Aanbod

Elmousse

Aanbod

Bericht door Elmousse »

Tussendoor in de doop en geloof forum heb ik dit even opgemerkt:

Maar nu nog even dit...
Gods genade is ten diepste beperkt tot een selecte groep mensen.... Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft... deze beide klanken moeten allebei vernomen worden! En ze vloeken ook niet met elkaar....

Maar hoe moet het dan:
onvoorwaardelijk aanbod van genade -> er kan gezegd worden is er genade voor U en voor jou -> Gods genade is er voor iedereen (en niet voor een selecte groep)

voorwaardelijk aanbod van genade -> Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft -> geloof is een gave Gods die Hij alleen aan Zijn uitverkoren zal en wil schenken -> genade is er dus zowel voor een iegenlijk die gelooft als voor een selecte/verkoren groep beide termen kunnen gebruikt worden

geen aanbod van genade -> God maakt door middel van Zijn Woord (gepredikt door Zijn dienarten) de weg van zaligheid (genade) bekend, prijst deze aan, spoort mensen aan daarin te wandelen -> de weg der zaligheid (genade) is die van bekering en geloof -> Gods Geest werkt in de uitverkoren een droefheid naar God en dus de begeerte om deze weg te gaan bewandelen en geeft ze daartoe ook het vermogen in Zijn Kracht -> Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft en Gods genade is er voor een selecte beperkte groep

Welke van deze 3 koersen moet ik volgen?
Worden de implicaties van het "normale en gemakkelijke" gebruik van het ONVOORWAARDELIJK aanbod van genade wel onder ogen gezien
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Moeilijke vraag stel je nu. Wie heeft er idd een duidelijk antwoord op deze vraag?
:pu
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Genade moet ten eerste onvoorwaardelijk worden aangeboden. Als er een voorwaarde aan verbonden was, dan is het geen genade meer. [vgl. Ro 3,24 'en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is']

Wat is dan die genade? Genade is dat de mens gerechtvaardigd / vrijgesproken wordt van zijn of haar schuld. We lezen dat in Romeinen 5,1:

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.

We lezen hier ook hóe wij deze genade deelachtig worden, namelijk door het geloof. Het geloof is hier geen voorwaarde, maar is een instrument, waardoor wij tot die genade toeleiding hebben.

Wat is dan het voorwerp van het geloof. Waar moet het geloof zich op richten? Het geloof richt zich op het Woord Gods. Dat lezen we eveneens in de Romeinenbrief en wel in Rom. 10,17 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods'. Waarom dat Woord? Omdat Hij, Jezus Christus dat Woord is!

Dit Woord moet gepredikt worden. Niet een weg voorstellen. Nee, Hij moet gepredikt worden. Onvoorwaardelijk, want alleen door het geloof in Hem worden wij gerechtvaardigd door God.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

We moeten geen dingen verwarren.

Als het gaat om het aanbod is dat onvoorwaardelijk; Christus heeft alle voorwaarden vervuld, en daarom kan en mag er van de mens niets bij.

Het aannemen van de aangeboden genade gaat altijd via de weg van het geschonken geloof, maar dat is wat anders dan het aanbod voorwaardelijk te noemen.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
We moeten geen dingen verwarren.

Als het gaat om het aanbod is dat onvoorwaardelijk; Christus heeft alle voorwaarden vervuld, en daarom kan en mag er van de mens niets bij.

Het aannemen van de aangeboden genade gaat altijd via de weg van het geschonken geloof, maar dat is wat anders dan het aanbod voorwaardelijk te noemen.
Stel dat ik daar in mee zou gaan, komt nog steeds de eerste lijn die ik getrokken heb naar voren! Bij een onvoorwaardelijk aanbod van genade kan er gezegd worden er is genade voor u en voor jou. Dat is nu net iets wat we op grond van Gods Woord niet weten. Anders zouden we in de uitverkiezing moeten blikken...

We weten wel dat er genade is voor de mensen die zonden belijden, en hun zonden laten, en een welgevallen hebben in de straffe hunner ongerechtigheid (zie deuterenomium). We weten dat er genade is voor de armen van geest, voor de zachtmoedigen (zalig zijn zij, want hunner is het koninkrijk der hemelen).
We weten dat er genade is voor Zijn uitverkorenen. Hij heeft de straffe hunner ongerechtigheid op Zich geladen....

Oplossing kan ook niet gevonden in de volkomenheid van Christus offer. Want dan nog strekt zijn verdienste zich alleen uit tot de uitverkorenen.

Kortom de term onvoorwaardelijk aanbod houdt implicaties in die niet houdbaar zijn in mijn ogen... misschien een voorwaardelijk aanbod ook wel... dus zouden we dan gewoon niet van die term af moeten dat wil zeggen geen aanbod van genade?

"Dan wordt de genade niet aangeboden, maar alleen maar geschonken. Ben je gelijk ook weer belandt bij de al oude termen dat een mens geen handen heeft om het aan te nemen en geen voeten om tot Hem te gaan. Rest er niets dan aan de troon van genade te smeken om genade... "

Hoe zou er ook anders van een "gestolen"Jezus gesproken kunnen worden, wij hebben er toch recht!!! op gekregen krachtens de onvoorwaardelijke aanbieding... terwijl wij juist geen enkel recht erop kunnen ontlenen. Dat is juist genade. Mijns inziens kan eigenlijk de term aanbieding niet met genade bestaan (niet gecombineerd worden).
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Stel dat ik daar in mee zou gaan, komt nog steeds de eerste lijn die ik getrokken heb naar voren! Bij een onvoorwaardelijk aanbod van genade kan er gezegd worden er is genade voor u en voor jou. Dat is nu net iets wat we op grond van Gods Woord niet weten. Anders zouden we in de uitverkiezing moeten blikken...
Je moet niet proberen alles te rationaliseren. Als Gods Woord door Zijn dienaren gepredikt word en u, jouw en mij genade aanbiedt, dan zijn er twee wegen mogelijk [vgl. Joh. 3,16]: geloof of ongeloof. Als we in ons ongeloof blijven verharden en we sterven hier in, is dat onze eigen schuld. Nooit kunnen we hiervan de schuld op de verwerping leggen. Als we nu het paadje van de prediking verlaten en we betreden het pad van de dogmatiek kunnen we zeggen dat deze mens verworpen was. Hiermee moeten we wel zeer voorzichtig zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik ben het met ndonselaar eens, in die zin dat we dit soort geloofszaken niet 'rationeel' kunnen doordenken tot op de bodem. Ergens stopt ons verstand dan.
Volgens mij wordt deze hele problematiek scherp op formule gebracht in Hebr. 4.
Aan het volk was beloofd dat het in Kanaän gebracht zou worden. Dat was aan het hele volk beloofd.
Toch ging de belofte voor het grootste gedeelte van het volk 'niet door' vanwege hun ongeloof!
Daarom kun je volgens mij ook rustig zeggen: aanbod = belofte.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben het met ndonselaar eens, in die zin dat we dit soort geloofszaken niet 'rationeel' kunnen doordenken tot op de bodem. Ergens stopt ons verstand dan.
Volgens mij wordt deze hele problematiek scherp op formule gebracht in Hebr. 4.
Aan het volk was beloofd dat het in Kanaän gebracht zou worden. Dat was aan het hele volk beloofd.
Toch ging de belofte voor het grootste gedeelte van het volk 'niet door' vanwege hun ongeloof!
Daarom kun je volgens mij ook rustig zeggen: aanbod = belofte.
Ons verstand is zeker verduisterd en we kunnen niet eindeloos door redeneren, mee eens! (of het kan wel maar dat =heeft geen zin). Alleen heb ik het idee dat als je de term aanbieding in disucussie stelt... alle nekharen opeens overeind komen staan, gebruik je "redelijke"argumenten... krijg je als antwoord nee maar dat kan toch echt niet die aanbieding moet er zijn. Waarom?

Realiseer wel dat die term niet in de Bijbel voorkomt, dat het alternatief zoals ik in mijn eerste reactie heb beschreven: nl. geen aanbod van genade ook niet de verantwoordelijkheid van de mens uitsluit, wel de mogelijkheid om genade aan te grijpen. (niet om door het geloof (gewerkt door God) van God genade te ontvangen!!! De uitdrukking is ook de schenking (niet aanbieding!!!) gaat aan de aanneming vooraf) Maar ook de verkondiging van het Evangelie niet uitsluit, God is de Barmhartige, heeft door de verdienste van Zijn Zoon ook de mogelijkheid barmhartigheid te bewijzen... en wil dat ook doen aan een ieder die in oprechtheid om genade vraagt. Dat is dus geen aanbieden van genade, maar de verkondiging dat God genadig wil zijn...

Heb je geen behoefte aan deze genade, versmaad je Christus en acht je Zijn bloed onrein. en zul je God er ook niet in oprechtheid naar genade vragen.

By the way als je aanbod en belofte gelijk stelt, is er alleen sprake van een aanbod voor de uitverkorenen! Immers de belofte komt ook alleen tot de uitverkorenen... God is een Waarmaker van Zijn Woord en zal geen van Zijn beloftes op de aarde doen nedervallen
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Elmousse, ik kan niet zeggen dat je bijster duidelijk bent.
Overigens heb ik niet het gevoel dat je echt op mijn posting bent ingegaan.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Elmousse, ik kan niet zeggen dat je bijster duidelijk bent.
Overigens heb ik niet het gevoel dat je echt op mijn posting bent ingegaan.
Ik heb het gevoel dat het wel bijster duidelijk is, misschien zou je kunnen formuleren wat niet bijster duidelijk is... dan zou ik erop kunnen gaan! Verder geef ik toe dat ik niet helemaal ingegaan ben op je posting... Ik zie niet in dat in Hebreeen 4 staat dat het hele volk beloofd wordt Kanaan in te gaan. Wel lees ik kanttekening 8: Namelijk niet met klare woorden, maar door een noodwendig gevolg. Want indien God zweert, dat de ongelovigen in Gods rust NIET zullen ingaan, zoo belooft Hij daarentegen, dat de GELOVIGEN daar zullen ingaan.

ps. vakantie voor mij; dus voorlopig geen reacties van mijn kant (heerlijk rustig zonder internet:sne)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

De ongelovigen zullen niet Gods rust ingaan zeg je :) Maar het volk van Israel had wel van God gehoord en hadden oko beloften van God gekregen.

Lastig om dat spanningsveld goed te begrijpen... want in hoeverre hangt je redding af van Gods aanbod van genade en in hoeverre van ons geloof? In het begin van het topic wordt aangekaart dat we om niet zijn gerechtvaardigd. Iets verderop staat echter: Abraham geloofde en het werd hem tot gerechtheid gerekend. Dat lijkt soms met elkaar in strijd, hoewel ik niet denk dat dit zo is. Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie tegen deze teksten en de ogenschijnlijke verschillen daarin aankijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Want indien God zweert, dat de ongelovigen in Gods rust NIET zullen ingaan, zoo belooft Hij daarentegen, dat de GELOVIGEN daar zullen ingaan.
Zo is de belofte om in het land te gaan aan iedere Israëliet gedaan. God zweert dat zo zij Zijn belofte niet zouden geloven, zij niet in zouden gaan. Het onderscheid gelovige / ongelovige wordt niet vóóraf gemaakt, maar komt openbaar door ons handelen met de beloften Gods.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Afgewezen,

Ben het met je eens.

Laten we toch de Schrift eens laten staan en de verborgen dingen aan de Heere laten.

De geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen:

"Wend u naar Mij toe, word behouden, alle gij einden der aarde"
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Afgewezen,

Ben het met je eens.

Laten we toch de Schrift eens laten staan en de verborgen dingen aan de Heere laten.

De geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen:

"Wend u naar Mij toe, word behouden, alle gij einden der aarde"

Ai de zeeuw, das precies wat ik bedoel... mensen verschuilen zich weleens achter de uitverkiezing, maar mensen kruipen ook weleens te snel van de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God om dan alle discussie te stoppen.

De tekst Wendt u naar mij toe en wordt behouden o alle gij einden der wereld, houdt echt niet in dat wij perse een onvoorwaardelijk aanbod van genade moeten voorstaan. Das wel heel simpel geredeneerd, en dan zou de discussie inderdaad zinloos zijn. Laten staan die teksten!!!

Hij kan ook bestaan met een voorwaardelijk aanbod: immers de voorwaarde van het behouden worden is in het wenden naar God begrepen (dwz een afkering van de dienst van de wereld en de satan en ons eigen vlees en een omkering naar de dienst van God)

Hij kan ook bestaan met geen aanbod van genade... immers dan is er nog steeds de verkondiging dat genadig wil zijn voor een ieder die zich in oprechtheid tot hem bekeert... Dan klinkt er de roepstem om zich tot God te wenden... opdat God Zich tot u mocht wenden... en dat is geen aanbod van genade an sich
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Want indien God zweert, dat de ongelovigen in Gods rust NIET zullen ingaan, zoo belooft Hij daarentegen, dat de GELOVIGEN daar zullen ingaan.
Zo is de belofte om in het land te gaan aan iedere Israëliet gedaan. God zweert dat zo zij Zijn belofte niet zouden geloven, zij niet in zouden gaan. Het onderscheid gelovige / ongelovige wordt niet vóóraf gemaakt, maar komt openbaar door ons handelen met de beloften Gods.
Donselaar als je uit bovenstaande opmaakt dat de belofte aan een iedere Israeliet is gedaan, mag je wel je Nederlandse taal begrip bijspijkeren... je kan het best ergens anders vandaan halen... ik zou niet weten waar... maar absoluut niet uit deze kanttekening. Integendeel God zweert juist dat de ongelovigen niet zullen ingaan, das vooraf en niet achteraf.

ps. nog in het huis van een vriend waarmee ik samen op vakantie ga... nu reageer ik voorlopig echt een weekje niet meer... maar ik zal het daarna nalezen
Plaats reactie