Groot-Israël zonder Gaza?!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Groot-Israël zonder Gaza?!
De discussies rondom Gaza laaien aardig op. Toch is de houding van de kolonisten iets anders als die van de Palestijnen. Opmerkelijk is wél de stellingname van Hamas. Volgens deze groepering is er pas rust als de laatste Jood uit het land verdreven is. Hoe denken jullie hierover?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Hier een toelichting op mijn keuze.
Het land Kanaän hoort m.i. bij de schaduwen van het Oude Testament. Er is nu geen specifieke landbelofte meer voor het Joodse volk.
Ik citeer hierbij met instemming uit het boekje van dr. B.J. Oosterhoff, De beloften aan de aartsvaders.
“In het N.T. worden de beloften vervuld gezien in het geestelijk nageslacht van Abraham. Allen, die hetzelfde geloof als Abraham hebben, vormen zijn geestelijk nageslacht (Rom. 4:11vv., 16 vv.; Gal. 3:7 vv., 29). Geloof en gehoorzaamheid spelen een grotere rol dan de bloedverwantschap (vgl. ook Joh. 8:39). De schare die niemand tellen kan is de schare van alle gelovigen uit alle volken (Openb. 7:9). Heel de gemeente uit joden en heidenen is Israël geworden (1 Petr. 2:9). Aan haar zijn de beloften (vgl. Gal. 4:27).
De belofte van het land heeft in het N.T. een nieuwe wending gekregen. Het gaat niet meer om het aardse stukje Kanaän. De belofte van het land wordt vervuld gezien in het rijk van Christus (Lofzang van Maria en van Zacharias). De gelovigen ontvangen de hele aarde (Matth. 5:5). Het land wordt de hele wereld. Paulus zegt dat de belofte, die Abraham ontving de hele wereld gold. Hij noemt hem een “erfgenaam der wereld” (Rom. 4:13). De Hebreeënbrief richt zich ook niet op het aardse vaderland, maar op het hemels Kanaän, zonder dat dit hoeft te betekenen dat het alleen in de hemel gedacht werd. Het hemels Jeruzalem daalt uiteindelijk ook uit de hemel op de aarde neer (Openb. 21:2). En Paulus denkt bij het hemels Jeruzalem aan de kerk en die is ook op deze aarde (Gal. 4:26). De contouren van het land zijn wel groter dan het stukje Kanaän alleen.
De belofte Gods volk te zijn geldt ook niet alleen voor Israël meer, maar voor alle gelovigen, de kerk van het N.T., uit joden en heidenen (Rom. 9:24 vv.; 2 Kor. 6:16).
En de belofte een zegen te zijn voor de hele wereld is vervuld in de komst van Christus, door Wie joden en heidenen behouden worden (Hand. 3:25; Gal. 3:8).”
Het land Kanaän hoort m.i. bij de schaduwen van het Oude Testament. Er is nu geen specifieke landbelofte meer voor het Joodse volk.
Ik citeer hierbij met instemming uit het boekje van dr. B.J. Oosterhoff, De beloften aan de aartsvaders.
“In het N.T. worden de beloften vervuld gezien in het geestelijk nageslacht van Abraham. Allen, die hetzelfde geloof als Abraham hebben, vormen zijn geestelijk nageslacht (Rom. 4:11vv., 16 vv.; Gal. 3:7 vv., 29). Geloof en gehoorzaamheid spelen een grotere rol dan de bloedverwantschap (vgl. ook Joh. 8:39). De schare die niemand tellen kan is de schare van alle gelovigen uit alle volken (Openb. 7:9). Heel de gemeente uit joden en heidenen is Israël geworden (1 Petr. 2:9). Aan haar zijn de beloften (vgl. Gal. 4:27).
De belofte van het land heeft in het N.T. een nieuwe wending gekregen. Het gaat niet meer om het aardse stukje Kanaän. De belofte van het land wordt vervuld gezien in het rijk van Christus (Lofzang van Maria en van Zacharias). De gelovigen ontvangen de hele aarde (Matth. 5:5). Het land wordt de hele wereld. Paulus zegt dat de belofte, die Abraham ontving de hele wereld gold. Hij noemt hem een “erfgenaam der wereld” (Rom. 4:13). De Hebreeënbrief richt zich ook niet op het aardse vaderland, maar op het hemels Kanaän, zonder dat dit hoeft te betekenen dat het alleen in de hemel gedacht werd. Het hemels Jeruzalem daalt uiteindelijk ook uit de hemel op de aarde neer (Openb. 21:2). En Paulus denkt bij het hemels Jeruzalem aan de kerk en die is ook op deze aarde (Gal. 4:26). De contouren van het land zijn wel groter dan het stukje Kanaän alleen.
De belofte Gods volk te zijn geldt ook niet alleen voor Israël meer, maar voor alle gelovigen, de kerk van het N.T., uit joden en heidenen (Rom. 9:24 vv.; 2 Kor. 6:16).
En de belofte een zegen te zijn voor de hele wereld is vervuld in de komst van Christus, door Wie joden en heidenen behouden worden (Hand. 3:25; Gal. 3:8).”
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Afgewezen,
Laat ik zeggen dat ik er veel voor voel, voor deze exegese.
Vele jaren gold het dat de kerk de 'vervangingstheologie' aanhing. De kerk had de plaats van Israël ingenomen. Hiermee kan ik, en ook jij?, het niet eens zijn. Wat dan wel?
De kerk is mede ingeënt in de stam. Ze mag naast haar oudste broeder samen het nieuwe Israël vormen. Zo krijgt de kerk van het NT gestalte: Jood en heiden samen. Geen vervangingstheologie, maar uitbreidingstheologie.
Laat ik zeggen dat ik er veel voor voel, voor deze exegese.
Vele jaren gold het dat de kerk de 'vervangingstheologie' aanhing. De kerk had de plaats van Israël ingenomen. Hiermee kan ik, en ook jij?, het niet eens zijn. Wat dan wel?
De kerk is mede ingeënt in de stam. Ze mag naast haar oudste broeder samen het nieuwe Israël vormen. Zo krijgt de kerk van het NT gestalte: Jood en heiden samen. Geen vervangingstheologie, maar uitbreidingstheologie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Heb je mijn discussie met Ereunao gevolgd in 'Studiedag Gouda'?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen,
Laat ik zeggen dat ik er veel voor voel, voor deze exegese.
Vele jaren gold het dat de kerk de 'vervangingstheologie' aanhing. De kerk had de plaats van Israël ingenomen. Hiermee kan ik, en ook jij?, het niet eens zijn. Wat dan wel?
De kerk is mede ingeënt in de stam. Ze mag naast haar oudste broeder samen het nieuwe Israël vormen. Zo krijgt de kerk van het NT gestalte: Jood en heiden samen. Geen vervangingstheologie, maar uitbreidingstheologie.
Ik ben niet zo bang voor het woord 'vervangingstheologie', als het maar niet betekent dat we neer zouden zien op de joden. Maar er is wel sprake van vervanging.
Matth. 21:43: Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u (Israël) zal weggenomen worden en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.
Takken zijn uitgebroken en andere takken ingeënt (Rom. 11).
Hand. 13:46, 47. Omdat Israël het Woord Gods verstoot, keren Paulus en Barnabas zich tot de heidenen.
De laatste verzen van het boek Handelingen.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Maar het volk is niet verstoten.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenInderdaad. Maar Israël als volk heeft geen aparte positie meer.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De verharding is toch over een deel van Israël gekomen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Inderdaad. "God heeft Zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. (...) Alzo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade" (Rom. 11:2-5).Oorspronkelijk gepost door ndonselaarMaar het volk is niet verstoten.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenInderdaad. Maar Israël als volk heeft geen aparte positie meer.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De verharding is toch over een deel van Israël gekomen?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Afgewezen,
Hoe zie jij de gebeurtenissen rond het volk Israël? Ik bedoel dan met name de diverse oorlogen die soms wonderlijk door Israël gewonnen werden.
Hoe zie jij de gebeurtenissen rond het volk Israël? Ik bedoel dan met name de diverse oorlogen die soms wonderlijk door Israël gewonnen werden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini