De waar gelovige

Pim
Contacteer:

De waar gelovige

Bericht door Pim »

Een door ons allen gerespecteerd theoloog schreef eens het volgende. Ik vind het een prachtig stukje:
Iedere gelovige bevindt bij zichzelf - wat hij aan anderen uiteenzetten kan - het volgende:

Hij gelooft, dat alles wat in de Schrift begrepen is, waar en van God is. Hij gevoelt zich verplicht, om al deze dingen vast te geloven en te omhelzen. Want, zo redeneert hij: Is dit Woord waar en Goddelijk, dan is het ook billijk dat ik het geloof.
In dit alles aanschouwt, omhelst en eigent hij zich in het bijzonder de beloften des Evangelies toe, met betrekking tot Gods genade of vergeving der zonden, en het schenken van de gerechtigheid en het eeuwige leven aan alle gelovigen, om Christus' wil en door Hem. Want "die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven", Joh. 3:36
Door dit vertrouwen rust hij vast op Gods tegenwoordige genade jegens hem, en op grond daarvan mag hij het volgende besluit vaststellen inzake de toekomstige genade: "Aangezien God mij nu zo liefheeft en mij zulke grote goederen geeft, zal Hij mij ook voor eeuwig behouden. Want Hij is onveranderlijk en Zijn genadegiften zijn onberouwelijk."
Krachtens deze (verkregen) goederen ontstaat er blijdschap in het hart en een vrede in de conscientie, die alle menselijke begrip te boven gaat.
Hij heeft een wil en ernstig voornemen, om God in alles wat Hij wil, gehoorzaam te zijn en dat zonder enige uitzondering, door alles, wat God wil dat gedaan en geleden wordt, te doen; ook al raast en tiert de duivel en de wereld nog zo hevig.
Wie gelooft, die ervaart deze dingen in zich, en wie deze dingen in zich ervaart, die gelooft werkelijk."
Het is interessant om na te denken hoe we tegenover deze visie staan? Kunnen we hier allemaal mee instemmen?

Maar voor een ieder die dit leest is de volgende vraag allereerst van belang: hoe gaat het met u (naar: J.C. Ryle)?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ursinus.
Daar zal iedereen het mee eens (moeten) zijn, denk ik.
Toch geloof ik dat er een zwak geloof kan zijn.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vind het ook herkenbare beschrijving.
Klaio

Bericht door Klaio »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ursinus.
Daar zal iedereen het mee eens (moeten) zijn, denk ik.
Toch geloof ik dat er een zwak geloof kan zijn.
Misschien is het beter om te zeggen: Al is mijn geloof vaak zwak, toch geloof ik. En dan kun je toch amen zeggen op bovengenoemde beschrijving.

Dat het geloof soms zwak is, komt vooral omdat vaak de wil en het ernstig voornemen, om God in alles wat Hij wil, gehoorzaam te zijn en dat zonder enige uitzondering, door alles, wat God wil dat gedaan en geleden wordt, te doen; ook al raast en tiert de duivel en de wereld nog zo hevig. niet aanwezig is. Dan staan we open voor de zonde en dit gaat altijd ten koste van de gemeenschap met Christus.

Het geloof dat God ons schenkt is niet zwak, maar wij zijn vaak zwak en navenant is dan ons geloof.
Lecram

Bericht door Lecram »

Moeilijker hoeven we het niet te maken. Zo spreekt Gods Woord erover.

Als we elkaar nu allemaal hierin zouden herkennen, dan hoeven we niet eens verder te discussieren.
Unionist

Bericht door Unionist »

't Probleem bij mij is alleen dat theorie en praktijk vaak zo ver uit elkaar liggen.

Ik beaam van harte wat ik las, maar moet zeggen dat ik er toch vaak niet uit leef.

Het blijft bij mij helaas toch vaak: eerst zien, dan geloven.
WSO

Bericht door WSO »

Iedere gelovige bevindt bij zichzelf - wat hij aan anderen uiteenzetten kan - het volgende:

Hij gelooft, dat alles wat in de Schrift begrepen is, waar en van God is. Hij gevoelt zich verplicht, om al deze dingen vast te geloven en te omhelzen. Want, zo redeneert hij: Is dit Woord waar en Goddelijk, dan is het ook billijk dat ik het geloof.
Ik denk dat dit opgaat voor alle mensen die onder de doelgroep van dit forum vallen
In dit alles aanschouwt, omhelst en eigent hij zich in het bijzonder de beloften des Evangelies toe, met betrekking tot Gods genade of vergeving der zonden, en het schenken van de gerechtigheid en het eeuwige leven aan alle gelovigen, om Christus' wil en door Hem. Want "die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven", Joh. 3:36
Hier wordt het moeilijker. 'In dit alles...' betekent eigenlijk dat dat er onderdeel van is. Doordat hij alles gelooft eigent hij zich toe... Maar als je de aanbod en verwante discussies, maar ook preken mag geloven is dit voor een select gezelschap gereserveerd. Volgens U toch veel algemener dan mijn predikant wil doen geloven.

Door dit vertrouwen rust hij vast op Gods tegenwoordige genade jegens hem, en op grond daarvan mag hij het volgende besluit vaststellen inzake de toekomstige genade: "Aangezien God mij nu zo liefheeft en mij zulke grote goederen geeft, zal Hij mij ook voor eeuwig behouden. Want Hij is onveranderlijk en Zijn genadegiften zijn onberouwelijk."
Krachtens deze (verkregen) goederen ontstaat er blijdschap in het hart en een vrede in de conscientie, die alle menselijke begrip te boven gaat.
Hij heeft een wil en ernstig voornemen, om God in alles wat Hij wil, gehoorzaam te zijn en dat zonder enige uitzondering, door alles, wat God wil dat gedaan en geleden wordt, te doen; ook al raast en tiert de duivel en de wereld nog zo hevig.
Wie gelooft, die ervaart deze dingen in zich, en wie deze dingen in zich ervaart, die gelooft werkelijk."
Ik denk niet dat U door de verschillende curatoria zou komen. Niet eens langs de kerkeraad met een attest!

Wie dit leest heeft hoop voor alle leden van de GerGemmen. Vermoedlijk zijn ze allemaal gelovig volgens de definitie van Ursinus. Alleen: wie maakt het ze bekend.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zal ik dan maar ff wat posten? :P

Nee, gein. Ik ben het er ook mee eens.
WSO

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
't Probleem bij mij is alleen dat theorie en praktijk vaak zo ver uit elkaar liggen.

Ik beaam van harte wat ik las, maar moet zeggen dat ik er toch vaak niet uit leef.

Het blijft bij mij helaas toch vaak: eerst zien, dan geloven.
Ik weet natuurlijk niet hoe je dat 'bevindt'.

Maar waar het om gaat is net als in een gezin. Als het 's avonds etenstijd is, mag je dan aanschuiven of niet?

Alle kinderen mogen dat, omdat ze kind zijn. Ook als ze ongehoorzaam waren of met vuile kleren thuiskwamen. Als ze in de sloot lagen of als ze keurig met een boekje in en hoekje zaten.

Maakt niet uit. De een zal meer vermaan krijgen van vader dan de ander, maar allen mogen eten.
plebe

Bericht door plebe »

Prachtig en herkenbaar! Deze woorden van Ursinus.

Wat een schat uit de kerkgeschiedenis zo'n citaatje.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
plebe

Bericht door plebe »

Waar geloof, zwak geloof.........wie heeft dat allemaal uitgevonden???

Er is geen neutrale grond tussen liefde en vijandschap aangaande Christus en Zijn volbrachte werk. Wel kan het geloof op diverse wijzen beleefd worden.....
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

kijk aan, iedereen kan zicht hier tot nu toe in vinden
ik ook, heel duidelijk.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Misschien een handig handvat voor de "samenterugbeweging" aangaande de toegang tot de genade.
Klaio

Bericht door Klaio »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Misschien een handig handvat voor de "samenterugbeweging" aangaande de toegang tot de genade.
??? Verklaar je nader !!!:$
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Samen terug in een heel brede zin. Leg dit voor aan een evangelische christen en hij zal hier van harte mee instemmen.
Plaats reactie