Respect voor elkaar
Respect voor elkaar
Graag zou ik eens met julle na willen denken over dit onderwerp.
Na al een aantal maanden meegelezen te hebben en af en toe eens wat gepost te hebben, is dit een onderwerp waar we misschien toch eens over na moeten denken.
Deze week hadden wij als groep een cursus. Deze werd verzorgd door een extern bureau. Onze groep was, om het zo maar eens te zeggen refo en sommigen zelfs super-refo. Mij viel op dat deze mensen zeer veel respect voor onze groep konden opbrengen. Mijn gedachte hierbij was of wij dat andersom ook zo zouden kunnen.
Als ik dan hier op dit (reformatorische) forum lees hoe ieder in zijn eigen straatje/kerkje 'de waarheid' wil zeggen, waarbij we (ik ook) het gevaar lopen om een eigen mening te poneren, zonder dat er naar elkaar wordt geluisterd.
En vooral als het gaat om interkerkelijke verschillen, lijkt het wel of de stemming grimmiger wordt. Waarom dan geen respect voor elkaar tonen? (ik weet dat ik hier een algemene opmerking maak, die niet voor iedereen geldt)
Moeten 'wereldse mensen' ons hierin dan het Bijbelse voorbeeld geven?
Na al een aantal maanden meegelezen te hebben en af en toe eens wat gepost te hebben, is dit een onderwerp waar we misschien toch eens over na moeten denken.
Deze week hadden wij als groep een cursus. Deze werd verzorgd door een extern bureau. Onze groep was, om het zo maar eens te zeggen refo en sommigen zelfs super-refo. Mij viel op dat deze mensen zeer veel respect voor onze groep konden opbrengen. Mijn gedachte hierbij was of wij dat andersom ook zo zouden kunnen.
Als ik dan hier op dit (reformatorische) forum lees hoe ieder in zijn eigen straatje/kerkje 'de waarheid' wil zeggen, waarbij we (ik ook) het gevaar lopen om een eigen mening te poneren, zonder dat er naar elkaar wordt geluisterd.
En vooral als het gaat om interkerkelijke verschillen, lijkt het wel of de stemming grimmiger wordt. Waarom dan geen respect voor elkaar tonen? (ik weet dat ik hier een algemene opmerking maak, die niet voor iedereen geldt)
hmmmm...
Dat buro zou wel dom zijn als ze geen 'respect' voor jullie groep zouden hebben.
Maar da's een flauwe opmerking.
Ik geloof niet dat mensen elkaar hier respectloos behandelen. Als je iedere posting zou beginnen met 'hartelijk dank voor je reactie. Ik waardeer deze zeer. etc' dan betekent het ook niets meer.
Dat buro zou wel dom zijn als ze geen 'respect' voor jullie groep zouden hebben.
Maar da's een flauwe opmerking.
Ik geloof niet dat mensen elkaar hier respectloos behandelen. Als je iedere posting zou beginnen met 'hartelijk dank voor je reactie. Ik waardeer deze zeer. etc' dan betekent het ook niets meer.

Tsja, daar zeg je wat. Er zijn, om maar wat te noemen, minder politieke partijen dan kerkgenootschappen.
Het zit blijkbaar in de genen van refomensen om de verschillen te benadrukken en anderen een stempel op te drukken.
Ik kreeg pas van een mede forumlid de vraag van welk kerkverband ik ben, vanwege de aard van mijn reacties. Dat vertel ik dan natuurlijk niet, omdat aan de hand daarvan direct een oordeel wordt gegeven.
Het zit blijkbaar in de genen van refomensen om de verschillen te benadrukken en anderen een stempel op te drukken.
Ik kreeg pas van een mede forumlid de vraag van welk kerkverband ik ben, vanwege de aard van mijn reacties. Dat vertel ik dan natuurlijk niet, omdat aan de hand daarvan direct een oordeel wordt gegeven.
Veel christenen vinden het erg leuk om van christenen uit een andere hoek van de kerk een karikatuur te maken. Zoek liever de eenheid in Hem.
Wellicht dat veel naamchristenen Hem niet kennen en daardoor op de oppervlakte van welles/nietes en karikaturen blijven........
Wellicht dat veel naamchristenen Hem niet kennen en daardoor op de oppervlakte van welles/nietes en karikaturen blijven........
Gelooft het evangelie en bekeert u !
-
Refo en super-refo....Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Volgens mij snap ik nu ook wat plebe bedoelt met karikaturen schetsen. De openingsposting is een voorbeeld.

Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Je hebt gelijk, Barryvrouw. Ook ik plaatste mensen in hokjes. Maar ik heb wel de indruk dat o.a. Plebe begreep wat ik bedoelde.Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwRefo en super-refo....Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Volgens mij snap ik nu ook wat plebe bedoelt met karikaturen schetsen. De openingsposting is een voorbeeld.
;););)
- Miscanthus
Het punt is vaak dat men afwijkende gevoelens en ideeen verwerpt, maar daarbij niet laat zien dat men de waarheid gebruikt tot opbouw in liefde en geloof.
Als we anderen van dwalingen of onjuistheden beschuldigen, geven we onszelf daarmee een brevet van rechtzinnigheid.
Laten we bidden om genade om onszelf hiervoor te bewaren en onberispelijk en heilig met elkaar om te gaan tot opbouwing van het geloof en de liefde.
Wie de schoen past (ook ik) trekke hem aan.
groet en goede zondag, Miscanthus
Als we anderen van dwalingen of onjuistheden beschuldigen, geven we onszelf daarmee een brevet van rechtzinnigheid.
Laten we bidden om genade om onszelf hiervoor te bewaren en onberispelijk en heilig met elkaar om te gaan tot opbouwing van het geloof en de liefde.
Wie de schoen past (ook ik) trekke hem aan.
groet en goede zondag, Miscanthus
Kijk, dit bedoelde ik nu ... Wálgelijk gewoon!
Haha jawel hoor. Je kan oko buigen voor Gods Woord en ChristenUnie stemmen. Hoe kom je er bij dat je geen andere conclusies kan trekken dan die waar jij achter staat? Ga God niet voor jou karretje spannen alsjeblieft.
Jeruzalem 3:21 "Zo zult gij allen SGP stemmen, en geen andere keuze zal de uwe zijn"
2 Laddiceeërs 15:8: "Den Schriften aldus zult gij lezen in den sprake uwer voorgeslacht"
Had ik even overheen gelezen. Ben niet zo tekstvast helaas.
- Miscanthus
je hebt de schrijver vast een u2u gestuurd ?Lydianne schreef:Kijk, dit bedoelde ik nu ... Wálgelijk gewoon!
Haha jawel hoor. Je kan oko buigen voor Gods Woord en ChristenUnie stemmen. Hoe kom je er bij dat je geen andere conclusies kan trekken dan die waar jij achter staat? Ga God niet voor jou karretje spannen alsjeblieft.Jeruzalem 3:21 "Zo zult gij allen SGP stemmen, en geen andere keuze zal de uwe zijn"
2 Laddiceeërs 15:8: "Den Schriften aldus zult gij lezen in den sprake uwer voorgeslacht"
Had ik even overheen gelezen. Ben niet zo tekstvast helaas.