Nederlander is zoetekauw
Uitgegeven: 23 mei 2005 15:17
ZEIST - Nederland behoort tot de wereldtop als het gaat om snoepen. Per persoon eten Nederlanders gemiddeld ruim 30 kilo aan lekkernijen. In totaal gaat 8,5 procent van de voedings- en genotmiddelen op aan zoetigheid, zo blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ).
Vooral biscuits, koeken en banket zijn favoriet. Zij vormen bijna driekwart van de totale consumptie in 2004. Het afgelopen jaar werd in totaal 21.400 ton meer genuttigd door de Nederlanders. Dat had onder meer te maken met een koele zomer en evenementen.
Snacks en zoetwaren….., waarover praten we dan?
Als we het over snacks en zoetwaren hebben, verschijnt er bij menigeen onbewust een glimlach op het gezicht. Niet voor niets, want het consumeren van snacks en zoetwaren gaat gepaard met genieten, gezelligheid, troost en verwennen.
….kortom, in het geval van snacks en zoetwaren praten we over producten die onze stemming positief beïnvloeden.
Het snacks- en zoetwarenaanbod bevat een kleurrijke verzameling aan smaken: zoet, zuur, zout, dubbel-zout, bitter, caramel, vruchten, melk, puur, butterscotch, noten, paprika, kaas, bacon, kruiden, etc. etc. Daarnaast is ook de verpakking enorm gevarieerd: dozen, zakken, staven, rollen, trays, blikken, bussen, etc. etc. In het totaal gaat het hierbij om ca. 15.000 verschillende artikelen die worden verkocht op meer dan 75.000 verkooppunten!….kortom, we praten over een enorme variëteit aan smaken, verpakkings- en verschijningsvormen.
Nederlanders zijn echte liefhebbers van snacks en zoetwaren. Met een consumptie van ruim 30 kg per hoofd van de bevolking behoren wij tot de wereldtop. Maar liefst 8,5% van wat de Nederlandse consument besteedt aan voedings- en genotmiddelen gaat naar snacks en zoetwaren. … kortom, als we praten over de Nederlandse markt voor snacks- en zoetwaren, dan hebben we het over een markt met een aanzienlijke omvang.
Het binnenlandse aanbod van voorverpakte snacks & zoetwaren in Nederland wordt verzorgd door ca. 250 producenten en importeurs. De 60 deelnemers van het SSZ vertegenwoordigen circa 90% van de Nederlandse (groothandels)omzet in snacks & zoetwaren. Zij zijn actief in vrijwel alle productgroepen van de markt.
Echte liefhebbers
Nederlanders zijn echte liefhebbers van snacks en zoetwaren. 30% van de Nederlandse consument snoept de hele dag door! Het SSZ noemt dit type consument mega-grazers.
Alleen de Britten hebben met een consumptie per capita van 50 kg een nog hogere consumptie van snacks en zoetwaren dan de Nederlanders. Als je Nederland met andere landen vergelijkt, zie je grote verschillen in het consumptiepatroon. Zo consumeren de Zwitsers met 10 kg per hoofd van de bevolking twee keer zoveel chocolade als de Nederlanders (5 kg).
Drop wordt er in zuid-Europa nauwelijks gegeten, daar houden ze meer van winegums. In het noorden van Europa zijn er allerlei variaties met drop die we in Nederland niet kennen, zoals drop met chocolade of de hete peperdrop in IJsland. Er wordt wel beweerd, dat de Nederlandse voorkeur voor drop te maken heeft met de geografische ligging van Nederland. Gelegen aan de kust zouden we een zekere voorkeur ontwikkeld hebben voor het zilte, voor zoutigheden.
Misschien dat dit gedeeltelijk verklaart dat Nederland in Europa de hoogste consumptie per capita (7 kg) heeft van hartige versnaperingen (chips, nootjes, zoute koekjes e.d.). Op onze aardbol wordt alleen in de USA nog meer geconsumeerd (10 kg).
Van huis uit mogen de Nederlanders zich graag laten verwennen door koek of banket. Vanaf de 19e eeuw, toen het drinken van thee en koffie tot alle lagen van de bevolking doordrong, deed het koekje bij de koffie zijn intrede. Niet voor de voedingswaarde maar voor het genot en de gezelligheid. Dat is nu nog zo. Mede door deze culturele wortels behoort de Nederlandse biskwie/banketmarkt tot de grootste van Europa.
Nederlander is zoetekauw.
Nederlander is zoetekauw.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Broodje shoarma misschien? :,:,:,:,Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik vond dit een leuk stukje enne kom op......zijn jullie zulke snoepers offe.......?
Ik ben geen zoetekauw! Geen suiker in koffie en thee, dat is pas vies en ik eet heel weinig koekjes alleen op zondag meestal.
Geef mij maar hartig!!!
Wat ik ook lekker vind is laurierdrop
of een stuk zoethout.
:u:u
Chips valt in de afdeling hartig...Oorspronkelijk gepost door Moni
Nou ik ben echt geen snoeper!! Kan zelfs meer dan een week over een zak chips doen dus..........
Ik zat net een waterijsje te eten toen ik dit artikel las... :!
Zoals shoarma zeker?Lizzy: Geef mij maar hartig!!!

Be yourself, there are plenty of others.
Ik heb niets met eten hoor!! Ik kwam dit stuk tegen en moest er om lachen en het leek me leuk om te plaatsen, maarja inderdaad hihihi het gaat wéér over eten. die link had ik nog niet gelegd!Oorspronkelijk gepost door Marina
Maar zeg eens Lizzy, wat heb jij toch met dat eten allemaal??:pu:pu:pu
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.