Zondaar vernederd - God verhoogd

ego flos

Zondaar vernederd - God verhoogd

Bericht door ego flos »

In een andere topic kwam ik de volgende zin tegen:
Toch ben ik ervan overtuigd dat er best ruimte zou zijn voor genuanceerdere uitspraken, als de GG-ers sterker een helderder, minder beschrijvende, minder oppervlakkig, en diepgravender prediking zouden voorstaan waarin de mens echt op het diepst vernederd wordt en daardoor Gods eer meer in het middelpunt komt te staan.
Een bekende uitdrukking: de zondaar op 't diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd.

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat iets helderder..., minder dit en meer dat moet zijn.

Maar waar gaat de GG in de fout (als zij in de fout gaat) en wat is het kenmerk van de prediking die dan wel de toets der kritiek zou kunenn doorstaan?

Is het niet voldoende dat de koperen slang verhoogd wordt of moet eerst een diepgravende analuse van de ziekte gemaakt worden? Het lijkt me dat zoveel haast geboden was, dat er geroepen werd: zie de slang aan en je bent genezen.
Misschien een beetje evangelisch, maar je bespaart enorm veel tijd....
Arrow

Re: Zondaar vernederd - God verhoogd

Bericht door Arrow »

ego flos schreef:Een bekende uitdrukking: de zondaar op 't diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd.
Mijn ervaring is dat het blijft bij het diepe vernederen van de zondaar. Dat daardoor automatisch God op het hoogst verhoogt wordt is een drogreden. De blik blijft horizontaal gericht. De afstand tussen de zondaar en God wordt eerder groter gemaakt dan andersom, zoals zou moeten: Hij heeft Zijn Zoon naar deze aarde, naar ons gezonden. Hij is dichtbij ons gekomen.

God wordt juist verhoogd als een zondaar zijn zondaar-zijn erkent en daar niet in blijft hangen, maar zijn blik richt op de verhoogde Christus. Dan zal er blijdschap zijn in de hemel.
Gian

Bericht door Gian »

ego flos schreef:In een andere topic kwam ik de volgende zin tegen:
Is het niet voldoende dat de koperen slang verhoogd wordt of moet eerst een diepgravende analuse van de ziekte gemaakt worden?
Het verhogen van de koperen slang op zich is meer dan voldoende.
Alleen is het helaas een feit dat we dan niet kijken.
Daarom moeten we concreet op zonden gewezen worden en moet de ernst van de zonden gepredikt worden.
Anders kijken we normaliter niet zo gauw naar die Koperen Slang.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
reformatienl

Bericht door reformatienl »

Gian schreef:
ego flos schreef:In een andere topic kwam ik de volgende zin tegen:
Is het niet voldoende dat de koperen slang verhoogd wordt of moet eerst een diepgravende analuse van de ziekte gemaakt worden?
Het verhogen van de koperen slang op zich is meer dan voldoende.
Alleen is het helaas een feit dat we dan niet kijken.
Daarom moeten we concreet op zonden gewezen worden en moet de ernst van de zonden gepredikt worden.
Anders kijken we normaliter niet zo gauw naar die Koperen Slang.
Iedereen mag vrij naar Christus komen zonder voorwaarden. Als iemand tot Christus komt, dan zal Christus zo iemand in alles onderwijzen. Het neerleggen van de voorwaarde van zondebesef of enigerlei andere voorwaarde, is het tegenhouden van mensen om tot Christus te naderen. Gevolg is dat de behoudenis niet meer uit Genade is maar uit werken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

ego flos schreef:Een bekende uitdrukking: de zondaar op 't diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd.
Waar staat dat in de bijbel dan?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dat staat niet in de Bijbel. Maar is een afgeleide van de Bijbel. Maar daarom nog wel waar.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Is van Smytegelt, over de zuivere prediking: „Waar God op het hoogst verhoogd wordt, waar de zondaar op het diepst vernederd wordt, waar de zondaar op z'n bondigst vertroost wordt en waar zo'n zondaar aangezet wordt tot de innigste godsvrucht.”

Dat tweede deel hoor je er dan meestal niet bij...
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Dat staat niet in de Bijbel. Maar is een afgeleide van de Bijbel. Maar daarom nog wel waar.
Wat bedoel je met 'wel waar'?

Het is een feit dat men vindt dat zo gepreekt moet worden. Maar moet dat ook, is de vraagstelling.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als de mensen met alles niet vernederd worden, hebben zij geen Zaligmaker nodig.
Als God niet verhoogt wordt, dan schiet ook dat z'n doel voorbij.
ego flos

Bericht door ego flos »

Mister schreef:Als de mensen met alles niet vernederd worden, hebben zij geen Zaligmaker nodig.
Als God niet verhoogt wordt, dan schiet ook dat z'n doel voorbij.
Klinkt misschien heel bekend. Aannemelijk zelfs.
Maar klopt dat nou wel? In de prediking vernederen als onderdeel van het werk dat we aan de Geest toeschrijven?

Is het niet veeleer zo dat alle lusiteraars gebeten zijn door de vijandige slang. Dat de prediker de Koperen Slang zo hoog mogelijk moet heffen dat iedereen Hem kan zien? gelovig en ongelovig? En als de Geest dan wil dat iemand eerst nog 'vernederd' moet worden, prima, maar welke taak mag de prediker zich daarin toeeigenenen? ZIjn opdracht is: preek het Evangelie alle creaturen. En: dezelve dopende en niet: dezelve vernederende. Dat werkt ook helemaal niet.
(Tenzij je 'vernederd zijn' iets opplakt van: al wel gered, maar je weet het nog niet. Maar dat is een andere dicussie.)
Lecram

Bericht door Lecram »

Mister schreef:
Dat is nogal een gevaarlijke stelling. Als je meent dat dat een afgeleide is van de bijbel, moet je ook kunnen uitleggen waarvandaan dat afgeleid is. Ik stel me nl. bij een diepst venederd persoon iemand voor die permanent diep in het stof ligt.

Dan spreekt Paulus erover dat wij 'meer dan overwinnaars' zijn. Niet echt vernederend lijkt mij.
ego flos

Bericht door ego flos »

De bedoeling kan wel goed zijn. Maar de vraag is of 't klopt. Zeker als je daarbij 'de doodstaat' leert op een heel konsekwente manier. Dan leer je tegelijkertijd dat alles over de hoofden van de luisteraars heen gaat, want dood.

Pas als iemand 'levend gemaakt' is, kan hij of zij luisteren. En blijkbaar vindt men dus juist die mensen 'vernederd' mioeten worden. Maar waar hebben we het dan over? Mensen die al genezen zijn. En die hoeven niet naar de Koperen Slang te zien. Of toch weer wel? Maar waarom dan? Niet om beter te worden, maar meer om te leren waarom ze beter zijn?
jacob

Bericht door jacob »

Ik denk dat we moeten denken bij zulke uitspraken aan bv de volgende teksten

30 Hij moet wassen, maar ik minder worden.

Ezechiel 21:26 Alzo zegt de Heere HEERE: Doe dien hoed weg, en hef dien kroon af, deze zal dezelfde niet wezen; Ik zal verhogen dien, die nederig is, en vernederen dien, die hoog is.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Is het niet zo dat de wet de zondaar moet overtuigen van zijn schuld voor God en dat deze wet voor de prediking opgelezen wordt?

Overigens heb ik 4 prachtige preken van Spurgeon over de koperen slang en daar vertelt hij zeer indringent dat de luisteraar op sterven ligt en ernstig ziek is en dat hij elk moment naar de hel kan gaan. Om vervolgens Jezus te verhogen als de koperen slang. Deze fantastische prekenserie heeft mijn ogen geopend voor het "probleem" in de bevindelijke kringen en heeft er voor gezorgt dat mijn vriendin ook na het lezen van deze preken is gaan verlangen naar het gepreekte evangelie.

Ja, God moet verhoogt worden en de mens verlaagt, maar God zelf heeft daar het evangelie als middel voor gestelt en Jezus zelf!!! heeft ons geleerd dat Hij verhoogt moet worden als de koperen slang. Indien we ook maar een beetje letten op de inhoud van deze geschiedenis, dan valt elke dogmatisch goedsluitende reden weg om het preken enkel te houden bij de verkondiging dat God van ons eist dat wij Zijn wet houden, dat Hij zeer vertoornt is, en welke eigenschappen Gods volk heeft. Dan haalt de dominee die koperen slang achter zijn preekstoel vandaan die hij altijd zo goed verborgen heeft kunnen houden en verhoogt hij Hem zo hoog mogelijk, want de dominee zelf is immers toch ook gered door de verhoging van die slang, of kent hij daar bevindelijk niets van? Het voorhangsel is al 2000 jaar geleden gescheurt!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

ego flos schreef:De bedoeling kan wel goed zijn. Maar de vraag is of 't klopt. Zeker als je daarbij 'de doodstaat' leert op een heel konsekwente manier. Dan leer je tegelijkertijd dat alles over de hoofden van de luisteraars heen gaat, want dood.

Pas als iemand 'levend gemaakt' is, kan hij of zij luisteren. En blijkbaar vindt men dus juist die mensen 'vernederd' mioeten worden. Maar waar hebben we het dan over? Mensen die al genezen zijn. En die hoeven niet naar de Koperen Slang te zien. Of toch weer wel? Maar waarom dan? Niet om beter te worden, maar meer om te leren waarom ze beter zijn?
Deze quote is de moeite waard om over na te denken.

En verder heb ik nog een vraag:
Vergis ik me als ik de indruk heb dat juist daar waar in preken 'de zondaar op het diepst vernederd' wordt, er in de praktijk van het leven nogal het een en ander uit de hand loopt, misgaat?
Plaats reactie