De ultieme uitdaging ( God, materie, geest en getal)

Plaats reactie
Democritus

De ultieme uitdaging ( God, materie, geest en getal)

Bericht door Democritus »

Ik ben bezig het boek De ultieme uitdaging van John Byl aan het lezen. Het boek draagt de ondertitel Over God, materie, geest en getal.

Het is een boek van een Christelijke Canadese Hoogleraar in de Wiskunde welke de drie levensbeschouwingen welke er zijn analyeert.

De levensbeschouwingen Theisme, naturalisme en relativisme en het moderne en post-moderne denken beoordeeld hij aan de hand van enkele algemene criteria zoals: consistentie, ervaring en leefbaarheid.

Het is wel een boek met een vrij hoog filosofisch gehalte maar het geeft welk verhelderende beelden die ook heel nutig kunnen zijn in gesprekken met anderen.

Zijn er nog anderen die dit boek ook gelezen hebben zo ja wat is jullie mening er over.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ons beperkte verstand is niet toerijkend. Waar dient het lezen van zo'n boek toe?
We kunnen ons beter verdiepen in de boodschap van de God van de bijbel...............
refo

Bericht door refo »

Mensen melden hier welke boeken ze aan het lezen zijn. Volgens mij gaat het niet over het nut van een bepaald boek.

Het lijkt me een interessant boek. Is het erg dik? :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

Waar doet deze voorkant me aan denken....

Afbeelding
Corydoras

Bericht door Corydoras »

refo schreef:Mensen melden hier welke boeken ze aan het lezen zijn. Volgens mij gaat het niet over het nut van een bepaald boek.

416 pagina's, € 29,95.

Ik heb van hem 'God en de kosmos' gelezen, dat vond ik een goed boek. Deze staat nog op m'n to-read-list.
Breekijzertje schreef:Ons beperkte verstand is niet toerijkend. Waar dient het lezen van zo'n boek toe?
We kunnen ons beter verdiepen in de boodschap van de God van de bijbel...............
Beetje kortzichtige reactie. Moet ik hieruit opmaken dat jij niets anders doet dan slapen, eten, werken en je verdiepen in 'de boodschap van de God van de bijbel'? :roll:

Natuurlijk is ons verstand uiteindelijk niet toereikend. Maar daarom mogen we ons hier nog wel in verdiepen in zoverre we dat wel kunnen. Zeker als je vanwege je studie in aanraking komt met mensen met andere levensbeschouwingen is dat erg nuttig. Moet je elk gesprek daarover afkappen met dat kunnen we toch niet doorgronden?
Afbeelding
Democritus

refo schreef:Waar doet deze voorkant me aan denken....

Afbeelding
Klopt dit boek is het.

Inderdaad het is de afbeelding van de Toren van Babel. Dit is hetgene wat de schrijver ook aangeeft. Er is sprake van een spraakverwarring binnen de wetenschap en filosofie en hierdoor is het mogelijk het naturalisme en relativisme vanuit hun eigen vooronderstellingen te weerleggen.
Democritus

Breekijzertje schreef:Ons beperkte verstand is niet toerijkend. Waar dient het lezen van zo'n boek toe?
Inderdaad een kortzichtige reactie. Maar de schrijver geeft Breekijzer wel gedeeltelijk gelijk (zie hieronder).

'De ultieme uitdaging', waarnaar de titel van deze uitgave verwijst, is een dubbele uitdaging. Aan de ene kant staat de mens, die God voor de rechtbank van zijn denken en vernuft daagt. Aan de andere kant staat God, Die door Zijn geopenbaarde Woord laat zien hoe vruchteloos het pogen van de mens is om zijn Schepper naar de kroon te steken.

In de wereld van de (natuur)wetenschap en de filosofie heerst een vrijwel volslagen spraakverwarring. John Byl stelt de opvattingen van het naturalisme en het relativisme, van het modernisme en het postmodernisme onder kritiek. Hij weerlegt niet-bijbelse wereldbeschouwingen vanuit hun eigen vooronderstellingen en biedt een voluit bijbelse wereldbeschouwing. Daarin is het mogelijk om geloof en wetenschap met elkaar te verbinden - ook al is de auteur zich er terdege van bewust dat wij nooit de laatste antwoorden kunnen geven op de diepste vragen over God, de materie, de (menselijke) geest en het getal.

John Byl is hoogleraar wiskunde en hoofd van het Department of Mathematical Sciences van de Trinity Western University in Langley, British Columbia, Canada. Hij behaalde zijn doctorsgraad in de astronomie aan de University of British Columbia en heeft tal van publicaties op zijn naam staan.

Van zijn hand verscheen ook God en de kosmos, een christelijke visie op tijd, ruimte en heelal (Kampen; 2002):
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

refo schreef:Mensen melden hier welke boeken ze aan het lezen zijn. Volgens mij gaat het niet over het nut van een bepaald boek.

Ik heb het, maar in het Engels.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Alleen nog niet gelezen. :oops:
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Plaats reactie