Kruidenthee

Lizzy

Kruidenthee

Bericht door Lizzy »

Kruidenmelanges
De kruidenmelanges die in de winkel te koop zijn, worden in het spraakgebruik vaak kruidentheeën genoemd. Maar alleen de blaadjes van de theeplant [Camellia sinensis] mogen thee heten. Dus ook al worden de kruidenmelanges - met als basis bijvoorbeeld citroengras, kamille, venkel, rozenbottel of pepermunt - net als thee gezet en net als thee gedronken, het is géén thee als geen blaadjes van de theeplant zijn gebruikt! Verschillende specialiteiten die als thee worden gedronken, zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden. De Rooibos is in Zuid-Afrika eigenlijk een nationale volksdrank. De kruidenmelange is sinds een paar jaar ook erg populair in ons land, net zoals de Maté uit Argentinië. De melanges met zoethout zijn ook erg lekker. Zoethout bevat van nature glycyrrhizine, wat bloeddrukverhogend kan werken bij mensen die er gevoelig voor zijn en die het overmatig consumeren. Zoethoutextract wordt eveneens verwerkt in andere producten, waaronder bepaalde dropsoorten.

Kruiden voor een kruidenthee

Eeuwenlang is er van diverse kruiden thee gezet als een verfrissende drank of om de vertering te bevorderen. Om kruidenthee te maken neemt men per kopje thee 1 theelepel van het gedroogde kruid met nog 1 extra theelepel voor de theepot.
Van verse kruiden zijn 3 theelepels vol per kopje nodig.
De thee moet als normale thee worden gezet en 5 tot 10 minuten trekken.

Meest worden gebruikt de bladeren of de bloemen van:

Bazielkruid
Bergamot
Citroenmelisse
Citroenverbena
Engelwortel
Hysop
Kamille
Kattekruid
Onze Lieve Vrouwe Bedstro
Maggiplant
Malrove
Munt
Peterselie
Pimpernel
Rozemarijn
Salie
Tijm

Kruidentheezakjes

Veel kruiden zijn verkrijgbaar in kant en klare theezakjes. Hoewel deze thee minder lekker is dan die van vers gedroogde of zelf gekweekte kruiden, zijn ze heel handig voor op reis of op het werk. De volgende kruiden zijn verkrijgbaar:

Betonie: een lekker, verzachtende en ontspannende kruidenthee

Citroenmelisse. een opwekkend kruid voor een fris begin van de dag. Soms in gekochte producten gecombineerd met venkel om de spijsvertering te kalmeren.

Ijzerhard: stimuleert de lever en kalmeert de zenuwen; populair na de maaltijd, vooral in Frankrijk. In kant en klare theezakjes vaak gecombineerd met pepermunt.

Kamille: ontspannend, gasverdrijvend en verzachtend. Verse bloemen hebben een sterke, lekkere geur, maar gedroogd valt de kamille vaak tegen. Combineer het kruid met wat gewone thee.

Linde: een ontspannende thee voor na de maaltijd, vaak gecombineerd met pepermunt om de smaak te verbeteren.

Passiebloem: meestal gecombineerd met andere kruiden, zoals linde of kamille, voor een goede avonddrank.

Pepermunt een populaire thee tegen idigestie en verkoudheid. Overmatig gebruik kan de slijmvliezen irriteren.

Rozebottel en Hibiscus: een populaire combinatie die bij warm weer erg verkoelend en verfrissend is.

Venkel: ideaal als thee na de maaltijd voor mensen die aan indigestie lijden.

Vlierbloesem: veel mensen moeten aan de smaak wennen; vlierbloesem helpt tegen slijmvliesontsteking en hooikoorts.

Dan heb je ook nog rooibosthee en groene thee die echt heel gezond zijn!! Hoe denken jullie hierover?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Is groene thee met citroensmaak van de Aldi ook goed..?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door memento
Is groene thee met citroensmaak van de Aldi ook goed..?
Ik drink altijd groene thee van de liddl. Waarom zou die van de aldi niet goed zijn?

Afbeelding
Unionist

Bericht door Unionist »

Tsjonge, weer eens wat anders. Benieuwd hoe lang het duurt voor we bij de PKN of het aanbod zijn.

Maar terzake: Ik houd erg van kruidenmelange, al noem ik het ook vaak thee. Heet water met een zakje is voor mij thee, al zit er waspoeder in. Maar vooruit: citroengras is mijn favoriet, al lust ik ook graag brandnetel of kamille. Dat laatste smaakt nogal naar conifeer, wat mij weer doet dneken aan de tijd dat ik nog niet mocht roken en daarom uit school eerst mijn handen inwreef met deze bladeren omdat je dan de shag niet meer rook...

Eigenlijk ben ik een echte koffiedrinker, maar drink soms voor de gezelligheid een theetje mee.

Mijn echte favoriet is echter Lapsang Suchongthee, te koop bij o.a. De Tuinen. Dat ruikt in eerste instantie naar verschroeid rubber en daarom lust niemand anders het.

[Aangepast op 6/9/05 door Unionist]
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik drink elke morgen bij mijn ontbijt groene thee en dat werkt zuiverend.
Ik moet zeggen dat dat inderdaad waar is, want ik had nogal last van acné en dat is nu echt een stuk minder.

Afbeelding
WSO

Bericht door WSO »

da's de leeftijd....:D
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door WSO
da's de leeftijd....:D
Nou ze proberen er nog regelmatig erdoor te breken hoor dus ik vraag me af of het de leeftijd is. Of ik ben blijven steken, dat kan ook :,

Afbeelding
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Kamille: ......., gasverdrijvend.......
:$

Komt het er dan juist uit, of juist niet?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Kamille: ......., gasverdrijvend.......
:$

Komt het er dan juist uit, of juist niet?
Nou ik denk dat je er geen vorming van hebt hopelijk, want anders is het niet zo handig :,:,:,:,

Afbeelding
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik drink ook graag groene thee en we kopendat..bij de ALDI. Lekker hoor!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben een echte koffiedrinker, maar áls ik thee drink, dan het liefst rooibos.
Schijnt gezond te zijn, maar dat kan natuurlijk op een placebo-effect berusten.;):t
Marina

Bericht door Marina »

Ik drink smorgens (niet gelogen lizzy) water met fenergriek en zouthoutstukjes (gewoon pitjes en stukjes hout dus geen zakje)
die laat ik netjes 10 minuten trekken en drink m dan lauw (jammer die 10 minuten)
(eigenlijk gooi ik m zo snel mogelijk naar binnen zodat ik daarna aan de koffie kan beginnen :,:,:,)

[Aangepast op 6/9/05 door Marina]
love

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Maar terzake: Ik houd erg van Dat laatste smaakt nogal naar conifeer, wat mij weer doet dneken aan de tijd dat ik nog niet mocht roken en daarom uit school eerst mijn handen inwreef met deze bladeren omdat je dan de shag niet meer rook...

[Aangepast op 6/9/05 door Unionist]
Haha en als ik het mij goed herinner waren die peukies van jou super dun gedraaid.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Ik drink ook graag groene thee en we kopendat..bij de ALDI. Lekker hoor!
Hebben ze die in de States ook al?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Ja, warempel:

Wisconsin Rapids, WI
Wisconsin Rapids, WI 54494
1211 8th Street South
0.9 Miles Monday-Thursday 9am - 7pm
Friday 9am - 8pm
Saturday 9am - 7pm
Sunday Closed

Stevens Point, WI
Stevens Point, WI 54481
5632 Highway 10 East
18.6 Miles Monday-Thursday 9am - 7pm
Friday 9am - 8pm
Saturday 9am - 7pm
Sunday Closed
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie