Vraag je dit, -ons verzoekende? :tOorspronkelijk gepost door Rens
In de Schrift heeft God Zijn geboden aan de mens gegeven tot zijn heil.
Als we de eerste tafel weglaten, dan volgt de de tweede tafel met als volgorde die God gegeven heeft als volgt:
5. Eert uw vader en uw moeder............etc
6. Gij zult niet doodslaan
7. Gij zult niet echtbreken
8. Gij zult niet stelen
9. Gij zult geen valse getuigenis spreken
10 Gij zult niet begeren........etc
God heeft deze ordening als boven weergegeven aan de mens gegeven.
Dussssssssss, de volgorde die God aanbrengt moet worden gezien als vaststaand.
Heeft de mens het recht geboden boven andere geboden te stellen, ánders dan God verordeneerd heeft?
Welk gebod weegt binnen de gereformeerde gezindte het zwaarst, lós van Gods ordening????
Welk gebod weegt het zwaarst?
- Miscanthus
-
Dit vind ik terug in Mattheus 22:
34 Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
En als je daar aan voldoet.... voldoe je volgens mij aan alle geboden.
Vraag me af wat je achterliggende gedachte is.
34 Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Vraag me af wat je achterliggende gedachte is.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Volgens mij tellen alle geboden even zwaar. Ik denk dat je niet het ene boven het andere mag stellen. En idd wat je zelf al aangeeft.... als je tegen 1 gebod hebt gezondigd, heb je de hele wet overtreden. Ook geloof ik dat voor de Heere alle zonden even zwaar zijn. Al heeft Hij wel bij bijv. het 5de gebod een belofte gegeven als je deze houdt. Ik durf niet te oordelen wat slechter is of welke zonden minder erg. We hebben allemaal gezondigd, en dus de hele wet des Heeren overtreden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik las eens een stukje over zonde:
(ik weet dat mensen er niet van houden, misschien weten die ook, dat ik het niet kan laten)
Als u echter een zoon van God bent door het geloof in Christus Jezus zullen de prediking, de toepassing en het genieten van de onverdiende liefde van de Vader en de stervensliefde van de dierbare Verlosser uw ziel doen smelten als was voor de vlammen, totdat uw weekgemaakte hart vatbaar zal zijn voor iedere Goddelijke indruk en uw tere geweten de minste zonde groot zal achten. Ieder terecht verwijt zal dan een uitnemende olie zijn. Ja, één berisping van de lippen van een begenadigde zal een diepere indruk op uw hart maken, omdat u een wijs kind bent, dan duizend slagen bij een dwaas, Spr. 17:10.
Uit een preek die helemaal gaat over de liefde:
De dominee: Huntington
Zo erg is zelfs maar een kleine zonde, dus is het dan belangrijk welk gebod de eerste is?
(ik weet dat mensen er niet van houden, misschien weten die ook, dat ik het niet kan laten)
Als u echter een zoon van God bent door het geloof in Christus Jezus zullen de prediking, de toepassing en het genieten van de onverdiende liefde van de Vader en de stervensliefde van de dierbare Verlosser uw ziel doen smelten als was voor de vlammen, totdat uw weekgemaakte hart vatbaar zal zijn voor iedere Goddelijke indruk en uw tere geweten de minste zonde groot zal achten. Ieder terecht verwijt zal dan een uitnemende olie zijn. Ja, één berisping van de lippen van een begenadigde zal een diepere indruk op uw hart maken, omdat u een wijs kind bent, dan duizend slagen bij een dwaas, Spr. 17:10.
Uit een preek die helemaal gaat over de liefde:
De dominee: Huntington
Zo erg is zelfs maar een kleine zonde, dus is het dan belangrijk welk gebod de eerste is?
Jezus vat de wet samen met: heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf.
Wie ook maar één gebod overtreed heeft God niet volmaakt lief, en dus ook zijn naaste niet, daar de ware naasteliefde voortvloeid uit de liefde tot God.
God heeft ons de geboden gegeven, niet om het ons makkelijk te maken, maar om ons heilig te laten leven. Soms is het makkelijker om te liegen, dan om de waarheid te spreken, maar weet dat elke leugen door God wordt gezien als het verloochenen van de Waarheid. Soms is het makkelijker te scheiden als de liefde tot elkaar weg is, maar weet dat dit een verloochening is van de liefde van God, die ons liefgehad heeft toen wij nog zondaren waren, en ons zelfs blijft liefhebben ook als wij dagelijks weer Hem met onze zonden in het gezicht slaan.
En zo kan je wel doorgaan voor alle geboden...
[Aangepast op 22/4/2005 door memento]
Wie ook maar één gebod overtreed heeft God niet volmaakt lief, en dus ook zijn naaste niet, daar de ware naasteliefde voortvloeid uit de liefde tot God.
God heeft ons de geboden gegeven, niet om het ons makkelijk te maken, maar om ons heilig te laten leven. Soms is het makkelijker om te liegen, dan om de waarheid te spreken, maar weet dat elke leugen door God wordt gezien als het verloochenen van de Waarheid. Soms is het makkelijker te scheiden als de liefde tot elkaar weg is, maar weet dat dit een verloochening is van de liefde van God, die ons liefgehad heeft toen wij nog zondaren waren, en ons zelfs blijft liefhebben ook als wij dagelijks weer Hem met onze zonden in het gezicht slaan.
En zo kan je wel doorgaan voor alle geboden...
Ik denk dat er door de jaren heen meer nadruk heeft gelegen op zonde tegen het zevende gebod. Ik bedoel maar, niemand heeft ooit voor in de kerk schuldbelijdenis moeten doen voor belastingontduiking...
Dat was dus niet terecht, denken jullie? Die extra aandacht voor het zevende gebod?
Dat was dus niet terecht, denken jullie? Die extra aandacht voor het zevende gebod?
Be yourself, there are plenty of others.
Die aandacht was niet extra. Ik heb hiervoor 2 argumenten:Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik denk dat er door de jaren heen meer nadruk heeft gelegen op zonde tegen het zevende gebod. Ik bedoel maar, niemand heeft ooit voor in de kerk schuldbelijdenis moeten doen voor belastingontduiking...
1. Het 7e gebod is altijd actueel, dagelijks wordt het door velen in de daad overtreden
2. Zonde tegen het 7e gebod komt vaker openbaar, en voor openbare zonde moet schuldbelijdenis gedaan worden
We moeten alle geboden even hoog hebben staan. Elke overtreding, zelfs de in onze eigen ogen 'meest lichte' overtreding, of misschien zelfs een overtreding die we zelf gerechtvaardigd vinden, of omdat we vinden dat het 'niet anders kan', is een zonde.
God heeft de geboden gegeven uit liefde en tót liefde. Daarmee wordt bedoeld: God had de mensen zó lief, dat Hij ze geboden gaf om hen tegen zichzelf te beschermen. Als zij zich eraan zouden houden, dan zouden zij God liefhebben, en zou God hen liefhebben. Dan zouden zij de naaste liefhebben, en zou de naaste hen liefhebben.
Een betere wereld begint bij het houden van Gods geboden...
Barryvrouw
vreemd !
dus met wat jij zegt zijn de 10 geboden samengevat?Dit vind ik terug in Mattheus 22:
vreemd !
-
Christus zegt ook nog: en aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Barryvrouwdus met wat jij zegt zijn de 10 geboden samengevat?Dit vind ik terug in Mattheus 22:
vreemd !
Ja Lambertus zo staat het in de Bijbel.
Maar o wie ben ik, het houden van de geboden is voor mij gans onmogelijk