Opzoek naar boek(en) over exclusief zingen van Psalmen

Plaats reactie
mayflower

Opzoek naar boek(en) over exclusief zingen van Psalmen

Bericht door mayflower »

Weet iemand een goed boek dat het zingen van exclusief Psalmen in de eredienst verdedigd en een kritische beschrijving geeft van de moderne niet geinspireerde liederen zoals in de bundel van opwekking ?
ego flos

Bericht door ego flos »

Lijkt me geen behoefte aan....
Leonius

Re: Opzoek naar boek(en) over exclusief zingen van Psalmen

Bericht door Leonius »

mayflower schreef:Weet iemand een goed boek dat het zingen van exclusief Psalmen in de eredienst verdedigd en een kritische beschrijving geeft van de moderne niet geinspireerde liederen zoals in de bundel van opwekking ?
Nee, niet specifiek. Wel ken ik het boek van Jan Smelik, Eén in lied en leven. Het stichtelijk lied bij Nederlandse protestanten tussen 1866 en 1938 (Den Haag 1997). Dit boek besteedt op objectieve wijze aandacht aan de verschillende stromingen binnen protestants 'zingland'.

Succes!
mayflower

Bericht door mayflower »

ego flos schreef:Lijkt me geen behoefte aan....
Waarom zo'n opmerking? Is dit niet een normale vraag die thuishoort op een forum voor gerefomeerde gezindte ?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

mayflower schreef:
ego flos schreef:Lijkt me geen behoefte aan....
Waarom zo'n opmerking? Is dit niet een normale vraag die thuishoort op een forum voor gerefomeerde gezindte ?
Dacht ook dat als jij daar behoefte aan hebt dat het een normale
vraag is inieder geval wel voor de gezinten die in de forumregels
zijn beschreven!!

Daarbuiten heeft men ook wel de Psalm bundel ingeruild voor
het z.g. nieuwe liedboek voor de kerken en ja als het hek van de dam is!!!
limosa

Re: Opzoek naar boek(en) over exclusief zingen van Psalmen

Bericht door limosa »

mayflower schreef:Weet iemand een goed boek dat het zingen van exclusief Psalmen in de eredienst verdedigd en een kritische beschrijving geeft van de moderne niet geinspireerde liederen zoals in de bundel van opwekking ?
een boek heb ik niet maar Google-en levert in ieder geval ook dit RD-dossier en dit stukje op Kerkrecht.nl op. Op die laatste link is nog wel meer te vinden. Heb je toch vast wat te lezen tot je dat boek hebt :-) .

Overigens is dit een heel normale vraag op dit forum. Niks mis mee.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Heeft er niet iemand een boek geschreven over de houding van Calvijn tov de exclusiviteit van de psalmen.
mayflower

Bericht door mayflower »

Als er iemand geinteresseerd is in dit onderwerp en engels kan lezen, wil ik jullie het volgende boek adviseren:

Songs of Zion: A Contemporary Case for Exclusive Psalmody - Michael Bushell
http://www.psalms4u.com/Merchant2/merch ... ry_Code=DW

And Crown&Covenant Publications:
http://www.psalms4u.com/
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe... ik ken wel een Boek waarin we worden opgeroepen om ook nieuwe liederen voor God te zingen, om Hem te prijzen met psalmen, hymnen en geestelijke liederen :)

Ik vind het overigens ook wel interessant waarom er dan door sommige oudvaders, reformatoren (en ook nu) werd gesteld dat er alleen Psalmen gezongen zouden moeten worden, omdat ik maar niet kan begrijpen hoe mensen dat bijbels willen onderbouwen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

uit mijn boekenkast geplukt:

Rowland S Ward: The Psalms in Christian Worship - A doctrinical, historical and expositury guide (1992)

Peter Lippincott (ed.) - Psalm Singing of the Covenanters (1977)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

En hoewel het geen antwoord is op je vraag, noem ik ook:

Zingen naar de Schriften

De brochure "Zingen naar de Schriften" is een neerslag van intensieve bezinning binnen het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond over het lied in de eredienst in de gereformeerde traditie. Aandacht wordt gegeven aan de bijbelse gegevens, de historische standpunten en aan actuele ontwikkelingen. Beklemtoond wordt dat de inhoud van de liederen die de gemeente zingt, in nauw verband met de prediking staat, dat de voorkeur voor het zingen van de psalmen blijft, dat het hoofdbestuur het zingen van de psalmen sterk wil stimuleren en dat het nadruk op het Sola Scriptura het zingen van zogeheten bijbelliederen niet per se uitsluit. In elke generatie moet opnieuw worden verworven wat we van het voorgeslacht hebben ontvangen. Wat betekent zingen naar de Schriften vandaag? Deze brochure wil kerkenraden en gemeenteleden in de bezinning op deze vraag dienen.

Te bestellen op het bureau van de Gereformeerde Bond, Postbus 452, 1270 AL Huizen; tel. 035-5254199. Kosten: 4,50 euro.
Plaats reactie