Microsoft gefeliciteerd??

Windows is deze week twintig jaar op de markt. Wat is in 2025 het dominante besturingssysteem voor pc's?

Windows 2023
9
47%
Linux
3
16%
Nieuwkomer
5
26%
OS vedwijnt helemaal
2
11%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Microsoft gefeliciteerd??

Bericht door FlyingEagle »

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Microsoft gefeliciteerd??

Bericht door tukkertje »

FlyingEagle schreef:Wat denken jullie?
het moet wel heel gek gaan als er een ander besturingssysteem komt die groter is dan Microsoft. Zij hebben zo'n positie dat ze een beginnend bedrijf gelijk opkopen. Niemand krijgt de kans denk ik
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Zover wil ik eerlijk gezegd niet vooruit kijken en denken.
limosa

Bericht door limosa »

hahaha, het beste OS staat niet in de poll, dat is Apple natuurlijk

20 jaar vooruit kijken is nogal moeilijk, ik denk dat het aandeel open source flink gaat toenemen ten koste van Microsoft. Alleen het open source gebeuren kan dat want kleine bedrijven worden inderdaad door M$ opgekocht of kapotgemaakt.

Je ziet nu ook al dat het aandeel M$ op telefoons en PDA's kleiner is dan op PC's, bij verdergaande integratie is het de vraag of het allemaal M$ blijft.

Misschien is de optie "OS verdwijnt" ook wel mogelijk. Steeds meer embedded software zal ervoor kunnen zorgen dat het OS dan misschien niet verdwijnt maar wel onzichtbaar wordt. En dat werken met de computer zich echt beperkt tot de applicaties.

Bij applicaties zal overigens hetzelfde gebeuren. De open source ontwikkeling dwingt meer en meer open standaarden af zodat de markt voor concurrenten ook meer open wordt. Zie bijvoorbeeld het XML-gebeuren.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

ik denk dat je gelijk hebt limosa, open source gaat heel belangrijk worden. Maar M$ krijg je niet zomaar klein. misschien duurt het nog wel veel langer
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Het OS wordt steeds minder belangrijk. Dat komt doordat ontwikkelaars zich steeds meer richten op architecturen als J2EE en .NET. Web services (in ieder geval Service Oriented Architectures = SOA) worden ook steeds belangrijker hierbinnen. Daarbij maakt het OS steeds minder uit. (Ook .NET komt steeds beter beschikbaar onder Linux met Mono). Een kenmerk van een SOA (ik heb de afkorting niet bedacht hoor) is juist dat er geen afhankelijkheid is van zoiets platvoers als een OS.


OS'en zullen niet zo snel verdwijnen. Of weet je een alternatief? Je zult er alleen steeds minder van zien.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Bestaat de wereld in 2025 nog dan?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik zie voor de toekomst OS-onafhankelijke applicaties, die zowel op een PC als op een PDA of mobiele telefoon draaien.

Een ander iets wat ik verwacht is dat MS Windows op de lange termijn gratis wordt (al dan niet met reclame). MS heeft hier recentelijk een haalbaarheids- en consumentenonderzoek naar laten verrichten, die positief uitkwam. Daarbij zullen ze wel moeten, om te kunnen blijven concureren met de OpenSource OS's.

Persoonlijk verwacht ik dat Linux het OS met toekomst is. Op het moment supporten een aantal grote bedrijven (waaronder Novell) een actie waarbij een groot aantal grafisch ontwerpers bezig is om Linux gebruikersvriendelijk te maken. Dit, samen met het feit dat er voor bijna alle software (nu al) een OpenSource variant beschikbaar is voor Linux, zou veel gebruikers wel eens over de streep kunnen trekken. Om maar te zwijgen over overheden (waaronder de EU) die zgn 'open standaarden' willen, waardoor een 100% compatibility (theoretisch dan) mogelijk wordt met bestandsformaten die nu alleen onder Windows beschikbaar zijn.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Breekijzertje schreef:Bestaat de wereld in 2025 nog dan?
Het was toch Luther die zei "als morgen de wereld zou vergaan kocht ik vandaag nog een nieuw OS"
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Ha, ha. Ik werk bij een ict bedrijf en we hadden het er zo over tijdens de lunch. Gesprekken in de trant van als wij oud mogen worden en de kleinkinderen vertellen over de huidige software e.d. "Ja kind, toen ik nog jong was gebruikten we Windows. Dat was me toch een bout pakket."

Ik denk dat EPIC de overhand gaat krijgen :mrgreen: zie >> googlezone
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

rj schreef: Ik denk dat EPIC de overhand gaat krijgen :mrgreen: zie >> googlezone
Leuk toekomstscenario... er wordt in het filmpje wel een beetje teveel geheimzinnig gefluisterd. Zo'n scenario is heel goed mogelijk, maar volgens mij niet in 2014 vanwege juridische en maatschappelijke hobbels.

Om er even wat uit te lichten: e-paper lijkt me erg mooi. Een digitaal medium, leesbaar als een papieren magazine (maar dan 1 pagina dik) in drukwerkkwaliteit (1200 dpi of hoger); on-line en off-line te lezen. Dan pas zul je zien dat het papierloze kantoor gaat ontstaan.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Nieuwkomer denk ik.
Ik verwacht eigenlijk dat google ooit nog eens met een OS begint...
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ja, dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rj schreef:Ha, ha. Ik werk bij een ict bedrijf en we hadden het er zo over tijdens de lunch. Gesprekken in de trant van als wij oud mogen worden en de kleinkinderen vertellen over de huidige software e.d. "Ja kind, toen ik nog jong was gebruikten we Windows. Dat was me toch een bout pakket."

Ik denk dat EPIC de overhand gaat krijgen :mrgreen: zie >> googlezone
Hehe... toen ik jong was hadden we MS-DOS.... en mensen klagen wel constant over Windows, maar MS-DOS was ook niet alles hoor :D

Ik ben met Windows best tevreden. Natuurlijk gaat er nog een hoop niet goed maar ja, af en toe een reinstall en je kan weer verder :) Misschien moet Apple een keer een OS voor gewone pc's gaan maken :) Die weten wel een aardig stabiel OS te maken... ddat ook nog redelijk gebruikersvriendelijk is.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Google komt met een "nieuw" OS. Er zijn nu al geruchten dat deze ontwikkeld wordt. In combinatie met een krachtige maar goedkope PC, ontwikkeld door AMD en ATI, zou dit de wereld op zijn kop kunnen zetten.
Plaats reactie