Doodstraf Ja <--> Nee

O.O.L.I.E.

Doodstraf Ja <--> Nee

Bericht door O.O.L.I.E. »

Ik kom met medestudenten vaak op de discussie of de doodstaf nu goed is of slecht. Ik zelf heb daarin nog niet echt een standplaats kunen bepalen. Toch zou ik als ik nu moest kiezen tegen de doodstraf stemmen, omdat de Bijbel mij dat leert en om sociale en humanitaire standpunten.

Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Heel moeilijk punt. Welke criteria leg je aan? Als kinderverkrachters en -moordenaars in aanmerking komen (denk ik wel), dan was er in de zaak Nynke wel mooi een verkeerde opgehangen.

De Bijbel spreekt er in OT-context over, maar in het NT volgens mij niet. BIj de moordenaar aan het kruis, wordt weliswaar gesteld dat deze straf rechtvaardig was, maar dan overeenkomstig het geldende rechtssysteem. Als je op grond van de Bijbel de doodstraf verdedigt, kun je volgens mij met hetzelfde recht slavernij verdedigen.

Ik ben er niet over uit. Er is wat voor te zeggen, maar ook veel tegen.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

In de Bijbel lezen we dat als iemand een ander van het leven berooft, hij geen recht meer heeft om zelf te leven. Dit kunnen we vinden in Genesis 9:6: 'Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden'. en in Exodus 21:12: 'Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden'. Het betekent wél dat er een goed proces moet zijn geweest voordat de doodstraf voltrokken wordt. Alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren. Want zo staat in de Bijbel 'zij draagt het zwaard niet tevergeefs' (Romeinen 13:4). Eigen rechter spelen kan en mag dus niet. Ook moet er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Een doodvonnis moet altijd in beroep bekeken worden, zodat onafhankelijke rechters dit kunnen beoordelen. De verdachte moet de mogelijkheid krijgen alle vormen van beroep aan te gaan, tot aan de gratieverleningsprocedure. De verdachte moet zich kunnen verweren en er moet rekening worden gehouden met de toestand van de verdachte.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Maar zijn dat regels voor alle tijden en alle plaatsen?

Genesis 9 zou trouwens ook op bloedwraak kunnen duiden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

ahuibers schreef:In de Bijbel lezen we dat als iemand een ander van het leven berooft, hij geen recht meer heeft om zelf te leven. Dit kunnen we vinden in Genesis 9:6: 'Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden'. en in Exodus 21:12: 'Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden'. Het betekent wél dat er een goed proces moet zijn geweest voordat de doodstraf voltrokken wordt. Alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren. Want zo staat in de Bijbel 'zij draagt het zwaard niet tevergeefs' (Romeinen 13:4). Eigen rechter spelen kan en mag dus niet. Ook moet er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Een doodvonnis moet altijd in beroep bekeken worden, zodat onafhankelijke rechters dit kunnen beoordelen. De verdachte moet de mogelijkheid krijgen alle vormen van beroep aan te gaan, tot aan de gratieverleningsprocedure. De verdachte moet zich kunnen verweren en er moet rekening worden gehouden met de toestand van de verdachte.

Ik ben het met je eens. Ook ik zie voordelen van de doodstraf maar ook nadelen. Zelf geloof ik dat de doodstraf een bevel is van de Heere.

Wat het laatste stukje betreft: houd dat in dat je bijna altijd al weet dat iemand niet toerekenings vatbaar is?
Want dat vind ik in Nederland een veel te zwak beleid. Zelfs een verstandelijk gehandicapte weet dat hij iemand niet mag vermoorden. En om dan zo vaak te kiezen voor een hokje: niet toerekenings vatbaar, gaat er bij mijn wel eens wat kriebelen.

Maar idd het gevaar zit er in dat er dan ook onherstelbare fouten gemaakt worden. Nynke, het duo van putten....enz.
groetjes vlinder
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Maar het is toch juist het ultieme vergeven als je iemand in leven laat? als je iemand nog een kans geeft?
En waar ik zelf ook altijd moeite mee heb, je neemt iemand wel zijn/haar genadetijd af!! Niet iedereen komt naast Jezus aan het kruis te hangen, of te wel als je de doodstraf uitoefend kan je er eigenlijk vanuit gaan dat zo iemand, laten we het zacht zeggen, niet in de hemel komt.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

O.O.L.I.E. schreef:Maar het is toch juist het ultieme vergeven als je iemand in leven laat? als je iemand nog een kans geeft?
En waar ik zelf ook altijd moeite mee heb, je neemt iemand wel zijn/haar genadetijd af!! Niet iedereen komt naast Jezus aan het kruis te hangen, of te wel als je de doodstraf uitoefend kan je er eigenlijk vanuit gaan dat zo iemand, laten we het zacht zeggen, niet in de hemel komt.
Kan God niet genadig zijn tussen de tijd van uitspraak en uitvoer?

Willen wij God voorschijven wanneer Hij werkt?
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Ja natuurlijk, in theorie, maar in de praktijk lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk, degene die de doodstraf heeft ontvangen krijgt meestal geen bijbel mee naar zijn cel, zo van: lees die maar eens door, misschien....
Zelf geloof ik daar niet in, zelf geef ik als argument tegen de doodstraf ook altijd het voorbeeld van kain: (de eerste doodslag te wereld)

3 Op een keer bracht Kaïn de HEER een offer van wat hij had geoogst.
4 Ook Abel bracht een offer; van de eerstgeboren dieren van zijn kudde koos hij de mooiste uit. De HEER merkte Abel en zijn offer op,
5 maar voor Kaïn en zijn offer had hij geen oog. Dat maakte Kaïn woedend, zijn blik werd donker.
6 De HEER vroeg hem: ‘Waarom ben je zo kwaad, waarom kijk je zo donker?
7 Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.’
8 Kaïn zei tegen zijn broer Abel: ‘Laten we het veld in gaan.’ Toen ze daar waren, viel hij zijn broer aan en sloeg hem dood.
9 Toen vroeg de HEER: ‘Waar is Abel, je broer?’ ‘Dat weet ik niet,’ antwoordde Kaïn. ‘Moet ik soms waken over mijn broer?’
10 ‘Wat heb je gedaan?’ zei de HEER. ‘Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt.
11 Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt.
12 Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan
13 Kaïn zei tegen de HEER: Die straf is te zwaar.
14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.
15 Maar de HEER beloofde hem: Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken. En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan.
16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, een land ten oosten van Eden.

Waarom zullen wij dan wel de doodstraf uitoefenen?
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Deuteronomium, hoofdstuk: 19
12 Zo zullen de oudsten zijner stad zenden, en nemen hem van daar, en zij zullen hem in de hand des bloedwrekers geven, dat hij sterve.
13 Uw oog zal hem niet verschonen; maar gij zult het bloed des onschuldigen uit Israel wegdoen, dat het u welga.


Dit zegt Gods heilig woord over doodstraf.

ALs de doodstraf ingevoerd wordt, zal er minder criminaliteit zijn.

Maar wordt zo een vonnis ook in biddend opzien geveld?

De Heere gaat over leven en dood.
Ik vind het ook zo moeilijk.
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Andre schreef:ALs de doodstraf ingevoerd wordt, zal er minder criminaliteit zijn.
mee oneens kijk naar landen waar ze de doodstraf hebben daar is de criminaliteit niet minder
Maar wordt zo een vonnis ook in biddend opzien geveld?

De Heere gaat over leven en dood.
Ik vind het ook zo moeilijk.
Is noodzakelijk bij het oordelen volgens mij :!:
eef1988

Bericht door eef1988 »

De 10 geboden: -> Gij zult niet doodslaan. Dus..... geen doodstraf. Doden is ook criminaliteit, toch??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

eef1988 schreef:De 10 geboden: -> Gij zult niet doodslaan. Dus..... geen doodstraf. Doden is ook criminaliteit, toch??
De overheid heeft, als dienares van God, het zwaard van God gekregen. Dat betekend dat het recht heeft om haar onderdanen te straffen, en daar valt de doodstraf ook onder. Zie ook de regels die God de overheden heeft gegeven in het OT, ja God rekende het zelfs het volk Israel toe als zij een overtreder niet wegdeden (doodde).
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Ja dat klopt. maar Jezus zij als afsluiting van de oudtestamentische wetten Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ (Joh 13: 34-35) en liefhebben is geen doodslag toch?
limosa

Bericht door limosa »

Ik ben tegen de doodstraf in ons huidige samenleving. Je zou voor de doodstraf kunnen zijn in een ideale theocratische samenleving maar dat is een ander verhaal. Die zal hier op aarde niet meer ontstaan in onze bedeling.

En dan nog is de doodstraf een onderwerp dat als laatste geregeld zou moeten worden. Eerst zijn er nog veel, heel veel andere zaken recht te zetten. Hoe kunnen we nu de rechters in onze tijd, bijna zonder uitzondering geen christenen, volop beinvloedbaar, steeds druk met het maken van politieke keuzes, hoe kunnen we die nou laten beslissen over leven en dood? Nog afgezien van dat ik denk dat onze keuzes over dit moeilijk onderwerp in de eerste plaats bepaald zouden moeten worden door de geschiedenis van de overspelige vrouw uit Johannus 8. Deze geweldige geschiedenis maakt iedere keer als ik het lees weer diepe indruk.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

O.O.L.I.E. schreef:Ja dat klopt. maar Jezus zij als afsluiting van de oudtestamentische wetten Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ (Joh 13: 34-35) en liefhebben is geen doodslag toch?
Sja, het gebod van de liefde ontkracht de macht van de overheid niet. Volgens onze geliefde belijdenisgeschriften is de overheid nog steeds Gods dienares, en draagt ze (nog steeds) het zwaart niet tevergeefs.
Plaats reactie