Hypercalvinisme
Hypercalvinisme
Op het forum kom ik regelmatig de term hypercalvinisme tegen.
Kan iemand hier eens uit de doeken doen wat hier onder verstaan moet worden?
Kan iemand hier eens uit de doeken doen wat hier onder verstaan moet worden?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Onderstaand stukje komt uit het boek van Van der Zwaag, dus het is een beetje verdacht hier en daar 
"In de geschiedenis van de kerken der Reformatie tekenden zich globaal een tweetal posities af. Óf men leerde een onvoorwaardelijk aanbod van genade, bestemd voor zondaren als zodanig, óf een voorwaardelijk aanbod van genade, bestemd alleen voor de in zichzelf ontdekte en gevoelige zondaren. Terwijl de oproep tot geloof en bekering bij de eerste groep voor alle toehoorders geldt, is deze in de tweede groep beperkt tot de uitverkorenen, zij die door de wet al (enigermate) voorbereid en gevoelig gemaakt zijn. Natuurlijk, de "eis" van bekering geldt wel voor alle mensen, maar de oproep tot geloof is slechts bestemd voor een beperkte groep die al door de Heilige Geest voorbereid is. Dat is de kern van het hypercalvinimse.
De stroming van het hypercalvinisme wees het welmenend en algemeen heilsaanbod af omdat dit de leer van de algemene verzoening zou impliceren en het verfijnde remonstrantisme of de afgoderij van de vrije wil zou binnenhalen. Voor het hypercalvinsime is de oproep tot geloof (vaak negatief geduid als het "duty-faith", een plicht-geloof) en bekering echter in strijd met het strikt onvoorwaardelijk karakter van het verbond der genade. "Over geloof en bekering mag enkel en alleen als genadegave en niet als bevel, plicht en opdracht worden gesproken", zo vat P. de Vries deze stroming samen. De hypercalvinsiten stelden feitelijk dat de grond om tot Christus te komen ligt niet in het door het Woord gegeven bevel van geloof en bekering, maar in de vruchten van de verkiezing. Daarom moest men door zelfonderzoek eerst bij zichzelf ontdekken of men een verkorene was."
----
Lijkt me een duidelijke definitie....
Gr.,

"In de geschiedenis van de kerken der Reformatie tekenden zich globaal een tweetal posities af. Óf men leerde een onvoorwaardelijk aanbod van genade, bestemd voor zondaren als zodanig, óf een voorwaardelijk aanbod van genade, bestemd alleen voor de in zichzelf ontdekte en gevoelige zondaren. Terwijl de oproep tot geloof en bekering bij de eerste groep voor alle toehoorders geldt, is deze in de tweede groep beperkt tot de uitverkorenen, zij die door de wet al (enigermate) voorbereid en gevoelig gemaakt zijn. Natuurlijk, de "eis" van bekering geldt wel voor alle mensen, maar de oproep tot geloof is slechts bestemd voor een beperkte groep die al door de Heilige Geest voorbereid is. Dat is de kern van het hypercalvinimse.
De stroming van het hypercalvinisme wees het welmenend en algemeen heilsaanbod af omdat dit de leer van de algemene verzoening zou impliceren en het verfijnde remonstrantisme of de afgoderij van de vrije wil zou binnenhalen. Voor het hypercalvinsime is de oproep tot geloof (vaak negatief geduid als het "duty-faith", een plicht-geloof) en bekering echter in strijd met het strikt onvoorwaardelijk karakter van het verbond der genade. "Over geloof en bekering mag enkel en alleen als genadegave en niet als bevel, plicht en opdracht worden gesproken", zo vat P. de Vries deze stroming samen. De hypercalvinsiten stelden feitelijk dat de grond om tot Christus te komen ligt niet in het door het Woord gegeven bevel van geloof en bekering, maar in de vruchten van de verkiezing. Daarom moest men door zelfonderzoek eerst bij zichzelf ontdekken of men een verkorene was."
----
Lijkt me een duidelijke definitie....
Gr.,
Maar wel heel duidelijk.memento schreef:Na, dat is wel heel kort door de bocht hoor...Kaw schreef:Hypercalvinisme = alleen het evangelie voor bekommerden = uitverkorenen.
Praktijk = geen evangelie in de prediking = geen bekeerden.
De bekeerden die ik ken die onder deze prediking toch zijn bekeerd, zijn via andere wegen onder het evangelie gekomen, zoals zelfstandig schriftonderzoek of een toevallig lezen van een boek of horen van een preek.
Da's waar, denk ik. Als je de meesten hoort is het niet zozeer de prediking geweest, maar een 'toevallige' ontmoeting met God in een of ander boek of preek elders.Kaw schreef:Maar wel heel duidelijk.memento schreef:Na, dat is wel heel kort door de bocht hoor...Kaw schreef:Hypercalvinisme = alleen het evangelie voor bekommerden = uitverkorenen.
Praktijk = geen evangelie in de prediking = geen bekeerden.
De bekeerden die ik ken die onder deze prediking toch zijn bekeerd, zijn via andere wegen onder het evangelie gekomen, zoals zelfstandig schriftonderzoek of een toevallig lezen van een boek of horen van een preek.
Wat weer anderen de ruimte geeft om te zeggen dat die bekeringen niet echt zijn.
Mijns inziens gaat het Evangelie uit naar ALLE mensen. Zij die zich op dat Woord bekeren zijn van te voren verordineerd Zijn kind te zijn.
Toen ik door de Heere gegrepen werd voelde/wist ik me niet bekommerd. Dat maakte Hij me later wel duidelijk. Buiten het Licht van Gods Geest is ook een gevoel van bekommert zijn maar zeer ten dele/vleselijk..........
Toen ik door de Heere gegrepen werd voelde/wist ik me niet bekommerd. Dat maakte Hij me later wel duidelijk. Buiten het Licht van Gods Geest is ook een gevoel van bekommert zijn maar zeer ten dele/vleselijk..........
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Van Spurgeon schijnt de volgende uitspraak te zijn:
arminianism is all doors but no house
hypercalvinism is all house but no doors
Overigens kun je hypercalvinisme op verschillende wijzen definiëren. Pieter Rouwendal bijvoorbeeld definieert het op een manier waar maar weinig kerken en predikanten in Nederland onder vallen, maar bijvoorbeeld wel Philpot en een aantal Amerikaanse groeperingen. Hij stelt dat de Dordtse Leerregels ervoor gezorgd hebben dat Nederland nauwelijks hypercalvinisten telt.
Maar ik moet dat nog eens nakijken hoe het precies zat.
arminianism is all doors but no house
hypercalvinism is all house but no doors
Overigens kun je hypercalvinisme op verschillende wijzen definiëren. Pieter Rouwendal bijvoorbeeld definieert het op een manier waar maar weinig kerken en predikanten in Nederland onder vallen, maar bijvoorbeeld wel Philpot en een aantal Amerikaanse groeperingen. Hij stelt dat de Dordtse Leerregels ervoor gezorgd hebben dat Nederland nauwelijks hypercalvinisten telt.
Maar ik moet dat nog eens nakijken hoe het precies zat.
Zwaag heeft het goed geformuleerd denk ik.
Ik geef nog even een citaatje van C. Harinck ter completering:
"Het echte hypercalvinisme is bekend als de ontkenning, dat in de prediking van het Evangelie ieder die het hoort door God opgeroepen wordt tot bekering en geloof in Christus. Het is de ontkenning, dat de onwedergeborenen de plicht hebben om zich te bekeren en te geloven. Volgens het standpunt van de hypercalvinisten worden alleen diegenen in de gemeente tot bekering en geloof in Christus geroepen, die tekenen van hun wedergeboorte en uitverkiezing bezitten, namelijk overtuiging van zonde en bekommering over hun eeuwige behoudenis. Deze dwaling verscheen in de geschiedenis van het calvinisme voor het eerst in Engeland. Het was de leer van verscheidene predikanten in de kerken van de Baptisten en Congregationalisten of Independenten. Enkele bekende namen zijn Joseph Hussey (1660-1726), Lewis Wayman (overleden 1764), John Brine (1710-1765) en de welbekende John Gill (geboren in 1697).
Er ontstond een theologische strijd aan het eind van de 17e en het begin van de 18e eeuw, die bekend staat als 'The Modern Question', de nieuwe vraag.
Deze vraag was of het geloof in Christus een plicht was, die door de zedelijke Wet van iedere hoorder van het Evangelie geëist werd.
Alexander Comrie wist van deze strijd af en bespreekt deze vraagt in zijn catechismusverklaring. Hij stelt dat de eis tot geloof op ieder mens rust vanwege de eis van Gods Wet. (...)
De hypercalvinisten werden vooral bekend vanwege hun verzet tegen het aanbod van de genade aan alle hoorders in de prediking van het Evangelie.
De leerstellingen van de hypercalvinisten zijn voor het eerst en ook grondig neergelegd door de grondlegger van dit theologische stelsel, Joseph Hussey, in zijn boek God's operation of Grace, But No Offer of Grace. Dit boek is in vanuit de kring van de Strict Baptists opnieuw uitgegeven in 1973.
De grondstelling van dit boek is: 'De Heere biedt nooit reddende genade aan [aan] degenen, die Hij niet voorgenomen heeft te zaligen, omdat God niet bedrieglijk kan handelen.'
Volgens Hussey worden alleen de uitverkorenen tot Christus genodigd en geboden te geloven. Indien God anderen zou nodigen en gebieden te geloven zou God onwaarachtig handelen.
Verder wordt in dit boek betoogd, dat een aanbieding van de genade tot alle hoorders de doodstaat van de mens loochent, de vrije wil van de mens verheerlijkt, de leer van de beperkte verzoening ontkent en Gods verkiezing teniet doet."
(Uit: Om het hart van het Evangelie)
Ik geef nog even een citaatje van C. Harinck ter completering:
"Het echte hypercalvinisme is bekend als de ontkenning, dat in de prediking van het Evangelie ieder die het hoort door God opgeroepen wordt tot bekering en geloof in Christus. Het is de ontkenning, dat de onwedergeborenen de plicht hebben om zich te bekeren en te geloven. Volgens het standpunt van de hypercalvinisten worden alleen diegenen in de gemeente tot bekering en geloof in Christus geroepen, die tekenen van hun wedergeboorte en uitverkiezing bezitten, namelijk overtuiging van zonde en bekommering over hun eeuwige behoudenis. Deze dwaling verscheen in de geschiedenis van het calvinisme voor het eerst in Engeland. Het was de leer van verscheidene predikanten in de kerken van de Baptisten en Congregationalisten of Independenten. Enkele bekende namen zijn Joseph Hussey (1660-1726), Lewis Wayman (overleden 1764), John Brine (1710-1765) en de welbekende John Gill (geboren in 1697).
Er ontstond een theologische strijd aan het eind van de 17e en het begin van de 18e eeuw, die bekend staat als 'The Modern Question', de nieuwe vraag.
Deze vraag was of het geloof in Christus een plicht was, die door de zedelijke Wet van iedere hoorder van het Evangelie geëist werd.
Alexander Comrie wist van deze strijd af en bespreekt deze vraagt in zijn catechismusverklaring. Hij stelt dat de eis tot geloof op ieder mens rust vanwege de eis van Gods Wet. (...)
De hypercalvinisten werden vooral bekend vanwege hun verzet tegen het aanbod van de genade aan alle hoorders in de prediking van het Evangelie.
De leerstellingen van de hypercalvinisten zijn voor het eerst en ook grondig neergelegd door de grondlegger van dit theologische stelsel, Joseph Hussey, in zijn boek God's operation of Grace, But No Offer of Grace. Dit boek is in vanuit de kring van de Strict Baptists opnieuw uitgegeven in 1973.
De grondstelling van dit boek is: 'De Heere biedt nooit reddende genade aan [aan] degenen, die Hij niet voorgenomen heeft te zaligen, omdat God niet bedrieglijk kan handelen.'
Volgens Hussey worden alleen de uitverkorenen tot Christus genodigd en geboden te geloven. Indien God anderen zou nodigen en gebieden te geloven zou God onwaarachtig handelen.
Verder wordt in dit boek betoogd, dat een aanbieding van de genade tot alle hoorders de doodstaat van de mens loochent, de vrije wil van de mens verheerlijkt, de leer van de beperkte verzoening ontkent en Gods verkiezing teniet doet."
(Uit: Om het hart van het Evangelie)
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug