Wegwijs

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ach, als ik naar evenementen als de Wegwijs kijk, of naar de reclames van bekende refo-bedrijven, dan moet ik vaak denken aan iets wat de bijbel noemt: de Mammon.

Ik zou het materialisme willen noemen. Meer, meer, meer. Hebben, hebben, hebben. Is er nog iets als Calvinistische soberheid? Waar is het beleven van we hebben hier geen blijvende stad en we zijn hier op doorreis. Of, om het bijbels te houden: vergaderd u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderven.

Misschien is de opmaak verschillend. Misschien is het merk geen Nike, maar Lilly (of weet ik veel hoe dat dure College Style merk heet). Misschien is de muziek geen pop, maar psalmen. Maar wat is nu het verschil met de wereld?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Inderdaad. Als het om centen/spullen gaat dan zijn we allemaal broeders, terwijl we elkaar op kerkelijke/geestelijke signatuur de tent uitvechten.

Afijn, ik loop zaterdag even naar de Banier, om een stapeltje boeken te halen, en gauw weer weg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Gian schreef: Afijn, ik loop zaterdag even naar de Banier, om een stapeltje boeken te halen, en gauw weer weg.
jaja, dat zeggen ze allemaal.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef: Vandaag bleek ik van mijn collega's samen met nog één andere de enigen te zijn die niet gaan. De teneur van de gesprekken was vooral: we lopen de stichtingen voorbij, want wij kunnen niet overal lid van zijn. We gaan lekker kopen.
Geen collega's die een stand bemannen of bevrouwen, deze keer?

Dat is een kant van de medaille die ik toch ook wil noemen: naast alle commercie en materialisme vind je er ook bevlogen mensen die het Woord willen verspreiden. Ik denk bijvoorbeeld aan deze mensen. Wie dáár z'n herfstvakantie aan opoffert om op de Wegwijs te gaan staan, verdient wel een schouderklopje en een hart onder de riem!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef: Vandaag bleek ik van mijn collega's samen met nog één andere de enigen te zijn die niet gaan. De teneur van de gesprekken was vooral: we lopen de stichtingen voorbij, want wij kunnen niet overal lid van zijn. We gaan lekker kopen.
Geen collega's die een stand bemannen of bevrouwen, deze keer?

Dat is een kant van de medaille die ik toch ook wil noemen: naast alle commercie en materialisme vind je er ook bevlogen mensen die het Woord willen verspreiden. Ik denk bijvoorbeeld aan deze mensen. Wie dáár z'n herfstvakantie aan opoffert om op de Wegwijs te gaan staan, verdient wel een schouderklopje en een hart onder de riem!
Ah!

ik zie dat ze ook nog een mooie datum bij mij in de buurt hebben:

Comité de Levensbron organiseert bezinningsavonden. Deze avonden dragen een open en informeel karakter. Er is veel ruimte voor ontmoeting en gesprek. Een spreker geeft een inleiding over een onderwerp dat aansluit bij het thema. Daarna is er ruimte voor vragen en discussie.

Van harte welkom in het Hervorm Centrum, Brink 10, Langbroek. De avonden beginnen om 19.45 uur. De data voor 2005 jaar zijn Deo Volente: 4 februari Evangelist Rasak Avakti "Mijn leven: de Heiland volgen"
1 april ds. A. Simons "Christus alleen, anders geen"
3 juni Evangelist C. van den Bogaart "Hoe kom ik tot bekering"
2 september ds. M. Pronk "Behoudend of behouden"
4 november Evangelist A. van de Sande "Heiliging. Hoe ver bent u?"

Voor meer info:
tel.: 0343-513614
tel.: 078-6184828
e-mail: info@Levensbron.net
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

na al deze vrijwel alleen negatieve reakties , zal ik proberen ook een positief geluid te laten horen.

alleen niet over de wegwijs, maar over een conferentie die ook deze week georganiseerd wordt.
daar kun je je tijd beter aan besteden.

Gaan er nog refoforummers naar toe, naar Sliedrecht ?
Ds. de Beer over Herleving ?
SolaGratia
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2002, 16:49
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Gaan er nog refoforummers naar toe, naar Sliedrecht ?
Ds. de Beer over Herleving ?
Ik hoop wel naar 1 of 2 diensten te gaan! Allemaal hartelijk welkom!
Laatst gewijzigd door SolaGratia op 18 okt 2005, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vier november komt Ds Koppelaar ipv A vd Sande
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Vier november komt Ds Koppelaar ipv A vd Sande
Dat zou toch gewoon op de website moeten staan. Wordt die niet meer geactualiseerd?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef: Vandaag bleek ik van mijn collega's samen met nog één andere de enigen te zijn die niet gaan. De teneur van de gesprekken was vooral: we lopen de stichtingen voorbij, want wij kunnen niet overal lid van zijn. We gaan lekker kopen.
Geen collega's die een stand bemannen of bevrouwen, deze keer?

Dat is een kant van de medaille die ik toch ook wil noemen: naast alle commercie en materialisme vind je er ook bevlogen mensen die het Woord willen verspreiden. Ik denk bijvoorbeeld aan deze mensen. Wie dáár z'n herfstvakantie aan opoffert om op de Wegwijs te gaan staan, verdient wel een schouderklopje en een hart onder de riem!
Ik zou bij de stand van de MAF staan, maar we hadden al mensen genoeg op de zaterdag, dus was het niet nodig. Ondanks mijn afwezigheid wel een warme aanbeveling aan alle Wegwijzers om even langs die stand te gaan.
Laatst gewijzigd door Pim op 18 okt 2005, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Gabrielle schreef:
daar kun je je tijd beter aan besteden.
Dat kan je natuurlijk altijd zeggen, vind het maar een flauwe opmerking.

Mij zie je overigens op geen van beiden. Ik ga mijn tijd anders besteden.

Alle Wegwijzers veel plezier & conferentiegangers veel zegen!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik blijf wijs weg.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Memento: je schrijft over de mammon, hebben, hebben, hebben.
Denk je, dat mensen minder zouden aanschaffen als er geen Wegwijsbeurs zou zijn?
Denk je dat ze dan ineens minder kleren willen hebben, minder boeken of cd's willen hebben?

Vervolgvraag: wat is er mis mee om de boeken of kleren die je wilt hebben op de Wegwijsbeurs te kopen in plaats van in de gewone winkels?

Gian: Waarom moet je na de aanschaf van boeken op de vlucht slaan? Is er zoveel slechts of zondigs op die beurs, dat je je daarmee niet wilt besmetten?

Miscanthus: Waarom maak je reclame voor lezingen van de Levensbron, in een topic over de Wegwijs, en waarom beveel je de lezingen die gehouden worden op de Wegwijsbeurs niet aan?
Zijn die niet beluizerenswaardig?

Gabrielle: Waarom kun je je tijd beter besteden aan een conferentie over herleving, terwijl er op de Wegwijsbeurs zoveel mensen staan in de stands van goede doelen stichtingen die heel wat kunnen en best ook willen vertellen over hun werk?
En waarom is een conferentie over herleving een betere tijdsbesteding dan het bijwonen van een lezing die gehouden wordt door Nico van der Voet, of een presentatie over Israel of de VBOK?

Barryvrouw: Per ongeluk een scheut azijn ingeslikt?

Kislev: Kun je ook uitleggen wat precies de wijsheid is in je wegblijven? Vind je het zo erg dat er zo heel af en toe nog iets wordt georganiseerd in Nederland, waar je niet gehersenspoeld wordt door allerlei gore of satanische muziek, waar je om de andere minuut niet weet waar je kijken moet vanwege het wangedrag in het kledinggedrag en waar je om de 5 minuten niet weet hoe snel je met de kinderen weer moet draven om voorbij zaken te komen die beslist niet Christelijk zijn?

Groet,
Houthakker.
ego flos

Bericht door ego flos »

Zijn die niet beluizerenswaardig?
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker,

Hoewel wij als ik deze week een dagje vrij had kunnen nemen misschien best wel naar de Wegwijs zouden zijn gegaan, deel ik toch de bezwaren die men in deze topic naar voren probeert te brengen. Ik zal proberen ze (nogmaals) onder woorden te brengen.

Je hebt gelijk als je stelt dat op de Wegwijs 'gelijkgezinden' rondlopen. Maar wat hebben we dan gemeenschappelijk? Datgene wat ons zou moeten binden, namelijk het persoonlijk geloof in Christus Jezus, de Gezalfde Verlosser, wordt zoveel gemist. Dit blijkt uit lege Avondmaalstafels en uit de klachten die je regelmatig hoort en leest in verslagen van bijeenkomsten/toogdagen/etc in het RD.
De buitenkant, het refo-zijn, stemt nog wel overeen, maar als in een huls het kruit (het Christen-zijn) gemist wordt, dan spreken we over losse flodders.

Hiermee wil ik niet betogen dat we niet met ongelovigen moeten omgaan, maar het is zo'n schijnwereld als we onze huls, ons refo-zijn, gaan koesteren en gaan opvullen met allerhande soorten van consumptie en/of materialisme. Dat kan een beetje tegen gaan staan, begrijp je?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie