Echte interesse in je naaste.

Lizzy

Echte interesse in je naaste.

Bericht door Lizzy »

Mijn ervaring is, als mensen aan je vragen: "Hoe gaat het?" en eigenlijk verwachten ze geen antwoord of nemen automatisch aan dat het "goed" gaat. Het kan zo'n stopzin zijn voor sommige mensen. Als het dan niet zo lekker gaat durf je dat bijna niet te zeggen. Pas vroeg iemand dat ook aan me en toen ik mijn schouders een beetje ophaalde zei diegene 'o goed dus!'

Ik zit al weken te verzinnen hoe je die mensen met een krachtige zin er op zou kunnen wijzen. Ik krijg de neiging om te zeggen: wat wil je horen?

Als je geen tijd hebt of het niet echt wilt weten, kun je dat beter niet vragen lijkt me.
Wie heeft dat gevoel ook weleens?
Wat zeg je dan?

[Aangepast op 13/4/05 door Lizzy]
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Je wilt weten hoe je een ander vertelt dat je alleen prijs stelt op oprechte interesse en niet in surrogaat? :!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Waar ik niet tegen kan is, als mensen aan je vragen: "Hoe gaat het?" en eigenlijk verwachten ze geen antwoord of nemen automatisch aan dat het "goed" gaat. Het kan zo'n stopzin zijn voor sommige mensen. Als het dan niet zo lekker gaat durf je dat bijna niet te zeggen. Pas vroeg iemand dat ook aan me en toen ik mijn schouders een beetje ophaalde zei diegene 'o goed dus!'

Ik zit al weken te verzinnen hoe je die mensen met een krachtige zin er op zou kunnen wijzen. Ik krijg de neiging om te zeggen: wat wil je horen?

Wie heeft dat gevoel ook weleens?
Wat zeg je dan?
Je breedste glimlach en hartelijk roepen: GOED HOOR!
want dat willen ze horen.
Ik heb zelf ooit meegemaakt dat iemand dat vroeg toen ik langsfietste. Hoe kun je dan ooit fatsoenlijk antwoord geven?
Alleen als ik het gevoel heb dat mensen het echt willen weten en ik heb wat tijd geef ik echt antwoord.

Is dat nou liegen, trouwens? Gewoon maar 'goed' roepen?
Be yourself, there are plenty of others.
Miscanthus

hoe weet je nou dat anderen niet geinteresseerd zijn? :pu
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Aan de manier waarop ze het aan je vragen, terwijl ze van plan zijn door te lopen ofzo.

Afbeelding
Miscanthus

Aan de manier waarop ze het aan je vragen, terwijl ze van plan zijn door te lopen ofzo.
Dat is gewoon ronduit onbeschoft. Ik zou die persoon een anderekeer aanspreken en zeggen dat je het niet leuk vind dat ze dat vragen terwijl ze doorlopen. Dat het erg onduidelijk gedrag is waar je meerdere conclusies aan zou kunnen verbinden.
Je zou dan kunnen vragen om jou te helpen de juiste conclusie te trekken....
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat vertelt zo toch?
Ik gaf toch ook een voorbeeld?

Je moet zo'n vraag alleen aan iemand stellen als je het echt wil weten en als er even tijd en gelegenheid voor is.
Als stopwoord is het heel vervelend.

Lizzy, je zou kunnen zeggen:
* waarom wil je dat weten?
* heb je een uurtje?
* als jij me een dagje komt helpen gaat het weer veel beter met me

En zo is er nog wel wat te verzinnen :D
Channa

Bericht door Channa »

Je kan er altijd naast zitten, maar als je een beetje sociale vaardigheden hebt dan kan je dat heus wel weten.....:stu
Ik hoor vaak vragen: Hoe gaat het, goed?
Hoe het dan ook bedoeld wordt, het wordt voor de ander dan al moeilijker om te zeggen dat het niet goed gaat....
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Dat is gewoon ronduit onbeschoft. Ik zou die persoon een anderekeer aanspreken en zeggen dat je het niet leuk vind dat ze dat vragen terwijl ze doorlopen. Dat het erg onduidelijk gedrag is waar je meerdere conclusies aan zou kunnen verbinden.
Je zou dan kunnen vragen om jou te helpen de juiste conclusie te trekken....
Dan ben ik nog wel een poosje bezig en word ik een halve psycholoog volgens mij. Van sommige mensen heb ik er ook geen last van, want als je geen antwoord geeft hebben ze het niet eens door. Ik overdrijf echt niet hoor! Mensen nemen vaak gewoon aan dat het goed gaat.

Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Je hoeft niet altijd te reageren met "goed", je kunt ze ook een beetje in het ongewisse laten. Ik zeg bijvoorbeeld ook af en toe "wel goed hoor" sommige denken dan even na en vragen dan nog: hoezo? Dan kun je soms een gesprek hebben. Anderen rekenen erop dat je zegt "goed" en denderen door zonder te luisteren wat je zegt. Daar zou ik geen energie in investeren . . .

Ik heb een collega gehad die gaf als standaard-antwoord: Goede tijden, slechte tijden! Maar dan kom je niet zo snel tot een inhoudelijk gesprek.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

naar omstandigheden goed

is mijn antwoord voor mensen die echt geintreseerd zijn die zullen dan wel verder vragen naar die "omstandigheden" :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zeg zelf ook vaak "redelijk".
Een deel van de mensen is dan tevreden, een deel vraagt door.
En een deel daarvan scheep ik dan toch weer een beetje af met "ach, in een gezin speelt er altijd wel wat."
Ik heb ook niet altijd zin om opening van zaken te geven.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pas vroeg ik het aan iemand en die begon te glimlachen en zei: 'Ja, het is goed hoor, want het ligt vast bij de Heere.' (of in die trant, de exacte bewoordingen weet ik niet meer)

Dat vond ik toch wel heel mooi.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Pas vroeg ik het aan iemand en die begon te glimlachen en zei: 'Ja, het is goed hoor, want het ligt vast bij de Heere.' (of in die trant, de exacte bewoordingen weet ik niet meer)

is mooi, maar hóe mooi hangt toch ook van de omstandigheden af, want als het goed gaat is het niet zo moeilijk om dit te zeggen
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Als je dat inderdaad kunt zeggen ben je rijk!

Het is best moeilijk, want je hebt inderdaad ook geen zin om aan iedereen je wel en wee te vertellen. Dan geeft ik ook vaak het antwoord: O, z'n gangetje!

Ik ken ook mensen die zo vol zijn van hun eigen zorgen dat ze zowiezo niet aan een ander vragen hoe het gaat. Sorry maar dan ben ik niet zo iemand die het dan wel aan hun vraagt, want dan krijg je toch een lawine over je heen!!!!

Pas hoorde ik van een goeie kennis, dat ze in de lift stond met de buurvrouw. (ze woont in een flat) Ze vroeg ook hoe het met die buurvrouw ging. Die vrouw begon te huilen en vertelde dat ze hun kindje vlak na de geboorte had verloren, omdat het niet levensvatbaar was door een afwijking. In een flat weet je niet alles van elkaar en zie je elkaar maar af en toe. Ze had wel gezien dat die buurvrouw zwanger was, maar niet verwacht dat het niet goed gegaan was. Die kennis werd er toen met haar neus op gedrukt dat je dus voor verrassingen kan komen te staan als je vraagt hoe het gaat en je eigenlijk verwacht dat ze positief antwoord.

Heb ik nu mijn posting onderbouwd met dit voorbeeld? Ik dacht het wel.

Afbeelding
Plaats reactie