Taalweetje

Plaats reactie
Miscanthus

Taalweetje

Bericht door Miscanthus »

Taalweetje van vandaag
In deze rubriek vindt u dagelijks een taalweetje, met een bondige uitleg en het product waarin u er meer over te weten kunt komen.

De vraag van vandaag:
Schrijven we het woord bijbel met hoofdletter in de Spelling 2005?

Antwoord
Namen voor heilige teksten worden met hoofdletter geschreven. Als met die woorden een voorwerp wordt bedoeld, vervalt de hoofdletter: de Bijbel - een bijbel, de Hadith - een hadith, de Koran - een koran, de Misjna - een misjna, de Talmoed - een talmoed, de Thora - een thora, de Veda - een veda.
Met een hoofdletter worden geschreven: het Oude Testament, het Nieuwe Testament, Pentateuch, Genesis, Deuteronomium, Apocalyps, Hooglied, Psalmen, Devariem. (en andere Bijbelboeken)
Met een kleine letter worden geschreven: het evangelie, het evangelie volgens Marcus, het openbaringsboek.

van de van Dale-site.
refo

Bericht door refo »

Dus juist is: geef me de bijbel eens aan. Dan bedoel je meestal een boek als voorwerp.

Niet erg helder allemaal.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Dus juist is: geef me de bijbel eens aan. Dan bedoel je meestal een boek als voorwerp.

Well, opzich best logisch hoor. Je gebruikt de hoofdletter als je het hebt over de inhoud van een religieus boek, dus:

In de Bijbel staat....

En je gebruikt een kleine letter als je het boek bedoelt, dus:

Geef me de bijbel eens aan...
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
refo schreef:Dus juist is: geef me de bijbel eens aan. Dan bedoel je meestal een boek als voorwerp.

Well, opzich best logisch hoor. Je gebruikt de hoofdletter als je het hebt over de inhoud van een religieus boek, dus:

In de Bijbel staat....

En je gebruikt een kleine letter als je het boek bedoelt, dus:

Geef me de bijbel eens aan...
Maar de voorbeelden van Van Dale zijn : de Bijbel en een bijbel.
Maar in een zin als 'als je wilt weten hoe die tekst luidt, raadpleeg dan een Bijbel'. Met alle spellingsregels: de uitzonderingen maken het lastig.
memento

Bericht door memento »

Maar de voorbeelden van Van Dale zijn : de Bijbel en een bijbel.
Maar in een zin als 'als je wilt weten hoe die tekst luidt, raadpleeg dan een Bijbel'. Met alle spellingsregels: de uitzonderingen maken het lastig.
Well, ik vind het wel een logische reden, het boek als voorwerp (wat niets anders is dan een stapel papier) is niet heilig, de inhoud daarentegen wel. Dus wat heilig is met een hoofdletter, wat niet heilig is met een kleine letter.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Toch vind ik het passend om Bijbel met een hoofdletter te schrijven. Van van Dale hoeft het misschien niet, maar voor mij is het een Boek en geen boek.

Dit is persoonlijk denk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie