Rampenoefening wordt echt
Rampenoefening wordt echt
[quote]Rampenoefening na vernieling hek direct gestaakt
door RAYMOND KORSE
21 APRIL 2005 - DEVENTER - Tumult in de Tjoenerstraat, gisteravond een uur of kwart over negen. Bij een charge van de ME worden rake klappen uitgedeeld, ook aan bewoners die de rellen vanuit hun voortuin volgen. ‘Ik ga een klacht indienen’, zegt een man. ‘Wat is het nummer van de politie?’.
De rampenoefening in het GA Eaglesstadion is even daarvoor afgebroken omdat een aantal van de mensen die rellen moesten ‘spelen’ serieus in de hekken ging hangen en zich niet hield aan het voorgeschreven scenario.
Vooraf was het nog zó gezegd: er zijn vijf cases, oplopend in ernst. Casus éen: er lopen supporters op het veld. Casus twee: een shirt aan één van de hekken wordt in de fik gestoken. Casus drie: er zitten fans in een vijandig vak. Casus vier: supportersgroepen krijgen het met elkaar aan de stok. Casus vijf: een groepje supporters rukt op naar de kleedkamer en steekt in een gang iets in brand.
Tijdens de oefening gaat het bij casus één eigenlijk al mis. De supporters hangen in de hekken en laten zich nauwelijks van het veld zetten. Veiligheidsmanager Willy Wientjes dacht toen nog: ‘Laat ze maar even spelen, dan hebben we het gehad.’ Dat blijkt een misvatting. Bij de tweede casus hangen de supporters opnieuw in het hek, maar nu breken ze het ook af. Een stuk staal van vijftig centimeter wordt losgewrikt, de oefening wordt afgeblazen.
Buiten hebben zich dan al allerlei mensen verzameld. Wientjes besluit de poorten te sluiten. Maar daarmee is het probleem niet voorbij. De relschoppers verzamelen zich op de Rielerweg ter hoogte van de Henri Dunantlaan, de ME gaat erheen, de weg wordt afgezet. Er volgen charges, de groep relschoppers wordt de Rielerweg opgestuwd.
Nóg een charge, er vallen rake klappen. Een jongen wordt aangehouden en telt luidkeels en provocerend het aantal agenten dat daarbij nodig is.
Betsy Meyer-Pothof staat in haar woning aan de Tjoenerstraat te bellen als er een arrestant tegen haar raam wordt gedrukt. Haar vriendin Petra Veldhuis staat in de voortuin, op nog geen meter afstand van het voorval. De agent sommeert volgens haar de deur open te doen. ‘Opeens springt er een agent in mijn nek die zegt dat ik moet oprotten.’
Terwijl ze vertelt, volgt er weer een charge. ‘Het is gewoon heel jammer’, zegt Manuela Hannink, vice-voorzitter van de supportersvereniging. ‘Van de mensen die ik hier zie staan, ken ik er weinig. Het lijken me vooral mensen uit de buurt.' /quote]
Uit De Stentor
door RAYMOND KORSE
21 APRIL 2005 - DEVENTER - Tumult in de Tjoenerstraat, gisteravond een uur of kwart over negen. Bij een charge van de ME worden rake klappen uitgedeeld, ook aan bewoners die de rellen vanuit hun voortuin volgen. ‘Ik ga een klacht indienen’, zegt een man. ‘Wat is het nummer van de politie?’.
De rampenoefening in het GA Eaglesstadion is even daarvoor afgebroken omdat een aantal van de mensen die rellen moesten ‘spelen’ serieus in de hekken ging hangen en zich niet hield aan het voorgeschreven scenario.
Vooraf was het nog zó gezegd: er zijn vijf cases, oplopend in ernst. Casus éen: er lopen supporters op het veld. Casus twee: een shirt aan één van de hekken wordt in de fik gestoken. Casus drie: er zitten fans in een vijandig vak. Casus vier: supportersgroepen krijgen het met elkaar aan de stok. Casus vijf: een groepje supporters rukt op naar de kleedkamer en steekt in een gang iets in brand.
Tijdens de oefening gaat het bij casus één eigenlijk al mis. De supporters hangen in de hekken en laten zich nauwelijks van het veld zetten. Veiligheidsmanager Willy Wientjes dacht toen nog: ‘Laat ze maar even spelen, dan hebben we het gehad.’ Dat blijkt een misvatting. Bij de tweede casus hangen de supporters opnieuw in het hek, maar nu breken ze het ook af. Een stuk staal van vijftig centimeter wordt losgewrikt, de oefening wordt afgeblazen.
Buiten hebben zich dan al allerlei mensen verzameld. Wientjes besluit de poorten te sluiten. Maar daarmee is het probleem niet voorbij. De relschoppers verzamelen zich op de Rielerweg ter hoogte van de Henri Dunantlaan, de ME gaat erheen, de weg wordt afgezet. Er volgen charges, de groep relschoppers wordt de Rielerweg opgestuwd.
Nóg een charge, er vallen rake klappen. Een jongen wordt aangehouden en telt luidkeels en provocerend het aantal agenten dat daarbij nodig is.
Betsy Meyer-Pothof staat in haar woning aan de Tjoenerstraat te bellen als er een arrestant tegen haar raam wordt gedrukt. Haar vriendin Petra Veldhuis staat in de voortuin, op nog geen meter afstand van het voorval. De agent sommeert volgens haar de deur open te doen. ‘Opeens springt er een agent in mijn nek die zegt dat ik moet oprotten.’
Terwijl ze vertelt, volgt er weer een charge. ‘Het is gewoon heel jammer’, zegt Manuela Hannink, vice-voorzitter van de supportersvereniging. ‘Van de mensen die ik hier zie staan, ken ik er weinig. Het lijken me vooral mensen uit de buurt.' /quote]
Uit De Stentor
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Toch leuk die berichten uit de provincie.Oorspronkelijk gepost door UnionistUit De StentorRampenoefening na vernieling hek direct gestaakt
door RAYMOND KORSE
Terwijl ze vertelt, volgt er weer een charge. ‘Het is gewoon heel jammer’, zegt Manuela Hannink, vice-voorzitter van de supportersvereniging. ‘Van de mensen die ik hier zie staan, ken ik er weinig. Het lijken me vooral mensen uit de buurt.'

[Aangepast op 21/4/05 door Pim]
...zei een Randstadpatser denigrerend.Oorspronkelijk gepost door Pim
Toch leuk die berichten uit de provincie.
Denk nou niet dat jullie met Feyenoord het alleenrecht op rellen hebben.
Als de boeren hier aan het høken slaan...
:,:,:,Oorspronkelijk gepost door Unionist...zei een Randstadpatser denigrerend.Oorspronkelijk gepost door Pim
Toch leuk die berichten uit de provincie.
Denk nou niet dat jullie met Feyenoord het alleenrecht op rellen hebben.
Als de boeren hier aan het høken slaan...
Tukkert gaat volnde weeeeek høken en daldeejen as Riessen kampioen wor.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeNiet slechtOorspronkelijk gepost door marsm104
Als tukkert begint te høken, he'j 't brek'n goed gaangs! :,:,
(ik doe ook eens een poging tot dialect):D
Oorspronkelijk gepost door UnionistTukkert gaat volnde weeeeek høken en daldeejen as Riessen kampioen wor.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeNiet slechtOorspronkelijk gepost door marsm104
Komende zaterdag he tegen dronten. Die gaan degraderen. 's avonds concert in Barneveld, dus ik kan niet te lang in de kantine blijven hangen.
-
Liek noans noar.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door UnionistTukkert gaat volnde weeeeek høken en daldeejen as Riessen kampioen wor.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeNiet slechtOorspronkelijk gepost door marsm104
Komende zaterdag he tegen dronten. Die gaan degraderen. 's avonds concert in Barneveld, dus ik kan niet te lang in de kantine blijven hangen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Ff serieus, Tukker, sta je dan 's avonds 'Heer' wees mijn gids' enzo te zingen?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door UnionistTukkert gaat volnde weeeeek høken en daldeejen as Riessen kampioen wor.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeNiet slechtOorspronkelijk gepost door marsm104
De waarden en normen liggen in de provincie iets anders Pim. Vraag daar maar niet naar want dat begrijp jij toch niet :tOorspronkelijk gepost door PimFf serieus, Tukker, sta je dan 's avonds 'Heer' wees mijn gids' enzo te zingen?Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
-
:iOorspronkelijk gepost door EgbertDe waarden en normen liggen in de provincie iets anders Pim. Vraag daar maar niet naar want dat begrijp jij toch niet :tOorspronkelijk gepost door PimFf serieus, Tukker, sta je dan 's avonds 'Heer' wees mijn gids' enzo te zingen?Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
och och, tis toch watOorspronkelijk gepost door Barryvrouw:iOorspronkelijk gepost door EgbertDe waarden en normen liggen in de provincie iets anders Pim. Vraag daar maar niet naar want dat begrijp jij toch niet :tOorspronkelijk gepost door PimFf serieus, Tukker, sta je dan 's avonds 'Heer' wees mijn gids' enzo te zingen?Oorspronkelijk gepost door tukkertje