Dankdag

Bid&Dankdag nuttig?

Peiling eindigde op 08 nov 2005, 17:06

Ja
40
74%
Nee
7
13%
Geen mening
7
13%
 
Totaal aantal stemmen: 54

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Dankdag

Bericht door Daphne »

Morgen, dankdag. Een dag vol tradities, waarop refo jongeren heerlijk vrij hebben en (verplicht?) mee naar de kerk gaan.

Ik heb moeite met dankdag. Wie kan mij op bijbelse gronden uitleggen, waarom ik naar de kerk zou moeten gaan om God te danken voor alles wat Hij me heeft gegeven. Kom niet aan met argumenten van: Het is goed God te danken en stil te staan bij de oogst, je werk etc.! Want, danken we niet elke dag voor de dag, voor alles wat Hij ons gegeven heeft, bidden en danken we niet elke maaltijd voor&na het eten? Bidden en danken we niet elke dag voor het slapen gaan?! Danken we niet elke zondag te samen in de kerk?

Waarom een speciale dag voor het danken van God?! Zeg/Denk niet 'tjoh, het is slecht gesteld met de PKN omdat ze nu ook al dankdag op de korrel nemen. Dit is puur MIJN mening/gedachten over bid/dankdag!

Wie kan mijn beeld verbreden?!
Houthakker

Re: Dankdag

Bericht door Houthakker »

Daphne schreef: Wie kan mijn beeld verbreden?!
Dat kunnen wij geen van allen.
Groet,
Houthakker.
Leonius

Re: Dankdag

Bericht door Leonius »

Daphne schreef:Morgen, dankdag. Een dag vol tradities, waarop refo jongeren heerlijk vrij hebben en (verplicht?) mee naar de kerk gaan.

Ik heb moeite met dankdag. Wie kan mij op bijbelse gronden uitleggen, waarom ik naar de kerk zou moeten gaan om God te danken voor alles wat Hij me heeft gegeven. Kom niet aan met argumenten van: Het is goed God te danken en stil te staan bij de oogst, je werk etc.! Want, danken we niet elke dag voor de dag, voor alles wat Hij ons gegeven heeft, bidden en danken we niet elke maaltijd voor&na het eten? Bidden en danken we niet elke dag voor het slapen gaan?! Danken we niet elke zondag te samen in de kerk?

Waarom een speciale dag voor het danken van God?! Zeg/Denk niet 'tjoh, het is slecht gesteld met de PKN omdat ze nu ook al dankdag op de korrel nemen. Dit is puur MIJN mening/gedachten over bid/dankdag!

Wie kan mijn beeld verbreden?!
Ik geloof dat je zelf het antwoord wel weet. De nuttigheid van die dagen worden echter ondermijnd vanwege het feit dat de dagen niet nationaal gehouden worden. Bid- en dankdagen worden in verschillende weken gehouden, en ook nog eens op verschillende dagen. Niet echt helder voor de 'buitenwacht' dunkt me....
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Re: Dankdag

Bericht door Daphne »

Houthakker schreef:
Daphne schreef: Wie kan mijn beeld verbreden?!
Dat kunnen wij geen van allen.
Groet,
Houthakker.
:?

Wat is dit voor antwoord?! Ik ben op zoek naar mijn motivatie van Dankdag, je helpt me hier niet echt mee
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik heb op "ja" gestemd. En nee, ik ben niet vrij op dankdag :)

Op zich heb je gelijk Daphne. Er hoeft geen speciale dag hiervoor te zijn. Toch denk ik dat het wel goed is. Ik merk dat ik als welvarende westerling (arme student maar toch heb ik meer dan genoeg) zo makkelijk wen aan de welvaart en het als gewoon zie, terwijl we er in afhankelijk zijn van God. Als Hij dan zoveel geeft vind ik het fijn om Hem daarvoor te danken. Overigens wijden we daar dan 1x per jaar een kerkdienst aan (tenminste, bij mij wel, woensdagavond) en een dag per jaar voor biddag, maar natuurlijk moeten en moen we dagelijks hierom bidden en danken.

EN natuurlijk heeft de dag ook weer een historische achtergrond, vanuit onze agrarische achtergrond die nu wat minder aanwezig is :)
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik vind het heel fijn om in deze hectische tijd een dag af te zonderen om God te danken.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Een dankdag is natuurlijk altijd goed, maar voor mij hebben de bid- en dankdag iets willekeurigs, omdat ik als niet-agrariër niet zo leef met zaaien en oogsten en zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Een dankdag is natuurlijk altijd goed, maar voor mij hebben de bid- en dankdag iets willekeurigs, omdat ik als niet-agrariër niet zo leef met zaaien en oogsten en zo.
Maar je bent er wel afhankelijk van ;)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

het is toch niet alleen voor gewas? Ook voor arbeid (kantoor, fabriek, achter vuilniswagen). Alles is afhankelijk van de zegen van de Heere
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Nuttig is niet het goede woord. Ik heb ja gestemd, omdat het altijd goed is God te danken: 1Th 5:18 Dankt [God] in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
Dat het op een speciale dag moet of beperkt blijft, begrijp ik ook niet zo. Ik ben ook een supermarktmens, waar de schappen altijd vol zijn en die speciale dag ook een beetje vreemd blijft. Iedere dag danken voor die volle schappen of voor mijn koelkast is ook prima.
Dat we dat doen met een reguliere kerkdienst, vind ik ook vreemd. Vroeger ervaarde ik het als een doordeweekse zondag waarop ik wel buiten mocht spelen...
Ik vind het nu fijn om doordeweeks Gods Woord te horen.
Misschien als de liturgie wat anders zou zijn en we bijvoorbeeld allemaal iets meebrengen uit onze vooraadkast om weg te geven of naar Pakistan te sturen, of iets voor daklozen organiseren, -zou het voor mij en mijn kinderen al iets duidelijker zijn. Dat we leren delen van onze overvloed en niet alleen door middel van een briefje in de kerkzak.
zomaar wat gedachtenspinsels....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik had trouwens wel eens gehoord dat dit een vrije dag is voor refo's........ maar ga je dan ook meerdere keren naar de kerk op dankdag?

Dat het een vrije dag is is misschien een beetje overdreven :) Heb je dankdag voor arbeid, ga je vervolgens vrij nemen :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij is het het beste op oudejaar dankdag te houden. En op nieuwjaar biddag. Nu vallen de dagen tussen de eerste woensdag van november en de tweede van maart er een beetje tussenuit. Net of daarvoor niet gebeden of gedankt hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm, zo heb ik dat nooit ervaren. Ik vind het altijd wel mooie dagen waarbij we weer stil worden gezet bij onze afhankelijkheid van God.

En met nieuwsjaarsdag bidden (en ook danken trouwens) en met oudjaarsdag danken (en ook bidden) is zeker belangrijk, en gebeurt volgens mij ook al. We kunnen nooit teveel danken en bidden, dus naar alternatieven hoeven we vind ik niet te zoeken, hooguit naar meer aandacht voor bidden en danken, ook voor dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Nu vallen de dagen tussen de eerste woensdag van november en de tweede van maart er een beetje tussenuit. Net of daarvoor niet gebeden of gedankt hoeft te worden.
Inderdaad, dat heb ik ook altijd gevonden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Miscanthus schreef:Nuttig is niet het goede woord. Ik heb ja gestemd, omdat het altijd goed is God te danken: 1Th 5:18 Dankt [God] in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
Dit was vanmorgen onze tekst in de kerk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie