Dispensationalisme: wat is de gereformeerde visie hierop?

Plaats reactie
elbert
Contacteer:

Dispensationalisme: wat is de gereformeerde visie hierop?

Bericht door elbert »

Een familielid van me voelt zich aangetrokken tot het dispensationalisme (ook wel de bedelingenleer of het darbisme genoemd) en hij voelt zich daarmee aangetrokken tot de organisatie http://www.levendwater.org. Weet iemand hier vanuit een gereformeerd gezichtspunt iets over te zeggen? Zelf heb ik nl. nog onvoldoende kennis op dit punt om hier veel over te kunnen zeggen, al ben ik wel huiverig voor dit soort groeperingen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik kan ze moeilijk plaatsen. Eerst kreeg ik gnostische gevoelens, maar dat lijkt mee te vallen. Ze hebben in iedergeval een aparte kijk op het NT en stellen Paulus tot een persoon met bijzondere openbaringen omtrent de wederkomst, Israel en het verbond; de bovenhemelse roeping. Maar wat dat precies inhoudt?

Edit: Het lijkt toch wat gnostisch te zijn.

http://www.levendwater.org/brochures/lw02/index02.html
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het lijkt erop dat het grootste verschilpunt zit in de eenheid van het verbond. Calvinisten leggen grote nadruk op de eenheid van het verbond, zowel van het Oude als het Nieuwe. Dispensationalisten leggen echter een scheiding aan, zodanig dat ze een onderscheid gaan maken tussen Gods plannen met Israel en met de heidenen. Bij klassieke dispensationalisten ging dat zelfs zo ver, dat men stelde dat men in het Oude Testament werd gered door de wet te houden (hetgeen onjuist is) en in het Nieuwe Testament door geloof. Nu is men daar in dispensationalistische kringen wat van teruggekomen, maar nog steeds houdt men dat onderscheid in de uitleg.

Dispensationalisten houden ervan om te zeggen dat zij de Bijbel letterlijk nemen (en stiekem zeggen ze dan dat anderen dat niet doen). Als er in de Bijbel Israel staat, dan interpreteren ze het zo dat het alleen over de afstammelingen van Jakob gaat. Verbondstheologen kennen echter naast die letterlijke interpretatie ook de geestelijke interpretatie: het is niet al Israel dat Israel heet.

Dertig verschillen tussen beide uitgangspunten worden op deze plek genoemd (sorry, het is in het Engels). Dat maakt voor mij een hoop duidelijk (waarbij opgemerkt zij dat ik aanhanger ben van de gereformeerde verbondstheologie :-))
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kijk ook eens op de site vanAmen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dispensationalisten maken een onderscheid tussen een aantal bedelingen (in OT en NT). Daar hoort ook een heel specifieke Israëltheologie bij en de leer van het duizendjarig rijk: aan het eind van de zesde bedeling vindt de opname van de gemeente plaats en komt Christus weder, Israël keert terug naar het eigen land en komt tot bekering. Er komt een vrederijk, met het middelpunt in Jeruzalem, waar Christus Zijn koninkrijk heeft. In de hemel regeren de gelovigen met Hem mee (dat is de gemeente, die opgenomen is).
Aan het eind van het duizendjarig vrederijk komen er toch weer boze krachten vrij, er komt een grote strijd, de eindstrijd, waarbij alle volken tegen Israël optrekken. Uiteindelijk overwint Israël onder leiding van Christus en dan komt het definitieve einde, de oordeelsdag. [Ik heb het misschien niet helemaal correct weergegeven, maar hier komt het in grote lijnen op neer.]
Overigens bevinden zich onder de dispensationalisten heel achtenswaardige gelovigen. Mensen van de Vergadering van gelovigen horen er bijv. toe (J.G. Fijnvandraat, prof. Ouweneel).
Wie de Israëldiscussies op dit forum gevolgd heeft, zal gezien hebben dat sommige posters ook wel 'dispensationalistische' trekjes vertonen.
Plaats reactie