Er is iets grondig mis met ons gerechtshof

Breekijzertje

Er is iets grondig mis met ons gerechtshof

Bericht door Breekijzertje »

Samir A. opnieuw vrijgesproken!!!

AMSTERDAM - Het gerechtshof in Den Haag heeft vrijdag terreurverdachte Samir A. in hoger beroep opnieuw vrijgesproken. Het hof heeft bepaald dat niet kan worden bewezen dat hij bezig was met het voorbereiden van aanslagen.

Samir A. stond terecht voor het voorbereiden van aanslagen in Nederland en voor medeplichtigheid aan een overval op een supermarkt in 2004.

Het hof is wel overtuigd dat hij terroristische intenties had. Maar Samir A. had daar nog geen middelen voor en vormde daarom nog geen bedreiging van betekenis. Volgens de raadsheren zou men Samir A. daarom eigenlijk alleen straffen voor zijn gedachten en intenties. En dat mag niet volgens de wet.

Primitief

Het hof kwalificeerde de voorbereidingen van A. als "zo onbeholpen en primitief", dat daar echt nog geen dreiging van uitging. "De verdachte stond nagenoeg met lege handen." De behandeling van het hoger beroep in deze zaak werd uit veiligheidsoverwegingen in de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam-Osdorp gehouden. Het hof deed ook de uitspraak op deze locatie.

De rechtbank in Rotterdam sprak Samir A. in april ook al vrij in deze zaak. Ook deze rechters concludeerden dat er onvoldoende bewijs was.

Plattegronden

Aanklager G. Haverkate had tijdens de behandeling van dit hoger beroep nadrukkelijk betoogd dat de verdachte de intentie had om aanslagen te plegen. Hij wees onder meer op de zelfgemaakte plattegronden en schetsen voorzien van aantekeningen die bij Samir A. werden gevonden.

Daaruit bleek dat de terreurverdachte specifieke doelen op de korrel had. Het ging onder meer om de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam.

Explosief

Ook wees de advocaat-generaal er op dat bij de huiszoeking bij Samir A. materialen zijn gevonden, waaruit duidelijk blijkt dat hij een explosief wilde maken. Dat een deel van dit materiaal "ondeugdelijk" bleek voor het maken van een bom, doet niets af aan zijn intenties, constateerde Haverkate.

De intenties waren voor het gerechtshof dus ook wel duidelijk en overtuigend. Alleen volgens dit hof kunnen die op zichzelf dus niet tot een veroordeling leiden.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wetboek van strafrecht:

artikel 45:

1. Poging tot misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.
2. Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij poging met een derde verminderd.
3. Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste vijftien jaren.
4. De bijkomende straffen zijn voor poging dezelfde als voor het voltooide misdrijf.

artikel 46:

1. Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen kennelijk bestemd tot het begaan van dat misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft.
2. Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij voorbereiding met de helft verminderd.
3. Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste tien jaren.
4. De bijkomende straffen zijn voor voorbereiding dezelfde als voor het voltooide misdrijf.
5. Onder voorwerpen worden verstaan alle zaken en alle vermogensrechten.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dit betekent natuurlijk niet dat Samir A. een vrij man is. Dit is de hoger beroepszaak uit 2004.
Ar-Jan

Re: Er is iets grondig mis met ons gerechtshof

Bericht door Ar-Jan »

Breekijzertje schreef: Het hof is wel overtuigd dat hij terroristische intenties had. Maar Samir A. had daar nog geen middelen voor en vormde daarom nog geen bedreiging van betekenis.

Het hof kwalificeerde de voorbereidingen van A. als "zo onbeholpen en primitief", dat daar echt nog geen dreiging van uitging.
Met deze redenering heb ik zo'n moeite mee; "nog niet"

uit die redenering blijkt wel dat het er wel 'aan zat te komen'! Moeten we dan wachten tot het zover is??
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

d'r moet eerst wat gebeuren voordat men op kan treden. stelletje...

dus pas als er een aanslag in ned komt kan men diegene aanpakken, zo is de realiteit in dit land.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

FlyingEagle schreef:d'r moet eerst wat gebeuren voordat men op kan treden. stelletje...

dus pas als er een aanslag in ned komt kan men diegene aanpakken, zo is de realiteit in dit land.
Dat is idd een realiteit.. een andere realiteit is dat er een terroristische dreiging is. Daar lijkt men soms wel blind voor te zijn...
Hummel

Bericht door Hummel »

Tja, volgens de wet is hij gewoon niet schuldig...
Democritus

Bericht door Democritus »

Hummel schreef:Tja, volgens de wet is hij gewoon niet schuldig...
Hoe krom het voor ons rechtsgevoel ook lijkt, denk ik toch dat we de wet moeten volgen. Het is moeilijker een rechtstaat in de 'lucht' te houden dan een totalitair regime in te voeren. In een zaak als dit zo een totalitaire benadering wel gewenst zijn, maar weet dan ook dat dit zich ook zal uiten in andere gebieden van de rechtspraak.

Tevens denk ik dat het tevens van een stuk civilisatie getuigt dat we een rechtspraak hebben die er op deze wijze mee durft om te gaan. Ongeacht de comoti,e de wet volgen welke wij met zijn allen gemaakt hebben.
astroguy

Bericht door astroguy »

Democritus schreef:
Hummel schreef:Tja, volgens de wet is hij gewoon niet schuldig...
Hoe krom het voor ons rechtsgevoel ook lijkt, denk ik toch dat we de wet moeten volgen. Het is moeilijker een rechtstaat in de 'lucht' te houden dan een totalitair regime in te voeren. In een zaak als dit zo een totalitaire benadering wel gewenst zijn, maar weet dan ook dat dit zich ook zal uiten in andere gebieden van de rechtspraak.

Tevens denk ik dat het tevens van een stuk civilisatie getuigt dat we een rechtspraak hebben die er op deze wijze mee durft om te gaan. Ongeacht de comoti,e de wet volgen welke wij met zijn allen gemaakt hebben.
Wij moeten echt oppassen niet op ons gevoel te gaan oordelen. Wij kunnen wel iets vinden als burger, maar als dat geen grond heeft in de wetgeving zoals we dat met z'n allen gemaakt hebben dan is de man toch echt onschuldig. De reactie van Wilders in deze is dan ook wel typerend. Grote mond maar verder niets om hakken. Wij moeten ook in de beoordeling van deze uitspraak betrekken dat er nu een tweede vrijspraak is in deze zaak, nl in hoger beroep, dus zowel de rechtbank als het gerechtshof heeft bevonden dat in deze het Openbaar Ministerie (OM) ten onrechte de man aanklaagde op grond van de wetten die het OM aanhaalde voor de aanklacht. Nu kan het zijn dat zowel de rechtbank als het gerechtshof de wet verkeerd interpreteren, maar om dat vast te stellen zal het OM dan cassatie moeten aanvragen bij de Hoge Raad.
Als de wetgever andere bedoelingen had dan wat nu uit de uitspraak blijkt, zal de wetgever (in casu de regering met de volksvertegenwoordiging) de wet moeten precieseren en dat is dan ook wat minister Donner in deze als eerste reactie heeft aangegeven te zullen bestuderen of dit nodig is en zo ja in welke vorm dit zal moeten plaatsvinden.

Tenslotte, niemand wordt in Nederland, hopenlijk, beoordeeld d.m.v. meerderheid van stemmen maar door de aangewezen weg van rechter, hoger beroep en evt. cassatie. Laten we dan ook eens ophouden om de methode Wilders te volgens om d.m.v. een Oekaze uit het WIlders kantoortje iemand een zwarte naam te bezorgen.

Uiteraard kan de man in kwestie wel of niet slechte bedoelingen gehad hebben, maar daar hoef ik als niet rechter geen oordeel over te geven.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Een voordeel. Hij zit nog vast. In voorarrest. En als hij vrij komt kan hij geen scheet laten of hij zit al weer vast. Reken maar dat hij gevolgd wordt. Hij is geen bijster slimme terrorist, dus hij gaat weer fouten maken. Reden te meer om hem weer op te pakken. Wellicht worden er dan ook weer meer mensen opgepakt.

tukker
astroguy

Bericht door astroguy »

tukkertje schreef:Een voordeel. Hij zit nog vast. In voorarrest. En als hij vrij komt kan hij geen scheet laten of hij zit al weer vast. Reken maar dat hij gevolgd wordt. Hij is geen bijster slimme terrorist, dus hij gaat weer fouten maken. Reden te meer om hem weer op te pakken. Wellicht worden er dan ook weer meer mensen opgepakt.

tukker
Vertel mij eens, ik ben nl niet zo slim met anti terreur bestrijding, maar hoe kun je deze houding verantwoorden met het oog op wat wij belijden in HC zondag 40?

Verder als de man niet zo slim, waarom maken wij ons zo druk dan? Er zijn wel "slimmere" mensen die we dan beter kunnen volgen. Slimmer niet alleen in de zin van knapper maar ook van erger.
Atze
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

astroguy schreef:
tukkertje schreef:Een voordeel. Hij zit nog vast. In voorarrest. En als hij vrij komt kan hij geen scheet laten of hij zit al weer vast. Reken maar dat hij gevolgd wordt. Hij is geen bijster slimme terrorist, dus hij gaat weer fouten maken. Reden te meer om hem weer op te pakken. Wellicht worden er dan ook weer meer mensen opgepakt.

tukker
Vertel mij eens, ik ben nl niet zo slim met anti terreur bestrijding, maar hoe kun je deze houding verantwoorden met het oog op wat wij belijden in HC zondag 40?

Verder als de man niet zo slim, waarom maken wij ons zo druk dan? Er zijn wel "slimmere" mensen die we dan beter kunnen volgen. Slimmer niet alleen in de zin van knapper maar ook van erger.

Wat heeft de HC hiermee te maken??? Ik zie even het verband niet.
astroguy

Bericht door astroguy »

tukkertje schreef:
astroguy schreef:

tukker

Wat heeft de HC hiermee te maken??? Ik zie even het verband niet.[/quote

Heb je het gelezen? Het gaat over het zesde gebod. God verbied niet alleen alle nijd haat en toorn, maar Hij gebiedt ook dat wij onze naaste liefhebben als onszelf, enz.
Als ik jouw post zo lees dan heb ik toch wel wat problemen met jouw opstelling.
Atze
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

astroguy schreef:
tukkertje schreef:
astroguy schreef:

tukker

Heb je het gelezen? Het gaat over het zesde gebod. God verbied niet alleen alle nijd haat en toorn, maar Hij gebiedt ook dat wij onze naaste liefhebben als onszelf, enz.
Whahahah wat een onzin zeg. Wat ik er mee bedoel dat die Samir A. van alle kanten in de gaten wordt gehouden. Hij kan geen stap doen of men ziet het. Snap ff niet wat daar verkeerd aan is. Leg me dat eens duidelijker uit Asoguy;)
astroguy

Bericht door astroguy »

tukkertje schreef:
astroguy schreef:
tukkertje schreef:
astroguy schreef: Vertel mij eens, ik ben nl niet zo slim met anti terreur bestrijding, maar hoe kun je deze houding verantwoorden met het oog op wat wij belijden in HC zondag 40?

Whahahah wat een onzin zeg. Wat ik er mee bedoel dat die Samir A. van alle kanten in de gaten wordt gehouden. Hij kan geen stap doen of men ziet het. Snap ff niet wat daar verkeerd aan is. Leg me dat eens duidelijker uit Asoguy;)
Ik neem aan dat het een niet opgemerkte spelfout is mbt tot mijn alias. Ik ben astroguy niet aso-guy. Ik hoop dat je opmerkt dat dit uiteraard een ernstige stoornis kan opleveren als je deze twee letters bewust hebt weggelaten.

Ik heb jouw postings nog eens doorgelezen en je laat toch echt de indruk achter dat jij het helemaal niet erg vind dat vrijgesprokenen maar zomaar aangepakt moeten worden. Dat is wat ik bedoel met aanzetten tot haat of op zijn minst het niet erg vinden dat een medemens niet die behandeling krijgt die je voor jezelf normaal vindt. Als dit niet jou bedoeling was dan raad ik aan om voortaan iets zorgvuldiger jouw postings te lezen voordat je ze plaatst.
Atze
Plaats reactie