Met twee maten meten... Matth 2:7

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Met twee maten meten... Matth 2:7

Bericht door Lizzy »

met twee maten meten
: gebaseerd op Matt. 7:2, […] en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

De moraal van het vers is dat zoals je anderen behandelt, zo zul je zelf behandeld worden.

Iets veranderd: als je over iemand oordeelt, doe dat dan met dezelfde maatstaven als waarmee je jezelf beoordeelt.

Vanuit onze christenplicht zouden we dit wel in de praktijk moeten brengen. De Bijbel zegt het duidelijk, maar er zijn weleens momenten waarin het niet gelukt is. Hoe zien jullie dit gezegde en hoe gaan jullie ermee om. Denken jullie; Wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet?

[Aangepast op 8/9/05 door Lizzy]
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Waarmee je meet, zal je wedergemeten worden. Da's dus niet: meet jezelf en ga dan anderen nameten of ze voldoen. In het eerste geval neem je de ander als referentie. In het tweede geval jezelf.

Ik denk als je iets wil veranderen aan die tekst dat je ervan moet maken: als je over iemand oordeelt, doe dat dan met de maatstaven waarmee je beoordeelt wil worden.

We moeten niet iedereen met dezelfde maatstaven beoordelen. Iedereen heeft recht op z'n eigen referentiekader, binnen de grenzen van het redelijke uiteraard. Ik heb bijvoorbeeld een vreselijke hekel aan wachten in de rij voor een kassa. Wat ik wil is: langslopen-pinnen-wegwezen. En geen gezeur. Maar als er iemand die nauwelijks tot tien kan tellen even wat langer nodig heeft om in de portemonnee te zoeken naar de juiste muntjes heb ik daar geen problemen mee. Ik moet in dat geval niet de maat waarmee ik mezelf meet opleggen aan degene die daar zwetend z'n best staat te doen om netjes te betalen.

Maar misschien bedoelen we uiteindelijk wel hetzelfde?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

De Bijbel zegt het duidelijk, maar er zijn weleens momenten waarin het niet gelukt is.
Ehhh, ja. Die momenten zijn er. Ik heb niet altijd m'n karakter mee...:#
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Waarmee je meet, zal je wedergemeten worden. Da's dus niet: meet jezelf en ga dan anderen nameten of ze voldoen. In het eerste geval neem je de ander als referentie. In het tweede geval jezelf.

Ik denk als je iets wil veranderen aan die tekst dat je ervan moet maken: als je over iemand oordeelt, doe dat dan met de maatstaven waarmee je beoordeelt wil worden.

We moeten niet iedereen met dezelfde maatstaven beoordelen. Iedereen heeft recht op z'n eigen referentiekader, binnen de grenzen van het redelijke uiteraard. Ik heb bijvoorbeeld een vreselijke hekel aan wachten in de rij voor een kassa. Wat ik wil is: langslopen-pinnen-wegwezen. En geen gezeur. Maar als er iemand die nauwelijks tot tien kan tellen even wat langer nodig heeft om in de portemonnee te zoeken naar de juiste muntjes heb ik daar geen problemen mee. Ik moet in dat geval niet de maat waarmee ik mezelf meet opleggen aan degene die daar zwetend z'n best staat te doen om netjes te betalen.

Maar misschien bedoelen we uiteindelijk wel hetzelfde?
Nou dit heb ik ergens vandaan en ik denk dat ermee bedoelt wordt dat je jezelf vaak milder oordeelt, omdat we liefhebbers van onszelf zijn, dus moeten we een ander ook zo behandelen.

Ik probeer en dan bedoel ik ook probeer meest me in iemands situatie te verplaatsen en omdat ik zelf best veel meegemaakt heb dan weet je hoe anderen soms over dingen kunnen oordelen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Nou dit heb ik ergens vandaan en ik denk dat ermee bedoelt wordt dat je jezelf vaak milder oordeelt, omdat we liefhebbers van onszelf zijn, dus moeten we een ander ook zo behandelen.

Ik probeer en dan bedoel ik ook probeer meest me in iemands situatie te verplaatsen en omdat ik zelf best veel meegemaakt heb dan weet je hoe anderen soms over dingen kunnen oordelen.
Ja, dat je in een ander verplaatsen verwachtte ik eerder bij jou dan het maar even veroordelen van een ander. Maar dat leek me dus in tegenspraak met je openingsposting waar we lezen dat we anderen moeten beoordelen met de maatstaf waarmee we onszelf beoordelen. Beter lijkt het me, wat je zelf ook aangeeft, dat we ons in een ander proberen te verplaatsen en die te beoordelen met een maatstaf die bij die persoon past.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Nou dit heb ik ergens vandaan en ik denk dat ermee bedoelt wordt dat je jezelf vaak milder oordeelt, omdat we liefhebbers van onszelf zijn, dus moeten we een ander ook zo behandelen.

Ik probeer en dan bedoel ik ook probeer meest me in iemands situatie te verplaatsen en omdat ik zelf best veel meegemaakt heb dan weet je hoe anderen soms over dingen kunnen oordelen.
Ja, dat je in een ander verplaatsen verwachtte ik eerder bij jou dan het maar even veroordelen van een ander. Maar dat leek me dus in tegenspraak met je openingsposting waar we lezen dat we anderen moeten beoordelen met de maatstaf waarmee we onszelf beoordelen. Beter lijkt het me, wat je zelf ook aangeeft, dat we ons in een ander proberen te verplaatsen en die te beoordelen met een maatstaf die bij die persoon past.
Ja je hebt gelijk, maar ik vraag me af wat er precies met die tekst bedoelt wordt. Het gaat namelijk verder over de splinter en de balk.

Een voorbeeld:
Er kunnen hele nare omstandigheden zijn in een gezin. Dat gezin valt uit elkaar en de een beschuldigt de ander. Je kunt als buitenstaander nooit zeggen wie werkelijk de schuldige is, want je weet het fijne er niet van. Dat heb ik dus weleens. Dan hoor je de ene partij aan en de andere partij en hoor je dus hele tegenstrijdige dingen. Meest hoor ik het aan en leef mee, want ja zo beleefd diegene het, maar ik kan er niets mee. Dan moet je ook niet oordelen vind ik, opdat gij niet geoordeelt wordt. Als je dan hoort welke roddels en verhalen er de ronde doen, dan denk ik: is dat christelijk?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie