Aanbod van genade en evangelisatie in GG

thomas

Aanbod van genade en evangelisatie in GG

Bericht door thomas »

Momenteel verdiep ik me in verschillen tussen gereformeerde kerken wat betreft aanbod van genade. Ik behoor zelf tot de CGK.
Nu lees ik bij de GG, bij monde van ds. A. Moerkerken, ergens: "Het strikt beperken van de beloften van het genadeverbond tot Gods verkorenen en de hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen, lijkt mij de juiste, bijbelse en gereformeerde koers te zijn."

Daarbij vraag ik me af - en ik kan het eigenlijk nergens uitgelegd vinden - hoe kun je vanuit dat uitgangspunt evangeliseren? Want als de belofte (nl. geloof!, en je zult het eeuwige leven beërven) alleen voor de uitverkorenen is, hoe luidt dan de boodschap voor niet-uitverkorenen? Uit het citaat van ds. Moerkerken blijkt wel dat er een hartelijke verkondiging moet zijn van die beloften aan iedereen, maar ze zijn niet voor iedereen. Dus wel aanbod van genade aan iedereen, maar zonder beloften? Dat lijkt me een geweldige beperking en ik vraag me ook af of het schriftuurlijk is.

Wie kan me helpen om een juiste visie op deze uitgangspunten te ontwikkelen?

Bedankt.
Thomas
thomas

Bericht door thomas »

Momenteel verdiep ik me in verschillen tussen gereformeerde kerken wat betreft aanbod van genade. Ik behoor zelf tot de CGK.
Nu lees ik bij de GG, bij monde van ds. A. Moerkerken, ergens: "Het strikt beperken van de beloften van het genadeverbond tot Gods verkorenen en de hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen, lijkt mij de juiste, bijbelse en gereformeerde koers te zijn."

Daarbij vraag ik me af - en ik kan het eigenlijk nergens uitgelegd vinden - hoe kun je vanuit dat uitgangspunt evangeliseren? Want als de belofte (nl. geloof!, en je zult het eeuwige leven beërven) alleen voor de uitverkorenen is, hoe luidt dan de boodschap voor niet-uitverkorenen? Uit het citaat van ds. Moerkerken blijkt wel dat er een hartelijke verkondiging moet zijn van die beloften aan iedereen, maar ze zijn niet voor iedereen. Dus wel aanbod van genade aan iedereen, maar zonder beloften? Dat lijkt me een geweldige beperking en ik vraag me ook af of het schriftuurlijk is.

Wie kan me helpen om een juiste visie op deze uitgangspunten te ontwikkelen?

Bedankt.
Thomas
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Het strikt beperken van de beloften van het genadeverbond tot Gods verkorenen en de hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen, lijkt mij de juiste, bijbelse en gereformeerde koers te zijn."

Volgens mij is dat ook bijbels. Thomas, je begrijpt het volgens mij niet toen je zei:
Want als de belofte (nl. geloof!, en je zult het eeuwige leven beërven) alleen voor de uitverkorenen is, hoe luidt dan de boodschap voor niet-uitverkorenen?

Dominee Moerkerken zei toch duidelijk hetzelfde als jij? Namelijk
"hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen" Wat is de evangeliebelofte? Geloof en gij zult zalig worden.

"verkondiging moet zijn van die beloften aan iedereen, maar ze zijn niet voor iedereen"
Als de evangeliebeloften aan een ieder gepreekt worden, dan zijn ze blijkbaar ook voor een ieder, je legt volgens mij nu de dominee woorden in de mond die hij niet wil zeggen. Waar zegt hij dat de evangeliebeloften niet voor een ieder zijn?

Verder is belangrijk het onderscheid tussen de beloften van Gods genadeverbond (Gij zult zalig worden) en de evangeliebeloften (Zalig als je tot Mij komt).

Of heb ik het nu weer mis?
thomas

Bericht door thomas »

Bedankt voor je reactie, RJ.

Dominee Moerkerken zei toch duidelijk hetzelfde als jij? Namelijk
"hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen" Wat is de evangeliebelofte? Geloof en gij zult zalig worden. "verkondiging moet zijn van die beloften aan iedereen, maar ze zijn niet voor iedereen"
Als de evangeliebeloften aan een ieder gepreekt worden, dan zijn ze blijkbaar ook voor een ieder, je legt volgens mij nu de dominee woorden in de mond die hij niet wil zeggen. Waar zegt hij dat de evangeliebeloften niet voor een ieder zijn?


Even voor de duidelijkheid: ik wil ds. Moerkerken niets in de mond leggen. En verder verwoordt hij volgens mij wat de GG leert.

Verder is belangrijk het onderscheid tussen de beloften van Gods genadeverbond (Gij zult zalig worden) en de evangeliebeloften (Zalig als je tot Mij komt).

Zo had ik het nog niet bekeken. Dus even geredeneerd vanuit een niet-uitverkorene: voor mij is dan de boodschap 'Zalig als je tot Mij komt'. De niet-uitverkoren mens krijgt in die evangeliebelofte een opdracht: Komt tot mij. En een belofte: zalig! En de uitverkorenen hebben die opdracht al vervuld en zij delen daarom in het genadeverbond.

Zou het zo kloppen dan?

Thomas
ralph

Bericht door ralph »

Bedankt voor je reactie, RJ.

Dominee Moerkerken zei toch duidelijk hetzelfde als jij? Namelijk
"hartelijke verkondiging van de evangeliebeloften aan allen die het Woord horen" Wat is de evangeliebelofte? Geloof en gij zult zalig worden. "verkondiging moet zijn van die beloften aan iedereen, maar ze zijn niet voor iedereen"
Als de evangeliebeloften aan een ieder gepreekt worden, dan zijn ze blijkbaar ook voor een ieder, je legt volgens mij nu de dominee woorden in de mond die hij niet wil zeggen. Waar zegt hij dat de evangeliebeloften niet voor een ieder zijn?


Even voor de duidelijkheid: ik wil ds. Moerkerken niets in de mond leggen. En verder verwoordt hij volgens mij wat de GG leert.

Verder is belangrijk het onderscheid tussen de beloften van Gods genadeverbond (Gij zult zalig worden) en de evangeliebeloften (Zalig als je tot Mij komt).

Zo had ik het nog niet bekeken. Dus even geredeneerd vanuit een niet-uitverkorene: voor mij is dan de boodschap 'Zalig als je tot Mij komt'. De niet-uitverkoren mens krijgt in die evangeliebelofte een opdracht: Komt tot mij. En een belofte: zalig! En de uitverkorenen hebben die opdracht al vervuld en zij delen daarom in het genadeverbond.

Zou het zo kloppen dan?

Thomas
ralph

Bericht door ralph »

Beste Thomas,

Ik weet niet zeker of jij het woordje opdracht goed verstaat. Je moet het bevel des geloofs niet al te zeer opvatten als een taak die wij moeten verrichten. Zo van: als je nu maar goed zoekt en aanhoudend vraagt, dan kom je wellicht ook binnen het bereik van de belofte te liggen. Zo zien velen het wel, en ook velen van de leerlingen van ds. Moerkerken, en misschien ds. Moerkerken zelf ook wel, maar gelooft ze niet. Zij zijn van een wettische geest.

Het bevel des geloofs is een machtswoord, waarmee doden tot leven komen, dat door de Heilig Geest wordt gebruikt om mensen aan de Borg en Zaligmaker te verbinden, NIET als een aansporing om te werken en te verdienen. Daarmee zou je spijkers slaan in het kruis van Golgotha!

Het bevel des geloofs is er naar mijn overtuiging niet om een mens maar in de klem te zetten, wat je zo vaak hoort zeggen, maar vooral tot extra rustgrond van de zondige ziel.
-Ben IK bij u welkom, Heere, zo'n zondaar, zo hard, zo koud, zo dor, zo onvruchtbaar?
"Ja, ook jij, arme zondaar".
-Maar dat kan toch niet: zo gevoelloos, zo zonder enige vrees van Uw Naam!
"Ook jij, arme zondaar, bent welkom."
-Maar ik heb geen voeten om te gaan, geen benen om te lopen.
"Zondaar, Ik roep je niet slechts, Ik gebied je zelfs om te komen."

Wie dat ziet, wie in het oog krijgt dat de Heere maar niet alleen roept, maar een bevel laat uitvaardigen, die kan niet langer meer twijfelen aan de bereidwilligheid van Christus om te zaligen, maar die neemt -op grond van dit bevel- de toevlucht tot Hem.
Vervult hij een opdracht? Ik denk, beste Thomas, dat dat zo is, maar het vervullen gaat met een heilige vanzelfsheid. Waarom? Omdat de zondaar geleid wordt door de Heilige Geest.

Groet,
Ralph
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
thomas

Bericht door thomas »

Daarbij vraag ik me af - en ik kan het eigenlijk nergens uitgelegd vinden - hoe kun je vanuit dat uitgangspunt evangeliseren?
Dat kan ook niet en daarom doen ze het ook niet!
De aanleiding van mijn vraag kwam eigenlijk voort uit een artikel in het RD van gisteren over een nieuw blad De Evangelist. Eerlijk gezegd lijkt me jouw opmerking, Montarsolo, een beetje kort door de bocht.

Thomas
thomas

Bericht door thomas »

Even voor de duidelijkheid: ik probeer met deze discussie me niet af te zetten tegen een ander kerkverband, maar probeer alleen de standpunten omtrent het aanbod der genade te begrijpen.
Beste Thomas,

Ik weet niet zeker of jij het woordje opdracht goed verstaat.
Ralph,

Ik gebruik het woordje 'opdracht' nergens in mijn vraag.

Ik kan me heel goed vinden in hetgeen je poneert, maar het geeft m.i. geen antwoord op de vraag hoe je vanuit het GG-gedachtegoed kunt evangeliseren. Naar mijn mening houdt je de (onbekeerde) naaste iets voor ('evangeliebeloften', want die dan ook zijn mogen) waarbij het nog maar de vraag is of ze voor hem/haar zijn. Daar moet die persoon achter zien te komen. Is hij uitverkoren of niet? Alleen is dat gegeven iets van Gods verborgen raad en zullen we dat ook nooit te weten komen tot op de Jongste Dag.

Dus welke troost zit er dan in de evangelisatieboodschap bij de GG?

Thomas
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Thomas,

Jouw reactie op die van mij, zo heb je mij en ik hoop ook ds. Moerkerken goed begrepen.

Ralph,

"Je moet het bevel des geloofs niet al te zeer opvatten als een taak die wij moeten verrichten."
Wij moeten toch geloven? Wij worden toch bewogen tot geloof? Nee, geloven wordt dan geen werken, kiezen en dan als beloning ontvangen. Het wordt vluchten en een rust zoeken in Christus alleen. Een mens zoekt van nature alleen uitvluchten, dus de mens moet wel klem gezet worden.

Je sprak uit over ds. Moerkerken: Zij zijn van een wettische geest.
Je mag een ander niet lichtvaardig oordelen. Zeker niet als het over de staat van een mens gaat.

"Het bevel des geloofs is er naar mijn overtuiging niet om een mens maar in de klem te zetten, wat je zo vaak hoort zeggen, maar vooral tot extra rustgrond van de zondige ziel."

Beide denk ik Ralph. Ja, je moet een onbekeerd mens klem zetten. En voor de waarachtig overtuigde mens met een droefheid naar God, is het tot een rustgrond. Je hebt toch met verschillende hoorders te maken.
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
thomas

Bericht door thomas »

Calvijn zegt zo mooi: “Christus is de spiegel van onze uitverkiezingâ€
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Thomas,

Gaat jouw conclusie over het standpunt van de GG? Of is het je eigen standpunt?

In het eerste geval klopt je conclusie niet, omdat uit het citaat van ds. Moerkerken blijkt dat (volgens hem) de beloften niet zijn voor mensen die niet uitverkoren zijn, maar alleen aan hen verkondigd worden.

In ieder geval kun je niet 'redeneren vanuit een niet-uitverkorene', omdat je niet kunt weten dat je niet uitverkoren bent.
thomas

Bericht door thomas »

Gaat jouw conclusie over het standpunt van de GG? Of is het je eigen standpunt?
Van de GG, bij monde van een predikant, maar ik meen het als de leer van de GG te mogen zien.
In het eerste geval klopt je conclusie niet, omdat uit het citaat van ds. Moerkerken blijkt dat (volgens hem) de beloften niet zijn voor mensen die niet uitverkoren zijn, maar alleen aan hen verkondigd worden.
Ok. Hier ging mijn vraag dus over. Hoe luidt dan de boodschap voor mijn ongelovige buurman? Ik weet niet (kan nooit weten) of hij uitverkoren is. Dus kan de belofte 'Zalig als je tot Mij komt' niet voor hem zijn. Wat dan wel?

Thomas.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Thomas,

Als het gaat over de beloften, en wat daar over in de GG geleerd word; word er in de GG allereerst onderscheid gemaakt tussen de Evangeliebeloften en de verbondsbeloften.

De Evangeliebelofte (Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden) word (D.L.) aan alle volken, zonder onderscheid verkondigd, met bevel van bekering en geloof.
Deze evangeliebelofte komt dus ernstig en welmenend tot alle hoorders, zonder onderscheid. Elke hoorder word ernstig en welmenend geroepen door de belofte van het Evangelie.

De verbondsbelofte (En IK zal het stenen hart uit ulieden wegnemen, en IK zal u een vlesen hart geven) is wezenlijk onderscheiden van de Evangeliebelofte.

De verbondsbelofte behoort bij het wezen van het verbond. In het wezen van het genadeverbond is Christus met Zijn hart Borg geworden voor Zijn uitverkorenen; daarom geldt die verbondsbelofte uiteindelijk alleen hen, Christus'uitverkorenen.

En waar de evangeliebelofte in zekere zin voorwaardelijk genoemd mag worden (geloof..EN), is de verbondsbelofte dat ontegenzeggelijk niet. IK zal, en verder word hier niet over geloof o.i.d. gesproken.
Onvoorwaardelijk spreekt hier de Heere ze zullen doen. En zou Hij het spreken en niet doen, zeggen en niet bestendig maken ?

Maar omdat niet geopenbaard is WIE de uitverkorenen zijn, worden ook de verbondsbeloften aan alle hoorders gepredikt; maar (i.t.t. de evangeliebelofte) is deze prediking NIET zonder onderscheid. Dat onderscheid zit em er niet in dat de prediker weet wie uitverkoren is o.i.d., maar dat onderscheid zit hierin dat elke hoorder een recht van toegang tot de verbondsbelofte heeft; de weg naar de belofte en de toestemming om met de belofte werkzaam te zijn is dus voor elke hoorder. Terwijl Gods kinderen(de gelovigen) een recht van bezit op deze beloften hebben, zij zijn door genade gelovigen geworden en Christus en al Zijn weldaden ingelijfd; en juist dat deel aan Christus (die de voorwaarde van het verbond vervulde) maakt hen tot deelgenoot aan de belofte die Christus als loon op Zijn arbeid verkreeg.
En alleen wie in Christus is; geldt daaromuiteindelijk deze belofte en mag deze belofte op zich toe passen.

Deze onderscheiding (van Comrie, Erskine, Boston etc) is noodzakelijk en heeft 2 'voordelen' ; hierbij worden, naast de Evangeliebeloften, ook de verbondsbeloften aan alle hoorders gepredikt; het is niet zo dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn alvorens...nee, de belofte komt tot allen. Tegelijk word geleerd dat alleen het geloof een recht van bezit op de belofte geeft; ook dit is nodig omdat anders een ieder 'zomaar'de belofte op zich mag toepassen en zou kunnen redeneren dat God dus 'verplicht'zou zijn iedereen zalig te maken.

Dat zou betekenen dat God aan ieder mens onvoorwaardelijk belooft de zaligheid te geven en daarvan in het bezit te zullen stellen. Dat strijd met hetgeen God in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Graag verwijs ik je voor de verbondsleer in de GG ( die op de Schotse verbondsleest geschoeid is) naar het gelijknamige boek "De Schotse verbondsleer"van ds.C. Harinck.

Een vr. groet.
Plaats reactie