Wat doe je op 4 mei om 20.00?
Wat doe je op 4 mei om 20.00?
Hoe herdenken onze forummers de doden op 4 mei?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Het gaat denk ik om het besef dat we in vrijheid leven, en daar even bij stil te staan. In die zin wordt WWII steeds meer een symbool dan dat het in zichzelf een onderwerp van het gedenken is.
In al dat gedenken en herdenken en herinneren etc. hoor ik overigens bedroevend weinig dat we in de eerste plaats de Heere behoorden dank te zeggen voor de vrijheid waarin we mogen leven.
In al dat gedenken en herdenken en herinneren etc. hoor ik overigens bedroevend weinig dat we in de eerste plaats de Heere behoorden dank te zeggen voor de vrijheid waarin we mogen leven.
Uit respect voor de nabestaanden en denkend aan welke vreselijke dingen er in de oorlog gebeurd zijn hou ik twee minuten stilte. Zelf ken ik niemand die de oorlog bewust meegemaakt heeft, want hier was er niet heel veel van te merken. Ik vind het wel moeilijk waar ik aan moet denken, dus bid ik meestal.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Goed idee, ik vind het zelf ook moeilijk om concreet iets te herdenken. Het is allemaal zo lang geleden...Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik vind het wel moeilijk waar ik aan moet denken, dus bid ik meestal.
Wat ook helpt, is concreet een naam van een persoon in gedachten nemen en aan die persoon denken. Als je op http://www.joodsmonument.nl klikt, zie je een veld met blokjes. Ieder blokje is een Nederlandse jood die vermoord is. Je kunt erop klikken en ziet dan zijn/haar gegevens. Zo krijgen getallen een naam.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dit werd nog gezongen:
Een cel is maar twee meter lang
En nauw twee meter breed,
Wel kleiner nog is het stuk grond
Dat ik nu nog niet weet,
Maar waar ik naamloos rusten zal,
Mijn makkers bovendien,
Wij waren achttien in getal,
Geen zal de avond zien.
Ik wist de taak, die ik begon,
Een taak van moeiten zwaar,
Maar 't hart, dat het niet laten kon,
Schuwt nimmer het gevaar.
Het weet hoe eenmaal in dit land
De vrijheid werd geëerd,
Voordat een vloek'bre schennershand
Het anders heeft begeerd.
Ik zie hoe 't eerste morgenlicht
Door 't hoge venster draalt,
Mijn God, maak mij het sterven licht,
En zo ik heb gefaald,
Gelijk een elk wel falen kan,
Schenk mij dan Uw gena,
Opdat ik heen ga als een man
Als 'k voor de lopen sta
Een cel is maar twee meter lang
En nauw twee meter breed,
Wel kleiner nog is het stuk grond
Dat ik nu nog niet weet,
Maar waar ik naamloos rusten zal,
Mijn makkers bovendien,
Wij waren achttien in getal,
Geen zal de avond zien.
Ik wist de taak, die ik begon,
Een taak van moeiten zwaar,
Maar 't hart, dat het niet laten kon,
Schuwt nimmer het gevaar.
Het weet hoe eenmaal in dit land
De vrijheid werd geëerd,
Voordat een vloek'bre schennershand
Het anders heeft begeerd.
Ik zie hoe 't eerste morgenlicht
Door 't hoge venster draalt,
Mijn God, maak mij het sterven licht,
En zo ik heb gefaald,
Gelijk een elk wel falen kan,
Schenk mij dan Uw gena,
Opdat ik heen ga als een man
Als 'k voor de lopen sta
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mijn ouders en broer en z'n vrouw zijn vanavond naar kamp Westerbork geweest. Ik had er niet veel behoefte om daar aanwezig te zijn.
Ik ben thuis wel stil geweest.
'k zag zojuist een stukkie van de herdenking op de Dam en wat daarvoor geweest was in de kerk te A'dam.
Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
Nederland liet weer eens duidelijk zien dat ze multi-cultureel wil zijn.
'k zag zojuist een stukkie van de herdenking op de Dam en wat daarvoor geweest was in de kerk te A'dam.
Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
ik zat net in de trein. Die stopte om 8 uur. Er zijn trouwens ook aardig wat Marrokanen gesneuveld in WOII.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Mijn ouders en broer en z'n vrouw zijn vanavond naar kamp Westerbork geweest. Ik had er niet veel behoefte om daar aanwezig te zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."