Genadekarakter in verhouding tot uitwendige netheid

Elmousse

Genadekarakter in verhouding tot uitwendige netheid

Bericht door Elmousse »

Allereerst vraag ik me af: Is elke zonde is even verschrikkelijk in de heilige ogen van God. De Heere Jezus zegt: Wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft alrede overspel gedaan". Toch worden verschillende steden gestraft om haar maat van ongerechtigheid, waar het dan voornamelijk "üitbrekende" zonden betreft... maar ik neem toch aan dat de andere steden net zo goed bijv. overspel bedreven al zij het dan in gedachtes.

Daarnaast wordt er ook gesproken van trap en mate in de hel.

Mogen we desondanks concluderen dat elk van de zonden even groot is in Gods ogen?

Twee: Vaak horen we dat Gods Geest zo is weggezonden omdat we de wereld in de kerk hebben gehaald. Ervan uitgaande dat de wereld ook in het verdorven hart van de mens leeft is er feitelijk alleen uitwendig wat verandert. Worden door het uitwendig houden van Gods geboden, ook meer mensen gehoorzaam aan het Evangelie en in hoeverre is dit strijdig met het genadekarakter van de zaligheid?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik weet het niet. Ik wil wel meedenken.

Staat er ergens in de bijbel dat alle zonden voor God even erg zijn?

Dit hoor ik wel vaker maar ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is.

Als alle zonden even erg zijn, waarom stond om sommige zonden dan de doodstraf en op anderen een minder zware straf? (natuurlijk is er wel een indirecte straf voor alle zonden maar daar gaat mijn vraag niet over)

Zou het voor God dan om het even zijn of je stiekum een snoepje/koekje pakt of dat je met een paar kilo explosieven om je middel je opblaast in een druk winkelcentrum?

Wat we wel kunnen concluderen aan de hand van de bijbel is dat God de zonde haat..... en dat iedere zonde die we doen ons schuldig maakt tegenover God.

Stel je eens voor dat er iemand had geleeft die heel goed leefde..... die maar 1x in zijn leven zonde gedaan, namelijk een koekje gesteeld. Dan nog zou de persoon schuldig staan tegenover God en die schuld niet kunnen betalen... en dus veroordeeld worden.

Niet dat zo iemand bestaat maar op deze manier wil ik onderstrepen wat ik bedoel...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Vaak horen we dat Gods Geest zo is weggezonden omdat we de wereld in de kerk hebben gehaald. Ervan uitgaande dat de wereld ook in het verdorven hart van de mens leeft is er feitelijk alleen uitwendig wat verandert. Worden door het uitwendig houden van Gods geboden, ook meer mensen gehoorzaam aan het Evangelie en in hoeverre is dit strijdig met het genadekarakter van de zaligheid?
Ik vind het een onmogelijke vraag eigenlijk.
Nergens lees ik in de Bijbel dat 'uitwendig naar Gods geboden leven' wordt aangeprezen. Integendeel, alles wat uit het geloof niet is, is zonde. En al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.
Ik vind het een gevaarlijke gedachtegang. Zo van: onszelf bekeren kunnen we niet, maar netjes leven, ja, dat kunnen we wel. Dus als we dat nou maar doen, dan moet God de rest maar doen. Meer kan Hij tenslotte niet van ons verlangen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Die correctie had ik nog niet gehoord Afgewezen. In onze gemeente [OGG] wordt die stelling wél aangehangen. Het onderhouden van Gods geboden, het netjes leven bewaart voor veel kwaad.

Inderdaad het is een gevaarlijke stelling. Het heeft wel overeenkomsten met de opvattingen van Thomas.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Inderdaad het is een gevaarlijke stelling. Het heeft wel overeenkomsten met de opvattingen van Thomas.
... van Aquino?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Vaak horen we dat Gods Geest zo is weggezonden omdat we de wereld in de kerk hebben gehaald. Ervan uitgaande dat de wereld ook in het verdorven hart van de mens leeft is er feitelijk alleen uitwendig wat verandert. Worden door het uitwendig houden van Gods geboden, ook meer mensen gehoorzaam aan het Evangelie en in hoeverre is dit strijdig met het genadekarakter van de zaligheid?
Ik vind het een onmogelijke vraag eigenlijk.
Nergens lees ik in de Bijbel dat 'uitwendig naar Gods geboden leven' wordt aangeprezen. Integendeel, alles wat uit het geloof niet is, is zonde. En al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.
Ik vind het een gevaarlijke gedachtegang. Zo van: onszelf bekeren kunnen we niet, maar netjes leven, ja, dat kunnen we wel. Dus als we dat nou maar doen, dan moet God de rest maar doen. Meer kan Hij tenslotte niet van ons verlangen.
Toch wilde de Heere de uitwendige vernedering van bijvoorbeeld Rehabeam met een tijdelijke zegen bekronen... dus niet aangeprezen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Toch wilde de Heere de uitwendige vernedering van bijvoorbeeld Rehabeam met een tijdelijke zegen bekronen... dus niet aangeprezen?
Wat denk je zelf?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Inderdaad het is een gevaarlijke stelling. Het heeft wel overeenkomsten met de opvattingen van Thomas.
... van Aquino?
Ja, ik denk dat als je 'Thomas' schrijft er mee bedoelt wordt 'Thomas van Aquino'. Zijn naamgenoot à Kempis roept wellicht meer herkenning op.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat zegt Thomas over dit onderwerp?
En wat vind jij van dat Rehabeamvoorbeeld.
Ik blijf een wat griezelig gevoel bij deze vraagstelling houden. Dat God uitwendig zegent, moet voor ons lijkt mij geen aansporing zijn om voor zo'n uitwendige zegen te gaan.
God vraagt geloof en gehoorzaamheid. Niets meer en niets minder.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Tja als je dat echt meent afgewezen... heb ik de volgende vraag voor je (en ik heb op dit onderwerp niet bepaald een stevige mening!!!)

Ga jij net als Philpot de stelling aan dat er geen uitwendige genademiddelen zijn? (zoals hij schrijft in zijn boekje de winter en de oogst). Dus kerkgang en weet ik het wat niet meer zijn volgens Philpot geen genademiddelen, alleen de bediening des Geestes.

De oudjes zeiden: als je nat wil worden moet je in de regen lopen. Dit kan je toch opvatten als uitwendige netheid... wat door de Heere gezegend kan!!!! (en niet moet!!!) worden....

Kan je niet deze lijn doortrekken en zeggen dat waar er meer uitwendige achting is voor Gods Woord, waar de uitbrekende zonden in de toom worden gehouden... wil de Heere daar in rijkere mate Zijn zegen geven?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Weet je, Elmousse, het klinkt heel aantrekkelijk, maar ik geloof toch dat we die kant niet op moeten.
Christus is niet gestorven voor lieve, goedbedoelende kerkmensen, maar voor zondaren.
En als we dat gegeven ernstig menen, dan moeten we de dood op al onze werken schrijven, ook op onze kerkgang etc.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Weet je, Elmousse, het klinkt heel aantrekkelijk, maar ik geloof toch dat we die kant niet op moeten.
Christus is niet gestorven voor lieve, goedbedoelende kerkmensen, maar voor zondaren.
En als we dat gegeven ernstig menen, dan moeten we de dood op al onze werken schrijven, ook op onze kerkgang etc.
Wat ik in feite concludeer is dat jij dus ook niet wil of kan spreken van de genademiddelen zoals dat eigenlijk toch wel gangbaar is?

En als we dat gegeven ernstig menen, dan moeten we de dood op al onze werken schrijven, ook op onze kerkgang etc.
Daar moet ik je wel gelijk in geven, maar toch... daarom heb ik het onderwerp ook genoemt... uitwendige vroomheid in verhouding tot het genadekarakter

Kijk ik wil niet zeggen dat het nu zo is voor een iemand als die zeer goddeloos leeft als Manasse, hij kan bekeerd worden. Als er iemand uitwendig vroom leeft, hij kan verworpen worden.

Maar toch wil het volksgewijs wel uitmaken of men zich bruut uileeft in de zonden of dat men zich al is het slechts uitwendig gebonden weet aan Gods geboden... is toch wel mijn overtuiging dat God daar meer wil werken... maar misschien tast ik dan wel het genadekjarakter aan.... das eiegnlijk nu net waar ik mee zit
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Misschien moet je 't omdraaien. Als er in een stad of in een land nog veel echte kinderen des Heeren zijn, dan gaat daar ook wat vanuit naar de ongelovigen (al dan niet kerkmensen). Er is dan nog het beslag van Gods Woord. Daar wil God dan Zijn zegen nog aan verbinden.
Maar als we gaan beginnen met het uitwendige, nee, dat is niet de bedoeling.
God roept op tot bekering, maar dan een waarachtige bekering.
Dat Hij een uitwendige bekering zegent, is Zíjn zaak, met eerbied gesproken.
En wat die genademiddelen betreft, die vallen m.i. onder de bediening van het genadeverbond.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
En wat die genademiddelen betreft, die vallen m.i. onder de bediening van het genadeverbond.
Onder de bediening van het genadeverbond? En wat houdt dat dan precies voor jou in?
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

In het onderhouden van Gods geboden is grote loon (Ps. 19).
Als je het boek Richteren leest, lees je steeds dat het volk weer van de Heere afweek, waarom de Heere het volk overgaf in de handen van de vijanden. Daar gaat het vooral over het uiterlijke leven.
En dan heeft Afgewezen gelijk: er waren waarschijnlijk veel kinderen des Heeren, die het volk daarin voorgingen en meetrokken, maar de anderen mochten daarom wel in die zegen delen.
Zelf denk ik dat de Heere ook een uiterlijk leven naar Zijn geboden wil zegenen.
Maar daarmee zeg ik niet dat dat genoeg is! Want hoe meer je dat gaat proberen, hoe huichelachtiger en zondiger je jezelf waarneemt en hoe meer je gaat zien dat je die geboden nooit meer kan onderhouden.
Wat heb je dan nodig? Het bloed van de Heere Jezus Christus. Hij heeft volmaakt de geboden onderhouden en de wet volbracht.
Plaats reactie