Die trein... daar zat ik dus in. We reden net Mariënberg uit en te trein begon hard te remmen. Vast voor een rood sein. Door het raam zag ik wat rookwolken. Ik dacht dat het van de remmen kwam, toch maar even kijken. Toen zag ik wat vonken en flitsen. O, hier is dus meer aan de hand. Hoofd uit het raam, en toen zag ik een treinstel verderop de boel in de hens staan. Paniek dus. De brandweer kwam er aan, om te blussen. En ondertussen werden wij uit de trein gehaald. Het bleek dat een bovenleiding gesprongen was. Afgeketst tegen de trein, wat grote schroeiplekken tot gevolg had. En in de elektronica van het achterste treinstel was wat meer aan de hand. De wederhelft van de bovenleiding is daar naar binnen geketst, en heeft brandschade aangericht.MARIENBERG - In een trein op het spoortraject Mariënberg - Hardenberg in Overijssel is donderdagochtend brand uitgebroken. De conducteur en een passagier kregen ademhalingsmoeilijkheden nadat ze rook hadden ingeademd.
Volgens spoorbeheerer ProRail werd de trein rond half negen stilgezet omdat er brand in het achterste treinstel woedde. De brandweer moest er aan te pas komen om het vuur te blussen. De passagier en de conducteur werden ter plekke door ambulancepersoneel behandeld. De zeventig reizigers werden met bussen verder vervoerd.
De trein is door de brand ernstig beschadigd. Het moet nog worden bezien hoe groot de schade aan de techniek is, aldus een woordvoerder van de spoorwegpolitie.
Ter hoogte van de gestrande trein is de bovenleiding kapot. ProRail denkt dat er voorlopig geen treinverkeer meer mogelijk is op het traject. Vanaf 10.00 uur worden reizigers tussen Ommen en Gramsbergen met bussen vervoerd.
Volgens de spoorwegpolitie is de oorzaak van de brand een technische storing in de trein. De storing veroorzaakte kortsluiting, waardoor een elektriciteitskast in de trein vlam vatte.
Bij de kortsluiting kwam dusdanig veel energie vrij, dat de bovenleiding het begaf, aldus de woordvoerder van de spoorwegpolitie.
Zo maak je nog eens wat mee!
Zo stonden wij als NS reizigers buiten te bibberen. Wachtend op een bus. Die laat komt. Een jonge (politieagent in opleiding) belde z'n collega's al op, of hij niet kon worden opgehaald. En ik kon wel mee. Dus lekker niet met de bus geweest, maar met het autotje van de stadswacht. Aangekomen op het politieburo in Hardenberg, stond een collega mij op te wachten, en zo kon ik toch (verlaat) aan het werk!
Voor meer info en foto's:
http://www.kilroymedia.com/