Ruime meerderheid jongeren kampt met schulden

ahuibers

Ruime meerderheid jongeren kampt met schulden

Bericht door ahuibers »

Ruime meerderheid jongeren kampt met schulden

Uitgegeven: 1 november 2005 08:29
Laatst gewijzigd: 1 november 2005 09:13


UTRECHT - Een ruime meerderheid van de werkende jongeren tot 25 jaar kampt met schulden. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud ). Het instituut noemt de uitkomsten "zeer zorgwekkend".

De opstellers van het rapport hebben 2300 jongeren tussen de 16 en 25 ondervraagd over hun financiële situatie. Het ging om mensen die een leerwerktraject volgen bij regionale opleidingscentra. Zij gaan een dag in de week naar school en werken de resterende dagen.

Bijna 30 procent van de ondervraagde jongeren leent gemiddeld 700 euro. Van de jongeren die nog bij hun ouders wonen, heeft eenderde een schuld van 750 euro. Tweederde van de jongeren die op zichzelf wonen, kampt met een schuld van 1750 euro.

Twee op de vijf jongeren wonen nog bij hun ouders, hebben derhalve geen vaste lasten, maar wel een besteedbaar inkomen van gemiddeld 750 euro. Dit geld gaat voornamelijk op aan niet noodzakelijke uitgaven voor vakanties, uitgaan, de brommer of de auto. Hun uitstekende financiële positie weerhoudt de jongeren er niet van om ook nog een vaste bijdrage van gemiddeld 70 euro per maand los te weken bij de ouders. Een op de tien thuiswonende werkende jongeren krijgt zo'n extraatje van de ouders.

Kostgeld

Het Nibud pleit ervoor dat ouders juist kostgeld in rekening brengen bij hun thuiswonende én geldverdienende kinderen. "Op deze manier leren ze omgaan met vaste lasten." Op het moment betalen drie op de tien werkende jongeren hun ouders kostgeld.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ach, wie heeft er geen schulden?
Zo lang je er nog geen slapeloze nachten van hebt...................
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Die jeugdlonen zijn nu eenmaal te laag om op je zelf van te kunnen wonen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Jongeren die geld lenen? waarvoor? voor dure uitstapjes en vakanties? met een beetje gezond verstand kun je er best voor zorgen niet in de schulden te komen
ahuibers

Bericht door ahuibers »

FlyingEagle schreef:Jongeren die geld lenen? waarvoor? voor dure uitstapjes en vakanties? met een beetje gezond verstand kun je er best voor zorgen niet in de schulden te komen
Mee eens.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar er word veel geld uitgegeven aan zaken die niet nodig zijn.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Tjonge wat een bedragen worden hier genoemd!
Ouderen , die zelf geen pensioen hebben opgebouwd ontavangen hier $600,- in de maand en die komen rond ook nog!!!
En hier is geen openbaar vervoer en geen winkel om de hoek, dus autorijden moeten ze ook nog!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9257
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik moet zeggen dat mijn studieschuld heel wat hoger lag dan de bedragen die hier genoemd worden. Maar met twee jaartjes werken ben ik het helemaal kwijt geraakt. Ik heb nooit extreem zuinig geleefd (vooral niet qua boeken en muziek).

Niet alle schulden zijn vergelijkbaar, lijkt me zo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Laten we eens gezellig de States en Nederland gaan vergelijken.

Wat betalen die bejaarden aan woonlasten?
Het verschilt nogal wat je huurt, maar die 600$ kun je hier met een beetje pech al kwijt zijn aan huur+energie+belastingen.

Wat kost benzine? Hier 6 dollar per gallon.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Huren is hier ook duur, meesten hebben hun eigen huis, anders zijn ze gedwongen met kinderen of familie samen te wonen of anders van shelter naar shelter te trekken.
Hier heeft een ouderen organisatie
de situatie voor ouderen in de VS met die van Europese landen vergeleken en Nederland kwam als beste uit de bus!!
Ik was best trots!!
O ja en deze ouderen moeten hun medicijnen en de huisdokter zelf betalen of bijverzekeren!
En dan hebben ze het hier beter dan in verschillende andere staten!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

refo schreef:Die jeugdlonen zijn nu eenmaal te laag om op je zelf van te kunnen wonen.
Dat is geen argument. Jongeren geven gewoon te gemakkelijk geld uit. Geld wat in principe niet eens van hen is. Kijk maar rond en je ziet aan alles dat ze duur leven. Mobieltjes, dure kleding, scooters etc.

Je hoeft ook tegenwoordig echt geen schulden te hebben hoor. Je moet je leefgewoonten aanpassen aan je financiele situatie.

Geld lenen om uit te gaan of op vakantie te gaan is toch te belachelijk voor woorden. Snap als ouders ook niet dat je dat goedkeurd.

De jongeren hebben zichzelf er mee. Zo'n schuld blijft je jaren achtervolgen.

Zou het niet verstandig zijn dat de overheid of een andere instantie iemand eerst financieel doorlicht voordat er een krediet wordt afgegeven???
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Nou ik mag me ook nog rekenen onder de jeugd :wink: maar ik snap zelf echt niet hoe men aan die schulden komt! ik studeer en krijg daarvoor genoeg studiefinanciering. de overheid houd er rekening mee dat men af en toe ook wat leuks wil doen. maar ja wat is af en toe.. schijnbaar neemt men daar geen genoegen mee!
ego flos

Bericht door ego flos »

Als je het geluk hebt ouders met een laag inkomen te hebben, heb je genoeg studiefinanciering.

Boven een bepaald inkomen gaat alles over elkaar heen rollen. Je krijgt geen toeslagen meer, je moet zelf studie betalen, je mag ziektekostenverzekering betalen. Die studenten krijgen 70 euro per maand en misschien eens een extraatje. Die paar honderd euro 'ouderbijdrage' kan er echt niet af bij de meeste gezinnen. En zo krijg je schulden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In het minimumloon zitten alle basisbenodigdheden. Ga je jongeren minder betalen dan komen ze niet rond. Logisch. Tenzij ze thuis wonen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ar-Jan schreef:Nou ik mag me ook nog rekenen onder de jeugd :wink: maar ik snap zelf echt niet hoe men aan die schulden komt! ik studeer en krijg daarvoor genoeg studiefinanciering. de overheid houd er rekening mee dat men af en toe ook wat leuks wil doen. maar ja wat is af en toe.. schijnbaar neemt men daar geen genoegen mee!
Gelukkig mag ook ik me nog onder de jeugd rekenen! Ook ik heb geen schulden, maar kan niet sparen wat ik graag zou willen.

Ik verdien een leerling salaris. (ruim beneden modaal dus)
daarvan betaal ik erg veel aan benzine. (als ik dat van tevoren geweten had had ik een dieseltje genomen....heb werk gekregen wat verder weg. En ja 4 weekenden naar me vriendje zorgen voor 1000 km.

Daarnaast zit ik 1 dag in de week op school, maar daar krijg ik geen studiefinanciering voor.

Ook vragen mijn ouders in vergelijking behoorlijk wat kostgeld.
Daarnaast nog elke maand ziektekostenverzekering.

Dan hou je van een salaris wat ik heb niet veel over. En omdat wij over 8 maandjes willen gaan trouwen, zou ik meer willen sparen dan op dit moment mogelijk is.....en dat is toch best wel eens erg jammer.

ach ja zonder geld worden wij ook gelukkig hoor :D
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

refo schreef:Laten we eens gezellig de States en Nederland gaan vergelijken.

Wat betalen die bejaarden aan woonlasten?
Het verschilt nogal wat je huurt, maar die 600$ kun je hier met een beetje pech al kwijt zijn aan huur+energie+belastingen.

Wat kost benzine? Hier 6 dollar per gallon.
En wat kost een studie in de states?.....
Plaats reactie