"Tot zegen zijn voor anderen maar er zelf buiten vallen

Breekijzertje

"Tot zegen zijn voor anderen maar er zelf buiten vallen

Bericht door Breekijzertje »

Een citaat van ds. Kleiberg op refoweb: "Ik denk even aan Judas, een discipel. Hij is ook uitgegaan. Hij heeft ook gepredikt. En ook dat is met zegen geweest, want ik lees niet dat de Heere zegt tot de anderen "jullie hebben zegenvol gearbeid, maar Judas niet". Terwijl Judas zelf er buiten viel."

Kan dat?
Tot zegen zijn voor anderen, maar er zelf buiten vallen?
Ik denk zelf namelijk dat het vreselijk onjuist is.
memento

Bericht door memento »

Kan absoluut. De naam van Jezus is een kracht, ook als het gebruikt word door iemand die de diepe inhoud ervan niet verstaat. Je kan prima de waarheid verkondigen, zonder er zelf deel aan te hebben. Misschien, door veel gaven, wel veel beter dan veel geroepen knechten van God.

Echter, toch niet helemaal. Er mist iets, de liefde. De glans op het gezicht als hij spreekt over Jezus, de tranen in de ogen als de onbekeerde gewaarschuwd wordt.
Breekijzertje

memento schreef:Kan absoluut. De naam van Jezus is een kracht, ook als het gebruikt word door iemand die de diepe inhoud ervan niet verstaat. Je kan prima de waarheid verkondigen, zonder er zelf deel aan te hebben. Misschien, door veel gaven, wel veel beter dan veel geroepen knechten van God.

Echter, toch niet helemaal. Er mist iets, de liefde. De glans op het gezicht als hij spreekt over Jezus, de tranen in de ogen als de onbekeerde gewaarschuwd wordt.
Sorry, maar ik vind het heel dubieus allemaal.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hoe heette die waarzegger die het volk Israel moest vervloeken, maar het zegende? Zal hij in de hemel zijn gekomen?
Breekijzertje

Hoe kun je nu het woord van God prediken (daarmee tot zegen zijn voor anderen) en er zelf buiten vallen?
M.i. onmogelijk. Dan ben je toch een gespleten persoonlijkheid?
plebe

Bericht door plebe »

Het zou best kunnen.
Met een kromme stok kan de Heere rechte slagen toebrengen.

Een kind van God dat predikt kent Hem vanuit bevinding en dat merk je in de prediking en dat hoeft niet zozeer in uiterlijke dingen als tranen en een glanzend gelaat.

Ik heb een predikant gekend die tijdens zijn ambtsbediening in ....tot volle ruimte kwam en daardoor ruim en gunnend ging preken. Hij kon staan jubelen van Zijn Heere en Heiland op de preekstoel. De o zo rechtzinnige broeders van de kerkenraad konden dit niet meemaken. "Dat gaat toch zomaar niet!" Als snel scheidden hun wegen.

De predikant staat nu al lang elders en is tot grote zegen!

Zonder Hem werkelijk te kennen kun je m.i. niet ècht verkondigen. Het blijft anders beschouwend-van ver.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
memento

Bericht door memento »

Breekijzertje schreef:Hoe kun je nu het woord van God prediken (daarmee tot zegen zijn voor anderen) en er zelf buiten vallen?
M.i. onmogelijk. Dan ben je toch een gespleten persoonlijkheid?
Breekijzertje, een mens kan zichzelf bedriegen...
Unionist

Bericht door Unionist »

Het is voor mij één van de raadsels van de Heilige Geest. Zelf ben ik eens ontzettend bemoedigd door een hoofdstuk uit "Het verhaal gaat..." van Nico ter Linden. Je zuo zeggen: hoe kan dat nou? Die man gelooft het zelf niet eens. Een ander raadsel is: Wil de Heere een tekst gebruiken uit zijn verband? Naar mijn idee niet, maar ook dat heb ik in mijn nabije omgeving meegemaakt.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kaw schreef:Hoe heette die waarzegger die het volk Israel moest vervloeken, maar het zegende? Zal hij in de hemel zijn gekomen?
Bileam de zoon van Beor deed grote profetiën, maar van hem geldt wat Petrus schrijft 'die den rechten weg verlaten hebbende, zijn verdwaald, en volgen den weg van Balaam, den zoon van Beor, die het loon der ongerechtigheid liefgehad heeft'
Breekijzertje

plebe schreef:Zonder Hem werkelijk te kennen kun je m.i. niet ècht verkondigen. Het blijft anders beschouwend-van ver.
Idd.....ECHT verkondigen kan alleen als je de Heiland echt kent, met heel je hart!
ndonselaar
Contacteer:

Breekijzertje schreef:
plebe schreef:Zonder Hem werkelijk te kennen kun je m.i. niet ècht verkondigen. Het blijft anders beschouwend-van ver.
Idd.....ECHT verkondigen kan alleen als je de Heiland echt kent, met heel je hart!
Gods Woord maakt zalig Breekijzertje. Als Gods Woord gepredikt / gelezen wordt, is de Geest in ons midden!
rj

Bericht door rj »

Was Judas ook niet geroepen tot het ambt?
Marnix

Re: "Tot zegen zijn voor anderen maar er zelf buiten va

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:Een citaat van ds. Kleiberg op refoweb: "Ik denk even aan Judas, een discipel. Hij is ook uitgegaan. Hij heeft ook gepredikt. En ook dat is met zegen geweest, want ik lees niet dat de Heere zegt tot de anderen "jullie hebben zegenvol gearbeid, maar Judas niet". Terwijl Judas zelf er buiten viel."

Kan dat?
Oei... afval van gelovigen...?

In de geschiedenis van de koningen, maar ook bijvoorbeeld bij Gideon, Salomo e.v.a. zie je oprechte Godvrezende mensen bij Hem wegdwalen. Hoe het met ze is afglopen weet ik niet... Maar het verhaal van Judas is wel veelzeggend.

Blijkbaar kan het. De Bijbel is duidelijk.... maar was Judas dan geen echte volgeling van Jezus toen hij uitgezonden werd, doen hij besloot Jezus te volgen etc? Ik denk het wel.... Hij zal zeker geloofd hebben... maar was zijn geloof echt? Misschien in het begin wel, maar hij werd verstikt door andere dingen die ook een hoge prioriteit hadden, die hij niet wilde inleveren.

Ik moest denken aan deze tekst:

22 Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft.

Maar kan je van Judas zeggen dat zijn prediking vruchteloos was? Inderdaad... dat zegt de bijbel zeker niet.
ndonselaar
Contacteer:

Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:Een citaat van ds. Kleiberg op refoweb: "Ik denk even aan Judas, een discipel. Hij is ook uitgegaan. Hij heeft ook gepredikt. En ook dat is met zegen geweest, want ik lees niet dat de Heere zegt tot de anderen "jullie hebben zegenvol gearbeid, maar Judas niet". Terwijl Judas zelf er buiten viel."

Kan dat?

In de geschiedenis van de koningen, maar ook bijvoorbeeld bij Gideon, Salomo e.v.a. zie je oprechte Godvrezende mensen bij Hem wegdwalen. Hoe het met ze is afglopen weet ik niet... Maar het verhaal van Judas is wel veelzeggend.

Blijkbaar kan het. De Bijbel is duidelijk.... maar was Judas dan geen echte volgeling van Jezus toen hij uitgezonden werd, doen hij besloot Jezus te volgen etc? Ik denk het wel.... Hij zal zeker geloofd hebben... maar was zijn geloof echt? Misschien in het begin wel, maar hij werd verstikt door andere dingen die ook een hoge prioriteit hadden, die hij niet wilde inleveren.

22 Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft.

Maar kan je van Judas zeggen dat zijn prediking vruchteloos was? Inderdaad... dat zegt de bijbel zeker niet.
Gideon vinden we terug in de geloofshelden in Hebr. 11. Jezus zelf haalt Salomo aan. Natuurlijk kunnen Gods kinderen in een openbare zonde vallen, ook zij blijven zondaren en zondigen daarom dagelijks. We lezen bij Petrus dat Christus hem weer aannam. Dit lezen we van Judas niet. Judas hoopte niet op de Zaligmaker Jezus Christus, maar wanhoopte en maakte er een eind aan. Dat is ongeloof, want bij Hem ís vergeving te vinden!

Judas, Marnix heeft niet écht geloofd in Christus. Het geloof in Hem verliezen we niet meer. Het geloof van Judas kun je wel vergelijken met het zaad tussen de distels. Hij kreeg de wereld en de rijkdom weer lief.

Of Judas vrucht heeft gehad op zijn prediking is niet relevant. Vrucht op de prediking is Gods werk en kan ontstaan overal waar Zijn Woord gepredikt wordt, wie het ook predikt! Zelfs een atheïst die Gods Woord aanhaalt kan tot zegen zijn. Vruchten zijn de vrucht van de Geest die Paulus noemt: Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:
Marnix schreef:

Kan dat?

Gideon vinden we terug in de geloofshelden in Hebr. 11. Jezus zelf haalt Salomo aan. Natuurlijk kunnen Gods kinderen in een openbare zonde vallen, ook zij blijven zondaren en zondigen daarom dagelijks. We lezen bij Petrus dat Christus hem weer aannam. Dit lezen we van Judas niet. Judas hoopte niet op de Zaligmaker Jezus Christus, maar wanhoopte en maakte er een eind aan. Dat is ongeloof, want bij Hem ís vergeving te vinden!

Judas, Marnix heeft niet écht geloofd in Christus. Het geloof in Hem verliezen we niet meer. Het geloof van Judas kun je wel vergelijken met het zaad tussen de distels. Hij kreeg de wereld en de rijkdom weer lief.

Of Judas vrucht heeft gehad op zijn prediking is niet relevant. Vrucht op de prediking is Gods werk en kan ontstaan overal waar Zijn Woord gepredikt wordt, wie het ook predikt! Zelfs een atheïst die Gods Woord aanhaalt kan tot zegen zijn. Vruchten zijn de vrucht van de Geest die Paulus noemt: Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Dan zijn we het op dat punt eens... dat God door iemand werkt wil niet zeggen dat die persoon wedergeboren is. Overigens vind ik je speculaties over Gideon en Salomo wel riskant. Want als hun daden uitwerking hebben gehad, kunnen ze later nog wel zijn afgedwaald, net als Judas. Oke, Gideon staat in het rijtje geloofsgetuigen en daarna "in deze zekerheid zijn ze ook gestorven". Duidelijk... maar Salomo? Wil het feit dat Jezus hem aanhaalt dan zeggen dat hij wedergeboren was? Of dat God door hem heen heeft gewerkt? Ik weet het niet, want de bijbel zegt dit niet. Daarom doe ik er ook maar niet zo'n stellige uitspraak over.
Plaats reactie