Jongerenavond Doorn

Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

wat een gevoelig gebeuren daar, met een tekst doorgeven aan je buurman enzo. Niks voor mij :D
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Vincent schreef:wat een gevoelig gebeuren daar, met een tekst doorgeven aan je buurman enzo. Niks voor mij :D
Jij gaat liever een half uur voor de dienst zwijgend naast je anonieme buurman zitten?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Lassie schreef: je kunt die lezing ook nog na luisteren op http://www.jijdaar.nl :wink:
Misschien wel verstandig ja. Want wellicht wordt in het verslag wat door elkaar gehaald. Dit lijkt me namelijk niet zo'n pastoraal antwoord:
Enkele van de vragen die in de pauze zijn verzameld worden tijdens het 2e gedeelte van de avond voorgelegd aan Arjan: ‘Hoe weet je nu zeker dat je Jezus kent en dat je vergeven bent? Dat het goed zit tussen jou en Hem?‘

Arjan spreekt zijn zorg uit over de vele jongeren die jarenlang geïndoctrineerd zijn met een leer in hun kerk, met een prediking die geloofshelderheid en zekerheid hebben ontnomen en die vooral veel twijfel en teleurstelling heeft gezaaid. Met de doorwerking daarvan hebben veel jongeren -juist ook jongeren die op deze avond aanwezig zijn- te worstelen. Het is goed om je af te vragen wat Waarheid is. En Waarheid vind je in de Bijbel! Vanuit de Bijbel leer je Christus kennen en leer je tot Hem te komen. Ook je geloofszekerheid mag je ook uit de Bijbel halen: ‘En die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen’ (Joh. 6:37b). Dat is Gods belofte voor jou. Luister naar de Bijbel; naar Gods beloften voor jou, neem die aan en geef de regie over jouw hele leven uit handen aan Jezus.
Er zijn twee wegen. De weg naar de eeuwige hemel en de weg naar de eeuwige hel. Om je van die twee wegen bewust te worden is het goed om stil te staan bij het woord eeuwigheid. Oneindig; eindeloos. ‘Stel je voor’ sprak Arjan, naar een voorbeeld van Jonathan Edwards, ‘dat er één enkele duif van de maan naar de aarde zou vliegen. Hij pikt één korreltje zand van de aarde en vliegt terug naar de maan. Na duizend jaar komt de duif opnieuw naar de aarde om opnieuw met één korreltje zand weer terug naar de maan te gaan. Nogmaals duizend jaar verstrijken en daar is de duif voor het derde korreltje zand. Hoe lang zou het duren voordat de allerlaatste zandkorrel van de aarde is overgebracht naar de maan? En dan is er nog maar één seconde van de eeuwigheid voorbij. Stel je dat maar als minimale voor bij de eeuwigheid’. En dan is aan jou de keus. Breng jij de eeuwigheid door mét God of zonder God…
Hier houd ik ook niet zo erg van. Er is een volk dat God dient al was er geen hel, geen hemel en geen eeuwigheid. Citaat preek:
Dan mag ik wel vragen wat drijft u naar Christus. Is het alleen om het vuur te ontkomen of om ook van de zonden verlost te worden? Van de zónde verlost te worden, heeft u dat wel eens vleugels gegeven om bij Hem te zijn?!
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:
Vincent schreef:wat een gevoelig gebeuren daar, met een tekst doorgeven aan je buurman enzo. Niks voor mij :D
Jij gaat liever een half uur voor de dienst zwijgend naast je anonieme buurman zitten?
slaat dat nou weer op?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Vincent schreef:
Unionist schreef:
Vincent schreef:wat een gevoelig gebeuren daar, met een tekst doorgeven aan je buurman enzo. Niks voor mij :D
Jij gaat liever een half uur voor de dienst zwijgend naast je anonieme buurman zitten?
slaat dat nou weer op?
Waarschijnijk wordt daar mee bedoelt dat we het in de geschiedenis zo'n 2000 jaar verkeerd hebben gedaan , en vooral de laatste 100 jaar !! :? :cry:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Vincent schreef:wat een gevoelig gebeuren daar, met een tekst doorgeven aan je buurman enzo. Niks voor mij :D
Elkaar de vervulling met Gods Geest toewensen is toch prachtig?
Wat is daar gevoelig aan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Miscanthus schreef:Elkaar de vervulling met Gods Geest toewensen is toch prachtig?
Als iedereen het doet omdat alle anderen het ook doen vind ik het niet zo prachtig. Dan is het meer met de kudde meeblaten, dan dat er echt iets toegewenst word :wink:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef:
Miscanthus schreef:Elkaar de vervulling met Gods Geest toewensen is toch prachtig?
Als iedereen het doet omdat alle anderen het ook doen vind ik het niet zo prachtig. Dan is het meer met de kudde meeblaten, dan dat er echt iets toegewenst word :wink:
En je bedoelt dat het gevolg (misschien) een (aanstekelijke) euforie kan zijn die niet op zuivere gronden is gebaseerd?

Ik denk dan aan een opwekking eertijds op de Veluwe (Nijkerk) die ook veel "meelopers" met zich mee bracht.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

J.C. Philpot schreef:
Miscanthus schreef:Elkaar de vervulling met Gods Geest toewensen is toch prachtig?
Als iedereen het doet omdat alle anderen het ook doen vind ik het niet zo prachtig. Dan is het meer met de kudde meeblaten, dan dat er echt iets toegewenst word :wink:
Net zoiets dus als iemand na zijn belijdenis in een rijtje "de zegen hoor" toe te mompelen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

J.C. Philpot schreef:
Miscanthus schreef:Elkaar de vervulling met Gods Geest toewensen is toch prachtig?
Als iedereen het doet omdat alle anderen het ook doen vind ik het niet zo prachtig. Dan is het meer met de kudde meeblaten, dan dat er echt iets toegewenst word :wink:
Dat kun je ook zeggen van de zegen die ouderlingen de predikant toewensen als ze de preekstoel op gaan en als ze de consistorie weer ingaan.
Zo kun je alles wel verdacht maken.
Ik neem aan dat mensen die de moeite nemen om naar een avond over opwekking te gaan, iets serieuzer bedoelingen hebben dan jij nu suggereert.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik heb het videoverslag bekeken. Word er nog niet echt opgewekt van.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Kislev schreef:Ik heb het videoverslag bekeken. Word er nog niet echt opgewekt van.
Zou ik zoiets ook van een GG-preek mogen zeggen?
Ik denk dat je wat te ver gaat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Miscanthus schreef:Ik neem aan dat mensen die de moeite nemen om naar een avond over opwekking te gaan, iets serieuzer bedoelingen hebben dan jij nu suggereert.
Het is gewoon een feit dat als dit word gevraagd vanaf het podium, de druk om mee te doen groot is. Het staat raar als je dan als enige met je armen over elkaar strak vooruit blijft kijken. Dus dan doe je maar mee (zou ik ook doen), ondanks dat je er niet op zit te wachten. En dat doet helemaal niets af van de serieuze bedoelingen van de bezoekers, daar twijfel ik ook niet aan.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

J.C. Philpot schreef:
Miscanthus schreef:Ik neem aan dat mensen die de moeite nemen om naar een avond over opwekking te gaan, iets serieuzer bedoelingen hebben dan jij nu suggereert.
Het is gewoon een feit dat als dit word gevraagd vanaf het podium, de druk om mee te doen groot is. Het staat raar als je dan als enige met je armen over elkaar strak vooruit blijft kijken. Dus dan doe je maar mee (zou ik ook doen), ondanks dat je er niet op zit te wachten. En dat doet helemaal niets af van de serieuze bedoelingen van de bezoekers, daar twijfel ik ook niet aan.
Hopelijk twijfel je er ook niet aan dat waar 2 of 3 in Gods Naam bijeen Zijn, Hij daar ook in het midden is. En dat wordt niet ervaren als druk, maar als Vrijheid. Dat is een vrucht van de Geest.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Als ik puur naar de vorm kijk (en vaak zegt dat rechts en links al wat over de inhoud): Wat een gebral van die Arjan Baan. Ik ben daar totaal ongevoelig voor. Laat hij eerst maar eens normaal Nederlands gaan praten in plaats van rond te schreeuwen.
Plaats reactie