jouw kerk recenseren door de kerkshopper!

Plaats reactie
Breekijzertje

Laat jouw kerk recenseren door de kerkshopper!

Bericht door Breekijzertje »

Kerkshopper

kerkshopper@eo.nl

De mysterieuze kerkshopper gaat op pad. Z'n doel: onderzoeken hoe toegankelijk jouw kerk is. Hij laat altijd een visitekaartje achter in de collectezak/bak. We spraken hem over zijn missie.
"We gaan een soort van kijk-en-vergelijk doen tussen kerken. Om te zien hoe die kerken en denominaties (het woord zelf klinkt al vaag) er uitzien en waarin ze van elkaar verschillen . En dat op een humoristische manier weergeven! We letten op hele verschillende dingen: van koffiedrinken, zingen en hoe goed de voorganger is, tot de buurt waarin zo’n kerk staat. Of hoe je zit in een kerk. Het leukste vind ik het becijferen van een voorganger… een soort idols!".

Wie weet staat de kerkshopper binnenkort bij jou voor de (kerk)deur!

Tips voor de kerkshopper? mail: KERKSHOPPER@EO.NL
Breekijzertje

Kerkshopper: De Oude Kerk Ede

Algemeen
De Hervormde kerk op Gereformeerde grondslag (Bond) staat in het centrum van Ede. Van binnen is het een niet bijzondere kerk, weinig fraais te zien, het is alleen enorm groot, hoog en diep en er zweven prachtige kroonluchters in de lucht waarop je alle gemeenteleden die voor je zitten via die gouden bol ook in het gezicht kunt zien ;) Opvallend ook de rokjes en de hoedjes van de vrouwelijke kerkgangers.
Crew
De dominee doet z’n ding in een zwarte, zware toga met een wit befje. Daarnaast een tiental ouderlingen op de eerste rij in pik zwarte pakken.
Dienstomschrijving
In deze avonddienst is het toch wel aardig vol, denk dat de kerk voor 80% gevuld is, echter op het soort banken die in deze kerk staan kun je goed inschikken, dus er had nog wel de helft zoveel mensen bij gekund.
Muziek
Muziek kwam er van het prachtige orgel en de Psalmen op hele noten. Tijdens het zingen bedenk ik me: wat een volume met elkaar, dat moet best indrukwekkend klinken voor mensen die buiten de kerk voorbij lopen.
Welkom
Omdat ik wat te laat was voor de dienst en het gebed bezig was, kwam na het gebed een norse man in het zwart naar ons toe en opende de deur voor ons. Terwijl ik toch meende op tijd te zijn was het onofficiele gedeelte van de dienst al begonnen...
Preek
Matt. 26:30-35. Iedereen verstoot Jezus, zoals Petrus dat deed. Hij gaat ons verstand te boven. Zach. 13:7-9. Het zwaard zal de goede herder treffen, zodat de kudde verstrooid raakt. Dit om ons scherp te krijgen op wie wij echt moeten letten: de Goede Herder.
Hoe goed was de voorganger?
8 qua inhoud en diepgang. 5 qua spreker. Door de taal moeilijk te begrijpen. Langdradig en veel lange tussenpauzes die dodelijk zijn voor je aandacht.
Werd je door iets of iemand afgeleid?
De man voor mij zag er dood uit. Gezien de kleur van zijn huid. Maar na een anderhalf uur af en toe naar hem gekeken te hebben leek het me een erg vriendelijke vader/opa. Bij het tweede rondje bidden hield ik nog even mijn ogen open om te zien wat ik moest doen: staan of zitten. Ik schoot een beetje in de lach, toen alleen vooraan een tiental mannen opstonden in zwarte pakken. Het zag er gewoon een beetje maf uit. Iedereen was al donker gekleed en toen werd het alleen nog maar zwarter voor mijn ogen.
Wat gebeurde er na de dienst?
Heb mijn sjaal van de kapstok gepakt en het psalmenboekje terug gegeven aan de norse man die ons binnen liet en op dat moment toch vriendelijk bleek te zijn.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

hahhaa dat meen je niet. wat een actie
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb dat op een Engelse website ook eens gezien. Apart soort humor.
Breekijzertje

Unionist schreef:Ik heb dat op een Engelse website ook eens gezien. Apart soort humor.
Neenee.....het is geen grap ofzo.
Misschien wel humoristisch geschreven maar dat is juist wel leuk.
Je kunt jouw kerk/gemeente echt opgeven hiervoor.
Breekijzertje

Kerkshopper: Parochie de Heilige Kruisverheffing Raalte
Algemeen

Rooms katholieke kerk in het centrum van het Overijsselse dorp Raalte.
Crew
Een priester in een groene jurk, vier misdienaars in witte jurken en een vrouw die de schriftlezing hield in mantelpakje. Voor de collecte, opgehaald in bronzenschalen, ook nog eens een mannetje of vier en natuurlijk het mannenkoor.
Uiterlijk
Van binnen is de kerk prachtig. Mooie oude houten banken met een knielbankje ervoor om te knielen voor Jezus dan wel Maria. Misschien wel de mooiste kerk die ik in NL ken … prachtig glas in lood.
Welkom
De deur wordt opengehouden voor een vrouw met een rollator, waarna de man die de deur openhield nog even zo bleef staan wat mij een als een warm welkom overviel, zo’n stralende behulpzame man. Achter in de kerk, lag de liturgie al klaar gelukkig. Het is in een roomse kerk voor niet-roomse niet altijd helemaal te volgen wat er gebeurd. Van te voren was het stil, erg stil. Iedereen maakte vooraf een snelle knieling vooraan in de kerk. De meneer die voor mij kwam te zitten knielde en mompelde hardop zoiets als dat hij ook niet meer de jongste was of dat het te vroeg was om dit soort kapriolen uit te halen.
Muziek
Er werd geopend met een gregoriaans lied. Omdat het koor voor me achter een dikke pilaar, werd ik verrast.
Preek
Aan de hand van Jeremia ging het over het feit dat we door tegenslagen ons niet van ons geloof moeten afhouden. Tegenslagen passen niet in ons eigen gelegde straatje, maar tis iets wat erbij hoort. De preek was wel wat kort, korter dan op de EO-Jongerendag.
Een 6 voor de priester, want hij las voor, weliswaar uit eigen werk, maar toch
Werd je door iets of iemand afgeleid?
Ja, door de zielig hangende Jezus aan het kruis hoog voorin de kerk zweeft. Bij het zien van het crucifix dwalen mijn gedachte vaak af naar dat moment dat Jezus in het echt aan het kruis hing.
Jeugd
Ik zie niet echt veel jeugd zitten in de mis. Jammer. Maar misschien dat zij de mis op zaterdagavond bij wonen, want zondag is wel erg vroeg, negen uur.
Breekijzertje

Kerkshopper: C3 kerk in Arnhem
Kerkshopper bezocht misschien wel jouw kerk...

The Christian City Church (kortweg C3) is een hippe en jonge gemeente, die wekelijks samen komen in een kroeg(!) aan de Korenmarkt in Arnhem. Een kerk met zijn wortels in Sydney, (een beetje tweetalig, Engels en Nederlands) qua visie en stijl lijken ze op Hillsong.
Eerste indruk
De klanken van de elektrische en akoestische gitaar kwamen goed tot hun recht in de jazz rood en blues blauwe bovenzaal van het Arnhemse café The Fifth Avenue. Dertig stijlvol geklede jongeren van tussen de zestien en zesentwintig vullen de ruimte. Achter het drumstel bidt een groepje jongeren.
Hoe zit je?
Op pijnlijk zittende stoeltjes. Wat ik niet wist is dat die stoeltjes er ook meer als decorstukken dan gebruiksvoorwerpen staan. Zodra we zitten, mogen we gaan staan.
Muziek
Onder leiding van Robbert – hij werd me voorgesteld als de Nederlandse Bono – barst de band los. Ik voel de vibe en begin de voor mij vreemde teksten vanaf het scherm dat achter in de zaal hangt mee te zingen. 'You are my daily bread' en 'Hallelujah' alle worship termen komen aan bod, en er wordt vol overgave en met charisma meegezongen. Na drie nummers ben ik wel klaar voor een lekkere preek, maar we moeten nog twee liederen in de houding blijven.
Collecte
Een Bacardi koelemmer gaat rond voor de donaties
Preek
David heet de jonge spreker. Hij houdt een korte inleiding over de goedheid van de Grote God. Zoals David het brengt lijkt het een relaxte kameraad die Jahweh. Vervolgens neemt de leider Henk-Jan het woord. Thema van deze serie preken is: Church On the radical edge … En vandaag gaat het over groeien, met als kerntekst: Mattheus 5:2: Hij (Jezus) nam het woord en onderrichtte hen … De kern van een goede groei zit hem in gebed, Bijbel lezen (Gods wil te zoeken) en te gehoorzamen.
Koffie
Aan het einde van de dienst worden we uitgenodigd om beneden nog een drankje te komen nuttigen aan de bar.
Wat miste je?
Wat ik een beetje miste was de mystiek. Waar waren de Gregorische klanken en de stiltes van gebed? Het kerkgevoel onbrak er een beetje aan, maar de vraag is of dat nu zo erg is, zeker als je voor het eerst met het christelijk geloof in aanraking komt.
Wat viel nog meer op?
Het meest opmerkelijke wat er gezegd wordt is dat God geen blue-print van je leven heeft. Hij heeft niet alles van te voren vastgelegd hoe je leven zou verlopen. Hij geeft ons juist de keus om in vrijheid, met een eigen wil te leven.
Unionist

Bericht door Unionist »

Kijk: http://www.shipoffools.com Klik links op "Mystery worshipper"

Gewoon gepikt!

Volgens mij niet slim om het onder EO-vlag te doen. Vinden een hoop mensen vast niet leuk en wordt gebruikt tegen de EO.
Breekijzertje

Kerkshopper: Vineyard Wagening

Algemeen, inleidend
Kerk (naam van de kerk, eventueel woonplaats) bevrijdingskerk Wageningen Denominatie Vineyard Gebouw (foto entree) een verbouwde kerk. Buiten erg kerk-kerk binnen huiselijk, maar toch een kerk 'De gemeente/gemeenschap' Vineyard Wageningen De buurt ligt aan de weg Wageningen-Oosterbeen, een wat na oorlogse buurt
'Crew'
Voorganger, iemand voor de mededelingen, band
Uithoud
Wat voor een dienst was het? Stom toevallig een avondsmaaldienst, begon 's middags om drie uur
Hoe vol was de kerk?
80 %
Werd je persoonlijk verwelkomd?
Kreeg een Week-Info in mijn hand gedrukt
Zat je een beetje lekker?
Ja, was redelijk, houten stoelen doch confortabel
Hoe was de sfeer voor de dienst echt begon?
Gezellig. Iedereen sprak met iedereen. Ik kwam zelf twee bekenden tegen, waar ik even mee gepraat heb. erg informeel. Wat waren de openingswoorden van de dienst? Na het eerste lied, niet specifiek een welkom wel de vraag of er nog mensen persoonlijk verwelkomd moesten worden
Welke instrumenten werden er bespeeld?
Bas, gitaar, keyboard, drum, leadzanger en zangeres
Zingen
Blij, pinkster-achtig. Met voor mij minder bekende liederen, waarschijnlijk een Vineyard-collectie
Preektijd
Het boeide me, dus de tijd ging snel. er werd informeel gesproken. Totaal van de dienst kwam op bijna twee uur Op een schaal van 1 tot 10: hoe goed was de voorganger? 7, boeiende inhoud, maar minder boeiend verteld
Inhoud
Waar ging de preek in een notendop over? Vrijheid door verbondenheid (in de Heer met elkaar, Heilge Geest) De dingen van de oude mens is reeel in ieder mens aanwezig. Bevrijdend dat te weten. Vruchten van de Geest zijn geen doel op zich, het is een gevolg van het aannemen van Jezus. Focus moet noch liggen op oude mens (zonde) noch op de vruchten van de Geest. Die kun je niet uit je zelf, dat komt voort uit de Geest die je ontvangt door Christus aan te nemen.
Koffie?
Ja, was er, maar hebben we overgeslagen omdat we een andere kerkdienst moesten halen
Hoe zou je het vinden als dit je 'vaste' kerk zou worden (1-10)
7. er zitten veel jongeren in de kerk, de preek is toepasselijk en persoonlijk, het zingen is lekker, het is helaas wat en geordend en ik had het idee dat men erg op elkaar lette. Toch kon ik binnen komen en weggaan als of ik er nooit geweest was.
Toevoeging
Er werd nieuwelingen een welkomspakketje aangeboden! Echt goed! Jammer dat ze dat via een pakketje doen en je niet persoonlijk aanspreken.
memento

Bericht door memento »

Ik vind het idee er achter verwerpelijk! Kerken zijn niet bedoeld om eens uit te proberen. En het Woord van God is niet te vangen in een cijfer, hoe goed of slecht ook gebracht. Teugen!

Echter, ondanks dat, denk ik dat we er wel van kunnen leren. Zo te zien is de sfeer verschillend in al die kerken, evenals hoe nieuwe bezoekers verwelkomt worden. Ik denk dat we daar van kunnen leren.
Daphne

Bericht door Daphne »

memento schreef:Ik vind het idee er achter verwerpelijk! Kerken zijn niet bedoeld om eens uit te proberen.
Nu wil ik niet moeilijk doen... maar volgens mij heb jij ook vele kerken uitgeprobeerd (althans, die indruk wilde je vaak geven)... :wink:
memento

Bericht door memento »

Daphne schreef:
memento schreef:Ik vind het idee er achter verwerpelijk! Kerken zijn niet bedoeld om eens uit te proberen.
Nu wil ik niet moeilijk doen... maar volgens mij heb jij ook vele kerken uitgeprobeerd (althans, die indruk wilde je vaak geven)... :wink:
Alleen als we zelf of geen dienst hadden, of op feestdagen leesdienst hadden....

(but I'm guilty, you're right)
plebe

Bericht door plebe »

Leuk idee!
Goed om naar de diverse vormen te kijken en die ter discussie te stellen.
Ik hoop echter dat de Woordverkondiging, de inhoud nooit bespot zal worden in deze recensies.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:Kerkshopper: C3 kerk in Arnhem

The Christian City Church (kortweg C3) is een hippe en jonge gemeente, die wekelijks samen komen in een kroeg(!) aan de Korenmarkt in Arnhem. Een kerk met zijn wortels in Sydney, (een beetje tweetalig, Engels en Nederlands) qua visie en stijl lijken ze op Hillsong.
Eerste indruk
De klanken van de elektrische en akoestische gitaar kwamen goed tot hun recht in de jazz rood en blues blauwe bovenzaal van het Arnhemse café The Fifth Avenue. Dertig stijlvol geklede jongeren van tussen de zestien en zesentwintig vullen de ruimte. Achter het drumstel bidt een groepje jongeren.
Hoe zit je?
Op pijnlijk zittende stoeltjes. Wat ik niet wist is dat die stoeltjes er ook meer als decorstukken dan gebruiksvoorwerpen staan. Zodra we zitten, mogen we gaan staan.
Muziek
Onder leiding van Robbert – hij werd me voorgesteld als de Nederlandse Bono – barst de band los. Ik voel de vibe en begin de voor mij vreemde teksten vanaf het scherm dat achter in de zaal hangt mee te zingen. 'You are my daily bread' en 'Hallelujah' alle worship termen komen aan bod, en er wordt vol overgave en met charisma meegezongen. Na drie nummers ben ik wel klaar voor een lekkere preek, maar we moeten nog twee liederen in de houding blijven.
Collecte
Een Bacardi koelemmer gaat rond voor de donaties
Preek
David heet de jonge spreker. Hij houdt een korte inleiding over de goedheid van de Grote God. Zoals David het brengt lijkt het een relaxte kameraad die Jahweh. Vervolgens neemt de leider Henk-Jan het woord. Thema van deze serie preken is: Church On the radical edge … En vandaag gaat het over groeien, met als kerntekst: Mattheus 5:2: Hij (Jezus) nam het woord en onderrichtte hen … De kern van een goede groei zit hem in gebed, Bijbel lezen (Gods wil te zoeken) en te gehoorzamen.
Koffie
Aan het einde van de dienst worden we uitgenodigd om beneden nog een drankje te komen nuttigen aan de bar.
Wat miste je?
Wat ik een beetje miste was de mystiek. Waar waren de Gregorische klanken en de stiltes van gebed? Het kerkgevoel onbrak er een beetje aan, maar de vraag is of dat nu zo erg is, zeker als je voor het eerst met het christelijk geloof in aanraking komt.
Wat viel nog meer op?
Het meest opmerkelijke wat er gezegd wordt is dat God geen blue-print van je leven heeft. Hij heeft niet alles van te voren vastgelegd hoe je leven zou verlopen. Hij geeft ons juist de keus om in vrijheid, met een eigen wil te leven.
:)

Daar ben ik ook wel eens geweest..... Niet helemaal zoals ik het gewend ben, maar wel een hele relaxte groep mensen, erg aardig en gastvrij.... En inderdaad, ze houden hun diensten in een kroeg op het uitgaansplein van Arnhem.... wel apart... maar ook heel toegankelijk.
Plaats reactie