Oprichter geloofsgemeenschap Taizé vermoord

Plaats reactie
Daphne

Oprichter geloofsgemeenschap Taizé vermoord

Bericht door Daphne »

DIJON/KEULEN - De oprichter van de religieuze, oecumenische Taizé-gemeenschap, frère Roger, is dinsdag vermoord. De 90-jarige geestelijke werd aangevallen door een vrouw met een mes tijdens een dienst in Taizé in het Franse Bourgondië. De geboren Zwitser overleed aan zijn verwondingen in een ziekenhuis.

De waarschijnlijk geestelijk gestoorde vrouw is door door omstanders overmeesterd en overgedragen aan de politie. Die bevestigde dat een 36-jarige Roemeense vrouw van de moord op Roger wordt verdacht en is aangehouden.

Taizé trekt jaarlijks grote groepen mensen, vooral jongeren, die er bijeenkomen voor gebed en bezinning. Ook veel Nederlandse jongeren gaan naar Taizé.

Ratzinger

De Duitse toenmalige kardinaal Joseph Ratzinger, nu paus, rijkte in april voor het oog van de wereld de communie uit aan de protestant (frère) Roger Schutz. Tot dat moment had het Vaticaan de deelname van protestanten aan de communie altijd officieel verboden. Maar tijdens de uitvaartmis voor paus Johannes Paulus II kwam Schutz in een rolstoel naar Ratzinger toe, waarna hij de hostie ontving.

De Zwitser richtte de Taizé-gemeenschap in 1940 op. Tijdens de oorlog bood hij onderdak aan vluchtelingen in het door de nazi's bezette Frankrijk. Uitgaande van de gedachte van verzoening verstrekte hij na de oorlog voedsel aan Duitse krijgsgevangenen. In de gemeenschap in Taizé wonen protestantse en rooms-katholieke broeders uit meer dan twintig landen. Het klooster in Taizé trekt jaarlijks ongeveer 200.000 jongeren. De liturgie, die de communiteit hanteert, is een mix van elementen uit de rooms-katholieke mis en evangelische kerkdiensten.

Wereldjongerendagen

Op de rooms-katholieke Wereldjongerendagen in Keulen en omgeving is met ontzetting op de moord gereageerd. De secretaris-generaal van de manifestaties, Heiner Koch, zei woensdag dat frère Roger altijd diep verbonden is geweest met de rooms-katholieke kerk en dat de deelnemers aan de jongerendagen voor deze grote persoonlijkheid bidden.

Bron: http://www.nu.nl
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mariken

Bericht door Mariken »

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=7073

hmmm ben blij dat er tenminste een ietsje aandacht voor is hier.....
Daphne

Bericht door Daphne »

oeps:!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Mariken

Hoezo?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Mariken

Hoezo?
Ach kijk maar eens naar het aantal reacties hier versus het aantal topics dat nergens over gaat......

[Aangepast op 18/8/05 door Mariken]
Marjan

Bericht door Marjan »

Mariken,
heb je sympathie voor het gebeuren in Thaizé?
Misschien ben je er wel eens geweest?

Ik ken het zelf alleen van horen zeggen, maar vanmorgen stond er in het ND een (dacht ik) evenwichtig stukje.
Be yourself, there are plenty of others.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Mariken,
heb je sympathie voor het gebeuren in Thaizé?
Misschien ben je er wel eens geweest?

Ik ken het zelf alleen van horen zeggen, maar vanmorgen stond er in het ND een (dacht ik) evenwichtig stukje.
Ja ik heb er wel sympathie voor. Nooit geweest, helaas.
Maar wat mij erg aansprak is de levenshouding van deze man, het praktische christendom wat met name in wo 2 naar voren kwam, maar ook daarna toen hij duitse krijgsgevangenen van voedsel voorzag.
Natturlijk besef ik ook wel dat er kritiek t e vinden is.....Wat dat betreft vind ik het stuk in het nd idd evenwichtig.

[Aangepast op 18/8/05 door Mariken]
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Duizenden gelovigen bij uitvaart oprichter Taizé

TAIZE (ANP/AFP/DPA) – Ongeveer 10.000 mensen hebben dinsdag de uitvaart bijgewoond van de vorige week vermoorde frère Roger, de oprichter van de oecumenische kloostergemeenschap in het Franse dorpje Taizé. Onder de aanwezigen waren veel internationale kerkleiders en politici.

Kardinaal Walter Kasper, in het Vaticaan verantwoordelijk voor bevordering van de eenheid tussen de christelijke kerken, ging voor tijdens de mis, die gehouden werd in de Verzoeningskerk in het Bourgondische Taizé. Onder de hooggeplaatste gasten waren de Duitse president Horst Köhler en de Franse minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy. Ook kerkelijk leiders uit Frankrijk, Bolivia, Hongarije, India, Polen en de Verenigde Staten woonden de uitvaartmis bij. De Russisch–Orthodoxe Kerk en de Anglicaanse Kerk waren ook vertegenwoordigd. Na de dienst werd frère Roger tijdens een sobere ceremonie begraven op het kerkhof van de Taizé–gemeenschap.

Frère Roger, in 1925 in het Zwitserse Provence geboren als Roger Louis Schutz–Marsauche, werd vorige week tijdens een mis vermoord door een geestelijk gestoorde Roemeense vrouw. De rooms–katholieke frère Alois volgt de protestantse Roger op.

© Reformatorisch Dagblad
Plaats reactie