Info Christelijk gereformeerde kerk (linker en rechter vlak)

mayflower

Info Christelijk gereformeerde kerk (linker en rechter vlak)

Bericht door mayflower »

Ik ga er van uit dat er hier mensen zitten die uit de CGK komen of er nog lid van zijn. Ik wil me wat meer gaan verdiepen in de CGK, en heb hier een paar vragen over.

1) Kan men de rechervlak van de CGK vergelijken met de geformeerde gemeente of HHK ? Wat zijn de evt verschillen tussen de (rechtervlak) CGK en de geformeerde gemeente/HHK ?

2) Is er nu mogelijk dat er een scheuring mischien zal komen tussen de linker en het rechtse vlak binnen de CGK ivm een stuk vrijzinnigheid die er aan het heersen is in de CGK zoals de kwetsie rondom homoseksualiteit, en de samenwerking het nederlandse hervormde kerk.

3) Is het waar dat er een discussie gaande is binnen de CGK om evt ambt (zoals oudsten/predikant) open testellen voor vrouwen.

Oorspronkelijk (en op dit moement nog steeds) zijn mijn vrouw en ik lid van de baptistengemeente, maar we voelen ons (sinds 4 jaar, studie hebben gedaan) theologisch gezien zeer verbonden met de gereformeerde/calvinistische leer en traditie, mn. de 3 formulieren van eenheid en ook de invulling van de eredienst, zoals zingen van Psalmen en de leer rondom het verbond. Mijn vrouw en ik zijn er voor aan het bidden waar Hij ons als levende stenen in een gemeente mogen invoegen. Ik hoop dat iemand me wat meer kan inlichten over CGK.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

1) Het best te vergelijken met de HHK denk ik. In de CGK is meer respect en verdraagzaamheid voor een eigen theologische visie (uiteraard mits gefundeerd op de Bijbel) volgens mij.
2) Ja, maar de CGK hebben al e.e.a. overleefd in het verleden en zijn redelijk hecht, dus ik denk niet op korte termijn.
3) Je ne sais pas.

Maar wat weerhoudt je ervan om lid te worden bij de HHK in plaats van je bij een van de afgescheiden kerkverbanden te voegen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Bezoek eens een aantal gemeenten bij je in de buurt. Spreek eens met wat mensen en een kerkenraadslid/predikant.

Wat maakt het uit wat voor naampje er op de kerk staat? Het gaat erom of het Woord wordt verkondigd en je je thuis voelt in de gemeente.

Bij de CGK in onze plaats zou ik voor geen goud lid willen zijn. Die zit dan ook dichter tegen OGG aan. Vrienden van ons kerken in ander CGK waar ik met plezier lid van zou willen zijn. Er is nl. een enorme diversiteit aan ligging/leer.

Maar dat geldt ook voor de GG, HHK enz. Bij de CGK is de diversiteit wel wat groter. Maar niet zo groot als in de PKN.
mayflower

Bericht door mayflower »

Pim schreef:Maar wat weerhoudt je ervan om lid te worden bij de HHK in plaats van je bij een van de afgescheiden kerkverbanden te voegen?
Dat is een zeer goed vraag. Ik woon in Reuver, dat is een N-Limburg, waarbijna geen gereformeerde/hervormde kerken zijn met een orthodox schriftuurlijke leer.

Ik zou er in princiepe geen moeite mee hebben om lid te worden van een HHK, vooral omdat ze orthodox zijn in hun belijdenis.

Mischien is het volgende wat ik wil delen,voor sommige van dit forum moeilijk voor te stellen, en dan bedoel ik hun die zijn opgegroeid in een hervormd/gereformeerde bevindelijk gezin. Het is namelijk zo, dat ik van thuis uit niet-christelijk ben opgevoed, ben door Godsgenade tot bekering mogen komen waarin ik de Here Jezus Christus hebben mogen omarmen als mijn Verlosser en Koning. Ben vervolgens terecht gekomen bij de baptistengemeente, waar ik God zeer dankbaar voor ben. Maar zoals ik al in mijn eerste mail deelde heeft er in ons gezin een theologische verandering plaatsgevonden, namelijk dat ik de waarde en waarheid ben gaan zien van de gerefomeerde belijdenis, zoals verwoord staan in de drieformulieren van eenheid en de verbondsvisie. Ik wil niet generalisren maar over he algemeen is het best moeilijk om deel te worden van een orthodoxe bevindelijk kerk waar men niet is opgegroeid, deze kerken hebben over het algemeen een zeer eigen cultuur, denk maar eens aan taalgebruik.
Nogmaals dit heeft niets met oordelen te maken, maar dit is wel iets waar ik tegen aanloop. Ik zou graag deel willen worden van een hervormed/geformeerde kerk/gemeente maar wel waar ik me in kan voegen. Natuurlijk heeft men altijd te maken dat je je moet aan passen, maar hier kijk ik toch wel tegen op. Mischien dat dit vreemd overkomt, maar ik hoop dat jullie iets begrijpen, met wat ik bedoel?
Unionist

Bericht door Unionist »

Reuver is inderdaad een uithoek, wat refokerken betreft. Het dichtstbijzijnde dat ik kan bedenken is de Hervormde evangelisatie in Horst (30 min. rijden). Maar hoe zit het met de CGK? Die zit in Eindhoven, maar dat is ook nog best een eind toeren.
Arrow

Bericht door Arrow »

mayflower schreef:1) Kan men de rechervlak van de CGK vergelijken met de geformeerde gemeente of HHK?
Gereformeerde Gemeenten, ondanks de 3 verbonden. Ikzelf (ex-GerGem) zit in een dergelijke CGK. Ik denk dat de rechterflank van de CGK het beste te vergelijken is met de 'midden'-gemeenten in de GerGem.
mayflower schreef:2) Is er nu mogelijk dat er een scheuring mischien zal komen tussen de linker en het rechtse vlak binnen de CGK ivm een stuk vrijzinnigheid die er aan het heersen is in de CGK zoals de kwetsie rondom homoseksualiteit, en de samenwerking het nederlandse hervormde kerk.
Scheuringen zijn altijd mogelijk. In de actuele kwestie rondom homoseksualiteit kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat sommige predikanten er mee dreigen om de ernst van de situatie te onderstrepen. Het zal echter zo'n vaart niet lopen.
mayflower schreef:3) Is het waar dat er een discussie gaande is binnen de CGK om evt ambt (zoals oudsten/predikant) open testellen voor vrouwen.
Deze discussie is niet gaande binnen de CGK. Hij komt wel aan de orde in de samensprekingen met de NGK, maar dan als mogelijk breekpunt in een eventuele fusie.
mayflower

Bericht door mayflower »

Unionist schreef:Maar hoe zit het met de CGK? Die zit in Eindhoven, maar dat is ook nog best een eind toeren.
Ik las via de internet dat de CGK samenwerkt met de nederlandse hervormde kerk Eindhoven, waarvan na mijn weten vrouwen het ambt kunnen vervullen als predikant, en dat vind ik een vrijzinigge gedachten en verre van orthodox.
mayflower

Bericht door mayflower »

Sorry ik bedoel er is samenwerking met Nederlands Gereformeerde Kerk.

Quote:
In Eindhoven heerst al vele jaren een uitstekende en intensieve samenwerking tussen beide gemeenten. Er is sprake van uitwisseling van de sacramenten en de prediking
Unionist

Bericht door Unionist »

mayflower schreef:
Unionist schreef:Maar hoe zit het met de CGK? Die zit in Eindhoven, maar dat is ook nog best een eind toeren.
Ik las via de internet dat de CGK samenwerkt met de nederlandse hervormde kerk Eindhoven, waarvan na mijn weten vrouwen het ambt kunnen vervullen als predikant, en dat vind ik een vrijzinigge gedachten en verre van orthodox.
Het gaat hier om de Nederlandse Gereformeerde Kerken, en daar is men inderdaad bezig met de vrouw in het ambt, al kunnen ze tot op heden slechts diaken worden en daar is volgens de Bijbel niks mis mee.
Unionist

Bericht door Unionist »

je was me net voor, ik zocht alleen de bijpassende tekst.

Eindhoven is trouwens een typische CGK-middengemeente.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De GKV heeft wel samensprekingen met de CGK. Maar hoe dat loopt, zal binnenkort met de synode verslagen bekend worden.

Wat ik daarover wel weet, is dat van de 'rechterflank' van de GKV. De zgn. 'reformanda' behoorlijke bezwaren hebben tegen deze samensprekingen. Ze vinden CGK op grond van veel punten, (zoals de genoemde 'vrouw in ambt') niet kunnen dat GKV samensprekingen heeft. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Niks tegen een kerkelijke eenheid.
mayflower

Bericht door mayflower »

marsm104 schreef:Ze vinden CGK op grond van veel punten, (zoals de genoemde 'vrouw in ambt') niet kunnen dat GKV samensprekingen heeft. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Niks tegen een kerkelijke eenheid.
Kunnen vrouwen in de CGK in het ambt van diaken worden aangesteld ?????
Unionist

Bericht door Unionist »

mayflower schreef:
marsm104 schreef:Ze vinden CGK op grond van veel punten, (zoals de genoemde 'vrouw in ambt') niet kunnen dat GKV samensprekingen heeft. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Niks tegen een kerkelijke eenheid.
Nee. Een voorstel daartoe is op de synode van 1998 of 2001 afgestemd.
mayflower

Bericht door mayflower »

Unionist schreef:
mayflower schreef:
Nee. Een voorstel daartoe is op de synode van 1998 of 2001 afgestemd.
Dat is een goed teken! Waarschijnlijk dat er op het forum zijn die het hier niet mee eens zijn, maar ik heb hier mijn eigen gedachten over.
mayflower

Bericht door mayflower »

Worden er in de eredienst van de CGK alleen exclusief psalmen gezongen, of psalmen en gezangen ? Of word hier verschillende mee omgaan, de ene kerk alleen exclusief Psalmen de andere niet ?
Plaats reactie