Wij (christenen) lopen vaak wel weg met Wiegel. Zijn nieuwste plan vind ik niet positief. De liberaal in Wiegel komt naar boven. Hij wil prenatale screening mogelijk maken voor alle vrouwen (ipv screening te vergoeden onder bep. voorwaarden). Dat is een controle of er kans is dat het kind het syndroom van Down heeft. Volgens mij doet zo'n maatregel het aantal abortussen toenemen.
Bron: http://www.nu.nl/news/583244/11/Wiegel_ ... ouwen.html
Idee van onze (?) Wiegel
Mja ben k met je eens! Ik schrik soms van de hardheid van mensen. Kind niet goed, we willen geen downsyndroom kind dus laat maar weghalen. Als ik dit in mn kraamgezinnen hoor.... vind ik t bijzonder moeilijk om als christenkraamverzorgende niet tegen in te gaan. Hele discussies lijkt me met mijn beroepshouding niet goed...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Hm Daphne, misschien moet je ze eens vertellen dat prenataal testen schijnzekerheid biedt? Lang niet alle afwijkingen en ziektes kunnen gevonden worden. Tel daar de risico's op latere (kinder)leeftijd bij op? niemand kan je een gezond kind garanderen!Oorspronkelijk gepost door Daphne Kind niet goed, we willen geen downsyndroom kind dus laat maar weghalen. Als ik dit in mn kraamgezinnen hoor.... vind ik t bijzonder moeilijk om als christenkraamverzorgende niet tegen in te gaan. Hele discussies lijkt me met mijn beroepshouding niet goed...
Overigens: in een grijs verleden was ik kraamverzorgster en kraamde bij een gezin waar het 4e kindje geboren was. Deze mensen hadden een mogolide zoontje. Hadden bij deze zwangerschap ook prenataal getest: niet met de bedoeling om een abortus te plegen, maar om te weten waar ze aan toe waren. Vond ik toch wel wat voor te zeggen eigenlijk.
Overigens heeft het Wiegel-plan alles te maken met de nieuwe manier van vergoeden. Eea zou zeer moeilijk te declareren zijn, vandaar zijn plan begreep ik.
[Aangepast op 1/9/05 door Mariken]
Oh absoluut Mariken, in het laatste geval wat jij zegt... een test hoeft niet perse te leiden tot abortus! Ik kan het me indenken dat men het doet als een vrouw op latere leeftijd in verwachting raakt gewoon omdat op 'latere' leeftijd meer risico bestaat op een kindje met afwijkingen. Wat jij zegt, gewoon om er op voor bereid te zijn!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mee eens al heeft dit plan inderdaad het riisico in zich van meer abortussen. Iets om goed te volgen voor "onze" mannen en vrouwen in Den Haag.Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oh absoluut Mariken, in het laatste geval wat jij zegt... een test hoeft niet perse te leiden tot abortus! Ik kan het me indenken dat men het doet als een vrouw op latere leeftijd in verwachting raakt gewoon omdat op 'latere' leeftijd meer risico bestaat op een kindje met afwijkingen. Wat jij zegt, gewoon om er op voor bereid te zijn!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
De vraag is wat verzekeringsinstanties hiermee gaan doen. Het zou kunnen dat die besluiten dat afwijkingen die tijdig opgespoord kunnen worden, niet of minder gedekt zullen worden.Oorspronkelijk gepost door Sabra
Mensen worden niet gedwongen om abortus te laten plegen door dit plan. Het is de beslissing van mensen zelf als zij naar aanleiding van een dergelijke test besluiten abortus te laten plegen. Deze nuance is toch wel van belang denk ik.
Misschien dat Pro-Life dan beter van de grond zal komen...
Ook nog idd, in sommige gevallen kunnen de vrouwen&kinderen al in de zwangerschap geholpen worden. Denk aan Rhesus... Het zou kunnen zijn als moeders en het eerste kind botsende bloedgroepen hebben en dit niet vroegtijdig is ontdekt na de zwangerschap (wat eigenlijk tegenwoordig niet zo vaak meer gebeurd dat dit niet wordt gechecked) en dus de moeder geen 'Anti D' heeft gekregen... dat het lichaam van de moeder die voor de 2e keer zwanger is, het kindje automatisch afstoot omdat het het ziet als 'indringer' wat niet bij t lichaam hoort. In zo'n geval kunnen er dus operaties plaatsvinden dat het kindje ander bloed krijgt etc.Oorspronkelijk gepost door CorydorasDe vraag is wat verzekeringsinstanties hiermee gaan doen. Het zou kunnen dat die besluiten dat afwijkingen die tijdig opgespoord kunnen worden, niet of minder gedekt zullen worden.
Niet dat het met de metingen die hier voor worden gesteld met de rhesus te maken hebben... maar k wil wel aangeven dat er tijdens een zwangerschap ook al behandelingen kunnen worden gegeven aan moeder& kind
[Aangepast op 1/9/05 door Daphne]