Wie viert er het Sinterklaas feest ?
Wie viert er het Sinterklaas feest ?
Sinds enkele jaren en sinds de geboorte van ons dochterje vieren wij bewust het Sinterklaas feest niet meer. Op de eerst plaats omdat het een heidense achtergrond heeft en omdat het op een leugen gebaseerd is. Woond in Limburg (RKK) is dat de meeste mensen dit wel vieren, en ik was er van uitgegaan dat de meeste mensen uit de gereformeerde/hervormde kerken/gemeenten ook niet deel nemen naan dit feest. Maar laatst toen ik met iemand uit de (nieuwe) vrijgemaakte gereformeerde kerk tegen kwam, vertelde hij mij dat ze fit wel altijd hebben gevierd, en ook de meeste in zijn kerk. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Deze persoon gaf aan dat ze geen kerstboom met de kerst in huis hebben, maar wel sinterklaas vieren, en de jonge kinderen geloven erin.
Re: Wie viert er het Sinterklaas feest ?
Ik begrijp je verwarring. Overigens denk ik dat het meer een gezellige avond met cadeautjes aan elkaar geven is, dan dat Sint en Piet als heilig worden gezien.mayflower schreef:Sinds enkele jaren en sinds de geboorte van ons dochterje vieren wij bewust het Sinterklaas feest niet meer. Op de eerst plaats omdat het een heidense achtergrond heeft en omdat het op een leugen gebaseerd is. Woond in Limburg (RKK) is dat de meeste mensen dit wel vieren, en ik was er van uitgegaan dat de meeste mensen uit de gereformeerde/hervormde kerken/gemeenten ook niet deel nemen naan dit feest. Maar laatst toen ik met iemand uit de (nieuwe) vrijgemaakte gereformeerde kerk tegen kwam, vertelde hij mij dat ze fit wel altijd hebben gevierd, en ook de meeste in zijn kerk. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Deze persoon gaf aan dat ze geen kerstboom met de kerst in huis hebben, maar wel sinterklaas vieren, en de jonge kinderen geloven erin.
Het is een beetje hypocriet misschien in vergelijking met de Kerstboom. Tja, dat is inderdaad een elk jaar terug komende discussie. Waarom wel lichtjes en kaarsjes en geen Kerstboom? Misschien ook traditie... Zo'n mooi versierde boom staat best gezellig in deze donkere dagen denk ik. Maar dan moet je het los zien van de inhoud van Kerst. Daar heeft het niet mee te maken.
De Schotse gereformeerden vieren geen kerst, vanwege de heidense afkomst en de Roomse invloeden. Dus...
Ik heb eens in Amerika kerst meegemaakt. Een grote optocht. Eerst de kerstman: "Ho ho ho" en daarachter de zangclub van de Baptistengemeente: "Joy to the world" Dat stond mij geweldig tegen.
Sindsdien vier ik met veel overgave onze oud-Hollandsche sint.
En sinds ik (ook in Amerika) Halloween meemaakte, vier ik zeer uitbundig Sint Maarten!
"Gebaseerd op een leugen" Ach, mijn jongens hebben nooit écht in de Sint geloofd. Natuurlijk bestaat Sinterklaas. Je kunt hem immers door de stad zien lopen. Maar hij is ook de fietsenmaker. Net zoals ome Henk dokter is, is de meneer Bos Sinterklaas.Zo simpel is dat.
Maar de cadeautjes komen van papa en mama. Dat is geen geheimenis voor ze.
Ik heb eens in Amerika kerst meegemaakt. Een grote optocht. Eerst de kerstman: "Ho ho ho" en daarachter de zangclub van de Baptistengemeente: "Joy to the world" Dat stond mij geweldig tegen.
En sinds ik (ook in Amerika) Halloween meemaakte, vier ik zeer uitbundig Sint Maarten!
"Gebaseerd op een leugen" Ach, mijn jongens hebben nooit écht in de Sint geloofd. Natuurlijk bestaat Sinterklaas. Je kunt hem immers door de stad zien lopen. Maar hij is ook de fietsenmaker. Net zoals ome Henk dokter is, is de meneer Bos Sinterklaas.Zo simpel is dat.
Maar de cadeautjes komen van papa en mama. Dat is geen geheimenis voor ze.
-
Sinterklaas hebben wij nooit echt gevierd, wel was er altijd bij ons thuis bij onze ouders, een gezellige avond. Dit doen we nu ook weer met onze kinderen en kleinkinderen, wel een week later, maar dat kon niet anders.
Wel ben ik tegen allerlei kerkstvieringen van de scholen en clubs en in de kerk. Helemaal ontkom je er niet aan, maar ook als wij onze relaties een presentje geven, doen we dat niet meer als een kerkstpakketje, maar we doen het nadrukkelijk als een eindejaarspresentje.
Wel ben ik tegen allerlei kerkstvieringen van de scholen en clubs en in de kerk. Helemaal ontkom je er niet aan, maar ook als wij onze relaties een presentje geven, doen we dat niet meer als een kerkstpakketje, maar we doen het nadrukkelijk als een eindejaarspresentje.
Zo denk ik er ook over Toeschouwer ! Van harte mee eens :!:Toeschouwer schreef:Sinterklaas hebben wij nooit echt gevierd, wel was er altijd bij ons thuis bij onze ouders, een gezellige avond. Dit doen we nu ook weer met onze kinderen en kleinkinderen, wel een week later, maar dat kon niet anders.
En natuurlijk vertel je honderd keer dat de Sint en zijn pieten een stelletje verklede mannen zijn, en dat willen de kids wel beamen.
Maar als ze dan ik levenden lijve voor de goedheiligman staan,
tja, dan issie toch wel weer echt.
Beste Unionist,Unionist schreef:Ik heb eens in Amerika kerst meegemaakt. Een grote optocht. Eerst de kerstman: "Ho ho ho" en daarachter de zangclub van de Baptistengemeente: "Joy to the world" Dat stond mij geweldig tegen.
En sinds ik (ook in Amerika) Halloween meemaakte, vier ik zeer uitbundig Sint Maarten!.
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt, omdat ze in the US de kerstman hebben en Halloween, daarom vier jij sinterklaas en St. Maarten.
Heeft dit gebeuren dan in the US zo'n indruk op jou gemaakt, dat je daarom deze feestdagen bent gaan houden ? Dit is maar een vraag.
Bestaat ie dan niet?! :shock:
Mijn wereld spat uiteen
Inderdaad, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn niet heilig.... Natuurlijk hebben de sinterklaasliedjes en zo wat weg van heiligenverering maar neemt niemand het serieus, omdat iedereen best door heeft dat die man in mantel en mijter, niet de heilige st. Nicolaas is, doch gewoon een verklede eenvoudige zondaar... en zij die dit alles niet begrijpen, denken nog niet over dit soort gewichtige zaken na.
Verder ben ik het met Mayflower eens dat het slecht is om je aan Amerika te spiegelen
Ach, gelukkig vieren we geen Sinterklaas mee hier. Dat heeft niets te maken met principiele bezwaren of zo, maar ik vind het gewoon een triest feest.... leuk voor kinderen, maar als volwassene ben je er eigenlijk wat te groot voor.
Mijn wereld spat uiteen

Inderdaad, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn niet heilig.... Natuurlijk hebben de sinterklaasliedjes en zo wat weg van heiligenverering maar neemt niemand het serieus, omdat iedereen best door heeft dat die man in mantel en mijter, niet de heilige st. Nicolaas is, doch gewoon een verklede eenvoudige zondaar... en zij die dit alles niet begrijpen, denken nog niet over dit soort gewichtige zaken na.
Verder ben ik het met Mayflower eens dat het slecht is om je aan Amerika te spiegelen

Ach, gelukkig vieren we geen Sinterklaas mee hier. Dat heeft niets te maken met principiele bezwaren of zo, maar ik vind het gewoon een triest feest.... leuk voor kinderen, maar als volwassene ben je er eigenlijk wat te groot voor.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik ontzettend blij ben met onze oud-Hollandsche feesten. Ik ben blij dat Sinterklaas een feest is waarin geen vreemde combinatie van het geloof en lol gemaakt wordt. *Een bisschop heeft voor mij niets met het geloof te maken, maar met de structuur van een bepaalde kerk) ALs ik een kerst-cd opzet krijg ik afwisselend "Jezus is geboren" en "Here comes Santa Claus" en dat staat mij enorm tegen. Als ik een sinterklaas-cd draai, dan krijg ik niet allerlei toespelingen op Bijbel en God.mayflower schreef:Beste Unionist,Unionist schreef:Ik heb eens in Amerika kerst meegemaakt. Een grote optocht. Eerst de kerstman: "Ho ho ho" en daarachter de zangclub van de Baptistengemeente: "Joy to the world" Dat stond mij geweldig tegen.
En sinds ik (ook in Amerika) Halloween meemaakte, vier ik zeer uitbundig Sint Maarten!.
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt, omdat ze in the US de kerstman hebben en Halloween, daarom vier jij sinterklaas en St. Maarten.
Heeft dit gebeuren dan in the US zo'n indruk op jou gemaakt, dat je daarom deze feestdagen bent gaan houden ? Dit is maar een vraag.
Wat St Maarten betreft, hetzelfde laken een pak. In Amerika komen daar allerlei geesten, spoken en occulte zaken bij, terwijl kinderen snoepjes ophalen. Ik zag daar zelfs dat mensen een grafsteen met hun eigen naam in de tuin hadden staan. Bij ons halen de kinderen snoepjes op terwijl ze een nietszeggend liedje over koeien hebben staarten zingen. Halloween hebben ze hier geprobeerd te indtroduceren, maar is alweer op zijn retour. Nou, laat mijn jongens dan alsjeblieft snoepjes ophalen zonder skelettenpak aan.
Ik ben er na mijn Amerikaanse tijd pas mee begonnen, niet als reactie, maar gewoon omdat ik daarna pas kinderen kreeg. En ik vind sinterklaas en st Maarten goede alternatieven voor kerstman en Halloween. Laten we die bij de grens tegenhouden en onze eigen folklore koesteren.
Zelfs Fransje in 'In Zijn arm de lammeren' deed iets dergelijks. (Heef wat, gouw wat)Unionist schreef:Wat ik daarmee bedoel is dat ik ontzettend blij ben met onze oud-Hollandsche feesten. Ik ben blij dat Sinterklaas een feest is waarin geen vreemde combinatie van het geloof en lol gemaakt wordt. *Een bisschop heeft voor mij niets met het geloof te maken, maar met de structuur van een bepaalde kerk) ALs ik een kerst-cd opzet krijg ik afwisselend "Jezus is geboren" en "Here comes Santa Claus" en dat staat mij enorm tegen. Als ik een sinterklaas-cd draai, dan krijg ik niet allerlei toespelingen op Bijbel en God.mayflower schreef:Beste Unionist,Unionist schreef:Ik heb eens in Amerika kerst meegemaakt. Een grote optocht. Eerst de kerstman: "Ho ho ho" en daarachter de zangclub van de Baptistengemeente: "Joy to the world" Dat stond mij geweldig tegen.
Wat St Maarten betreft, hetzelfde laken een pak. In Amerika komen daar allerlei geesten, spoken en occulte zaken bij, terwijl kinderen snoepjes ophalen. Ik zag daar zelfs dat mensen een grafsteen met hun eigen naam in de tuin hadden staan. Bij ons halen de kinderen snoepjes op terwijl ze een nietszeggend liedje over koeien hebben staarten zingen. Halloween hebben ze hier geprobeerd te indtroduceren, maar is alweer op zijn retour. Nou, laat mijn jongens dan alsjeblieft snoepjes ophalen zonder skelettenpak aan.
Ik ben er na mijn Amerikaanse tijd pas mee begonnen, niet als reactie, maar gewoon omdat ik daarna pas kinderen kreeg. En ik vind sinterklaas en st Maarten goede alternatieven voor kerstman en Halloween. Laten we die bij de grens tegenhouden en onze eigen folklore koesteren.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik volg de argumentatie van Unionist wel: ome Henk is de dokter en de fietsenmaker is Sinterklaas, maar de kadootjes zijn van papa en mama.
Toch doen wij níet aan Sinterklaas. Ook heb ik grote moeite, dat vertel ik er eerlijk bij, met de feestdagen.
De feestdagen zijn een goed voorbeeld van waar het op uitloopt. De synode van Dordt uit 1578 verbood de kerkelijke feesten. Toch kwamen in de negentiende weer langzaam de feesten op. De feesten van nu zijn één commercieel gebeuren. Reformatorisch of niet, alle winkels lijken zich mee te laten zuigen in de god van het materialisme.
Blader maar eens door een sinterklaas / kerstblaadje van de plaatselijke middenstand en verbaas je erover hoeveel reformatorische bedrijven meedeinen op de materialistische golven.
Sinterklaas hoe goed bedoeld het ook kan zijn. We zijn tenslotte allemaal kind geweest, en soms nog of niet. Toch is het verwerpelijk op grond van Gods Woord. Ook hier geldt: gij geheel anders.
Toch doen wij níet aan Sinterklaas. Ook heb ik grote moeite, dat vertel ik er eerlijk bij, met de feestdagen.
De feestdagen zijn een goed voorbeeld van waar het op uitloopt. De synode van Dordt uit 1578 verbood de kerkelijke feesten. Toch kwamen in de negentiende weer langzaam de feesten op. De feesten van nu zijn één commercieel gebeuren. Reformatorisch of niet, alle winkels lijken zich mee te laten zuigen in de god van het materialisme.
Blader maar eens door een sinterklaas / kerstblaadje van de plaatselijke middenstand en verbaas je erover hoeveel reformatorische bedrijven meedeinen op de materialistische golven.
Sinterklaas hoe goed bedoeld het ook kan zijn. We zijn tenslotte allemaal kind geweest, en soms nog of niet. Toch is het verwerpelijk op grond van Gods Woord. Ook hier geldt: gij geheel anders.
Totaal mee oneens. Overigens, jij vindt het verwerpelijk op grond van Gods Woord... dat is nog wel wat anders dan dat het ook zo is. 
Ik vind overigens de argumentatie dat veel mensen op een verkeerde manier met feesten omgaan slecht. Het is geen excuus om dus daar maar niet aan mee te doen. Het "gij geheel anders" houdt niet in dat je dus maar geen feesten moet vieren.... maar dat je, in tegenstelling tot zoveel anderen je niet laat leiden door de god van het geld en door de commerciele hypes.... Dat geldt overigens vooral voor de mensen zelf en niet voor de winkels... dat winkels bepaalde artikelen aanbieden in de sinterklaastijd, en er van profiteren dat iedereen kado's voor elkaar koopt, is begrijpelijk en ook helemaal niet verkeerd.

Ik vind overigens de argumentatie dat veel mensen op een verkeerde manier met feesten omgaan slecht. Het is geen excuus om dus daar maar niet aan mee te doen. Het "gij geheel anders" houdt niet in dat je dus maar geen feesten moet vieren.... maar dat je, in tegenstelling tot zoveel anderen je niet laat leiden door de god van het geld en door de commerciele hypes.... Dat geldt overigens vooral voor de mensen zelf en niet voor de winkels... dat winkels bepaalde artikelen aanbieden in de sinterklaastijd, en er van profiteren dat iedereen kado's voor elkaar koopt, is begrijpelijk en ook helemaal niet verkeerd.