Digibeten sterven uit...
Geplaatst: 06 sep 2005, 13:47
UIT HET FD
De Postbank -klant moet kiezen: óf het internet op, óf betalen voor zijn afschriften.
AMSTERDAM - De digibeet staan zware tijden te wachten. Niet kunnen omgaan met een computer kan op termijn wel eens een flinke wissel trekken op iemands sociale leven: zaken als discussiefora, chatrooms en internetdating staan niet ter beschikking aan de computeronkundige.
Maar ook in de portemonnee doet een gebrek aan internetvaardigheden zich steeds meer voelen. Winkelen via internet is daar een goed voorbeeld van. Wasmachines, cd's of auto's, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is goedkoper via internet te verkrijgen.
Het scheelt de verkopende organisatie een hoop kosten: er is minder papieren rompslomp en een grotere efficiëntie door de grote mate van automatisering, en een representatief en duur kantoor is niet meer nodig.
Banken proberen daarom hun klanten met zachte dwang digitaal hun rekeningen te laten betalen. Bij de Postbank betaalt iemand die dat niet doet vanaf volgend jaar extra. Rekeninghouders die overschrijvingen op papier blijven doorvoeren gaan een 'symbolische' bijdrage betalen. 'Het is slechts een beperkte bijdrage', aldus een woordvoerster van de Postbank . 'Het staat nog in geen verhouding tot de kosten die wij maken.'
Vanaf volgend jaar kost een mapje met twintig overschrijvingsformulieren euro 5. Wie tweewekelijks prijs blijft stellen op een papieren afschrift gaat daarvoor euro 4 per jaar betalen. 'We willen de goedkoopste blijven', stelt de zegsvrouw. 'Dat kan alleen door te investeren in internet en door onze klanten via internet te bedienen.'
Bang dat de maatregel klanten gaat kosten is de Postbank niet. 'Het is ook een stap die door andere bedrijven genomen is, zoals KLM ', aldus de bank. Sinds januari kost een papieren ticket van de luchtvaartmaatschappij namelijk euro 30 meer dan een digitaal exemplaar.
Ook ABN Amro vraagt een vergoeding (euro 7,80 per jaar) voor het tweewekelijks versturen van een afschrift. Bij de andere Nederlandse banken is dat gratis.
Een woordvoerster van de Consumentenbond noemt de bijdrage fors. 'Iedere keer worden diensten van banken duurder. Vorig jaar heeft de Postbank een bijdrage opgelegd aan klanten die wekelijks een afschrift willen ontvangen, vanaf volgend jaar moet er ook al betaald worden voor tweewekelijkse overzichten. Zolang de banken geen duidelijkheid kunnen geven over de kosten en opbrengsten van het betalingsverkeer begrijpen wij niet waarom deze actie van de Postbank nodig is.'
PvdA-kamerlid Ferd Crone, die in april al ageerde tegen eventuele tariefverhogingen van de Postbank , is vierkant tegen de maatregelen. 'Basisbetaaldiensten moeten gratis zijn. Banken verdienen al genoeg aan het betalingsverkeer.' Hij gaat kamervragen stellen.
De Postbank -klant moet kiezen: óf het internet op, óf betalen voor zijn afschriften.
AMSTERDAM - De digibeet staan zware tijden te wachten. Niet kunnen omgaan met een computer kan op termijn wel eens een flinke wissel trekken op iemands sociale leven: zaken als discussiefora, chatrooms en internetdating staan niet ter beschikking aan de computeronkundige.
Maar ook in de portemonnee doet een gebrek aan internetvaardigheden zich steeds meer voelen. Winkelen via internet is daar een goed voorbeeld van. Wasmachines, cd's of auto's, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is goedkoper via internet te verkrijgen.
Het scheelt de verkopende organisatie een hoop kosten: er is minder papieren rompslomp en een grotere efficiëntie door de grote mate van automatisering, en een representatief en duur kantoor is niet meer nodig.
Banken proberen daarom hun klanten met zachte dwang digitaal hun rekeningen te laten betalen. Bij de Postbank betaalt iemand die dat niet doet vanaf volgend jaar extra. Rekeninghouders die overschrijvingen op papier blijven doorvoeren gaan een 'symbolische' bijdrage betalen. 'Het is slechts een beperkte bijdrage', aldus een woordvoerster van de Postbank . 'Het staat nog in geen verhouding tot de kosten die wij maken.'
Vanaf volgend jaar kost een mapje met twintig overschrijvingsformulieren euro 5. Wie tweewekelijks prijs blijft stellen op een papieren afschrift gaat daarvoor euro 4 per jaar betalen. 'We willen de goedkoopste blijven', stelt de zegsvrouw. 'Dat kan alleen door te investeren in internet en door onze klanten via internet te bedienen.'
Bang dat de maatregel klanten gaat kosten is de Postbank niet. 'Het is ook een stap die door andere bedrijven genomen is, zoals KLM ', aldus de bank. Sinds januari kost een papieren ticket van de luchtvaartmaatschappij namelijk euro 30 meer dan een digitaal exemplaar.
Ook ABN Amro vraagt een vergoeding (euro 7,80 per jaar) voor het tweewekelijks versturen van een afschrift. Bij de andere Nederlandse banken is dat gratis.
Een woordvoerster van de Consumentenbond noemt de bijdrage fors. 'Iedere keer worden diensten van banken duurder. Vorig jaar heeft de Postbank een bijdrage opgelegd aan klanten die wekelijks een afschrift willen ontvangen, vanaf volgend jaar moet er ook al betaald worden voor tweewekelijkse overzichten. Zolang de banken geen duidelijkheid kunnen geven over de kosten en opbrengsten van het betalingsverkeer begrijpen wij niet waarom deze actie van de Postbank nodig is.'
PvdA-kamerlid Ferd Crone, die in april al ageerde tegen eventuele tariefverhogingen van de Postbank , is vierkant tegen de maatregelen. 'Basisbetaaldiensten moeten gratis zijn. Banken verdienen al genoeg aan het betalingsverkeer.' Hij gaat kamervragen stellen.