Doodstraf Ja <--> Nee

luctor et emergo
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2005, 21:20

Bericht door luctor et emergo »

Unionist schreef:Heel moeilijk punt. Welke criteria leg je aan? Als kinderverkrachters en -moordenaars in aanmerking komen (denk ik wel), dan was er in de zaak Nynke wel mooi een verkeerde opgehangen.

De Bijbel spreekt er in OT-context over, maar in het NT volgens mij niet. BIj de moordenaar aan het kruis, wordt weliswaar gesteld dat deze straf rechtvaardig was, maar dan overeenkomstig het geldende rechtssysteem. Als je op grond van de Bijbel de doodstraf verdedigt, kun je volgens mij met hetzelfde recht slavernij verdedigen.

Ik ben er niet over uit. Er is wat voor te zeggen, maar ook veel tege

n.
ik ben wel voor het toepassen van de doodstraf, maar alleen als het OM klip en klaar bewezen heeft dat iemand schuldig is, ( wat in het geval van nynke niet het geval was ), verder vind ik dat je de doodstraf niet kan vergelijken met slavernij, slaven hadden m.i. een ander niets misdaan en werden zonder enige reden als vee uit hun natuurlijke omgeving weggehaald, moordenaars daarentegen hebben door hun afschuwelijke misdaden elk recht verspeeld op clementie, wat ik met je eens ben is het feit waar leg je de criteria ?
limosa

Bericht door limosa »

luctor et emergo schreef:ik ben wel voor het toepassen van de doodstraf, maar alleen als het OM klip en klaar bewezen heeft dat iemand schuldig is, ( wat in het geval van nynke niet het geval was ), verder vind ik dat je de doodstraf niet kan vergelijken met slavernij, slaven hadden m.i. een ander niets misdaan en werden zonder enige reden als vee uit hun natuurlijke omgeving weggehaald, moordenaars daarentegen hebben door hun afschuwelijke misdaden elk recht verspeeld op clementie, wat ik met je eens ben is het feit waar leg je de criteria ?
"klip en klaar bewezen" , daar zit een probleem natuurlijk, de belachelijke scoringsdrift van het OM zoals we die in de afgelopen tijd hebben kunnen aanschouwen geeft aanleiding te denken dat er heel wat onschuldig bloed zou hebben gevloeid als de doodstraf was toegepast op de ten onrechte veroordeelde verdachten
luctor et emergo
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2005, 21:20

Bericht door luctor et emergo »

limosa schreef:
luctor et emergo schreef:ik ben wel voor het toepassen van de doodstraf, maar alleen als het OM klip en klaar bewezen heeft dat iemand schuldig is, ( wat in het geval van nynke niet het geval was ), verder vind ik dat je de doodstraf niet kan vergelijken met slavernij, slaven hadden m.i. een ander niets misdaan en werden zonder enige reden als vee uit hun natuurlijke omgeving weggehaald, moordenaars daarentegen hebben door hun afschuwelijke misdaden elk recht verspeeld op clementie, wat ik met je eens ben is het feit waar leg je de criteria ?
"klip en klaar bewezen" , daar zit een probleem natuurlijk, de belachelijke scoringsdrift van het OM zoals we die in de afgelopen tijd hebben kunnen aanschouwen geeft aanleiding te denken dat er heel wat onschuldig bloed zou hebben gevloeid als de doodstraf was toegep

ast op de ten onrechte veroordeelde verdachten
heb je gelijk in, voor het OM is het momenteel zaak een verdachte te hebben, en naar ik vrees niet DE verdachte, ik bedoel met klip en klaar zaken die absoluut vast staan b.v richard .h uit zoetermeer, die zijn vrouw en 2 kinderen ombrengt voor een andere vrouw, ernstige zeden delinquenten, maar nogmaals , zoiets moet voor 100% vaststaan, en niet voor 99%
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

memento schreef:
O.O.L.I.E. schreef:Ja dat klopt. maar Jezus zij als afsluiting van de oudtestamentische wetten Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ (Joh 13: 34-35) en liefhebben is geen doodslag toch?
Sja, het gebod van de liefde ontkracht de macht van de overheid niet. Volgens onze geliefde belijdenisgeschriften is de overheid nog steeds Gods dienares, en draagt ze (nog steeds) het zwaart niet tevergeefs.
zomaar enkele passage uit 1 johannes 3

15 Iedereen die zijn broeder of zuster haat, is een moordenaar, en u weet dat een moordenaar het eeuwige leven niet blijvend in zich heeft.
16 Wat liefde is, hebben we geleerd van hem die zijn leven voor ons gegeven heeft. Daarom horen ook wij ons leven te geven voor onze broeders en zusters.

18 Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.

23 Dit is zijn gebod: dat we geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben, zoals hij ons heeft opgedragen.

hierin komt duidelijk naar voren dat het een gebod is dat we lief moeten hebben zelfs moordenaars.
limosa schreef:
luctor et emergo schreef:ik ben wel voor het toepassen van de doodstraf, maar alleen als het OM klip en klaar bewezen heeft dat iemand schuldig is, ( wat in het geval van nynke niet het geval was ), verder vind ik dat je de doodstraf niet kan vergelijken met slavernij, slaven hadden m.i. een ander niets misdaan en werden zonder enige reden als vee uit hun natuurlijke omgeving weggehaald, moordenaars daarentegen hebben door hun afschuwelijke misdaden elk recht verspeeld op clementie, wat ik met je eens ben is het feit waar leg je de criteria ?
"klip en klaar bewezen" , daar zit een probleem natuurlijk, de belachelijke scoringsdrift van het OM zoals we die in de afgelopen tijd hebben kunnen aanschouwen geeft aanleiding te denken dat er heel wat onschuldig bloed zou hebben gevloeid als de doodstraf was toegepast op de ten onrechte veroordeelde verdachten
Groot gelijk, ik zou niet weten onder welke criteria je iemand ten dood kan brengen.
Ik begrijp alleen niet waarom iedereen zo haatdragend doet over (tegen) moordenaars, als je het op een andere manier bekijkt, kan je het ook zo zeggen: God heeft ons ervoor bewaard dat wij nog niet tot de daad zijn overgegaan, want dat we moordenaars zijn, kunnen we uit bovenstaande passages duidelijk opmaken...

Ik geloof dat veel moorden in een vlaag van woede en onwetendheid worden gemaakt, moet je daarvoor gelijk iemand ook ombrengen???
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

limosa schreef:
luctor et emergo schreef:ik ben wel voor het toepassen van de doodstraf, maar alleen als het OM klip en klaar bewezen heeft dat iemand schuldig is, ( wat in het geval van nynke niet het geval was ), verder vind ik dat je de doodstraf niet kan vergelijken met slavernij, slaven hadden m.i. een ander niets misdaan en werden zonder enige reden als vee uit hun natuurlijke omgeving weggehaald, moordenaars daarentegen hebben door hun afschuwelijke misdaden elk recht verspeeld op clementie, wat ik met je eens ben is het feit waar leg je de criteria ?
"klip en klaar bewezen" , daar zit een probleem natuurlijk, de belachelijke scoringsdrift van het OM zoals we die in de afgelopen tijd hebben kunnen aanschouwen geeft aanleiding te denken dat er heel wat onschuldig bloed zou hebben gevloeid als de doodstraf was toegepast op de ten onrechte veroordeelde verdachten
Ik ben het op met Limosa eens. De doodstraf is niet iets wat we nu in Nederland nodig hebben. Er zijn zeker nogal wat andere dingen te regelen, zoals een zuivere rechtspraak.
Plaats reactie