Topsport prioriteit numero 1

Unionist

Topsport prioriteit numero 1

Bericht door Unionist »

Topsport

commentaar door Ruurd Ubels (Ned. Dagblad)

Salomon Kalou moet zo snel mogelijk tot Nederlander worden genaturaliseerd. Dat eist het Tweede-Kamerlid Hilbrand Nawijn van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). Kalou is profvoetballer bij Feyenoord, afkomstig uit het Afrikaanse Ivoorkust. Hij wil graag Nederlander worden.

Maandagavond ontving Kalou de prijs van het voetbaltalent van het jaar. Dat was voor Nawijn voldoende reden op te merken dat het ,,Nederlands belang'' gediend is met een Hollands paspoort voor Kalou. Dan kan de uitblinker van Feyenoord zijn talenten inzetten voor Oranje, dat volgend jaar wereldkampioen wil worden.

Om zijn argumenten kracht bij te zetten, wijst Nawijn erop dat óók Johan Cruijff de kwaliteiten van Kalou prijst. Volgens het kamerlid heeft minister Verdonk daarom geen been meer om op te staan.

Johan Cruijff als anker voor overheidsbeleid; het kan verkeren.

Opvallend is dat staatssecretaris Ross (Sport) eveneens vindt dat Kalou in aanmerking komt voor een snelle naturalisatieprocedure. Dat zegt iets over het belang dat de staatssecretaris hecht aan topsport.

In de Sportnota 2006-2010 wordt die keuze voor topsport formeel vastgelegd. De nota verschijnt volgende week, maar de inhoud is al via de media uitgelekt.

Terecht kiezen Ross en het kabinet-Balkenende II er in de Sportnota voor geld te steken in de breedtesport. Want sport is misschien wel dé manier om jongeren spelenderwijs in aanraking te brengen met waarden zoals discipline, samenwerking, respect en het kunnen omgaan met winst en verlies. En het kan de integratie van allochtonen stimuleren. Bovendien helpt sporten het voorkomen van hart- en vaatziekten en overgewicht, steeds vaker de oorzaak van ernstige aandoeningen en zelfs arbeidsongeschiktheid.

Maar het kabinet verbaast met zijn keuze voor topsport die eveneens in de Sportnota onder woorden wordt gebracht: Staatssecretaris Ross ondersteunt de ambitie van de sportkoepel NOC/NSF om Nederland in de top-tien van beste sportlanden te krijgen.

Juist dit kabinet, dat zo bezig is met waarden en normen, zou gereserveerd moeten staan tegenover deze ambitie. Miljoenen genieten er weliswaar van, maar tegelijk is topsport een leugen. Topsport is zo veeleisend geworden, dat het dopinggebruik in de hand werkt. Om nog maar te zwijgen van de praktijken op de transfermarkten in het profvoetbal; die lijken soms verdacht veel op moderne slavenhandel. De nieuwste trend is de handel in voetballers die door voetbalmakelaars reeds als veertien- of vijftienjarigen uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.

Door zich achter de topsportambities van NOC/NSF te scharen, geeft het kabinet te kennen dit soort praktijken op z'n minst op de koop toe te nemen. Hoezo, waarden en normen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Maandagavond ontving Kalou de prijs van het voetbaltalent van het jaar. Dat was voor Nawijn voldoende reden op te merken dat het ,,Nederlands belang'' gediend is met een Hollands paspoort voor Kalou. Dan kan de uitblinker van Feyenoord zijn talenten inzetten voor Oranje, dat volgend jaar wereldkampioen wil worden.
Om zijn argumenten kracht bij te zetten, wijst Nawijn erop dat óók Johan Cruijff de kwaliteiten van Kalou prijst. Volgens het kamerlid heeft minister Verdonk daarom geen been meer om op te staan.
Best fijn voor Nawijn als dit erdoor zou komen... Levert goodwill op van de ganse Feyenoord club. En tja, dat is nooit verkeerd...
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik vond de volgende quote van Jack van Gelder (presentator voetbalwedstrijden) wel aardig:
voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld
Kan ik het wel mee eens zijn
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Terecht kiezen Ross en het kabinet-Balkenende II er in de Sportnota voor geld te steken in de breedtesport. Want sport is misschien wel dé manier om jongeren spelenderwijs in aanraking te brengen met waarden zoals discipline, samenwerking, respect en het kunnen omgaan met winst en verlies. En het kan de integratie van allochtonen stimuleren. Bovendien helpt sporten het voorkomen van hart- en vaatziekten en overgewicht, steeds vaker de oorzaak van ernstige aandoeningen en zelfs arbeidsongeschiktheid.
:u:u:u
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Sabra

Bericht door Sabra »

Laat ik voorop stellen dat ik nogal moe word van mensen die betreffende sport bepaalde zaken niet weten te onderscheiden.
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Maar het kabinet verbaast met zijn keuze voor topsport die eveneens in de Sportnota onder woorden wordt gebracht: Staatssecretaris Ross ondersteunt de ambitie van de sportkoepel NOC/NSF om Nederland in de top-tien van beste sportlanden te krijgen.
Het gaat hierbij om structurele verbeteringen in de topsport om Nederland meer medailles te laten halen op de Olympische Spelen.
Juist dit kabinet, dat zo bezig is met waarden en normen, zou gereserveerd moeten staan tegenover deze ambitie.
Leuke stelling, maar niet met dito onderbouwing.
Miljoenen genieten er weliswaar van, maar tegelijk is topsport een leugen. Topsport is zo veeleisend geworden, dat het dopinggebruik in de hand werkt.
Dopinggebruik is de boel oplichten, net zoals bijv. zwart geld oplichting is. Je moet niet opeens verontwaardigt doen over doping, terwijl de halve biblebelt zwart aan het bijklussen is.
Om nog maar te zwijgen van de praktijken op de transfermarkten in het profvoetbal; die lijken soms verdacht veel op moderne slavenhandel.
Voetbal en NOC-NSF hebben dus niets met elkaar te maken. Is het NOC-NSF verantwoordelijk voor de op slavenhandel lijkende transfers?
De nieuwste trend is de handel in voetballers die door voetbalmakelaars reeds als veertien- of vijftienjarigen uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.
Ik weet wat jij nieuw vind, maar dit gebeurt al jaren. Daarnaast, nogmaals, wat heeft dit van doen met NOC-NSF?
Door zich achter de topsportambities van NOC/NSF te scharen, geeft het kabinet te kennen dit soort praktijken op z'n minst op de koop toe te nemen. Hoezo, waarden en normen?
Ik heb zelden een zo'n kromme argumentatie gelezen. Dat je een mening hebt is prima, maar kom dan niet met een onzinnige onderbouwing.
WSO

Bericht door WSO »

Ik ben tegen!!

Als ik het Nederlands elftal zie, dan denk ik: in welk land woon ik eigenlijk?
Sabra

Bericht door Sabra »

Hoezo, ben je racist? Sinds wanneer kijken mensen van dit forum naar het Nederlands Elftal, volgens mij ben jij sportverdwaasd.

[Aangepast op 31/8/05 door Sabra]
WSO

Bericht door WSO »

Dat niet :D
WSO

Bericht door WSO »

Nee, ik spaar voetbalplaatjes.
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Ik ben tegen!!

Dat is niet zo slim. Je weet toch dat Nederland in een oranje shirt voetbalt? Beetje dom...
Jelle

Bericht door Jelle »

Laten ze de club maar gelijk in de pan hakken zijn we tenminste van alle geze.... af. Met al die sportverdwazing.
Harry

Bericht door Harry »

Hoe curieus toch altijd maar weer. Een gezonde liefde voor het Nederlands elftal heeft toch geen moer met 'sportverdwazing' te maken. Wat is eigenlijk sportverdwazing? Kan ik me niet veel bij voorstellen, eerlijk gezegd.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Ik ben tegen!!

Dat zie je helemaal verkeerd

Kijk, we kopen ze van Afrika voor wat spiegeltjes en kralen, en verkopen ze een paar jaar later voor 150 miljoen aan een ander land...:eur
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oké, back to topic (as usual)

Is het ethisch verantwoord iemand met voorkeur het staatsburgerschap te geven alleen om het simpele feit dat hij goed kan voetballen?

Afgezien van het hele voetbalverhaal, Meneer Kalou is goed in zijn werk en daarom krijgt hij een Nederlands paspoort.

Mijn zwager, afkomstig uit Nigeria, is ook heel goed in zijn werk. Hij zit in de beveiliging. Maar krijgt hij een Nederlands paspoort? Welnee, hij mag hier niet eens wonen.

Bovendien: voor wie verwacht met Kalou wereldkampioen te worden, heb k de volgende vraag: Hoevaak is Ivoorkust in de laatste jaren succesvol geweest op de groene mat?
Plaats reactie