Fruytier stapt uit ‘Barneveld’

Pim
Contacteer:

Fruytier stapt uit ‘Barneveld’

Bericht door Pim »

BARNEVELD - De Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn trekt zich terug uit het Witsiuscollege, dat in augustus van start gaat in Barneveld. De nieuwe nevenvestiging wordt nu alleen door het Van Lodensteincollege in Amersfoort verwezenlijkt.

De beide scholen werkten sinds 2002 samen om in Barneveld reformatorisch voortgezet onderwijs te realiseren. Volgens directievoorzitter ing. E. Klein van de Fruytier heeft zijn bestuur de samenwerking met de Lodenstein verbroken vanwege „een groot verschil van inzicht” over de vraag of het vastgestelde onderwijsconcept voldoende tot zijn recht zou komen, onder meer in de leerlingenzorg en de dagelijkse schoolpraktijk.

W. Hol, die vanuit de Fruytier zou toetreden tot de locatiedirectie, heeft zich begin vorige week al teruggetrokken, mede vanwege een meningsverschil over de verantwoordelijkheden en de wijze van samenwerking binnen de locatiedirectie. Volgens Klein hebben inmiddels ook acht van de ongeveer tien Fruytier-leraren die naar Barneveld zouden vertrekken, besloten op de Fruytier te blijven. „Zij krijgen weer een plaats, ook als ze boventallig zijn.”

Volgens Klein hebben enkele ouders aangegeven hun kind toch naar de Fruytier in Apeldoorn of Uddel te zullen sturen. Voor hen is de inschrijvingstermijn verlengd tot 17 juni.

Het bestuur van de Fruytier wil volgens Klein „als ouders erom vragen, in de nabije toekomst het initiatief nemen om in het westelijke deel van haar voedingsgebied het onderwijsconcept aan te bieden zoals dat door ons wordt voorgestaan.” Of een aanvraag voor een dergelijke nevenvestiging kans van slagen heeft, is nog niet onderzocht. Volgens Klein gaat de Fruytier niet actief leerlingen werven in het gebied. „Dat hebben we nog nooit gedaan.”

Directievoorzitter dr. W. Fieret van het Van Lodensteincollege noemt de gang van zaken „zeer betreurenswaardig, ook voor de beeldvorming van het reformatorisch onderwijs. Beide scholen hebben het onderwijskundig rapport voor Barneveld vastgesteld. Daarin zijn de gezamenlijke uitgangspunten voor de leerlingenzorg en de dagelijkse onderwijspraktijk vastgelegd. Daarover bestond eensgezindheid. In de praktische uitwerking waren er nog punten waarover verder gesproken moest worden. We hadden met de Fruytier afgesproken dat in juni te doen.

De Fruytier heeft de samenwerking nu eenzijdig en abrupt opgezegd. Toen we dat bericht vrijdag tot onze verbazing ontvingen, hebben we alles op alles gezet om nog tot overleg te komen. De Fruytier had de brieven aan de ouders echter al klaarliggen en wilde de verzending daarvan niet uitstellen. Bij deze procedure zijn vragen te stellen. Wij hadden de ouders liever samen met de Fruytier ingelicht.”

Voor de realisering van de vestiging in Barneveld heeft het geschil geen gevolgen, zeggen de beide directievoorzitters. „We hopen onze leerlingen daar gewoon op 23 augustus welkom te heten”, zegt Fieret.

Bron: RD
-----

Zijn er op andere gebieden ook fricties tussen deze twee scholengemeenschappen, of is dit een incident?
Wel triest trouwens (nu in deze tijd het bijzonder onderwijs ter discussie staat) dat men zelfs binnen het Reformatorisch Onderwijs nog zo erg van mening kan verschillen dat dergelijke besluiten genomen moeten worden....

[Aangepast op 30/5/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MS

Bericht door MS »

Echt jammer. Hoe gaat de Lodestein dat nu betalen, in Kesteren gaan ze ook nieuw bouwen.

Heb het idee dat VLC zich weer heerlijk heeft opgesteld, maar ja, dat is maar een gokje.
vlinder

Bericht door vlinder »

Erg jammer ja. Maar goed, je kunt het beter direct zien dan dat je er al zit.

Leerlingen bij ons op school die in groep 8zitten, konden destijds kiezen of ze naar B'vled gingen. Ze moesten ook aangeven dat als de gemeente tegen was ze voor Fruijtier kozen of Van Lodenstein College. Degenen die voor Apeldoorn Fruytier hadden gekozen, kunnen nu alleemaal door naar Apeldoorn en anderen naar Amersfoort.

Die naar Apeldoorn moeten hebben er wel stevig de balen van.

Hier in huis is het nu een "hanenkamp".

Ik heb op VLC gezeten en mijn zus ook.
Mijn broers zitten allebei op Fruytier.

En mijn zusjes kiezen nu voor: ?? waarschijnlijk voor VLC :t:t

een fladder van vlinder

[Aangepast op 30/5/05 door vlinder]
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Zijn de verschillen tussen JFSG en VLC groot?
Bij ons in de buurt (bijv. Sliedrecht) kan je kiezen of je naar het Wartburg gaat of naar de Gomarus. Tussen die 2 scholen zitten best identiteitsverschillen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

't Is toch wat: vorige week nog een mooie nieuwsbrief van een onder ons bekende eindredacteur over allerlei Frituurzaken inclusief Witsius - en nu ligt het nest onder de boom (om het maar eens in goed Twents te zeggen...)
~~Soli Deo Gloria~~
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
't Is toch wat: vorige week nog een mooie nieuwsbrief van een onder ons bekende eindredacteur
:D

[Aangepast op 30/5/05 door Unionist]
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Zijn de verschillen tussen JFSG en VLC groot?
Bij ons in de buurt (bijv. Sliedrecht) kan je kiezen of je naar het Wartburg gaat of naar de Gomarus. Tussen die 2 scholen zitten best identiteitsverschillen.
Verschillen zitten 'm vooral in de sfeer. Je ziet de laatste jaren dat de leerlingpopulatie verschuift: vroeger ging iedereen uit Ede, Lunteren, Harskamp, Kootwijkerbroek naar Amersfoort/Hoevelaken, door de jaren heen kwamen er steeds meer naar Apeldoorn. Dat is ook de reden dat Fruytier überhaupt met Barneveld is gekomen: Apeldoorn werd te groot en Lodenstein liep "leeg". Als gebaar van goede wil is toen gekozen voor een combinatieschool. Maar ja...
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Admin
ik zie het al, het gaat met het refo onderwijs nog steeds veel te goed.

Blijkbaar kan de directie van het fruytiercollege zich dit soort dingen permiteren in deze tijd waar de bijzondere scholen al onder vuur liggen..
Ik denk dat die weinig keus hadden als bijna al je personeel aangeeft in Apeldoorn te willen blijven.
Maar ben het eens met de contatering dat het blijkbaar nog veel te goed gaat, dat het zo kan...
Unionist

Bericht door Unionist »

???? Beetje kort door de bocht, vinden jullie zelf ook niet?

Stel nou dat een bedrijf wil samenwerken met een ander bedrijf en het blijkt dat er niet mee samen te werken valt? Dan moet je toch niet gaan fuseren??? je werkt toch met mensen!

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Gian

Bericht door Gian »

Ik begrijp heel goed waarom het personeel in A'doorn wil blijven.
Als je bij de Lodenstein komt solliciteren vraagt men niet of je Christus kent, maar moet je de halve dogmatiek van Kersten opdreunen, vervolgens krijg je een spervuur van strikvragen, en owee als je maar ietsiepietsie te Evangelisch klinkt.....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Als je bij de Lodenstein komt solliciteren vraagt men niet of je Christus kent, maar moet je de halve dogmatiek van Kersten opdreunen, vervolgens krijg je een spervuur van strikvragen, en owee als je maar ietsiepietsie te Evangelisch klinkt.....
Men wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...
~~Soli Deo Gloria~~
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Gian
Men wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...
ff serieus, meen je dat nou? of is dat gewoon een vraag niet om te weten wat het antwoord is maar om te zien hoe men reageerf?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door limosa
ff serieus, meen je dat nou? of is dat gewoon een vraag niet om te weten wat het antwoord is maar om te zien hoe men reageerf?
Ik weet van een sollicitant die deze vraag kreeg voorgelegd. Met welke bedoeling de vraag gesteld werd, zei men er niet bij...

[Aangepast op 30/5/05 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie