Nieuwe ziektekostenstelsel

Pim
Contacteer:

Nieuwe ziektekostenstelsel

Bericht door Pim »

Mensen,

Wij (een collega en ik) zijn ons wat aan het verdiepen in de ziektekosten voor volgend jaar in verband met de budgetten voor 2006.

Het lijkt er op dat met name gezinnen met kinderen die nu al particulier verzekerd zijn in een gunstiger situatie komen.
Je betaald namelijk een nominale premie van ca € 1.100 per persoon >18jr (en je werkgever betaald ca. 6.25% over max. 30.800).
Terwijl ik nu ook nog premie betaal voor jonge kids van 1 en 3 jaar.
Die € 1.100 p.p. kan nog minder worden door een eventuele zorgtoeslag die je van de belastingdienst terug krijgt. Dus een gezin (mits kids <18) betaalt € 2.200 per jaar. Ik geloof dat ik nu (incl. bijdrage werkgever) bijna aan de € 4.000 zit. Dat gaat de goede kant op. Misschien moeten we nog wat bijverzekeren bovenop het basispakket, maar er op achteruit gaan lijkt niet het geval te zijn.

Hebben jullie je er al in verdiept? Klopt mijn gedachtengang een beetje?

[Aangepast op 30/8/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ben heel blij voor de gezinnen die het al jaren niet makkelijk hebben, maar de zelfstandige ondernemer moet straks alles zelf ophoesten en is veel duurder uit.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Volgens mij valt dat wel mee. Als ik zelfstandig ondernemer was zou ik volgend jaar € 2x1.100 + de bijdrage die mijn werkgever gaat betalen = € 1.900 moeten betalen. Totaal € 4.100. Nu betaal ik meer (als ik de bijdrage van mijn werkgever niet mee reken).
Hartelijke groet,

Pim.

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kabinet verlaagt zorgpremie voor mensen zonder werkgever

Uitgegeven: 24 augustus 2005 10:40
DEN HAAG - Het kabinet wil de inkomensafhankelijke ziektekostenpremie voor mensen zonder uitkering of werkgever gedeeltelijk verlagen. Dit kan voor AOW'ers met een aanvullend pensioen, zelfstandige ondernemers en mensen in de VUT of met een prepensioen enkele honderden euro's schelen, zo meldden bronnen rond het kabinet woensdag.

Om dit mogelijk te maken wordt de inkomensafhankelijke premie die werkgevers betalen voor hun personeel, geen 6,25 maar 6,5 procent. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) benadrukte woensdagochtend voorafgaand aan het koopkrachtoverleg dat werkgevers hiervoor gecompenseerd worden.

Volgens het plan betalen VUT'ers, mensen met een prepensioen en zelfstandige ondernemers volgend jaar 4,4 procent over hun bruto-inkomen. Voor AOW'ers geldt datzelfde percentage alleen voor hun aanvullend pensioen. Over hun AOW betalen ze wel 6,5 procent.

Zorgtoeslag

Aan de zorgtoeslag, die het kabinet volgend jaar wil invoeren, wordt niet meer gesleuteld. Die wordt onveranderd gebaseerd op een gemiddelde nominale premie voor de ziektekostenverzekering van 1100 euro per jaar. Mocht de gemiddelde premie meer dan 25 euro hoger uitkomen, wordt de toeslag in maart aangepast.

De meest betrokken ministers leggen de laatste hand aan de koopkrachtmaatregelen voor volgend jaar. Minister Zalm van Financiën zei woensdag voor aanvang van hun vergadering te verwachten dat in de loop van de dag een besluit zal vallen.

Optimistisch

Ook minister De Geus van Sociale Zaken was optimistisch gestemd. De afgelopen dagen lekte een groot aantal voornemens van de ministers al uit. Zo gaat de WW-premie omlaag en wordt een aantal fiscale kortingen verhoogd. Ook komt er extra geld voor kinderopvang en wordt volgend jaar de benzineaccijns bevroren.

De maatregelen kosten in totaal circa 1,5 miljard euro. Dat geld komt beschikbaar door belastingmeevallers. Die zijn het gevolg van de aantrekkende economie.

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Mensen,

Wij (een collega en ik) zijn ons wat aan het verdiepen in de ziektekosten voor volgend jaar in verband met de budgetten voor 2006.

Het lijkt er op dat met name gezinnen met kinderen die nu al particulier verzekerd zijn in een gunstiger situatie komen.
Je betaald namelijk een nominale premie van ca € 1.100 per persoon >18jr (en je werkgever betaald ca. 6.25% over max. 30.800).
Terwijl ik nu ook nog premie betaal voor jonge kids van 1 en 3 jaar.
Die € 1.100 p.p. kan nog minder worden door een eventuele zorgtoeslag die je van de belastingdienst terug krijgt. Dus een gezin (mits kids <18) betaalt € 2.200 per jaar. Ik geloof dat ik nu (incl. bijdrage werkgever) bijna aan de € 4.000 zit. Dat gaat de goede kant op. Misschien moeten we nog wat bijverzekeren bovenop het basispakket, maar er op achteruit gaan lijkt niet het geval te zijn.

Hebben jullie je er al in verdiept? Klopt mijn gedachtengang een beetje?

[Aangepast op 30/8/05 door Pim]
Ik krijg zelfs van mijn werkgever geld toe per maand: hun bijdrage is hoger dan de te betalen premie. Maar dat geldt slechts in het geval van een eigen risico van 2000 euro. Dat bleek de voor mij goedkoopste constructie.
refo

Bericht door refo »

ja, de regering is heel trots: gezinnen met kinderen gaan er 5% op vooruit.

Nu betaal ik 4512 euro per jaar. Van de werkgever krijg ik het maximale bedrag wat een ZF-verzkerde hem kost vergoed. Dat is 1800 euro bruto. Netto is dat 1000 euro. eigen risico is 1000 euro.

Het wordt 2006.
Met twee kinderen boven de 18 betalen we met elkaar 4400 euro premie. Voor zorgtoeslag is ons inkomen te hoog. Het ziet er naar uit dat de twee 18+ ers wel een toeslag krijgen van 440 euro per jaar.
De werkgever moet straks die 1800 euro aan de staat betalen. Ik vraag me af of hij dat EN aan mij EN aan de staat zal doen. Denk het niet. Is ook nog niets over gezegd in de plannen. de werkgever mag die 1800 euro niet verhalen op de werknemer. Maar hoe zit dat als hij al een bijdrage verstrekt?
de AWBZ premie gaat ongeveer een procent omlaag. Dat scheelt ook maximaal 300 euro per jaar.

Optellen:
2005 premie 4512 - bijdrage werkgever 1000 =3512 kosten en mogelijk nog 1000 eigen risico.

2005 4 maal premie 4400- 2 maal zorgtoeslag 880- verlaging AWBZ 300 + belasting over bijdrage werkgever 800 = 4020 euro en dan geen eigen risico.
Lopen we nog kans op 4 maal 255 euro noclaim.

Waar is nou die 5%?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik betaal nu 5364 per jaar. Mijn werkgever betaalt mijn premie helemaal en de premie van mijn vrouw en kids voor de helft. Dus netto 1937

In het nieuwe stelsel 2200, waarvan ws. de wergever mijn premie helemaal betaalt. Dus netto 1100. Een verschilvan 837.

Maar ik weet nu niet precies wat exact het verschil is tussen mijn pakket nu en in 2006. Het verschil zou dus weleens veel kleiner kunnen zijn.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik betaal nu 5364 per jaar. Mijn werkgever betaalt mijn premie helemaal en de premie van mijn vrouw en kids voor de helft. Dus netto 1937

In het nieuwe stelsel 2200, waarvan ws. de wergever mijn premie helemaal betaalt. Dus netto 1100. Een verschilvan 837.

Maar ik weet nu niet precies wat exact het verschil is tussen mijn pakket nu en in 2006. Het verschil zou dus weleens veel kleiner kunnen zijn.
Dat jouw werkgever jouw premie helemaal gaat betalen is maar de vraag. Want jouw werkgever moet ook nog eens € 1900 euro inkomensafhankelijke premie gaan betalen.
Daarnaast zal een werkgever niet snel de een (vroeger Part.) wel een bijdrage geven en de ander (vroeger ZF) niet.

Veel werkgevers zullen de bijdragen afschaffen, zo is de verwachting.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
belasting over bijdrage werkgever 800 =
Dit heb ik opgezocht, maar dat kon ik niet vinden. Volgens mij hoeven we geen belasting over die inkomensafhankelijke bijdrage te betalen.
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

ik heb me er nog niet in vediept, er moeten nog zoveel dingen vastegsteld worden . . .

ik ga er van uit dat degenen die nu de hele gezondheidszorg drijvende moeten houden (degenen die premie betalen dus) dat straks ook moeten doen, als degenen die nu vette particuliere premies betalen straks minder betalen moet dat bij de ziekenfondsverzekerden gehaald worden, ik moet het nog zien allemaal . . .
refo

Bericht door refo »

Er wordt 1,5 miljard in gepompt om alles glad te strijken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
ik heb me er nog niet in vediept, er moeten nog zoveel dingen vastegsteld worden . . .

ik ga er van uit dat degenen die nu de hele gezondheidszorg drijvende moeten houden (degenen die premie betalen dus) dat straks ook moeten doen, als degenen die nu vette particuliere premies betalen straks minder betalen moet dat bij de ziekenfondsverzekerden gehaald worden, ik moet het nog zien allemaal . . .
Vergeet niet dat het voor de werkgevers wel eens wat duurder uit kan pakken!

Die gaan dadelijk ook 6.25% betalen over een deel van mijn inkomen.

En vergeet idd de door refo aangehaalde injectie van de schatkist niet....
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

Dit heb ik opgezocht, maar dat kon ik niet vinden. Volgens mij hoeven we geen belasting over die inkomensafhankelijke bijdrage te betalen.
Ik zit me er voor klanten ook in te verdiepen, maar het schijnt wel een belaste premie te zijn. Zelfstandigen moeten hem zelf betalen, als de werkgever dat moet doen is het derhalve loon. Echter niet voor de sociale wetten.

ZIE HIER
--------------
refo

Bericht door refo »

het schema is als volgt:

een aantal poten

poot 1
nominale premie van 1100 per jaar

poot 2
daarnaast inkomensafhankelijke premie van 6,5% (nieuw percentage) over maximaal ongeveer 30000 euro. Loontrekkenden krijgen dat kado van hun werkgever. Ze betalen er wel premie over, maar datzelfde bedrag wordt nu ook al in rekening gebarcht.

poot 3
zorgtoeslag
wie een laag inkomen heeft kan een toeslag van de belastingdienst krijgen.
maximaal 440 euro voor een alleenstaande tot 25000 euro inkomen, daarboven NIETS.
maximaal 1200 euro voor een gezin tot 40000 euro, daarboven NIETS.

bovendien daalt de AWBZ premie iets, naar verwachting 1%, maar dat horen we op prinsjesdag, of eerder als Balkenende of Zalm weer iets leuks willen vertellen.
--------------
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik zit me er voor klanten ook in te verdiepen, maar het schijnt wel een belaste premie te zijn. Zelfstandigen moeten hem zelf betalen, als de werkgever dat moet doen is het derhalve loon. Echter niet voor de sociale wetten.

ZIE HIER
Ik heb even een discussie op het forum van de consumentenbond gelezen en dat de vergoeding belast is, dat staat wel vast.

Het is alleen de vraag of de inhouding voor of na 'loon voor loonheffing' zal zijn.

Stel dat ik nu 1.000 verdien en er gaat eerst 100 af en dan 100 bij, dan is mijn loon voor LH 1000. 35% belasting eraf en ik verdien netto 650

Als eerst die 100 erbij gaat, dan belasting en dan pas die 100 er af, dan zit je netto op 1100*(100-35%)-100= 615

Dat scheelt dan dus (als je onder het max gaat vallen) idd zo'n € 800 netto op jaarbasis.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie